Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Bra morgon och gott om cyklister runt Rålis. Benen kändes lite trötta så tänkt ta det lugnt hemåt. Efter Brommarondellen passerade jag en stark medcyklist som la sig på hjulet och då gäller det att trampa på för allt vad man har.

Det blev mycket folk som cyklade till jobbet idag. Ligger typ 10:an i en lång kedja av pendlare, vi kör genom tunneln nära Ullevi som är skit sketchy och en MAMIL kör om oss alla på en blind sväng där folk kan komma i hög fart från andra sidan. Hade bra humör men ändå tänkte att jag ska bara: ”du, det är en fin dag och jag är inte sur, men det du gjorde, var en cykel version av en brorsa i vit BMW på 80 väg som kör om en bilkö i rusningstrafik, folk har ju krockat där ordentligt”. Kommer ikapp honom 2 trafikljus vidare, skulle precis säga min grej: det är min förra närmsta chef. Och han brukade ha en BMW… 😅

Fejlade att säga till honom… blev en trävlig samtsl om
Annat
Hmm, är det tunneln nedanför St Sigfridsplan du menar? Eller finns det någon sån sketchy tunnel närmare Ullevi? Menar du förresten Nya Ullevi eller Nya Gamla Ullevi? :-)
St Sigfridsplanstunneln är iaf helt galet byggd med tanke på mängden cyklister som passerar där.. För man kan väl inte tänka sig att cyklister ska ligga på bromsen utför? Vet trafikplanerare vad bromsklossar kostar egentligen?

Hmm, är det tunneln nedanför St Sigfridsplan du menar? Eller finns det någon sån sketchy tunnel närmare Ullevi? Menar du förresten Nya Ullevi eller Nya Gamla Ullevi? :-)
St Sigfridsplanstunneln är iaf helt galet byggd med tanke på mängden cyklister som passerar där.. För man kan väl inte tänka sig att cyklister ska ligga på bromsen utför? Vet trafikplanerare vad bromsklossar kostar egentligen?
Om du kör cykelvägen från centrum bredvid Gammla Ullevi, sen nya Ullevi kommer du till en sväng till en korsning med en bro. Du kör över bron, Sen kan du välja om du ska till Brandstationen/ Gårda/ Kexhuset eller kör ned i en tunneln som leder till Gbgenergi. Det finns en sväng innan tunneln. Jag åkte dock från andra hålet mot stan.

Kör nedför en svängig SanktPauli backe i Gbg med bushållplatsen på botten. Bussen stannar. Det finns en liten gap mellan bussen och ön i mitten. Bilen mellan mig och bussen börjar tränga in sig men stannar. Jag försöker tar mig genom med mellan fart. True Racers always go for the gap… Bilen bestämmer sig köra ändå. The gap disappeared. Jag bromsar hårt och tänker: hur fan tänkte jag, det var bättre att bromsa tidigare och vänta. I den stunden tränger sig en elspark mellan mig och bilen.

man kan altid sänka ribban… du är aldrig värst

EDIT: situation plan

Bilagor

• IMG_0044.webp
    IMG_0044.webp
    49.4 KB · Besök: 2
Senast ändrad:
Småskvätt uppifrån, storskvätt inifrån.

Svårt att veta hur mycket kläder man skall ha på sig, ena dagen vindstilla och kallt, nästa varmt med monsunvind, tredje dagen kallt och monsunvind. Hur fasen skall man klä sig. Tänk om vädret kunder vara lite jämnare.

Hempendlingen blev tuff. Hämta ut QR-axel, hämta barn 1 på skolan och barn 2 på dagis. Cykla och lämna barn 1 på friidrott, cykla hem med barn 2 i cykelvagn och hämta ut paket på vägen. Paketet var typ 3 ggr så stort som jag förväntade mig. Fick köpa snöre och surra fast det på taket till cykelvagnen, ergo lådcykel :ROFLMAO: Det tog extra tid, dels att köpa snöre, sen surra fast, så det blev bara att skicka in allt hemma och hoppa in i bilen för att hämta barn 1 från friidrotten, kommer fram och öppnar bagaget, inget cykelställ. Möblerade om hela bilen invändigt för att kunna packa in cykeln inuti bilen. Tur att man är lösningsorienterad :ROFLMAO:

Skönt nu att kunna sätta sig i soffan och hålla kväll en liten stund innan tvätten skall hängas, vikas plockas undan etc. och diskmaskinen är snart klar också...

Tillbaka
Topp