Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag blir bara så provocerad av många elcyklisters oförmåga att anpassa sin egen fart till övriga trafikanter på gc-banan. Speciellt de som kör olagligt snabba el(motor)cyklar.

Det verkar vara konstant full gas som gäller. Ofta håller de sig permanent på vänster sida för omkörning, utan hänsyn till att andra också behöver gå ut till vänster för att köra om eller passera mötande gående tex.

Måste väl bara acceptera och försöka komma in i zenmode.

Bra men på hemvägen så hade det skett en olycka vid Skanstull Götgatan/ringvägen buss bil och cyklist , personen och cykeln låg bredvid bussen , hoppas det såg värre ut än det var, ambulans var på plats och akutbil anlände när jag rullade förbi……😕
Var försiktiga därute

”Vaken och talbar”..
Såg bussen och massa polisbilar på väg hem, samt ambulans. Såg ingen som skadats, men såg att sjukvårdare höll upp filtar runt om någonting, såg ut lite som ett tält, så jag tänkte så klart att nu är det någon som råkat riktigt illa ut. Men skönt att höra att personen var vaken och talbar, det var inte såna tankar jag fick igår.

Att man blir som barn på nytt när man får cykla elcykel, fine.
Men måste även omdömet regrediera till en 5-årings nivå? Vrid på skalljäveln och glo åt sidorna för ända in i Glödheta H-lvete!
Haha jag vet inte hur många jag såg igår som höll på så, och dessutom hade mobilen i ena handen också. Herregud.

Bästa på länge.. nylagd asfalt och i morse blev det ladsvägshojen.. Det är helt magiskt att trampa sig fram och höra hur den sjunger.

(en liten brasklapp till de som cyklar mitt i vägen och använder lurar. Vänligen, ställ om så att ni hör ringklockan som kommer ikapp bakom er. Samma gäller för alla spretiga fotgängare som tror att de är ensamma.)

(en annan, nu när det är fler som cyklar till jobbet, är till alla som ställer cykeln intill andra på de trånga cykelparkeringarna. Snälla, var försiktiga så att inget går sönder på någon cykel. Ibland står det cykel i närheten som kostar mer än de flesta bilarna. Gäller mig också, såklart.)

Senast ändrad:
Hemfärden blev en väldigt blöt sådan. Jag hade räknat med regn men strax innan hemfärden öppnade himmelen upp sig och vräkte ner regn. Men lika glad var jag för det.

Bra men på hemvägen så hade det skett en olycka vid Skanstull Götgatan/ringvägen buss bil och cyklist , personen och cykeln låg bredvid bussen , hoppas det såg värre ut än det var, ambulans var på plats och akutbil anlände när jag rullade förbi……😕
Var försiktiga därute

”Vaken och talbar”..
Hade missat den nyheten... när jag svängde upp från Ringvägen mot Skanstullsbron såg jag en ensam pedal bredvd cykelbanan och en ensam sko en bit längre bort. Tänkte att det nog hade hänt något dåligt 🙁
Vet såklart inte om det finns nåt samband

Hemresan idag blev lite spännande. Tre cyklister (jag inkluderad) står vid rödljuset vid donken i Östberga (sthlm). Jag känner att det inte är läge att köra om någon av de andra två, delvis för att det är en till vägkorsning men det är någon form av konstig känsla. Vid grönt börjar cyklist 2 köra om cyklist 1 och jag börjar fundera på hur det här kommer bli vid nästa vägöverfart (obevakat övergångsställe).
Det kommer en svart suv som typ motvilligt släpper över en från andra hållet och står halvvägs upp på övergångsstället. Klara "chillvibbar" från min sida, inget man behöver provocera. Cyklist 2 hamnar typ mitt på bilen och bromsar, cyklist 1 hamnar vid främre delen av bilen och fattar beslut att köra över framför bilen som börjar köra innan han kommer ut på övergångsstället. Cyklist 1 tvärnitar, bilisten likaså och tutar även. Cyklist 1 blir arg och börjar vifta med ena näven. Bilist drar ner rutan och skriker något (ohörbart) varpå cyklist 1 skriker "Är du blind, det är ju ett cykelövergångsställe"....

Jag var helt säker på att jag skulle behöva ringa ambulans när han körde ut på vägen när bilen var i rörelse. Gick ganska bra ändå rent fysiskt men jag tror nog att både bilisten och cyklist 1 hade skapliga adrenalinnivåer

Tillbaka
Topp