miyatafarfar
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Vilket rödljus var det? Är nyfiken.Btw,
Lite överraskande att ingen här kommenterat gårdagens poliskontroll vid Slottet.
Mängder med cyklister som bötfälldes för rödljuskörning.
1.
2.
När jag googlade ”slottet poliskontroll cykel” fick jag upp artiklar från varje år åtminstone 10 år tillbaka i tiden om att polisen står vid slottsbron och bötfäller hundratals cyklister. Det är en årlig tradition med andra ord.
Som en person på Facebook uttryckte det: bilister tas en och en och får en utdragen dialog innan böteslappen tas fram (ineffektivt), men cyklister bötfälls utan dialog och med 10 st poliser på plats för att hinna med att bötfälla så många som möjligt..
Min teori är att detta är något man gör tillsammans med aspiranterna innan examen så att dom ska få så mycket erfarenhet av att bötfälla som möjligt. Och då tar man det enklaste stället att fånga in så många man kan. 10 cyklister tar ju mycket mindre plats än 10 bilar tex. Så måste det vara, för inte kan det handla om att putsa statistiken med några extra pinnar över ”uppklarade brott” innan valet? Det låter för konspiratoriskt och långsökt.. Och så dåliga kan inte statsfinanserna vara att det helt enkelt behövdes dras in lite extra cash?