Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Vaknar imorse, tittar ut ur mitt lilla källarfönster och ser något som ser ut att vara max 3cm snö.

Går ut genom dörren med min pendlarcykel och ser 10cm snö och nästintill full snöstorm.
"jaja, det är inte omöjligt"-tänker jag.

Snöstorm hela dagen på jobb, 10cm snö blir 35cm snö.
helstel mtb, 35 cm oplogat, 8km hem från jobb.

imorgon tar jag fullgunget till jobb om det inte töar.

På morgonen: DÖDSmodd hela dj-vla vägen. Var till och med trött i armarna när jag kom till jobbet.
På kvällen: Plogat och normalt vinterväglag hela vägen (förutom en bit mellan midsommarkransen och fd ericsson enligt federicos bilder). Riktigt trevligt. Bra jobbat.

Är cykelbanan mellan E4 & Hökmossevägen fortfarande en lång återvändsgata med en 2 meters snövall på slutet? Har inte vågat mig in på den ännu.

Fullgas åt båda hållen på dagens pendling, snön sprutar åt alla håll och det var väldigt kul och parera när de skär i djupsnö och modd. Bästa årstiden att pendla på crossen nu, hoppas det förblir minusgrader till mars ! :-) T

Jobbigt och trögt men betydligt bättre plogat på vägen hem. På vägen till jobbet stod det en stor lastbil på GC banan som blockerade hela vägen vid Skälby/Veddesta. På vägen hem stod den kvar men nu var det en lite sjö runt om, ser fram emot dödsisen där framöver.

Är det någon som pendlar med Continental Cyclocross speed? Hur funkar dom på detta underlag? Misstänker att det är lite för grunt mönster vilket gör dom lite väl hala, eller?

Måste fråga forumet: hur är det med cykelbanan utmed Söder Mälarstrand nu när bilvägen är avstäng från Slussen och västerut till vad-det-nu-var-för-adress?

Bytte däck på Xets 22 år gamla Nishiki, från slicks till gamla nabbmtb tagna från min sen länge stulna Cannondale från 1990. Mycket rolig "pendling" kors och tvärs Södermalm nu på kvällen. Snösvängen bortser (möjligen riktigt?) helt och hållet från plogning av smågator här på malmen.

Åkte kommunalt idag. På väg hem var det strömavbrott gröna linjen från Gullmarsplan. Så det blev taxi för att hinna till dagis innan stängning. Hoppas att SL:s resegaranti fungerar, för en jälvigt dyr taxi var det. Fick bara tag i en friåkare och det gick på 820kr för ca 8 km. Men SL ska tydligen ersätta alla utlägg upp till 800kr, oavsett vilken taxa bilen kör på.

I morgon blir det dock cykel igen! Har bytt till en kortare och upp-och-nervänd styrstap + max setback på crossen med förhoppning om att mer tyngd på bakhjulet ska underlätta framfarten i DÖDSmodden.

Friåkare, trist företeelse. Landande på bromma igår och i filen längst till höger står friåkarna och viftar och hojtar och hoppas fånga nån enstaka lantis. Men klart SL ska betala mot kvitto.

Lagom svalt imorse men tungtrampat, fan jag skulle ätit middag igår och frukost idag!

Igår på väg hem hamnade jag bakom en snubbe med stort jäkla skägg, blå urban-cykel, rutig ridhjälm och T-SHIRT! Jag var tvungen att ligga bakom hela vägen från skanstull upp till globen för att se om en arm eller två skulle trilla av, sen sprätte jag förbi upp mot globen och hemåt. Nån härifrån, båda armarna kvar?

Fin pendling på mestadels välplogade cykelbanor från trånkan till kungsträdgården. Gick betydligt lättare idag så snittfarten kröp över 20 km/h igen.

Då det plötsligt blivit snabbare att ta pendeln än att cykla insåg jag att en hel del viktiga saker missas här i livet när man cyklar.

I dag t.ex., hört på pendeln:
8-åringen: Vad ska vi göra när vi kommer till skolan?
6-åringen: Venne, bajsa?

Testade åka på högersidan av Hjalmar Brantinggatan ner mot Götaälvbron idag, bättre flyt men lite längre.
Annars tunga ben idag. Sambon ligger hemma och är dödsförkyld, så jag vet vad som väntar.

Helt underbar! Perfekt plogade och sandade cykelbanor hela vägen från Täby. Sista biten innanför tullarna var bitvis moddig och seg men även här hade man gjort ett ganska gott försök att röja upp snön. Om jag inte får någon annan julklapp i år kommer jag ändå vara nöjd efter dagens pendling! Tack snösvängen!

Bara halva Liljeholmsbron plogad?!?

Kommer cyklandes in mot Söder på fint plogat cykelbana på bron, men sen högst upp så har dom slutat ploga??! Kanske var det broöppning när dom höll på? Eller är det för att det är olika stadsdelar??

Första vintercyklingen för säsongen. Vad har hänt med snösvängen? har pendlat dom senaste vintrarna och det har gått hur bra som helst. Nu var jag tvungen att gå av och leda cykeln ett par tre gånger + att cykelbanorna var som tvättbrädor :(

Idag testade jag 3bar i däcken samt upp-och-nervänd styrstam och max setback på sadeln för att få lite mer upprätt sittställning och mer tyngd och grepp på bakhjulet. Kändes väl bra men största förändringen var nog väglaget som börjar bli helt OK. Osäker på huruvida det hjälpte att sänkna lufttrycket dock. Den enda skilnaden som jag säkert kan påstå att jag kände var att det kändes mycket trögare på de (korta) sträckor där jag körde på bar asfalt.

bvs skrev:
-------------------------------------------------------
> Tunnelbana tack vare lucia på dagis. I smyg
> tycker nog benen att det är lite skönt ändå

Exakt hur påverkar Lucia pendlingen? Jag tänkte pendla till Lucia i eftermiddag, är det nått som jag bör tänka på?

anco skrev:
> bvs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tunnelbana tack vare lucia på dagis. I smyg
> > tycker nog benen att det är lite skönt ändå
>
>
> Exakt hur påverkar Lucia pendlingen? Jag tänkte
> pendla till Lucia i eftermiddag, är det nått som
> jag bör tänka på?

Tidsbrist för min del. Går snabbare med tbana som vädret är nu, sen är det utomhus och jag vill inte stå och frysa i mina cykelkläder.

Kallt och bra plogat från Västerort gjorde att fästet var kanon för första gången på länge. Äntligen en morgon man kunde "trycka på" lite. Fan vet om det inte var lite medvind också :-)

Helt OK plogat! Fortfarande DÖDShosta så det blev lugn pendling. Nu när underlaget är så pass bra är man istället irriterad över att man inte tryckt in ett par bar till i däcken :)

Gick hem med fullastad rygga (inkl dator, laddare +annat), tungt och svårt att trycka från ordentligt när hela skon försvann snö varje steg :-/ T

Nu är den kombinerade gång/cykelbanan i början av Bäckvägen (Hägersten) plogad efter 7 dygn! Ett hjulspår för gångare och ett för cyklister?

Bilagor

• 13dec.jpg
    13dec.jpg
    92.5 KB · Besök: 42
Helvete. Vart hittar man så mycket snö? Vet att dina foton brukar vara från Stockholm... men där jag bor (järfälla) ser det inte ut så..

Jag gjorde en liknande iakttagelse som Federico i slutet av förra veckan. Cykelspåret till höger! Ny snöskottarmodell i Stockholm? Taget mittemot MTG-huset på Ringvägen i slutet av förra veckan. Beklagar kvaliten.

Bilagor

• DSC00228.JPG
    DSC00228.JPG
    83.8 KB · Besök: 35
federico skrev:
> Nu är den kombinerade gång/cykelbanan i början
> av Bäckvägen (Hägersten) plogad efter 7 dygn!

Nä nu är det inget annat än för jävla dåligt att de inte fått bort snön på så många ställen. Det var ju inga extrema mängder som kom direkt.

Förutom de sträckor bland bilar den risiga röjningen leder till så tycker jag att det är ganska trivsamt åka, om än något trögt... Benen gillar att morgondagens rajraj innebär tuben till stan, men resten av mig bävar...

fin morgon i bromma med -9 grader och lite mysigt snöfall.
bra plogat överallt hela vägen till rotebro och det är fan inte varje dag man kan skriva sånt.
händelselös pendling förutom 2 taxibilar som körde mot rött vid willys i sumpan men det verkar vara standard bland chaffisar under tidaga morgnar ....

Slapp ta bilvägen hem igår på Johanneshovsvägen - tokfint och brett (!) plogat på GC-banan. Som en autobahn för gångare och cyklister. Tror det är typ en meter extra bredd jämfört med barmark ;)
Gick mycket smidigt även in mot stan idag.

Annars som vanligt; någon bil som ska tuta när cykelfältet är oplogat, sönderskakad mellan rondellen på Johanneshovsvägen och Gullmarsplan, sopbil som blockerar hela cykelbanan (utan alternativ färdväg och med snövallar på sidorna) vid Skanstull osv. Trevligt, allt som allt.

Nu skiter jag i sollentunas skakiga och moddiga cykelbanor, nu kör jag över Järva istället, slätt som ett salsgolv.
Inte en enda bilist som tutade eller trängdes.
Inte en enda ipod-idot som vinglar fram över hela vägen...

CameraZOOM-20121213163221305.jpg

Underbar morgon med lagom temperatur och välplogade vägar hela vägen från ekerö till stan men när man väl kommer in på cykelvägarna inne i stan så är det fortfarande ett skämt på många ställen.

Fin! Fortsatt bra plogat hela vägen till tullarna där moddfesten började igen. Precis exakt lagom intensitet på snöandet för att passa mig. Nu kan det sluta snöa så att det inte lägger sig på cykelbanorna för då lär det dröja en vecka till innan dom plogar av dom. MTB med löst pumpade Race King 2.2 levererar verkligen just nu! Ser fram emot veckans sista hempendling i eftermiddag!

Njut av den mjuka modden. snart blir det slask och sen fryser det precis som det ser ut nu. Eftersom världen går under nästa fredag kommer ingen att anstränga sig för att få bort snön.

Appel skrev:
> Bara halva Liljeholmsbron plogad?!?
>
> Kommer cyklandes in mot Söder på fint plogat
> cykelbana på bron, men sen högst upp så har dom
> slutat ploga??! Kanske var det broöppning när
> dom höll på? Eller är det för att det är
> olika stadsdelar??

Mötte plogbilen där häromdagen.
Blev lite paff när jag passerade och insåg att bara biten på mitten var plogad.

Tror att det har att göra med att broöppningen är prioriterad men inte cyklister....

Kändes snuskigt kallt imorse. Köpte ett par GripGrab lobsterhandskar från BD förra veckan och de verkar göra jobbet, fast tummarna fryser fortfarande.
Nåja, föredrar det här framför nästa veckas utlovade 2-3 grader och regn.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp