Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Bytte bromsklossar bak igår, eftersom det lät som när man drog naglarna över en griffeltavla när man bromsade. Bytte för bara några månader sedan. Märkte även att bakhjulet glappar. Men har kört på den cykeln hela vintern, så tycker lite synd om den. Lite palliativ vård kanske behövs. Bytte även till smalare framhjul. Så imorse var det ändå kul att cykla, helt utan missljud!

Ingen cykling på en vecka pga nytt jobb. Bytte till sommardäck under tiden. Första kilometrarna idag kändes som att flyga, helt underbart. Tyst och smooth. Skönt att vara tillbaka på cykeln. Tänkte jag.

Sen lossnade bakhjulet pga slarvigt åtdrag. Planetväxelnav lägger ju momentarmen för utväxlingen rätt i dropouten, sårbart. Efter alla-kontorsgrejer-ut-på-cykelbanan-för-verktygen-är-längst-ner-frustration kom jag vidare. Bara för att framme vid kontoret välja fel ingång på jättehuset eftersom jag är rookie, och sen riva loss ena bärremmen från min hittills så bra vattentäta Asaklitt-rygga. Man får väl var man betalar för som så ofta. Strulmorgon. Får impulsköpa nåt nytt på vägen hem.

Svårt att klaga på dagens racerpendling ☀️

20260320_061842_001.webp

Sega ben efter en tvådagars i helgen. Blev rekordomblåst av elcykel i Farsta. Det tragikomiska åbäket gick nog i 50 blås. Såg rätt vanskligt ut.
Gissar att chauffören antigen hade en fullkittad motocrosshjälm alternativt ingen hjälm alls?
Finns liksom inget mitt-i-mellan.

Fått för kort avstånd. Börjat cykla 6-7 km i civila kläder. Svårt ju, att varken frysa eller svettas, bara vara precis i mitten. Måste sluta med ryggsäck så det inte blir så varmt på ryggen och skaffa nåt fint front rack för dator, lås, matlåda och lite smågrejer.

Verkar svårt att fästa nåt på framaxeln på den här gaffeln, och inga fästen på gaffeln förutom hål i kronan. Kunde finnas nåt bra litet starkt halvpizzarack som fästs runt styrrör under stammen + hålet i gaffelkronan med lite tur kanske?

Alltså lite såhär, plus att man stöttar den mot gaffelkronans hål också. Den här ska klara 5 kilo, är väl lite gränsfall men med backning nerifrån plus en löstagbar korg som håller ihop flaxet av väskan vore det väl bra?
1774362473665.webp

Fått för kort avstånd. Börjat cykla 6-7 km i civila kläder. Svårt ju, att varken frysa eller svettas, bara vara precis i mitten. Måste sluta med ryggsäck så det inte blir så varmt på ryggen och skaffa nåt fint front rack för dator, lås, matlåda och lite smågrejer.

Verkar svårt att fästa nåt på framaxeln på den här gaffeln, och inga fästen på gaffeln förutom hål i kronan. Kunde finnas nåt bra litet starkt halvpizzarack som fästs runt styrrör under stammen + hålet i gaffelkronan med lite tur kanske?
Det funkar inte med kraftiga gummiklädda klämmor runt gaffelrören nere vid navet? Och sen fästa vid kronan också.

Det är en alu-gaffel så gummiklädda klämmor skulle ju funka utan noja faktiskt. Då kanske det öppnar för betydligt fler enkla alternativ!

Lägg av. De vet innerst inne att du egentligen behöver en ny cykel.

Har pendlat i jeans och jacka, utan hjälm (!!!) i flera år, svennebananpendlare. Det är rätt ok. Cyklar ju ffa.

Matlåda? Har du tjej verkligen?

;)

Men det var inte jag. Jag hakade bara på nån modärn bloggartjej med sin ”tjejer gillar-inte-killar med matlåda” -trend. Hon är väl trendig, år 2026?
(Då hon iof verkade rätt ointressant så minns jag inte vad hon hette)
Jag har fått lära mig att matlåda och ryggsäck är"ICK"(-s plural?). Vad nu ett "ICK" är övergår min förmåga men det var inte helhjärtat positivt :/

Nej, du är rökt om du siktar på att landa en influencer……
Det enda positiva med en influenser är att de flyter i vattnet!
(ifall det inte finns en livboj i närheten)

Grå, småfuktig och motvindig pendling. Glädjande många medcyklister.
Cykeln fick en välförtjänt tvätt på kontoret. Inte än sadlat om till snabbhjulen. Får bli gravel ännu nån vecka till, även om majoriteten av vägarna jag pendlar in på redan är sopade.

Men det var inte jag. Jag hakade bara på nån modärn bloggartjej med sin ”tjejer gillar-inte-killar med matlåda” -trend. Hon är väl trendig, år 2026?
(Då hon iof verkade rätt ointressant så minns jag inte vad hon hette)
Är inte Hanna Friberg din typ?
(Ville bara visa mig modern och uppdaterad.)
Skulle smårikta framhjulet. Nippeln blev till alumjöl. Får nog springa och köpa hjul på lunchen.😮
Bara att tjöpa en påse (mässings-)nipplar på lunchen och terapiarbeta lite.

Lyckades för övrigt klämma in pendlingen mellan de förmodade regnen. Hoppas klara hempendligen också utan att bli blöt, men monterade ändå skärmar innan avfärd i morse.

Tillbaka
Topp