Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklar på slingrig smal väg genom skogsområde. Föret och vädret är lite sisådär, så jag håller mystempo. Hör att en cyklist kommer ifatt och lägger sig bakom mig. Undrar lite när omkörningen kommer. Vi åker genom en öppen vänstersväng med hyfsat god sikt. Ingen omkörning. Kommer fram till ett lätt motlut med efterföljande högerkurva. Dålig sikt framåt. Då kommer omkörningen. Naturligtvis kör han elcykel. Han har dock tur att det inte dyker upp något möte.

I går på vägen hem vid uppförsbacken Kristineberg mot Tranebergsbron tyckte en dam på elcykel att jag gjorde en för snäv omkörning av henne och blev sur. Inte så vanligt direkt, första gången jag fått en sådan kommentar under ca 5 1/2 års pendling. Jag ursäktade mig med "Sorry men jag visste inte att du samtidigt skulle öka takten." :sneaky: Sedan kände jag mig tvungen att anstränga mig lite extra för att hålla henne bakom mig även fortsättningsvis... 🥲 🙃 (puh, inte lätt med min blytunga "stridsvagn" White hybrid)

Mejlväxlat med ekerö kommun då jag var missnöjd med med frånvaro av röjning i tisdags när det snöade mycket. Slutade väl ungefär med att, "det snöade mycket , det var plogat dagen efter, sluta gnälla". Typ. Brukar kommuner ha några uppsatta mål när GC vägar ska vara röjda ? Om de tycker det är ok att sikta på dagen efter är det väl förvisso inte så mycket att tjafsa om

Hempendligen var ungefär som i morse; varm, blåsig och gråtrist. På Repslagargatan hade det töat undan så pass mycket att det var mycket bättre förhållanden än i morse.

Verkar det ha varit den nationella "gå på cykelbanedagen", då det var ovanligt mycket gångtrafikanter ute å strosade på cykelbanan idag.

Torsdagssega pendlarben gjorde att det bitvis gick lite segt.

Senast ändrad:
De kanske är ganska trötta på att svara på såna mail? Det verkar vara många som har åsikter om snöröjning. Dessutom är sörlänningar ganska dåliga på att hantera snö. Här i väst ser snösvängen mest ut som ett sätt att med kommunala pengar sponsra folk som köpt för stor pickup.

Segt in i motvinden. Dålig form efter föräldraledigheten men det är rätt skönt att ta det lugn och försöka hitta någon slags Z2 tempo.

Grymt grisigt på GCn genom nacka efter gårdagens hydrauloljeläcka. Igår morse var det oljehinnor överallt, på eftermiddagen hade dom spridit kattsand och grus. Idag höll dom på att sopa upp skiten. Blä. Blir kul sanering av cykel och kläder till helgen.

Mejlväxlat med ekerö kommun då jag var missnöjd med med frånvaro av röjning i tisdags när det snöade mycket. Slutade väl ungefär med att, "det snöade mycket , det var plogat dagen efter, sluta gnälla". Typ. Brukar kommuner ha några uppsatta mål när GC vägar ska vara röjda ? Om de tycker det är ok att sikta på dagen efter är det väl förvisso inte så mycket att tjafsa om
Om det kommer snö under dagen, så får man räkna med lite snö på hempendlingen. Dom har inte resurser att röja flera gånger om dagen.

Härligt med känslan av något som påminner om vårfeeling!
Så det gör inget att jag igår blev gapad på för att jag cyklade "för nära" en bil som parkerat över hela cykelbanan och av en farbror som gick på cykelbanan (helt ok, det var isigt på gångbanan) för att jag inte plingade, fast jag plingat duktigt. När jag frågade om farbror har problem med hörsel sa han "va?" Jag lämnade scenen. Snart är man väl där själv.

De kanske är ganska trötta på att svara på såna mail? Det verkar vara många som har åsikter om snöröjning. Dessutom är sörlänningar ganska dåliga på att hantera snö. Här i väst ser snösvängen mest ut som ett sätt att med kommunala pengar sponsra folk som köpt för stor pickup.

Om det kommer snö under dagen, så får man räkna med lite snö på hempendlingen. Dom har inte resurser att röja flera gånger om dagen.
Så är det. Var mer att det var oplogat under hela dagen och att det inte gick att cykla. Lite snö cx har jag dock inget emot

Stötte på en ny sorts blinkmungo på hemvägen igår. Mansperson på rostig järnhäst anno 1960-någonting med korrekt fast vitt ljus framåt, men epilepsi-stroboskop-blinkande grönt(!) ljus bakåt.
Varje gång jag ser en cyklist med blinkande ljus så tänker jag "Ok, han/hon hänger definitivt inte på happyride". 🙃

Ytterst få saker anses vara värre i pendlingstråden på happy än att köra med blinkande ljus, det ligger mycket högt på straffskalan. 🙂 Det är väl kanske det och "suga hjul" (även om jag inte själv delar just den sista paragrafen i pendeltrådens lagbok, tycker det är överkänsligt). :sneaky:

Senast ändrad:
Jag tänder mitt blinkljus bak när det är dålig sikt som komplement till fast sken från dynamolampan.

Tänker fan inte göra avkall på min egen säkerhet och riskera att bli påkörd av någon bil för att någon cyklist inte vill bli blinkad. Håll lite avstånd när det är grisigt ute.

Hade jag haft en längre travers genom innerstan hade jag nog stängt av blinket vid tullarna men cykla i stan slipper jag så nar som på 10 kvarter.

Håller absolut med om att strob-blinkande är störande/trafikfarligt.
Men bakåt har jag en avlång "ramp" med 6-7 LED, den brukar jag köra i ett läge där en punkt rör sig upp/ner med c:a 1 sekund loop. Tänker att den "syns" litet bättre än statiskt ljus, och borde inte störa.
Happy-korrekt eller ej? 🙂

Finner felriktade (bländande) megalumenframlampor betydligt mer störande än blinkande baklampor, som jag inte kan minnas att jag blivit störd av någon gång.

Förlängd pendling i lite geggigt väder.

20260227_161200.webp

Senast ändrad:
Segt in i motvinden. Dålig form efter föräldraledigheten men det är rätt skönt att ta det lugn och försöka hitta någon slags Z2 tempo.

Grymt grisigt på GCn genom nacka efter gårdagens hydrauloljeläcka. Igår morse var det oljehinnor överallt, på eftermiddagen hade dom spridit kattsand och grus. Idag höll dom på att sopa upp skiten. Blä. Blir kul sanering av cykel och kläder till helgen.
Värmdövägen? Var då? Kan ju vara bra att undvika någon vecka framöver.

Fantastiskt fint väder. Solen har värmt fram strängen av asfaltklädda tjälskott.. Hunden var överladdad, efter mina sega sjukdagar inomhus. Ledytor klagade en del fortfarande, men Sävar-turen krävdes för hundens skull! Nu syntes betydligt fler däckspår, efter jobb-pendlande cyklister.

Senast ändrad:
Bytte vinterjackan mot klassiska lager-på-lager då det ska bli varmare i eftermiddag.
Kommunen har försökt fylla i markeringarna för cykelbanan på Götgatan, så det kanske blir något mindre kaos där.
Ganska behaglig pendling överlag

Som mången andra, tillbaka efter 1 vecka sportlov. Vart tog snön vägen? Och vad är denna varma luft jag andas in? Svettigt värre. Dubbeldubb var onödigt idag, men ser ut att bli minusnätter framöver... så får se om jag orkar byta till snabbare sulor.

Nu blir det dubbfritt fram till nästa istid. Min prognos är att, när det är kallt, kommer det vara torrt nog för att inte frysa på särskilt. Sue me later.

Senast ändrad:
Lurigt med underlaget denna årstid. Det smälter på dagarna och vattnet rinner ofta ut på cykelbanan. Väghållaren har slutat köra med fisk eftersom det inte snöat så det kan vara hur halt som helst på morgonen.
Gårdagen bjöd på totalt 5mil cykel och en timma badminton. Skönt att det var mattrengöring på kontoret idag så jag inte behövde cykla :D (gammal och dåligt tränad)

Tillbaka
Topp