Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

På Lidingöbron sitter ett mätverk över hur många cyklister som passerar varje dag. Passerar ungefär samma tid varje dag, ser en klart negativ trend för cykelintresset bland Lidingöborna:

Tis ~190 passager in mot stan
Ons ~150 passager in mot stan
Tor ~120 passager in mot stan
Fr ~70 passager in mot stan

En blöt cykeltur från hagsätra till årsta men med ok regnkläder så förblev det tort under.
Dock dålig sikt med blötsnö på cykelglasögonen så har någon några tips på lösning
på det så vore det tacksamt.

roger_f skrev:
-------------------------------------------------------
> En blöt cykeltur från hagsätra till årsta men
> med ok regnkläder så förblev det tort under.
> Dock dålig sikt med blötsnö på
> cykelglasögonen så har någon några tips på
> lösning
> på det så vore det tacksamt.

Skidgoggles med klart- eller persikofärgat-glas. är det enda som funkar.

Jag har ett par liggande i cykelväskan (som idag hänger kvar i hallen på en krok #FAIL)

roger_f skrev:
> En blöt cykeltur från hagsätra till årsta men
> med ok regnkläder så förblev det tort under.
> Dock dålig sikt med blötsnö på
> cykelglasögonen så har någon några tips på
> lösning
> på det så vore det tacksamt.

+1

Jag har börjat testa med skärmmössa. Hjälper en del men är inte perfekt. Googles nästa kanske?

Dressingcode fredag:

Huvud: merinoullsmössa under hjälmen (ska man ducka?). Perfekt.
Glasögon, igenimmade, gick bra att cykla närsynt utan dom, hittade till jobbet ändå.
Jacka, Rapha, regn-, perfekt, värd varenda spänn.
Handskar, Sealskinz, hyfsade.
Byxor, Cheap Monday, bomull, big fail, benen är fortfarande bedövade.
Skor, Shimano, vinter-, täta, vatten rann in och stannade kvar. Halvdåligt.
Sitter just och funderar på hur jag ska ta mig hem i dom dyngblöta kläderna, dom kommer inte att hinna torka.

Äntligen lite riktig pendling efter höstens solskenscykling. Enda abret var att snöblandningen+temperaturen gjorde snömodden extra klibbig. Sista milen var det bara de två största kransarna som funkade. Med andra ord lite kvalitets/högkadens träning!

pendlarhjul.jpg

Senast ändrad:
"ont i knä" så jag tog bussen. Ganska avkopplande att sitta och fippla med telefonen på väg in till city.

heklamama skrev:
> Mörk och blöt.
>
> Nu verkar jag ha kommit till samma stad....
>
> Däckskombon får fortfarande AAA i rating.
> Några tråkmonsar pratar om att reglera
> däcksmarknaden.
> Vad kan gå snett?
>
>
> Veckan som gick:
>

Åhh, kul idé. Det där skall jag nog anamma, hmmm, fast jag är för ombytlig vid vilken tid jag åker.

Update: Festkväll och taxi igår. Tunnelbana nu på morgonen, hade hellre fått samla lite misärpoäng, ser fram emot en ebarmelig hemfärd på cykel.

Senast ändrad:
Det tog 500 meter innan kedjan började rappa, men sen rensade det ganska bra efter ett par tre ryck, så värre påfrysning har man varit med om. Räknade annars till 14 cyklister på hela vägen in, bottenrekord sen nån gång i februari skulle jag tro, dvs lugnt och skönt...

Lite misslyckat att promenera emd dotternt till skolan i slasket innan man hoppar i sadeln. Kylan gick rätt upp genom sulan och klossen, så det var kallt från start. Tog dessutom fel skoöverdrag, FAIL, så det blev dessutom blött.

På det hela taget en toppenpendling dock, äntligen lite riktig misär.

Härligt med väder! Gore tex, stövlar och keps, inga problem. Googles kommer jag inte att ta på mig när jag cyklar före 80-årsdagen... ;-)

Senast ändrad:
Äntligen bjuder morgonpendlingen på lite motstånd! Mörker som bekämpades med Philips Saferide-dymano. Bra skit. Vinterväglag med dubbdäck och motvind deluxe. Det blev sent igår efter Timbktu + damn! i Uppsala. Bra skit. Alltså: trött, mörker, slask och motvind. Härligt! Jag tänkte på regel #9, och kanske lite på #5

Jag känner mig lurad på snö"kaoset" som utlovades igår... OK det regnade lite imorse och blåste en del men va fan nu skiner ju solen och inget slask ligger kvar! Till och med Roslagsbanan funkade imorse, och då är det verkligen inte dåligt väder för den reliken slutar gå om det ligger löv på spåren tex.

Selast skrev:
> Jag känner mig lurad på snö"kaoset" som
> utlovades igår... OK det regnade lite imorse och
> blåste en del men va fan nu skiner ju solen och
> inget slask ligger kvar! Till och med Roslagsbanan
> funkade imorse, och då är det verkligen inte
> dåligt väder för den reliken slutar gå om det
> ligger löv på spåren tex.

När jag bodde längs Roslagsbanan så väntade de till sist med de nya blå tågen på Näsbyparkslinjen. De riktigt gamla tågen, de med med skinnsäten och teakribbor på utsidan, var det enda i fungerade i kollektivtrafiken i hela stan när det blev riktigt kallt.

mattiasp skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------

> Näsbyparkslinjen. De riktigt gamla tågen, de med
> med skinnsäten och teakribbor på utsidan, var
> det enda i fungerade i kollektivtrafiken i hela
> stan när det blev riktigt kallt.

Gamla prylar kan man alltid lita på!

Att cykla till jobbet i går kväll var ett äventyr med kallt regn, mycket vatten på vägarna och vindbyar upp mot 18 m/s. Att cykla hem från jobbet på morgonen var också ett äventyr med vindbyar upp mot 25 m/s.

Bilagor

• 3455323557.jpg
    3455323557.jpg
    46.9 KB · Besök: 64
Jo tack, blåsig och fuktig, men ganska schysst ändå. Lite cyklister, och inga tillbud bland alla bussar och bilar.

Själv känner jag mig helt lurad. Pga festligheter igår fick cykeln stå kvar på arbetets varmgarage så jag fick åka tunnelbana när det var årets första misärpendling i morse. Sen blev det sol och jag blev mer o mer irriterad. Framåt eftermiddagen började det dock regna så det fanns hopp. Men nejdå, ett fjompigt regn som bara märktes i DX-lampans sken var allt jag fick. Ingen snö, ingen slask, ingen motvind. Antiklimax!

Pendlingsoutfit: hjälm, pannband, blommig halsduk, gul Gorejacka storlek för stor, vindbyxor, jeanskjol ovanpå, stövlar (ovanpå byxorna). Snyggast i stan!

Jag fick 16 kilometer rak motvind i göteborg i går eftermiddag. Mötte en enda stackare till som var ute, men för honom såg det ut att gåp mycket lättare och snabbare. Cyklade en liten bit i säveån då den svämmat över cykelbanan. En bussjävel skickade en rejäl våg med vatten över mig så jag kännde det närmast 0 gradiga vattnet rinna ner längst ryggraden. Fint tänkte jag, bara 10 kilometer kvar. Vad som normalt tar 40-50 minuter att cykla tog i gårkväll 1 h och 50 min. Det blev en lång varm dush, en whisky , fredagsmysmat och på spåret som återhämtning.

På något sätt så ser man lik förbaskat fram emot nästa gång.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> På något sätt så ser man lik förbaskat fram
> emot nästa gång.

Så är det faktiskt, oförklarigt.

Jag avundas alla er med mer än milen att pendla! Själv har jag bara strax under milen t/r att se fram emot :( Ibland kompenserar jag under långlunchen med att dra ut ett extra varv.

Min vanliga väg till jobbet är under en tågbro på slakthusområdet i Gamlestaden, jag tror det blir en annan väg på måndag, det är väldigt mycket vatten under tågbron. :-)

Jag lämnar också en tanke till alla som måste vara ute i dom jävla stormvindhelvetet och jobba för att det ”vanliga” samhället ska kunna hålla igång, jag tänker på er!!

Bilagor

• gbg_1025854a.jpg
    gbg_1025854a.jpg
    77.3 KB · Besök: 47
Cykelpendlare skrev:
> Min vanliga väg till jobbet är under en tågbro
> på slakthusområdet i Gamlestaden, jag tror det
> blir en annan väg på måndag, det är väldigt
> mycket vatten under tågbron. :-)
>
> Jag lämnar också en tanke till alla som måste
> vara ute i dom jävla stormvindhelvetet och jobba
> för att det ”vanliga” samhället ska kunna
> hålla igång, jag tänker på er!!

Det tillhör min pendlingsväg också, men vattnet hade inte stigit så mycket när jag kom där fredag vid 18:30 tiden. Måste gått fort efter det.

Varmt och grusigt.

Måndagsmorgonens pendling bestod av fem synliga cyklister varav två i samma riktning som mig och som således kördes om. Det låga lufttrycket från då dödshalkchocken slog till består varför det går redigt tungt att cykla. I övrigt var jag för varmt klädd.

MI kring 20%

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> På Lidingöbron sitter ett mätverk /../
> Tis ~190 passager in mot stan
> Ons ~150 passager in mot stan
> Tor ~120 passager in mot stan
> Fr ~70 passager in mot stan

Har du några referenssiffror från maj eller augusti?

Som vanligt men mörkt hela vägen nu. Inga översvämningar har vi heller. Kanske ska planera en ny pendlingsrutt så det blir lite mer spännande.

Misärpendlaren skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På Lidingöbron sitter ett mätverk /../
> > Tis ~190 passager in mot stan
> > Ons ~150 passager in mot stan
> > Tor ~120 passager in mot stan
> > Fr ~70 passager in mot stan
>
> Har du några referenssiffror från maj eller
> augusti?

Det brukade nog ligga runt 500-600 när jag brukar passera under sommaren. Idag hade folk tagit sig samman igen ca 230. Kanske som en effekt av helgens klimatmöte.

Man kan kolla hur det ser ut under dagen och sista veckan på kommunens hemsida:

http://www.lidingo.se/toppmeny/traf...elbarometern.4.4094052812fe5a349d5800010.html

Grym motvind och lätt snöblandat regn. Lite lömskt eftersom nederbörden frös till när den landade på den kalla marken men inga större problem. Förvånansvärt mycket folk ute och cyklar fortfarande!

Vid slakthusviadukten var det tillräckligt med vatten för att jag skulle doppa fötterna för att komma igenom, ca 30 cm på cykelvägen tror jag. I övrigt flöt allt på bra.

Nu snackas det om nya stormar, så får se hur det blir på hemvägen.

MVH
Magnus

Regn, mörker och bitvis sånt där slask som har frusit på och sedan vattenbegjutits, dvs det halaste som finns. Måttlig vind i ryggen och alldeles rätt klädd. Tyvärr hade på något sätt telefonen hängt sig efter att sonen hade kollat på tuben igår i bilen. Därför gick det bara att lyssna på "The annoying orange", i stället för musik. Jag lyssnade i stället till dubbdäckens rassel.

Motvind från Hässelby till Gröndal.
Stannade och tjötade lite med Mange på Bromma cykelservice.
Hade glömt hur spikrak och tråkig cykelvägen är mellan Hässelby och Alvik. Så man riktigt hinner känna efter hur klen man är i benen.
Det är ett jävla brus och dån från trafiken. Bygg ett plank!

lite för varmt klätt om överkroppen och för kallt om benen.
MI: 30%

Tillbaka
Topp