Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag som fick till sån bra spin-down på framhjulet när jag bytte till odubbat igår kväll på pansarhybriden.... Efter två minuter och 50 varv slutade jag räkna.. hjulet snurrade i över tre minuter.
Säg den lycka som varar - imorse, med nyrengjord kedja, vad händer? Jo KLONK var tredje pedalvarv, vilket motsvarar precis hela kedjelängden. Det förstörde både morgon- och eftermiddagspendling. Nu blir det två nya kassetter, en till varje hjulpar, samt ny kedja. Det ena hjulparet är 17 mm, funderar på 28 mm slicks och 12-25t kassett på den (som backup till racern). Kanske 37 mm allround däck och 11-32t på andra hjulparet. Har alltså 3x8-delat.

För övrigt körde jag vinterdojor med dubbla ullstrumpor samt bar mitts med tunnare vinterhandskar.. Frusen som jag är...

Fortsätter att plåga fram våren, kalla mornar dock.

20260310_061300_001.webp

Propagandacykling!!!
Nyservad och nypumpade sommardäck på CXn gjorde att det kändes som att man flög fram.
Lite kyligt i början och frost på bilrutorna, så det gällde att ta det lite lugnt på utsätta ställen. Härlig soluppgång vid Slussen.
Ska bli nästan 10-graders skillnad i eftermiddag, så det var bra att återigen köra lager på lager

Blev nyss hejad på av mötande med grön klädsel och vit hjälm. Plats: Magelungsvägen vid järnvägsbron Högdalen. Han misstog mig antagligen för att vara ett proffs på grund av min Rapha regnjacka. Men kul att bli hejad på ändå, ska försöka bli snabbare på att heja tillbaks!

Såg att hitta några ställen där det fortfarande var praktiskt med dubb idag, men nu börjar det snart bli lite lurigt.

Blev nyss hejad på av mötande med grön klädsel och vit hjälm. Plats: Magelungsvägen vid järnvägsbron Högdalen. Han misstog mig antagligen för att vara ett proffs på grund av min Rapha regnjacka. Men kul att bli hejad på ändå, ska försöka bli snabbare på att heja tillbaks!
Det var inte jag - bortsett från platsen så hade jag varit för starstruck för att våga heja på nån cool Raphamodell!

Sommardäck, oljebyte i växelnavet, nya bromsbelägg fram, spänd rem! Bättre än igår, men ändå en blandad upplevelse eftersom det är grus på många ställen. Antingen allmänt strössel eller som en rand, som gör cykelbanan smalare.

Ny drivlina, sommarpjucks (visserligen med ullstrumpa, tå värmare och neoprenöverdrag), vinterhandskar utan barmitts... Tyvärr växlade hybriden dåligt och jag tänkte att bakväxeln behöver sig en rejäl rundsmörjning.. kanske nu växelvajer också hinner jag tänka innan SNAP! Blev till att ståcykla sista km med 28-11 växel.

Känns som att det är lite slut på lugnet nu. De som inte vinterpendlar på cykel kommer upp ur sina hålor, det blir mer trängsel och farten går ned när man kommer närmare stan. Samtidigt får man själv större incitament och möjligheter att hitta omvägar med mindre trängsel, kul det med! På vintern håller man sig gärna till det som snöröjs bäst.

Veckan har verkligen bjudit på varierande väder, sol , regn, frost och lite vindar.
Upptäcker när jag ska trampa in imorse att extralampan på ryggsäcken är borta, okej har haft den sen pandemin så efter fem års trogen tjänst så får väl duga men när jag kommer fram till cykelförrådet på jobbet så ligger den precis utanför dörren 😃😃😃😃😃
IMG_2991.webp

En mycket bra start på fredagen 😜👍

Cyklade hem sent igår efter aw på jobbet. Ett puckat matbud hade parkerat sin svarta elcykel utan lyse mitt i cykelbanan på västerbron. Jag stannade och skulle precis skälla på honom då han sa, "this girl tried to jump off the bridge!". Så det visade sig att han stoppat ett självmordsförsök och ringt polisen. Han hade fortfarande sin stora rosa kub full med mat på ryggen. Två kvinnor hjälpte till att ta hand om tjejen och sen kom polisen. Ibland är verkligen inget som det verkar.

Jag berömde honom för hans agerande och sa inget mer om hans parkerande eller brist på belysning...

Idag cyklade jag ikapp en poc-man på grushoj och upplyste honom om att hans bakhjul var så skevt att det slog i hans bakskärm varje varv. Kling kling kling kling. Gissar att hans lurar blockade ljudet rätt bra.

Nu helg ... hoppas att tjejen på bron mår bättre.

Skönt och mindre kyligt än jag trodde på vägen dit. Såg att det skulle blåsa lite på vägen hem men såg att nån verkat glömma sin underställströja i omklädningsrummet som jag lånade med mig. Ingen direkt dramatik varken dit eller hem så inget speciellt att skriva hem om. Mest skönt att vara igång igen.

Gick omkull imorse, trots att jag bytte tillbaka till dubb fram innan jag åkte. Såklart fick jag även punka 5 km längre fram. QR-axeln hade fått sig en smäll så det krävdes polygrip för att laga. Jag fick åtminstone testa min nyinförskaffade co2-pump.

Men innan allt detta lyckades jag glömma hjälmen... Fick vända när jag var 50 m hemifrån.
Man kan nog kalla detta firande av årsdag, då jag även gick omkull 13/3 2025.
Förmodligen hade han där uppe en plan att krascha mig redan i fredags den 13:e, men då tog jag bilen. Final Destination IRL?

Det hela gick väl bra.. Har lite ont i ryggen och nacken.

Gick omkull imorse, trots att jag bytte tillbaka till dubb fram innan jag åkte. Såklart fick jag även punka 5 km längre fram. QR-axeln hade fått sig en smäll så det krävdes polygrip för att laga. Jag fick åtminstone testa min nyinförskaffade co2-pump.

Men innan allt detta lyckades jag glömma hjälmen... Fick vända när jag var 50 m hemifrån.
Man kan nog kalla detta firande av årsdag, då jag även gick omkull 13/3 2025.
Förmodligen hade han där uppe en plan att krascha mig redan i fredags den 13:e, men då tog jag bilen. Final Destination IRL?

Det hela gick väl bra.. Har lite ont i ryggen och nacken.
Skönt att du vände och tog med dig hjälmen iallafall! Hoppas du repar dig snabbt och är uppe på sadeln igen snart.

Bytte från dubb till vanliga däck i fredag. Såklart frost på gatan i morse…

Men lugnt och skönt. Och vilken känsla att slippa oljudet! Trots motvind känns det som nedförsbacke.

I övrigt. Om mitt dubbdäck ser ut så här. Då behöver jag antagligen ett nytt va?

Var hittar jag billigast? Tror det är maraton winter eller maraton plus kanske…

Bilagor

• IMG_5574.webp
    IMG_5574.webp
    269.9 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp