Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Efter senaste tidens isvurpor har jag nu beställt schwalbe marathon winter, den smalaste varianten:
1,75" (559 x 47 mm - 26 x 1,75 "). Men när jag nu ser att de är 47mm breda och går jag in och kollar på Sheldons däckguide (http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html)så verkar det som att de är för breda för mina 559*17 fälgar.

Jag antar att däcken som sitter på idag är bredare, men det går inte att läsa.

Vad tror ni? Kommer det funka?

//landsvägsnisse-som-pendlar-på-mtb

2012-01-2015.02.52.jpg

Ja, de där däcken du har på ser bredare ut än så.
Det kan bli lite krängigt med för smal fälg men inget som är akut. spec inte på en pendlar-hoj

Jag har en pendlarhoj med 15 mm-fälgar och Soumi Tyres W240 (40 mm). Det känns lite svampigt men funkar till pendling.

Många svetton längs Golgatan och Skanstullsbron ikväll. Själv tog jag det lugnt eftersom jag glömt brillorna (blir så jädra blodsprängd annars).

Periferi-seende saknades hos Cykelcity-byxan och CX-blinkmonglot, då de stressade till vänster om mötande blåbuss och nästan prejade mig när de sedan svängde in på cykelbanan igen. Jag vilade uppför Skanstullsbron i baksuget, härligt med några som tempohöjer (även om en segade ned framåt Årsta, men det är väl betalningen för att stå uppför hela bron).

Köttsåren från i torsdags har börjat läka också, fin början på helgen :)

är det bara jag som mött killen vid gamöla stan som joggar i tshirt utan vantar och mössa?
mötte honom förra veckan också

är det ngt nytt konstfacksprojekt?

Otroligt tung vecka. Nu vill jag ha tillbaka ljuset!

Sen har jag tvådagars pyspubka fram. Värsta sortens punktering eftersom man kan hålla undan den med pumpning, dock hur länge?

Tröstar mig med ett glas vin.

Ok pendling. Hittade glansis i en kurva maskerat under ett tunt lager snö, tvåhjulssladd och räddad av dubbdäcken som gav mig möjlighet att parera. Det är lätt att ösa på lite för mycket med dubbdäck...

YAY! MISÄRHOPP tänkte jag när jag tittade ut igårkväll!

Det blev bra:

Smygpunka: 7
Pudersnö i söderort: 6
Blankis längs 73:an: 6
Spårigt över bron: 7
Hade glömt kontorsbrallorna hemma: 10
All time ride time this year high (ATRTTYH): 10 (+5 min från median)

77% MISÄR!!!

EDIT. lade ner bb-taggarna, funkar aldrig för mig ändå.

Senast ändrad:
Hehe, schyst Misärpendlaren!

Själv hade jag en rätt trevlig morgon, körde på i makligt tempo i modden. Blev kränkt av ett köttande CX-blinkmonglo längs Skeppsbron, men han segade ihop redan vid Strömbron så jag kunde återkränka med min moderata medelhastighet. Skönt med 480 dubb och grovmönstrat idag :)

Morgonens bästa var målaren på cykel, med lång stege över ena axeln.

Morgonens sämsta var en glömd handduk, så nu jobbar man i halvblöta kläder.

Plogat även utmed Johanneshovsvägen, fin pendling med bra andra pendlare i samma riktning som höll upp farten.

Vintern har nått Skåne, äntligen har jag haft nytta av mina fina tungtrampade W240:or. Lite läskigt där slasken fryst till is och det spårar rätt friskt men annars en riktigt skön morgon med ca -4 och helt klar himmel.

Mathis73 skrev:
-------------------------------------------------------
> läskigt där slasken fryst till is och det
> spårar rätt friskt

Ja, fy fan - till o med värre än byig sidvind.

En måndagspendling i snömodd. Bara bita ihop o trampa. Men varför filmade de på Skanstullsbron? Trafikkontoret som jagar cyklister?

Rätt bra plogat på södra sidan. Bytte till 18t drev bak på singlespeedvinterpendlaren, det var tur för det är trögtrampat med Kenda Klondike XT 2.10" och en Crescent Orion i tungaste stålet. Kul pendling.

Väldigt bra stämning där federico :), släpar du på stativ också?

Misärpendlaren skrev:
> Hade glömt kontorsbrallorna hemma: 10

Ja, det där är roligt. Jag körde med underställströja under kavajen en dag när jag hade glömt stjortan hemma.

johan44 skrev:
> +1 federico, stämningen i morgonens pendling fångad.
Nibbe skrev:
> Väldigt bra stämning där federico :), släpar
> du på stativ också?

Tackar! Ja idag blev det ett litet stativ som jag ibland lägger i ryggan, det väger mindre än styrstammen på min blyhoj ;) tips om någon är intresserad, bär inte upp något tele men fungerar bra för en lättare systemkamera http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nanomax200t

federico skrev:
> johan44 skrev:
> > +1 federico, stämningen i morgonens pendling
> fångad.
> Nibbe skrev:
> > Väldigt bra stämning där federico :),
> släpar
> > du på stativ också?
>
> Tackar! Ja idag blev det ett litet stativ som jag
> ibland lägger i ryggan, det väger mindre än
> styrstammen på min blyhoj ;) tips om någon är
> intresserad, bär inte upp något tele men
> fungerar bra för en lättare systemkamera
> http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se
> /info.php?article=nanomax200t

Men vad har du för kamera?

Jag tänkte naturligtvis på något som tidigare hette Starlightfilter. Men jag skrev fel. Har du övervägt att samla dina fem-sex bästa bilder varje pendlingsmånad, och presentera dem någonstans, helst så att alla kan se dem? Gärna med lite upplösning också?

Stjärneffekten ovan beror på objektivets bländare (antal lameller), bländaröppningen (liten) och exponeringstiden (30sek). Men det finns ju som du skriver Stjärnfilter som ger en liknande effekt.
Jag ska kolla på hur man kan samla bilderna, vad är max pixelbredd här på forumet?

Sorry om det blir för mycket OT fotosnack här.

Senast ändrad:
MarcusS skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> > Hade glömt kontorsbrallorna hemma: 10
>
> Ja, det där är roligt. Jag körde med
> underställströja under kavajen en dag när jag
> hade glömt stjortan hemma.

Det funkar i början av veckan när grejerna luktar normalt, men när jag glömde skjorta häromdagen fick jag smyga bort till marknadsavdelningen och tigga reklamtröja. :)

Snyggt som vanligt Fedrico! Det lilla stativet verkar göra bra nytta.

För övrigt var jag färdigpendlad vid 10 i dag, eftersom kundbesök söderut drev mig hem för byte till bil. Alltid trevlig att röra sig genom stan när det är ljust, och dessutom lite mindre trafik. Skönt med snö!

Oväntat bra plogat i Täby och Danderyd, i princip soprent! Lite sämre närmare stan men inga större problem. Hoppas dom plogat av det som var lämnat imorse och att det inte snöar mer nu!

Än misärigare hem. Nu fick jag saltsnöslasket nästan hela vägen. Det är frbnnt obehagligt.

Hög misär med andra ord. Jag trivs! 6 minuter långsammare än median.

Glömde min magicshine lampa för kunna köra VuÄlta efter jobbet. Underlaget var väl inget att klaga på.
Hade sällskap ifrån Skanstull till Sandsborg med en gammalracer. Glömde fråga om han hängde här.

@SuperApe Lite snö dör du väl inte av. Upp i sadeln med dig och häng på i morgonkväll.

federico skrev:
> Stjärneffekten ovan beror på objektivets
> bländare (antal lameller), bländaröppningen
> (liten) och exponeringstiden (30sek). Men det
> finns ju som du skriver Stjärnfilter som ger en
> liknande effekt.
> Jag ska kolla på hur man kan samla bilderna, vad
> är max pixelbredd här på forumet?
>
> Sorry om det blir för mycket OT fotosnack här.

Har man stativ med sig och stannar och trixar fram fantastiska bilder samtidigt som man vinterpendlar behöver man definitivt inte be om ursäkt för OT. Särskilt inte i den här tråden.

slitet gummi mötte blött stål när spårvagnsspåren skulle korsas. vurpa och ont. dags att tömma ut lite luft i framdäcket och hoppas på bättre grepp.

Tog en löptur sent igår kväll och förfasades över att det inte fanns en enda plogad trottoar eller gång/cykelväg. Men i morse var det faktiskt riktigt välplogat (Örby-Gullmarsplan-Östermalm) bortsett från ett fåtal moddiga undantag. Äntligen är det låg kadens och styrka som gäller!

federico skrev:
> Jag ska kolla på hur man kan samla bilderna, vad
> är max pixelbredd här på forumet?

725 pixlar tror jag

> Sorry om det blir för mycket OT fotosnack här.

Med så snygga bilder är det helt OK ;)

Jag skulle gärna se ett flocks-album eller liknande. Grymma bilder!

Min egen femminuterspendling gick ännu långsammare och långsammare allt eftersom snön packade sig hårdare under skärmarna. Har fortfarande inte orkat byta till dubbat.

/Johan

Snömoddiga cykelbanor + morgonpigga pendlare (06:20 Bromma - Tranebergsbron - Norr Mälarstrand - City). Ånglokstempo och pustade därför hela vägen till banken.

Hade sett fram emot oplogad misärpendling. En utmaning. Något man kan känna sig stolt över när man resten av dan sitter och vänder papper. Det där som gör att man sitter lite rakare och håller humöret uppe.
Pys. Punka. Hem. Duscha. Misärpendla medelst sj.

Helt oplogat första 20%, sen fantastisk plogning av cykelbanor söderort. Grymt TK! Såg första cyklisten vid skanstull först.

En blå/vit cykel med blå jacka halkade av pedalen. Vi snackade lite men jag fick vika av för snusköp. Hoppas skenbenet blev oskrapat! Någon här?

Rätt så odramatiskt idag också, potentialen för elände fanns men snöröjarna överraskar igen i Norrort. Tänk om allt gnäll genom åren äntligen gett resultat...

Blev fjant-kränkt av snubbe på skivbromscross som knappt fixade modden vid universitetets station och sen skulle köra om nedför mot Statoilmacken genom att köra på den saltade vägen när vi som passerade honom när han nästan vurpade låg kvar i modden på cykelbanan. Kränkte tillbaka i uppförsbacken upp mot Frescati.

Många som går i cykelbanorna nu. Annars var det riktigt trevligt att pendla idag. Lite spårigt här och där, efter man åkt i sörjan vid Hornstull så började däcken bygga på sig snö.

Senast ändrad:
Va dum man kan känna sig ibland. Ett annat svetto stannade bredvid mig vid ett rödljus och började snacka och jag var så fokuserad på cyklingen att jag inte fick ur mig mer än ett enstavigt svar, då känner man verkligen sig dum...

Lugnt tempo genom Sthlms gator o cykelnät. Är bara sur över att jag inte var mer morgonpigg o kunde köra en VuÄlta innan jobbet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp