Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

kking skrev:
-------------------------------------------------------
> Nibbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > johan44 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Meen, jag trodde att happyåsikten var att
> Kenda
> > > är bättre, dvs spårar mindre, än Nokian?>
> >
> >
> > På ren is är dom helt underbara, men vid seg
> mod
> > = skitigt och saltig snö så fylls
> däckmönstret
> > upp och sen glider dom bara överallt, klart
> > mycket bättre på ren snö. Kan vara min cykel
> > också då jag har vikten rätt långt fram,
> ska
> > montera komfortstyre på mtb'en och se om det
> blir
> > bättre.
>
> Åtminstone jag tycker Kenda är överlägsna
> Schwalbe i modd, men det betyder ju inte att det
> inte spårar alls. Däremot är beteendet mycket
> mer förutsägbart tycker jag. Vad snackar ni för
> bredd? Jag kör smalast möjliga.

Jag har Kenda Klondike XT 252 Spikes 2,1" så rätt brett.

Såg denna stackarn på väg till jobbet i morse.

Bilagor

• IMG_20121211_084837.jpg
    IMG_20121211_084837.jpg
    111.1 KB · Besök: 45
Lite roligt är det att cykla i snö men 2x45 minuter moddcykling tar på krafterna.

Fredags-seg i benen redan på tisdag.

Medvind hem från City, modden på Skanstullsbron var en fröjd. Blodsmak i munnen när jag kom hem. Hoppas på mer snö och färre bilar resten av veckan.

mattel skrev:
> Supertramp skrev:
> ------------------------------------------------
> > Du får det att låta så enkelt!
> > Kan man ta vinterpendlingslektioner av dig?
>
> Det är bara att dyka upp på valfri kompiscross
> eller träning och se hur Little Stereo gör. :)

Ha ha, den lektionen skulle väl bli 45 sekunder lång ungefär. Om jag får en bra start d.v.s...

zodah skrev:
> Finns det ngn som kan ge lägesrapport på Norr
> mälaratrand, tranebergsbro, ulvsundaled?
>
> Skall ev pendla den vägen i morgon. Men inte om det är DÖDSmodd.

Cyklade hem där för några timmar sen. Var fortfarande helt ok även om det började bli lite moddigt pga snöfallet.
Sen sprang jag där en timme senare. Då var det värre men det kan nog ha berott på att det är klurigare att springa i modd än att cykla.

Tokroligt att cykla hem i snöfallet idag runt 8-tiden, Alvik - Södermalm! Lagom mycket nysnö, lagom slirigt under :) Fort går det inte, men roligt som tusan. Håller med om Little Stereos kommentarer, så ska nog testa sand/lera när det blir dags för det :)

Nibbe skrev:
> Jag har Kenda Klondike XT 252 Spikes 2,1" så
> rätt brett.

Aha, jag kör typ 35 på crossen, de breda kan jag inte uttala mig om.

perzzon skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Finns det ngn som kan ge lägesrapport på Norr
> > mälaratrand, tranebergsbro, ulvsundaled?
> >
> > Skall ev pendla den vägen i morgon. Men inte om
> det är DÖDSmodd.
>
> Cyklade hem där för några timmar sen. Var
> fortfarande helt ok även om det började bli lite
> moddigt pga snöfallet.
> Sen sprang jag där en timme senare. Då var det
> värre men det kan nog ha berott på att det är
> klurigare att springa i modd än att cykla.

Ok, tack, får göra ett försök då :-)

Dagens plus: Att glida förbi bilköer och folk som skottar fram sina inplogade bilar är fortfarande roande. Innerstadsbilisterna visar ganska bra hänsyn när man glider fram mitt på gatan, de kanske förstår att cykelbanorna är nästan ofarbara.

Dagens minus: Oplogade innerstadsgator med djuup snömodd är väldigt svårkörda. Likaså Solnabron (FORTFARANDE inte plogad nånstans - felanmält till Sthlms stad idag). Väldigt slirigt på sina håll trots eller på grund av Nokian W106:orna. Jobbigt för handlederna med skumpandet på den packade snön (odämpad MTB). Snitthastigheten har sjunkit till 13-14 km/h. :/

Av alla underlagen jag upplever mellan Sundbyberg och Hötorget är nog tjock snömodd (på oplogade innerstadsgator utan mycket trafik) absolut värst eftersom det är både tungt och slirigt. Att ligga och slira på vägen mitt framför en tung lastbil är extremt olustigt. Oplogade cykelbanor kommer tvåa.

Ändå är det roligt att cykla så här års! Jobbar på stort kontor och får kommentarer från nya människor nästan varje dag som frågar om vintercyklingen - en del tycker man är smågalen och en del att man är viking. :)

jag felanmälde till sundbyberg här om dagen och fick ett skrivet trevligt svar. Det har aldrig hänt i stockholm på säkert 100 felanmälningar under åren, är det nån som någonsin fått ett svar från stockholm?

Kör med max 3 bar i mina Schwalbe marathon winther, vid moddigt som nu snarare ner mot 2 bar. Tyvärr känns det inte som man får riktigt bra utdelning med lägre tryck jmf med vanliga däck, SMW är så hårda i sig att de (imo) alltid känns lite hårda och stötiga.

Idag var första dagen det var plogan hela vägen sedan de första snöflingorna kom. Det var dessutom exemplariskt plogat, det var nästan lika nära hyvlat som en välrakad kind i en mormons ansikte. Det jobbiga var dock att det var asfalt, blank is, asfal, lite snö, asfalt, 2dm djup döds-slushy som framhjulet skar ner i...

Det kom ikapp en MTB-pendlare med en lampa på 12.000.000 lumen på skeppsbron, jag blev livrädd och hann tänk "Nu blir jag plockmat till plogbilen, det är ju den 12/12/12..." innan jag hann märka att det var en cyklist.

inte konstigt att cyklister är så hatade när många av oss inte tänker längre än näsan.

på min 8 km långa/korta väg till jobb träffar jag minst 3 personer med monsterlampor(1400+ lum)

Saken hör till den att de antingen valt att sätta lampan på strobe blinkande eller valt att vinkla lampan rakt i ansiktet på alla mötande.

Var bländad 20 minuter igår efter att ha fått "MOAAAHHHH,FEEL MY LIGHT IN YA FACE!!!!" efter en sväng.

Bottenrekord i cyklistspaning: sex stycken.

Vad gäller underlaget kan man som bäst kalla det varierande. En oplogad Liljeholmsbro var lågvattenmärket. Gårdagens gubbcross hade sugit ur den nödvändiga attackmusten ur påkarna så där var det bara pannbenet som tog mig upp.

Svinkallt! Märkte för första gången i vinter att det var halt trots dubbdäcken nere vid Nordstan, men kom fram ändå :)

Tillräckligt kallt i Göteborg för att de saltade vägarna skulle kännas torra, toppen !

Skulle gärna se att även vi i Göteborg fick lite påfyllning på snölagret.

-Åke

Jobbigt från Hässelby Villastad till Råcksta - oplogat strax efter 7. Å andra sidan var det ännu sämre vid de ställen där cyklebanan gick nära Bergslagsvägen då snöplogen vräkt upp det mesta från körbanan på cykelbanan... Från Råcksta var det riktigt fint med undantag för någon kilometer genom Solna (förstås...). Någon ansvarsfull människa hade bestämt sig för att äntligen ploga Solnabron. Dock verkade det som att dieseln i traktorn tog slut efter HALVA bron vilket gjorda att man med god fart plötsligt dundrade in i en väldigt spårig, gropig, oplogad 2:a halva.

Senast ändrad:
Rekord i spårval igår på vägen hem, fem som mest två olika för hjulen, två för benen och ett annat för armen. Ett tag kändes det som jag försökte övertala cykeln att inte vrida upp rumpan framför framhjulet.
Men då hade man iaf orken kvar, nu idag med sen innebandy och för få timmar i drömmarnas land så var det tungt även om plogningen var över förväntan, men pushbike blev det hemmavid innan man kom ur villaområdet.
Liljeholmsbron gick bra även om den var oplogad.

Blandat före från norrort idag. Bitvis djup snö/modd på villagatorna i Täby men snösvängen var ute så förhoppning om bättre väglag i eftermiddag. Danderyd som vanligt i det närmaste perfekt plogat. Fint från Stocksundsbron in till Frescati. En del av dödsmodden i stan var röjd men fortfarnade en del läskiga partier där det skar rätt bra. Extra jobbigt när mördarbilarna envisas med att demonstrativt ligga en cm bakom.

Körde MTB idag för att testa om det skar mindre med Race King 2.2 än CX däcken. Körde med 2,5 bak och 2,0 fram och det var ganska funkis, skar mindre än W240 däcket på crossen. Tappade baklampan ungefär halvvägs och kunde inte hitta den igen...

Positivt överraskad idag. Många fina och nyplogade sträckor (Örby-Östermalm). Bortsett från Malmköpingsvägen - som ju är en väg och inte en GC-bana, lyckades dessutom med konststycket att dra på arslet precis bredvid en fotgängare då cykeln försvann under mig pga iskant dold av modd. Och så Johannshovsvägen (GC-bana) som varit ocykelbar sen i princip första snöfallet. Idag en kombination är slarvig plogning (för den måste ha plogats idag eller i natt) med alldeles för mycket lämnad snö och lössnö upplogad från vägen bredvid. Eftersom Skanstullsbron numera är exemplariskt plogad så tippar jag på att entreprenören som tidigare haft den som ansvar numera är ansvarig för Johanneshovsvägen istället.

Men positiva överraskningar eller inte... snabbt går det ju inte att ta sig till jobben just nu.

Är det bara jag som känner mig kränkt när man ser traktorspår på oplogade GC vägar? Det fanns gott som sådana från Jakobsberg in till stan idag. Det borde vara lag på att man inte får köra snöplog med plogbladet uppe!

Hade en fantastisk snittfart på 15.8 km/h, slapp dock bära cykeln idag, det vara bara pushbike på vissa ställen.

lite för varmt klädd..

med ardent 2.4 fram och fat albert 2.35 bak så var det bara att trampa på genom modd, trampad snö, orörd snö, spårigt och whatnot. lite balansakt vid något tillfälle var allt morgonen bjöd på..

Seerinmian skrev:
> Jobbigt från Hässelby Villastad till Råcksta -
> oplogat strax efter 7.

Det var fortfarande oplogat när jag drog iväg vid tjugo över åtta. Jag körde på vägen genom bostadsområdet till Råcksta istället.

Däremot efter Råcksta var det pangpangfint hela vägen till Brommaplan och sen lite mera spårigt. Inne i stan var det ju bara för dåligt. Speciellt området kring Fridhemsplan/St Eriksplan/Odenplan.

Selast skrev:
> Dåligt med rapporter hur det ser ut i Norrort vad
> jag kan hitta.

OK, jag får väl bidra lite också.

Riktigt fint politikerplogat idag, man skulle nästan kunna tro att det är valår. Några oplogade missar ute i Täby, men de väljer jag att bortse från. Tom plogat vid Stora Skuggan och utmed Husarviken. Fläckvis saltmoddigt i Värtahamnen. Jag ger ändå fem och en halv glada getingar av sex möjliga!

Bara en enda pendlarkollega på någon sorts mtb och med pannlampa som jag cyklade om (OBS inte kränkte, han verkade fullt nöjd med att jag cyklade om) på Ösbyvägen strax innan Djursholms Ösby. Befriande tomt i cykelrummet.

kking skrev:
> Bottenrekord i cyklistspaning: sex stycken.
>
> Vad gäller underlaget kan man som bäst kalla det
> varierande. En oplogad Liljeholmsbro var
> lågvattenmärket. Gårdagens gubbcross hade sugit
> ur den nödvändiga attackmusten ur påkarna så
> där var det bara pannbenet som tog mig upp.

Samma här, pannbenet upp för Liljeholmsbron, du tog inte cykelbanan utmed motorvägen? Den var lika fin som Liljeholmsbron men 2km lång... puh...

Vinterpendlingspremiär genom Göteborg. Kalla tår halvvägs men så skönt att slippa bussen!

Mötte några enstaka cyklister och blev kränkt av en skivbromshybrid i nerförsbacke. Jag skyller på kroppens vekhet och för dåligt framlyse ;)

Bra plogat genom stan och ut till Torslanda.
Kändes tryggt med dubbdäckens knatter.

federico skrev:
> Du tog inte cykelbanan utmed motorvägen? Den var lika fin som Liljeholmsbron men 2km lång...
> puh...

Jag brukar köra efter Tellusborgsvägen på väg in till stan, och gjorde detsamma i morse. Tog tyvärr cykelbanan efter E4:an hem i går, som vanligt, och det var också pannben grande (och svordomar). Konstigt, för de senaste åren har de skött den mycket bra, men nu är det ju katastrof. Det bästa var den flera decimeter höga, hård-mjuka, vallen utanför Erikssonhuset.

Stor applåd till snösvängen. DÖDSmodden lyste med sin frånvaro. N Mälarstrand, Tranebergsbron och Ulvsundaleden så bra som det kan bli (får man anta), som en grusig vårdag. Lokala gångbanor/cykelbanor i Rissne var det lite sämre med men på det hela taget så gick det finfint.

Sänkte dessutom trycket ytterligare i mina W240 och Schwalbe M Winter. Ha, vilken kränkning de levererade! Mjölksyrafest.

kking skrev:
> federico skrev:
> -----
> > Du tog inte cykelbanan utmed motorvägen? Den
> var lika fin som Liljeholmsbron men 2km lång...
> > puh...
>
> Jag brukar köra efter Tellusborgsvägen på väg
> in till stan, och gjorde detsamma i morse. Tog
> tyvärr cykelbanan efter E4:an hem i går, som
> vanligt, och det var också pannben grande (och
> svordomar). Konstigt, för de senaste åren har de
> skött den mycket bra, men nu är det ju
> katastrof. Det bästa var den flera decimeter
> höga, hård-mjuka, vallen utanför Erikssonhuset.

Jo den högen har jag sett några trilla i. Men förutom den sträckan var det ju jäkligt bra idag.

kking skrev:
> federico skrev:
> -----
> > Du tog inte cykelbanan utmed motorvägen? Den
> var lika fin som Liljeholmsbron men 2km lång...
> > puh...
>
> Jag brukar köra efter Tellusborgsvägen på väg
> in till stan, och gjorde detsamma i morse. Tog
> tyvärr cykelbanan efter E4:an hem i går, som
> vanligt, och det var också pannben grande (och
> svordomar). Konstigt, för de senaste åren har de
> skött den mycket bra, men nu är det ju
> katastrof. Det bästa var den flera decimeter
> höga, hård-mjuka, vallen utanför Erikssonhuset.

Råkade bli att jag cyklade kl 12:12 idag.
Årstafältet var nog bäst idag, snabbaste sträckan iallafall, bara plogat inget annat.
Fortfarande oplogat på Liljeholmsbron. Annars var det inga stora hinder förutom vita skåpbilen som ville prejas lite efter Alvik.

Nibbe skrev:
> Råkade bli att jag cyklade kl 12:12 idag.
> Årstafältet var nog bäst idag, snabbaste
> sträckan iallafall, bara plogat inget annat.

Menar du att det var fint före över årstafältet alltså eller är du ironisk?

Bakvägen efter Alvik var den bra? Körde längs Ulvsundavägen imorse som jag brukar, men den var inte helt optimal, framförallt missbedömde jag ett trottoarkantshopp och landade med framhjulet först i en snödriva till alla bilars nöje.

sneeze skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Råkade bli att jag cyklade kl 12:12 idag.
> > Årstafältet var nog bäst idag, snabbaste
> > sträckan iallafall, bara plogat inget annat.
>
> Menar du att det var fint före över
> årstafältet alltså eller är du ironisk?
>
> Bakvägen efter Alvik var den bra? Körde längs
> Ulvsundavägen imorse som jag brukar, men den var
> inte helt optimal, framförallt missbedömde jag
> ett trottoarkantshopp och landade med framhjulet
> först i en snödriva till alla bilars nöje.

Ingen ironi på Årstafältet, det var bra.

Det var rätt moddigt på sidovägen efter Alvik, balanserade i spåren efter bilarna, gick inte snabbt men framåt i alla fall.
Edit: Efter lilla röda bron vid Ulvsunda slott var det plogat och fint (städdag).

Senast ändrad:
Står på tbanan i trängseln o lider. Blickar ut över Skanstullsbron o längtar till cykeln trots att det var. Grymt tung cyklat må o tisdags. I morgon blir det cykeln utan mygg o trängsel!!!

Galet bra snöröjt hela vägen från city ut till Täby! MTB med Race King 2.2 levererade en minnesvärd hempendling! Tack alla snöröjare!

Audioholic skrev:
> Vinterpendlingspremiär genom Göteborg. Kalla
> tår halvvägs men så skönt att slippa bussen!
>
> Mötte några enstaka cyklister och blev kränkt
> av en skivbromshybrid i nerförsbacke. Jag skyller
> på kroppens vekhet och för dåligt framlyse ;)
>
> Bra plogat genom stan och ut till Torslanda.
> Kändes tryggt med dubbdäckens knatter.

Inte ute vid sisjon val? Undrade just om det var nagon har som var ute i spandex.
I sa fall var det jag.....

Sjalv tycker jag att pendlingen ar betydligt trevligare sedan jag slappte ner lufttrycket till knappa 2 bar i min Schwalbe Marathon Winter 42mm...

Senast ändrad:
nigeltufnel skrev:
> Fantastisk bild (som alltid), federico! Tack för
> att du tar dig tid att posta här varje dag.

Tack! Jag cyklade genom röken/ångan och var tvungen att åka runt upp på bron och knäppa en bild. Det tog en stund innan jag fick några cyklister samtidigt som rökmolnet kom igång igen.

Tillbaka
Topp