Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Kändes som det var mindre halt imorse då all is nu täcktes av tunnt snölager, optimist som man är utgick jag ifrån att det var ordentligt halkbekämpat under snön.... Ett och annat bakhjulssläpp gör mig lite tveksam till det antagandet. Dock betydligt trevligare än hempendlingen i fredags då det inte bara var dödsis överallt utan även orkan motvind! Sällan har jag lidit så mycket under en pendling som i fredags em... Fick tom ett vasst framhjulssläpp när vinden slet tag i cykeln och jag försökte parera.

Perfekt! Kompletterade utstryseln med en väst idag och det kunde inte bli bättre. Allt DÖDSgrus har frusit fast och det blir som att cykla på sandpapper.
extra jobbigt att ramla på det underlaget iofs...

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Kändes som det var mindre halt imorse då all is
> nu täcktes av tunnt snölager, optimist som man
> är utgick jag ifrån att det var ordentligt
> halkbekämpat under snön.... Ett och annat
> bakhjulssläpp gör mig lite tveksam till det
> antagandet. Dock betydligt trevligare än
> hempendlingen i fredags då det inte bara var
> dödsis överallt utan även orkan motvind!
> Sällan har jag lidit så mycket under en pendling
> som i fredags em... Fick tom ett vasst
> framhjulssläpp när vinden slet tag i cykeln och
> jag försökte parera.
Samma upplevesle i fredags kväll, höll på att blåsa omkull vid en vindpust från sidan, fick luta mig mot vinden för att inte cykla omkull

Nu har det blivit bitvis ganska spårigt och moddigt, kan bli mycket spännande om det fryser på över natten.

Johan A skrev:
> Igår insåg jag att jag är gammal så nu är det
> slut med budväska på pendlingen.

Racerflak och portfölj? Det tänkte jag sikta på till tjänstecykeln:)

Selast skrev:
> Nu har det blivit bitvis ganska spårigt och
> moddigt, kan bli mycket spännande om det fryser
> på över natten.

+1 jag satt och funderade på om jag har nån remsa hemma, om sådana fortfarande gäller och om jag behöver lära mig köpa SMS-biljett. Ids fan inte cykla i spårig is. Fast så säger jag ju varje gång det börjar bli kärvt. Jag är nog en pendlingsjunkie....

Det blir spännande när det fryser på. Det blir liten omväg bara idag. För mycket mat i ryggan för köra långt. Vilken dålig ursäkt ;)

Både morgonens och kvällens pendling gick mig spårlöst förbi. Inget sännande alls hände. Jag undrar om jag ens var där... MI=0

Selast skrev:
> Nu har det blivit bitvis ganska spårigt och
> moddigt, kan bli mycket spännande om det fryser
> på över natten.

Ja, det ska bli spännande att se. Här en bild från cykelbanan, Hägerstensvägen mot Aspudden.

Bilagor

• 16jan2.jpg
    16jan2.jpg
    70.2 KB · Besök: 61
Efter ca 3km imorse så börjar jag trampa frivarv framåt. Fick vända hem och gå :( Tog bilen till jobbet och på lunchen fixade jag en ny body till bakhjulet.
Så imorgon bli det cykel igen.

Störande när man ser hjulspår från en snöröjar traktor hela cykelbanan men inte fan hade de satt ner plogen. Utom av alla ställen var Farsta sjukhemsområdet plogat, tror inte de plogade alls där förra vintern... coolt

Förebyggande röjning av cykelvägar är inget som Stockholms stad har fattat. Det kommer nog att vara rejält spårigt i morgon bitti.

I övrigt - nöjd med snön på morgonen. Hade en förhoppning om att den kanske skulle få frysa till ovanpå all DÖDS-is och skapa lite mysigt vinterväglag... men icke. Ett blinkmongo (horisontellt riktad MJ808-lampa på blink kl 8.30 - nödvändigt) som drog rätt ut mot rött i korsningen Götgatan-Hornsgatan. Idiot!

Härliga snöslask, ljuva mörker, mysiga däckssprut, underbara blöta skitiga kalla sura cykelkläder. Nästan så jag önskar mig lite riktig vinter, men bara nästan.

Frusen slask i söderort bytes böts blöta men asfaltsrena vägar på Gärdet.

Frös om en tå så misären var ju total. Nej, det var en ganska ordinär pendling. Gjorde långsammaste cyklingen i år. Ingen misär men faaan om det fryser på nu.

EDIT: Nån jävla svenska får det ju vara

Senast ändrad:
Rapport från Norrort: Täby, som vanligt orörda gator förutom de största genomfartsstråken som var saltade så att mördarbilarna inte ska behöva anpassa farten efter halka och vinter. De mindre villagatorna och cykelvãgarna har inte sett röken av vinterunderhåll i år och varierar i väglag från hårdpistad slalombacke till moddsjöar. Danderyd, lite trixigt in till Stocksundsbron där det var nyplogat in till Solna. Solna, bra röjt frörbi Bergshamra in till Riksmuseet. Stockholm, lite trixigt och isigt vid den trånga passagen bakom Statoil vid Universitetet annars mer eller mindre barmark.

Träffade FLU igen imorse, trevligt!

En riktigt trevlig morgonträning via Älta - Flaten runt och Pungpinan sedan mot city.

En rikgt trist morgon också för baknavet verkar ha skurit. Cirkus Monkey-nav är mer av ett fint-väder-nav verkar det som. Vågade inte frihjula alls sista milen och tappade kedjan 3 ggr innan det.

Bra tätade nav för svenskt åretruntcyklande = Shimano 105?

Mötte två cyklister på Norr Mälarstrand med lysena perfekt vinklade för att blända mötande cyklister. Jag trodde i min enfald att man skaffar kraftig belysning för att lysa upp vägen/stigen/marken framför sig när man cyklar.

jag ångrar att jag inte cyklat på ett tag utan fuskat en del med spinning. Det var riktigt skönt att vara ute på vägen igen och fick sällskap en bit av Selast oxå, angenämt! Jag som har dålig motivation får väl passa på nu, på torsdag verkar mördarsnön anlända till Stockholmstrakten.

"Snön faller och vi med den"

Tille skrev:
> Du är äldre än jag, va?

Faktiskt äldre än de flesta.. Speciellt jämfört med en ungtupp som du.

> Edit: Vad ska man ha nu?

fjallraven_kanken_warm_yellow.jpg

Exakt en sån hade jag på mig i helgen i skidbacken. Perfekt om man vill kunna lämna den i värmestuga utan att riskera stöld

perzzon skrev:
> Exakt en sån hade jag på mig i helgen i
> skidbacken. Perfekt om man vill kunna lämna den i
> värmestuga utan att riskera stöld

Inte många hipsters i värmestugan va?

Plusgrader och få cyklister. Det är nu man borde kunna plocka årsbästa...

EDIT: Update morgonpendlingen: ensam och varmt. Nu stortrivs jag!

Senast ändrad:
Nytt rekord på pendlingssträckan. 1:52. Cykelbanorna är minst sagt tungkörda. Från Mörby och in till stan var det ok.

Inte så tokig. Det bröjar ljusna så sakteliga, trevligt.

Dock börjar jag närma mig ett sammabrott på alla T-O-M-T-A-R som inte fattar hur man skall rikta sin nyinköpta idiotstarka framlykta. Jag mötte totalt två cyklister i dag, och båda hade sitt monsterljus riktat att antal grader UPPÅT från horisontallinjen! Måste det införa licens eller intelligenstest för inköp av cykellysen? Huvudsyftet med framljuset måste ju vara att se något för sin egen framfart, och även om det sekundära syftet att synas också är ett starkt skäl till inköp kan det väl inte vara så svårt att fatta att man inte gynnar detta syfte om man bländar alla man möter? Mycket märkligt!

Jag ser Inte fram emot eftermiddagen!

Att årets första pendlarvecka ska vara så in i helvetes jobbig!

I eftermiddag har jag lagt ner 8 timmar enbart på jobbcykling sedan måndag morgon :(
På fredag 5.2h å helgen blir 2 timmar till. Så runt 16 timmar borde det bli då farten torsdag och fredag borde bli lika med Noll pga av trötta ben...suck.

kking skrev:
> Inte så tokig. Det bröjar ljusna så sakteliga,
> trevligt.
>
> Dock börjar jag närma mig ett sammabrott på
> alla T-O-M-T-A-R som inte fattar hur man skall
> rikta sin nyinköpta idiotstarka framlykta.
De har ju hittat blinkläget! Och de som har de på hjälmen. Kanske ska ställa upp min så den bländar. Bara slå på den så den bländar till o mongot åker ut i strömmmen. Ett litet morgon hat med andra ord.
Har du fått ordning på Focusen?

Orkade inte fixa bodyn/lager på pendlar-cx så det blir inte ngn cykling idag. Kanske i morgon.

Shimano 105 baknav beställt och lite DT Comp som skall bilda 3-kors. Open pro fälgen återanvänder jag. Siktar på NUKE-proof bakhjul.

Black planet skrev:
> Kanske ska ställa upp min så den bländar.

Min är för klen för att blända nån, men man blir ju sugen på vedergällning...

> Har du fått ordning på Focusen?

Focusen går som tåget! Bytte till Avid BB7 fram, och det blev en jäkla skillnad i nyp!

Tillbaka
Topp