Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Btw,
Lite överraskande att ingen här kommenterat gårdagens poliskontroll vid Slottet.
Mängder med cyklister som bötfälldes för rödljuskörning.
Vilket rödljus var det? Är nyfiken.

1.
IMG_3648.webp

2.
IMG_3649.webp

När jag googlade ”slottet poliskontroll cykel” fick jag upp artiklar från varje år åtminstone 10 år tillbaka i tiden om att polisen står vid slottsbron och bötfäller hundratals cyklister. Det är en årlig tradition med andra ord.

Som en person på Facebook uttryckte det: bilister tas en och en och får en utdragen dialog innan böteslappen tas fram (ineffektivt), men cyklister bötfälls utan dialog och med 10 st poliser på plats för att hinna med att bötfälla så många som möjligt..

IMG_3643.webp

Min teori är att detta är något man gör tillsammans med aspiranterna innan examen så att dom ska få så mycket erfarenhet av att bötfälla som möjligt. Och då tar man det enklaste stället att fånga in så många man kan. 10 cyklister tar ju mycket mindre plats än 10 bilar tex. Så måste det vara, för inte kan det handla om att putsa statistiken med några extra pinnar över ”uppklarade brott” innan valet? Det låter för konspiratoriskt och långsökt.. Och så dåliga kan inte statsfinanserna vara att det helt enkelt behövdes dras in lite extra cash?

1.
Visa bilaga 828889

2. Visa bilaga 828890

När jag googlade ”slottet poliskontroll cykel” fick jag upp artiklar från varje år åtminstone 10 år tillbaka i tiden om att polisen står vid slottsbron och bötfäller hundratals cyklister. Det är en årlig tradition med andra ord.

Som en person på Facebook uttryckte det: bilister tas en och en och får en utdragen dialog innan böteslappen tas fram (ineffektivt), men cyklister bötfälls utan dialog och med 10 st poliser på plats för att hinna med att bötfälla så många som möjligt..

Visa bilaga 828891

Min teori är att detta är något man gör tillsammans med aspiranterna innan examen så att dom ska få så mycket erfarenhet av att bötfälla som möjligt. Och då tar man det enklaste stället att fånga in så många man kan. 10 cyklister tar ju mycket mindre plats än 10 bilar tex. Så måste det vara, för inte kan det handla om att putsa statistiken med några extra pinnar över ”uppklarade brott” innan valet? Det låter för konspiratoriskt och långsökt.. Och så dåliga kan inte statsfinanserna vara att det helt enkelt behövdes dras in lite extra cash?
Måste vara det där, de andra är ju gröna.
IMG_0789.webp

Jag vill också bestämma själv vilka lagar som är ok att bryta mot, det låter ju ganska praktiskt.

Dagens hempendling tog 37 minuter, men då stannade jag och också för rött fyra gånger.
Bild nr 2: du ser att ingen kommer. Ingen trafik eller gående på någon sida eller ens i närheten av övergångsstället. Du befinner dig inte ens på körbanan bland bilar. Vem stannar där? Efter att redan ha stannat vid två rödljus precis innan? Det finns ett övergångsställe inte så många meter fram men utan rödljus, lite komiskt.

Jag stannar också vid rödljus oftast men det här hade jag nog knappt noterat faktiskt.

Körde Vasabron på hemvägen söderut. De förberedda beläggningsarbetena resulterade i plötsliga stopp bland övriga cyklister då skarvarna i bron inte är nedfrästa, utan utgör ganska skarpa hinder om än markerade med färg.
Jag och några andra cyklister valde den tillika uppfrästa körbanan som dock var mer lättframkomlig. Precis i slutet av bron valde dock mina däckverktyg att göra en utbrytning ur sadelväskan och la sig provokativt mitt i gatan. Som tur var kunde jag återbörda dem till sin rätta plats utan större drama.
Överlag tyckte jag dock att det var ovanligt stökigt på hemvägen men märkliga situationer vid flera tillfällen....

Bild nr 2: du ser att ingen kommer. Ingen trafik eller gående på någon sida eller ens i närheten av övergångsstället. Du befinner dig inte ens på körbanan bland bilar. Vem stannar där? Efter att redan ha stannat vid två rödljus precis innan? Det finns ett övergångsställe inte så många meter fram men utan rödljus, lite komiskt.

Jag stannar också vid rödljus oftast men det här hade jag nog knappt noterat faktiskt.

Jag skulle nog stanna, men det är klart, är det mitt i natten och inte en kotte inom synhåll... nej. Jag bryter definitivt mot en och annan trafikregel. Jag är ok med att andra gör det så länge de inte utsätter andra för fara. Men då tycker jag också att det liksom ingår lite i konceptet att inte klaga när polisen gör sitt jobb.

Apropå göra sitt jobb höll jag på att köra omkull i morse, tog en annan väg och upptäckte att grusupptagningen den sista metern före ett rödljus lämnade en hel att önska. Nästan som att de hade sopat allt grus på närliggande gator dit. Men de har väl någon vecka till på sig att åtgärda det, om jag minns rätt.

Trafikljuset (som lyser grönt) på bild 1 har de stått nu några gånger och plockat cyklister som kommer norrifrån (kungsan). En mörgrå van stod ca 10m innan trafikljuset, där inne satt 2st poliser. De som cyklar mott rött plockas sedan in i gränden efter trafikljuset på bild nr 2.

De som kommer söderifrån stannas antingen vid Restaurang mr French eller vid Skeppsbro bageri. Och ja, där står en hel del aspiranter i gula västar... (så din teori stämmer delvis). Lite osäker på vilket trafikljus de övervakar från detta håll, men antagligen det just nedanför Slussen (dvs inte vid Mr French). Killgissning.

Trodde det gick fortare än det faktiskt gjorde. 37min på 15km är inte fantastiskt men det börjar bli mycket folk. Ok temperatur med knävärmare. Inte så många puckon till motcyklister idag (jag höll inte på att bli påkörd alltså) Mest irriterande grejer typ "ligga till vänster och rulla" och "jag är snabbast eftersom jag har elcykel". Helt vanlig morgon mao.

BRAKING! Pendling sliter massor på bakbromsen men knappt något på frambromsen! Så har det iaf varit för mig de senaste åren. Försöker hela tiden påminna mig om att inte använda bakbromsen. Gör trackstand svårare.
😳 Enda gången jag använder bak mer än fram är när jag närmar mig vingelpellar, särskilt om det är grus, funkar klart bättre för att få folk att flytta sig åt sidorna istället för att byta plats med varann som med ringklockan.

Lite småseg motvind på vägen hem men annars rätt bra fart där tillfälle gavs.

Liksom igår tyckte jag att det uppstod lite väl många situationer på hempendlingen.
Upplever själv att jag tar det lugnt, har framförhållning och har uppmärksamhet och visar hänsyn.
Tyvärr räcker det inte när många andra inte gör det.

Cykla försiktigt där ute!

😳 Enda gången jag använder bak mer än fram är när jag närmar mig vingelpellar, särskilt om det är grus, funkar klart bättre för att få folk att flytta sig åt sidorna istället för att byta plats med varann som med ringklockan.
Jag har ovanan att använda bakbromsen för att skrubba av lite fart. I tät pendling behöver jag skrubba av fart nästan hela tiden..

Tillbaka
Topp