Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Grymt najs morgon!
14267.webp
14278.webp
14279.webp

Det gick snabbt, körde racer. Såg en ung kvinna som cyklade så otroligt snabbt imorse, hon körde på en generisk damcykel men höll ett sånt otroligt tempo, satt framåtlutad över styret för mer aerodynamisk position och bara blåste på, hon verkade lite stressad. Imponerande iaf.

Nån som såg kryckbråket i Hornstull på hemvägen?

Måste missat det med bara minuter, cyklade förbi Hornstull lite efter 16 igår. Fin cykeldag men varmt och sjukt mycket cyklister i Stockholm just nu.

Testade att köra norska intervaller sista milen hem eftersom den sträckan oftast är lite tråkig annars, blev nytt PR på hemresan iallafall så det var härligt!

Det är ändå märkligt med många elcyklister. Jag vet inte hur det är för er? men två episoder från idag:

Jag kan inte hålla 25km/h i alla uppförsbackar. Jag kanske cyklar i 21-23km/h uppför, det innebär att vissa av dom kommer ikapp och kör om mig.
Allt för ofta, och det hände idag igen så kommer elcykeln ifatt mig på krönet. Precis där jag är som tröttast och precis där jag lyckas komma upp i 24-25km/h igen och så svänger hon in precis framför mig, eller rättare sagt jag måste bromsa lite i det begynnande utförslutet för att hon ska kunna svänga in framför mig och direkt så cyklar jag förbi henne igen och ser henne inte på resten av resan. Detta händer nästan varje dag.

Episod 2. Jag håller ca 40-42km/h, svagt utförslut och vindstilla. Bara att trampa på. Ska cykla om två cyklister och kollar snabbt över axeln. Döm av min förvåning då en elcykel är påväg förbi mig. "Ok tänker jag, där skrämde du mig". Jag vinglar till lite och kör ut efter. Men killen som kör om vill inte fortsätta köra sin raketfart utan sänker farten, jag rullar efter honom, jag rullar upp jämsides, men jag fattar att det inte är läge att cykla om honom. Efter ytterligare 100m får han syn på mig och trampar då plötsligt järnet igen. Tittar snabbt på klockan och ser att det är över 45km/h på cykelbanan. Farten är inte anpassad alls till folk som står och väntar på buss, går på övergångställen men lite spännande att se världen från hans vinkel. Cyklar efter en stund fram till nästa uppförsbacke då jag faller in i mitt vanliga tempo igen och han försvinner i fjärran.

Episod 2. Jag håller ca 40-42km/h, svagt utförslut och vindstilla. Bara att trampa på. Ska cykla om två cyklister och kollar snabbt över axeln. Döm av min förvåning då en elcykel är påväg förbi mig. "Ok tänker jag, där skrämde du mig".
Peka mot vägen och säg att där skall han vara med det fordonet. Den har inte på cykelbana att göra. En elcykel får assistera till max 25 km/h.

Tillbaka
Topp