Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Morgonens pendling 5km i väldigt lugn takt, men bara en cyklist som var ute lika tidigt och ville om oss. Sen 7km sträcka-på-benen-fart när man får cykla själv sista biten till jobbet. Blev omkörd av en elcyklist, men jag tror inte den är en laglig variant, för han rörde knappt pedalerna och ändå flög han fram och uppför backen...

Men fördelen med att cykelpendla i en mindre stad är att det är väldigt gott om plats på cykelvägarna.

Nu hoppas vi på att några av apparna har fel idag, så man slipper komma hem som en blöt katt, för jag har inga skoskydd eller regnbyxor :P

Uppehåll när jag startade, motvind hela vägen och sedan regn på riktigt sista kilometrarna! Karaktärshöjande...

1780640625083.webp

Men vilken härlig Crescent!
Gjorde i ordning den för några år sedan. Det var en riktigt sorglig historia när jag köpte den men idag är den faktiskt riktigt härlig att både titta och cykla på.

Tanken var att det skulle bli en rolig "cykla iväg och äta glass/dricka pilsner-cykel" men den har blivit så mycket mer än så 😀

Med tre kontorsdagar kvar på säsongen fick jag i helgen ett ryck och sommarfixade den ännu vinterkittade snabbcykeln, dubb av, nya belägg och vajrar, allmän städ. Kändes som att flyga ändå jämfört med den fetdäckade treväxlade frankencrossen. Som väl egentligen är en bättre cykel på många vis, men rätt utväxling, smala däck och ingen släpbroms gör underverk för orken efter några kilometer.

Kul också hur känslig man är för små geometriskillnader vid cykelbyte; nån cm längre stam, lite lägre och aningen smalare styre, ingen flare, andra reglage, annan (oskön) sadel. Kändes riktigt konstigt trots att jag kört den sen 2016.

Senast ändrad:
Hade min största wtf moment på länge i fredags. Vid övergångsstället över Huddingevägen vid Östberga (som man typ måste ta om man skall cykla mot Huddinge) så är det en kvinna före mig, vi möter tre tonårstjejer som går, kanske lite ostrukturerat och inte strikt på de breda ränderna som markerar övergångsställe men det fanns gott om plats att cykla bredvid dem. Kvinnan tokplingar för att hon tycker att de är ivägen, antar jag. Tjejgruppen går typ rakt fram, kvinnan åker in den yttersta av dem med axeln, tänk hockeytackling.
Alltså, är det här något som händer mer än en gång på 10 år (eller ja, jag har ju faktiskt pendlat till jobb sen -92 utan att ha stött på denna variant) så räcker det nog att skapa rätt mycket cyklisthat. Nu var det iofs inte den hatade Memilen men det är det nog inte någon som bryr sig om.
Jag blev så ställd att jag inte kollade hur det gick med tjejen eller sa åt idoten som inte klarade att svänga att hon var en idiot.

Lite seg. Provsov min säng i bilen inför VR. Sov faktiskt förvånansvärt bra. Gick bara in i garaget och åt frukost, bytte om och borstade tänderna - allt för att efterlikna VR-logi. Själva pendlingen var väl ok, bortsett från en 50+ km/h elspark som swishade förbi.

Hade min största wtf moment på länge i fredags. Vid övergångsstället över Huddingevägen vid Östberga (som man typ måste ta om man skall cykla mot Huddinge) så är det en kvinna före mig, vi möter tre tonårstjejer som går, kanske lite ostrukturerat och inte strikt på de breda ränderna som markerar övergångsställe men det fanns gott om plats att cykla bredvid dem. Kvinnan tokplingar för att hon tycker att de är ivägen, antar jag. Tjejgruppen går typ rakt fram, kvinnan åker in den yttersta av dem med axeln, tänk hockeytackling.
Alltså, är det här något som händer mer än en gång på 10 år (eller ja, jag har ju faktiskt pendlat till jobb sen -92 utan att ha stött på denna variant) så räcker det nog att skapa rätt mycket cyklisthat. Nu var det iofs inte den hatade Memilen men det är det nog inte någon som bryr sig om.
Jag blev så ställd att jag inte kollade hur det gick med tjejen eller sa åt idoten som inte klarade att svänga att hon var en idiot.
Här hade ett vältimeat ”kan du inte cykla eller?” passat perfekt. Gärna så tjejerna hade hört också, för att inte spä på cyklisthatet och återställa tron på mänskligheten hos dom. Men man kommer alltid på bra oneliners och comebacks först när det är för sent.

Om man ska se något positivt från incidenten så håller nog tjejerna koll på cyklister mer framöver och går mer ihop/ej på cykelbana osv. Ofta tror man som ung att man är odödlig/orörlig tills någon säger ifrån eller man får uppleva konsekvenser.

Med det sagt tycker jag inte det var rätt att tackla utan tyder bara på dålig hantering av både cykeln och humör.

Tillbaka
Topp