Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Tvekade, men:
Tyckte det vore tjänstefel att inte försöka i dag!
A man's gotta do what a man's gotta do.
55 minuter.

I kväll blir det väl en clintanrulle .-)

Min mentala bild efter att ha läst senaste inläggen:

R2h7tOw1-X0.jpg

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Min mentala bild efter att ha läst senaste
> inläggen:

Ha ha ha, ja, minus den blåa himlen då! Plus att det känns mest som man cyklar uppför!

Jag var förvånad att jag såg flera cyklister i morse, men när jag kollar här så verkar de flesta precis som jag tagit vädret som en utmaning =) Hem traskar jag nog istället, har inte så långt.

3 mil med CX och canti, utan dubb. Gick bra genom Sollentuna, perfekt plogat. Även bra plogat förbi Ulriksdal och golfbanan, men sedan tog det slut.

Riktigt tungt genom stan.

"Vi ser framför allt till att huvudgatorna och busslinjerna funkar och att gångvägarna till hållplatserna är öppna. Cykelbanor prioriteras lägre, säger Freij."

Varför ha gångväg fram till hållplatsen om bussarna är inställda? ;-)

Insåg när den första oplogade cykelvägen dök upp att det skulle ta tid. Konsulterade kalendern och insåg att det faktiskt skulle gå att jobba hemma idag. Värre var det för frugan som var "tvungen" att ta sig till jobbet. Stödcyklade (eller cyklade och cyklade) med henne till Gullmarsplan och vände sedan hemåt. Tog en dryg timme mot normala 30 min ToR. Tog tag i skottningen när jag kom hem och nu 1:20 senare ska jag försöka jobba lite.

Har inget emot snö, pallar mycket vind och bitande snöflingor i ansiktet. Men det ska ju i alla fall gå att cykla. Det gjorde det inte på många ställen idag.

Årets bästa cykling men så startade jag tidigt och undvek den värsta snökanonen. Snöplogarna hade gjort ett fint arbete från Alvik in till City.

Riktigt kul! Lite osäker på om valet av MTB var det bästa, crossen hade nog skurit ner bättre till fästet, men frågan är om utväxlingen räckt till. Underlaget och motvinden uppför broarna kostade på...

Nu är det bara att se fram emot en spännande hemfärd, ho hoo!

Riktig strapats att ta sig till jobbet idag!
1,5 timma Huddinge - Stadion (tar under 30 min på sommaren).
Första milen var jag föreste cyklist (inga hjulspår). Ibland gick det inte att cykla och jag fick pulsa i snön. Men helt OK ändå, hade nog tagit ännu längre tid att åka kommunalt då de hade problem med Gröna linjen vad jag har förstått.

Nästan framme vid ett övergångsställe så stod en liten flicka med sin mamma och pekade på mig. Fattade inte vad det var (hade inte tempohjälmen på mig) förrän jag kom in i omklädningsrummet och såg att jag hade en ca 20cm lång istapp i mitt bockskägg! Istappen avslutades i två spetsar som stod ut rakt framåt, såg jättelustigt ut men jag fattar inte att jag inte märkte av det när jag cyklade.

Dubbla tiden till jobbet idag (~45 min för 11km).

Fungerade förvånandsvärt bra ändå. Vinden var hemsk men jag kunde cykla i stort sett hela vägen. Var bara en uppförsbacke mellan Telefonplan och Midsommarkransen där det tog stopp. (hade fegt nog bytt till plattisar idag så det gick bra)

Västerbron var otrevlig idag. Väldigt nära att blåsa in i räcket.

Såg federico vid Hornstull och jag är faktiskt med på bilden även om det bara är högerarmen som syns :-)

Ja, det tycker jag. Vilket annat färdsätt kommer att gå fortare och ge något annat än ebola? ;)

Äh, såg förresten att samtliga bussar i innestaden är inställda pga halka! Prova tunnelbanan eller traska (fast då kan du ju traska med cykeln)!

Senast ändrad:
pwrdesign skrev:
> Börjar fega ur lite för hemfärden, är jag en
> chicken? :)

Hehe, man får se det som ett litet äventyr mitt i vardagen. Jag får iallafall medvind på vägen hem :-)

adrianm skrev:
>
> Såg federico vid Hornstull och jag är faktiskt
> med på bilden även om det bara är högerarmen
> som syns :-)

Aha! kul! Såg att du saktade in lite när mannen framför dig stannade och pratade med mig.

Här kommer två bilder där du (?) syns bättre

Bilagor

• 5dec_ht.jpg
    5dec_ht.jpg
    212.2 KB · Besök: 122
peranders skrev:
> pwrdesign skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Börjar fega ur lite för hemfärden, är jag
> en
> > chicken? :)
>
>
> Hehe, man får se det som ett litet äventyr mitt
> i vardagen. Jag får iallafall medvind på vägen
> hem :-)

Sveavägen vid lunchtid!

Bilagor

• 5dec_lunch.jpg
    5dec_lunch.jpg
    72 KB · Besök: 124
En mix av VAB och jobba hemifrån idag. Frågan är om jag skall ta en espresso före eller efter jag varit ute och skottat uppfarten för tredje gången idag?

Den här tråden är helt fantastisk. Ser alltid fram emot att kolla in den när det är sånt här spännande underbart härligt vinterväder ute. Så häftigt med er som bara blir mer och mer taggade ju "jävligare" det är där ute. Ni är fanimej vardagshjältar, ett föredöme!! Själv åker jag kommunalt vintertid.

Kjell F skrev:
> Den här tråden är helt fantastisk. Ser alltid
> fram emot att kolla in den när det är sånt här
> spännande underbart härligt vinterväder ute.
> Så häftigt med er som bara blir mer och mer
> taggade ju "jävligare" det är där ute. Ni är
> fanimej vardagshjältar, ett föredöme!! Själv
> åker jag kommunalt vintertid.

Jag brukar sitta här och titta och gräma mig över att jag har för kort till skolan (bara 7km) och att jag inte ens har anledning att cykla dit varje dag. Ska visserligen kompensera dagens brist på pendlande med en tur i skogen sen.

Hade varit roligare att ha lagom långt och möjlighet att byta om.

Vad avundsjuk jag är på er som fått så mycket snö. I Östersund är det bra ett tunt lager med frost på backen...

Bangade ur och tog T-banan hem. Har en dagistid att passa och när det tog 1,5 timma till jobbet så kan det nog ta ännu längre tid hem med tanke på den snö som fallit under dagen.

Till jobbet blev jag förresten på Årstafältet omcyklad/omkörd av ett cykelbud på en eldriven dån där lång lastcykel med dubbla framhjul. Den plöjde fram bra i snön. Men sen kom jag ikapp uppför backen mot Bolidenplan, vet inte vad som hände för han gick och sköt på som om elmotorn pajat. Svor gjorde han också.

Sponsrade lbs på lunchen och införskaffade en keps till hemfärden, så man inte blir bländad av solen.
Snart bär det av hemåt, Behöver inte hämta på dagis så jag behöver inte stressa. Köpte även några ale ifall jag blir tvungen att gräva ned mig.

sweet-o skrev:
> Vad avundsjuk jag är på er som fått så mycket
> snö. I Östersund är det bra ett tunt lager med
> frost på backen...

Du behöver inte vara avundsjuk på den snöröjningskompetens som finns att tillgå här åtminstone.

Fast på Helsingfors flygplats så pendlingen går så där.
Bättre att cykla då kan man i alla fall styra lite själv.

//j

Kjell F skrev:
> Själv åker jag kommunalt vintertid.

Det har jag svårt att tro.

jesperC skrev:
> Fast på Helsingfors flygplats så pendlingen går
> så där.
> Bättre att cykla då kan man i alla fall styra
> lite själv.

Det tar lite lång tid bara innan Östersjön har frusit.

Tillbaka
Topp