Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

PatrikJzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Har som mål att cykla 100
> ggr till jobbet på ett år, bara 80 kvar!

Du får planera in lite helgjobb, för det är väl bara typ 70 arbetsdagar kvar i år? :-)

Räknas det som kränkning om de andra har elcyklar? Och de dessutom dra ett rödljus efter några km när jag ligger kanske 30 meter efter?

Tänkte väl dig, mig kränker ingen!

10 m/s snett i ryggen var inte så tokigt heller :)

Senast ändrad:
Strava-rekord blev det dock för mig upp för backen vid globen. Bra vind, inga möten och perfekt avstånd mellan kränkningarna och det blev ett oplanerat rekord!

I övrigt är det vär bara att njuta av de sista ljusa mornarna.

Precis när jag gått ut och porten slår igen så inser jag att jag inte har någon nyckel med mig. Perfekt att jag idag åker extra tidigt och garanterat är först på kontoret. 40min fick jag sitta och frysa innan jag blev insläppt. Perfekt start på dagen.

Enda roliga som hände under själva pendlingen var när jag kom ikapp en tjej som hade långbrallorna ut och in. Hon blev väldigt röd i ansiktet när jag frågade om det var av någon speciell orsak.

Trodde att det var höstrusk ute i den stora världen. Men det var skönt och lagom helt enkelt. Undrar om Sthlm stad bjuder på espresso o smarrig bulle imorgon? Eller är det som vanligt em reklam lapp att de är så duktiga?

bvs skrev:
> Precis när jag gått ut och porten slår igen så
> inser jag att jag inte har någon nyckel med mig.
> Perfekt att jag idag åker extra tidigt och
> garanterat är först på kontoret. 40min fick jag
> sitta och frysa innan jag blev insläppt. Perfekt
> start på dagen.
>
> Enda roliga som hände under själva pendlingen
> var när jag kom ikapp en tjej som hade
> långbrallorna ut och in. Hon blev väldigt röd i
> ansiktet när jag frågade om det var av någon
> speciell orsak.

Du kanske skulle ha sträckt ut en hjälpande hand istället. Hon hade säkert uppskattat att få hjälp att vända byxorna rätt...

Kollektivtrafik, smaka på ordet, det är något fel på det, jag är klart mer pro motvind än kollektivtrafik, det är moraliskt nedbrytande att åka kollektivt och fysiskt uppbyggande att cykla motvind.
Jag gör om och gör rätt imorgon igen

18 September

Bilagor

• 18sept1.jpg
    18sept1.jpg
    71.1 KB · Besök: 39
  • 18sept2.jpg
    18sept2.jpg
    61.5 KB · Besök: 34
Dagen pendling hade lite edge stannade till vid en kvinna som hade tuppat,under promenad/joggning, och var inte kontaktbar inväntade ambulans tillsammans med dom andra som redan var på plats.
Som tur var hade hon inte slagit sig i fallet. Tog det lite extra försiktigt på det som var kvar av resan.

Lite småkrångligt att hitta den smidigaste vägen från vinterviken till södermälarstrand, annars perfekt klädd och skön pendling. Längtar faktiskt till hemresan.

Konstigt, jag hade också lite krig med en elcyckel imorse. En ful lång sak med en kille på som skottade på rätt bra bitvis. Verkade dock som om han inte fick upp den i mer än ~30km/h för jag körde ganska lätt om honom på en raksträcka och kunde sen hålla honom bakom mig tills han körde mot rött vid GE huset i Danderyd och försvann. I övrigt rätt händelselöst och mina ben känns fortfarnade som två telefonstolpar och huvudet är rätt fullt med snor.

Finräser i morse. Som vanligt en bil som svängde höger över cykelbana utan att blinka och utan att titta sig för. Blev sugen på att slita upp dörren och skälla ut honom. I övrigt rullade det på bra. Börjar dock bli fullt med bilar på götgatan så nu går det nog snabbare att zen-cykla på cykelvägen istället för att blåsa på bland bilarna.

Vägarbeten på delar av cykelbanan på lidingö har gjort att man är tvungen att passera 10-15 meter vass sten. Punkan kom som ett brev på posten, men jag kunde inte få min pump att funka. Fick cykla resten av vägen med ca 1.5 bar i bakdäcket. Skönt att känna fälgen med jämna mellanrum...

bvs skrev:
> Precis när jag gått ut och porten slår igen så
> inser jag att jag inte har någon nyckel med mig.
> Perfekt att jag idag åker extra tidigt och
> garanterat är först på kontoret. 40min fick jag
> sitta och frysa innan jag blev insläppt. Perfekt
> start på dagen.
>
> Enda roliga som hände under själva pendlingen
> var när jag kom ikapp en tjej som hade
> långbrallorna ut och in. Hon blev väldigt röd i
> ansiktet när jag frågade om det var av någon
> speciell orsak.

hahaha bästa!

PatrikJzon skrev:
> Har nu på lite mer än en månad pendlat från
> Jordbro till Sundbyberg 20 ggr.
> 64 km tor- helt grymt att cykla, givetvis
> utmaningar på Götgatan, Götgatsbacken mm, men
> det är överkomligt. Har som mål att cykla 100
> ggr till jobbet på ett år, bara 80 kvar!
> Jämfört med kommunala medel, dörr till dörr,
> tappar jag 10-15 minuter - men vinner massor av
> träningstid.
> Vi ses därute

Du har inte funderat på att vika över Örbyleden-Liljeholmen-Gröndal-StEssingen-Alviksbron-Ulsundavägen-Bälstabron.

Kan inte vara så mycket längre. Kör Högdalen - Rissne den vägen och har sällan problem med annat än högersvängande bilister.

Perfekt klädd imorse, är så glad för min nya Gore Phantom-jacka och mina Shimano MW-80-pjuck. Ok, lite väl varmt, men det känns bra inför vintern...

sneeze skrev:
> Kan inte vara så mycket längre. Kör Högdalen -
> Rissne den vägen och har sällan problem med
> annat än högersvängande bilister.

Hur lång tid tar det?

Oj!
Det där lät varmt. Var bor du ngn stans?

/E

Arne Anka skrev:
> Perfekt klädd imorse, är så glad för min nya
> Gore Phantom-jacka och mina Shimano MW-80-pjuck.
> Ok, lite väl varmt, men det känns bra inför
> vintern...

Kallt och händelselöst... bortsett från en lätt förundran över en fartfantom på en vit Argon. Vi snackar händerna djupt ner i bocken hela tiden, omkörningar på in- och utsidan, full acceleration efter varje rödljus m.m. Inte någon direkt "olaglig" körning vad jag kunde se, men däremot kanske det skapade lite oro bland övriga på cykelbanan.

Men det intressanta var väl att det var en hon. Inte ofta man ser den typen av pendlingskörning bland tjejer.

Knätights och kortärmad cykeltröja kändes lite för lite idag. Den elakartade regnskuren gjorde inte saken bättre. Det som inte dödar härdar har jag hört. Antar att solen hinner försvinna innan jag ska hem

Folk klagar så mycket på att det är stressigt att cykla i Stockholm. Det märkte inte jag igår då jag körde Huddinge-Fridhemsplan t.o.r på fin fina grusstigar genom vacker skog och längs diverse sjöar. Lugnt och fint och i princip folktomt. En riktig naturupplevelse!

finpendling.jpg

Men hallå, nyss vräkte det ned och jag såg fram emot misärpendling och DÖDS-regn. Nu skiner solen, ska det vara så? Va, va? Jag känner mig KRÄNKT.

Har inte lämpliga kläder för att cykla när det är blött, specielt inte utan skärmar.. så det var lagomt kul!

Stockholm. Det var varmt, men jag tog det lungt, men det var ändå "bara" +6 när jag åkte hemifrån. Så det var inte så att jag kokade...

moody skrev:
> Oj!
> Det där lät varmt. Var bor du ngn stans?
>
> /E
>
>
> Arne Anka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Perfekt klädd imorse, är så glad för min
> nya
> > Gore Phantom-jacka och mina Shimano
> MW-80-pjuck.
> > Ok, lite väl varmt, men det känns bra inför
> > vintern...

rikard skrev:
> sneeze skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte vara så mycket längre. Kör Högdalen
> -
> > Rissne den vägen och har sällan problem med
> > annat än högersvängande bilister.
>
> Hur lång tid tar det?

ungefär 45 minuter utan barnlämning/hämtning ca 18 km.

> ungefär 45 minuter utan barnlämning/hämtning ca
> 18 km.

Inte så farligt. Snabbare än kommunaltrafiken om man inte bor ovanpå tbanan.

Första vurpan sen jag började cykla till jobbet nu efter sommaren. Framhjulet fastnade i en broskarv som jag tydligen tog med lite väl liten vinkel. I övrigt känner jag en stundande förkylning så det känns väl lagom muntert. Glass kanske hjälper?

Men seriöst, vem fan var det som stakade sig fram med hjul under fötterna vid Londonviadukten/Danvikstull?
Jag var så fokuserad på de vassa stavspetsarna, så jag såg inte om det var inlines eller rullskidor.

Vindstilla, varmt, strilande regn och partempo hem med en såndär konstig typ som kör fort, ser sig om och lämnar plats o företräde och allt sånt. Idot kan det ju inte vara iaf. Frågan är vem som kränkte vem- han körde i jumpaskor o ja har cykelkorg?

/T

"Jobbar" hemifrån idag, lite nyfiken på det tips till cyklisterkort som skulle delas ut idag enligt ABC nu på morgonen. Nån som fick nåt?

en väst, ett kort med tips, cykelkartan samt den sedvanliga propagandan från cykloteket, sportson mfl.

Tipsen var:

1. Peka med hela handen att du bestämmer
2. Räck upp handen och ev ett finger när du är arg
3. Ha en aggresiv ringklocka
4. Kör om alla tanter med balkonglådor
5. Är ett tips om var man kan ha ipoden med Rammsteinmusiken
6. Glöm inte gå på toa
7. Ge alla bilister onda ögat

Då har man blivit med reflexväst, undrar om det är tänkt att man ska ha dunjacka under. Trevlig pendling i vilket fall.

Monsunregn igår, slutade givetvis när jag kom fram. Mysigt.
Zen-pendling imorse med obligatoriskt påsstopp från Stockholms Stad (tack för att du cyklar, vi satsar 1 miljard på cykelförbättringar och 2,5 miljarder på parkeringsplatser!). Inga godsaker i påsen, jag är mkt besviken.

Jobbig enbenscykling idag, speciellt göteälvsbron var motig. I lördags klantade jag mig och fick sy tolv stygn i ett underben, men läkarna sa att det inte borde påverka min cykling så det är väl bara att köra på.

Då ni i sthlm idag får godispåsar av staden så fick vi på min arbetsplats påsar av Unionen, antagligen samma sak men där cykeltipsen var utbytta mot fackliga tips.

Tillbaka
Topp