Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Inte så tokig, även om man börjar ana hur trångt det kan bli så fort det blir lite varmare.

Fick förresten en schysst tackling av en cykeltant (nåja, min ålder men på damig cykel) i dag, när hon utan att vrida det minsta på skallen svängde tvärt vänster ut i bilfil vid Fridhemsplan. Nära att styret hennes krokade i, men båda höll sig på hjulen. Tur för henne att det var jag som kom och inte en buss på väg in till efterföljande busshållplats...

Bytte bort vinterdäcken igår kväll, trots helgens skrämskott. Passade på att inspektera mitt hemdubbade, homogena backdäck. Blir nog inte mer än max en säsong till på det, klackarna i mönstret som dubbarna sitter i börjar gå sönder ordentligt.
Bytet till slicks kapade några trevliga minuter från restiden. Kändes ändå tungt.
Vet inte om det fortfarande är 6 veckors hotellfrukostar som spökar, eller om det beror på att jag slarvat med astmamedicinen.
Knasometern har slutat räkna pulsen när jag är på cykeln (i omklädningsrummet går det bra däremot...), så jag vet inte riktigt hur hårt jag egentligen körde.

Bytte reflexvästen mot en vindväst. Blev lite varmare, men magen lyste ändå röd som ett stoppljus när jag klev in i duschen. Kanske får prova det gamla knuttetricket med en tidning innanför kläderna på framsidan.

Saknade elsulorna.

Blev kränkt av en elcykel, men varje gång jag hunnit ikapp gjorde elcyklisten nåt kreativt vid en korsning eller stoppljus, så jag hann aldrig förbi.

Men solen sken och vägbanorna var OK.

Senast ändrad:
166mil har det blivit i år, hade hoppats på 200+
I morse var det kallt i fartvinden, blev lite kränkt av en racerhoj efter Årstaberg.

Blev att åka från Sollentuna och hem, åkte lite vilse i Kista pga dålig skyltning/kasst lokalsinne, fick sällskap av 2 racerhojar från Alvik till Långholmen, fick man upp lite temperatur.

Härlig pendlardag. Särskilt hem, kunde inte motstår att ta en lite omväg på racern i eftermiddags/kvällssolen. De vanliga 16km/35min blev till 45/95. Den rakaste vägen mellan 2 punkter är sällan den roligaste :-)

Det har mjällat i göteborg inatt. Det såg däremot mer ut som hagel än som snö. Krispigt täcke var det iaf, -0,7 när jag stack hemifrån. Nu lyser solen, så det är nog rent när det är dags att dra hem.

"Tvingades" åka taxi hem från jobbet igårkväll. Förstörd kväll således, tills italiensk TV avrundade med reprisen av Amstel Gold Race. Gasparotti spurtslog, Vanendert, Freire, Gilbert mfl i sista backen - kvällen räddad! Tack RAI.

Min plan att köpa en tung gubbcykel med flak för att köra lugnt med hjälpte föga. Var tvungen att cykla ifrån hybriderna och pendlarcrossarna ändå.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Min plan att köpa en tung gubbcykel med flak för
> att köra lugnt med hjälpte föga. Var tvungen
> att cykla ifrån hybriderna och pendlarcrossarna
> ändå.

Lugn Tille.
Jag kan ge dig lektioner i Zencykling med flak.

Blåsig motvind kan man sammanfatta det med; åtminstone en 15 m/s i byarna på de skånska fälten, skulle inte förvåna mig om det var mer... låg stundtals på lägsta växeln men mest på näst lägsta och slet, tog 1.30 h istället för 1.10 h som tidigare... :-D I em (hemåt) ska det vara lugnare blåst men prognosen säger iaf medvind, jag håller tummarna! :-)

heklamama skrev:
> Lugn Tille.
> Jag kan ge dig lektioner i Zencykling med flak.

Tack. Det verkar behövas.
Fast jag hoppas att hjärnan snart ska fatta vad som har hänt.

Nära döden upplevelse på väg till jobbet med cykeln idag.
En okopplad hund sprang i full fart rakt mot mig, hade jag inte tvärnitat hade vi krockat. Sedan sprang han kors och tvärs framför mig och försökte få stopp på mig, antagligen ville han inget ont men efter att läst om hästtjejen som blev attackerad var jag inte så sugen på att stanna och ta reda på vad han ville. Som tur var har jag sett fler cykelspurtdueller på Eurosport än hunden och till sist gjorde han ett fatalt misstag så jag kunde dra igång spurten. Han gjorde ett bra försök att hänga på men ramlade ihop i en dallrande hög av mjölksyra efter några hundra meter och jag kunde ouppäten sprinta vidare mot jobbet.

Skulle behöva lära mig Zencykling oavsett flak...

Tänkte ta det _riktigt_ lugnt idag ftersom jag kände mig lite hängig från gårdagen. Det gick bra fram till Liljeholmsbron då jag blev omkörd av en hybridsnubbe.

Grått och onödigt kallt - men varför klaga? Det var ju torrt iallafall :-) Flera bilar som stannade FÖRE och inte på cykelöverfarten på väg in i rondeller, visserligen en skrämmande liten minoritet, men ändå... Det finns kanske hopp?

Tille skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lugn Tille.
> > Jag kan ge dig lektioner i Zencykling med flak.
>
> Tack. Det verkar behövas.
> Fast jag hoppas att hjärnan snart ska fatta vad
> som har hänt.
Om du kopplar ur elmotorn så blir det ett lugnare tempo.

Nästan två veckors förkylning har tydligen satt sina spår. Fick iallafall ventilerat igenom näsa, hals och lungor. Hoppas det inte var skadligt.

Har blivit ganska många veckor med singlespeeden nu - funderar på att vända hjulet och köra fixed. Lite osäker på om mina knän kommer att palla men skall nog göra ett försök. Vilken dag som helst kommer nog vevpartiet till pendlarcrossen så den blir körbar men har börjat vänja mig vid en växel. Inbillar mig att det ger bra träning att omväxlande köra lågkadensträning i uppförsbackar och blanda med att spinna loss på platten.

Fin morgon men frös lite om händerna. Hade jag haft varmare handskar hade det varit perfekt

Blev nästan överkörd i morse. Korsningen Birger Jarlsgatan och Regeringsgatan http://www.hitta.se/karta#center=16...ap/map-pin/point.png?120405-121739", "t":""}]
En SUV som kör om mig och utan att blinka eller bromsa svänger höger in på regeringsgatan. Någonting i pendlar-nerven gjorde att jag började bromsa innan han svängde. I slutändan touchade jag inte ens bilen men ändå en addrelaninkick. Körde efter honom och knackade på rutan, han satt och pratade i telefon. Tyckte själv att jag var lugn och artig men inser när jag tänker tillbaks på hans reaktion: hur lugn är man efter 30 mins cykelpendling plus addrelaninpåslag. Det enda han sa var att han inte såg mig, men det hade jag redan snappat upp....

Så där... Fick punka igen vid Stocksundsbron, även denna gång verkar hålet vara på insidan och jag misstänker starkt att mitt fälgband är boven i dramat. Det halkar på snedden när jag kränger på slang och däck och sen nöts slangen sönder mot de vassa kanterna runt ekerhålen. Igår däremot var det nice, jag passade på att filma den:

Måste dra och köpa nya fälgband på lunchen, börjar tröttna på det här nu...

17 April

Bilagor

• 17april_1.jpg
    17april_1.jpg
    126.6 KB · Besök: 21
  • 17april_2.jpg
    17april_2.jpg
    106.3 KB · Besök: 24
  • 17april_3.jpg
    17april_3.jpg
    91.9 KB · Besök: 19
Tunga ben idag på cykeln, ett pass löpning sent igår satte sina spår.

Idag så höll jag samma rutt som en trehjulig liggcykel med elmotor... har fortfarande inte bestämt mig om det är en trampassisterad go-cart eller ellasstiterad cykel. Han var rätt snabb måste jag säga, däremot verkade det inte helt smidigt med en sådan låg och snabb skapelse på de smala och trånga cykelgatorna i Sthlm.

Federico - blir glad när jag ser bilder på folk som cyklat i city med kostym och "normala" kläder. Känns som om man bor i en mänsklig huvudstad där man kan vardagscykla - finns hopp ;)

Selast skrev:
> Så där... Fick punka igen vid Stocksundsbron,
> även denna gång verkar hålet vara på insidan
> och jag misstänker starkt att mitt fälgband är
> boven i dramat. Det halkar på snedden när jag
> kränger på slang och däck och sen nöts slangen
> sönder mot de vassa kanterna runt ekerhålen.

Sådär var mitt fälgband i vintras. Punkade 3ggr innan jag tog mig för att köpa nytt band...

Vill man vara garanterad att fälgbandet hålls på plats är det svårt att hitta något bättre än Velox. Kan vara bra idé att slipa ner det som skaver först innan man lägger på nytt band

KentS skrev:
> Nära döden upplevelse på väg till jobbet med
> cykeln idag.
> En okopplad hund sprang i full fart rakt mot mig,
> hade jag inte tvärnitat hade vi krockat. Sedan
> sprang han kors och tvärs framför mig och
> försökte få stopp på mig, antagligen ville han
> inget ont men efter att läst om hästtjejen som
> blev attackerad var jag inte så sugen på att
> stanna och ta reda på vad han ville. Som tur var
> har jag sett fler cykelspurtdueller på Eurosport
> än hunden och till sist gjorde han ett fatalt
> misstag så jag kunde dra igång spurten. Han
> gjorde ett bra försök att hänga på men ramlade
> ihop i en dallrande hög av mjölksyra efter
> några hundra meter och jag kunde ouppäten
> sprinta vidare mot jobbet.

Oj! Såg du någon ägare i närheten?

PerryE skrev:
> Federico - blir glad när jag ser bilder på folk
> som cyklat i city med kostym och "normala"
> kläder.

+1

PerryE skrev:
> Vill man vara garanterad att fälgbandet hålls
> på plats är det svårt att hitta något bättre
> än Velox. Kan vara bra idé att slipa ner det som
> skaver först innan man lägger på nytt band

Det bidde två rullar Zefal vävband med klibb, hoppas jag slipper punka nu

ol__ skrev:
> KentS skrev:
> -----
> > Nära döden upplevelse på väg till jobbet
> med
> > cykeln idag.
> > En okopplad hund sprang i full fart rakt mot
> mig,
> > hade jag inte tvärnitat hade vi krockat. Sedan
> > sprang han kors och tvärs framför mig och
> > försökte få stopp på mig, antagligen ville
> han
> > inget ont men efter att läst om hästtjejen
> som
> > blev attackerad var jag inte så sugen på att
> > stanna och ta reda på vad han ville. Som tur
> var
> > har jag sett fler cykelspurtdueller på
> Eurosport
> > än hunden och till sist gjorde han ett fatalt
> > misstag så jag kunde dra igång spurten. Han
> > gjorde ett bra försök att hänga på men
> ramlade
> > ihop i en dallrande hög av mjölksyra efter
> > några hundra meter och jag kunde ouppäten
> > sprinta vidare mot jobbet.
>
> Oj! Såg du någon ägare i närheten?

Ja, det stod någon tjej och sa nåt typ 'Inte hoppa Belsebub' i vägkanten, men jag var lite för uppskrämd för att stanna och råskälla på henne.

Puh, mitt nya igångdragspendelträningsvapen, 2,35" Fat Frank, tar ut sin rätt på stålSS:en. Likaledes gör blöt upptinad grusväg. 42/16 med 40 i kadens på slät grusväg = mjölksyratröskel. Nu döda ben. Hur kunde jag tycka att 1 dm nysnö + Nokian Extreme300 var tungtrampat?

Tille skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Lugn Tille.
> > Jag kan ge dig lektioner i Zencykling med flak.
>
> Tack. Det verkar behövas.
> Fast jag hoppas att hjärnan snart ska fatta vad
> som har hänt.

Ett sätt kan ju vara att balansera ett glas belgiskt öl på flaket - vill ju gärna inte spilla ut den.

Selast skrev:
> Så där... Fick punka igen vid Stocksundsbron,
> även denna gång verkar hålet vara på insidan
> och jag misstänker starkt att mitt fälgband är
> boven i dramat. Det halkar på snedden när jag
> kränger på slang och däck och sen nöts slangen
> sönder mot de vassa kanterna runt ekerhålen.
> Igår däremot var det nice, jag passade på att
> filma den:
>
> > 7b9ADvjVQa1PpcFPc1yz0ack4pwM8WqIN-tdeyIIOtczUI70=
>
> Måste dra och köpa nya fälgband på lunchen,
> börjar tröttna på det här nu...

Bara 9:29 till jobbet. Men det är klart, man tjänar ju in lite tid om man inte stannar vid stopp...

Morgonen bjöd på dagens polisfail, stod en polisbil på hela cykelbanan i korsningen Solnavägen/Frösundavägen. Misstänker att dom stod och spanade efter rödljuskörare (bilar) men dom kunde ha valt ett bättre ställe då det är rätt så många cyklister som passerar just där på morgonen. Funderade på att knacka på och fråga hur dom tänkte när dom parkerade där, men gav upp tanken och trampade vidare.

federico skrev:
> 17 April

Nej, bättre brukar du helt klart prestera. Ingenstans att fästa blicken för den vidare utforskningen av bilderna samt helt klart för mycket färgmättnad, och jag kollade både på en mac och en windows. Annars ser jag mycket fram att få köpa din bok "Ett års pendling i stockholm". Du såg budkillen som släppte en liknande bok va?

Misärpendlaren skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 17 April
>
>
> Nej, bättre brukar du helt klart prestera.
> Ingenstans att fästa blicken för den vidare
> utforskningen av bilderna samt helt klart för
> mycket färgmättnad, och jag kollade både på en
> mac och en windows. Annars ser jag mycket fram att
> få köpa din bok "Ett års pendling i stockholm".
> Du såg budkillen som släppte en liknande bok va?

Håller med, mer självkritik innan jag lägger upp en massa bilder, men jag ville gärna få in en bild på den ännu oöppnade cykelbanan mot stadshuset, skulle hoppat över dom andra två ;) Lovar också att sluta dra spakarna i botten på mitt bildprogram ;)

Har inte sett budkillens bok, vad heter den?

Tillbaka
Topp