Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Ok, då kör du aldrig på den riktiga eländessträckan längst flygplatsen... är det riktigt eländigt den lilla snutten du kör så kan du ju kroka in på Svoldervägen för att undvika bilarna.

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm... tror det var du som tidigare vintrar klagat
> över Bällstavägen - förstår bättre vad du
> menar. Flysta/Solvalla fungerar inte för mig -
>

Fantastisk. Nyplogade cykelbanor med packad snö och is och vinden i ryggen. Dubbdäcken rullade fint och jag kunde ta en dödskurva i min färdväg på sladd. Den är feldoserad och brukar vara beströdd med dödsgrus.

Idag kände jag att dubbdäcken var ett måste. Har aldrig haft dubbar förr och är fascinerad över hur fantastiskt bra grepp de ger på snö och is (suomi tyres w240)! Man kan t.o.m. stå på rätt bra i den branta backen från Årsta upp på Årstabron.

Överhuvudtaget var det en riktigt angenäm färd till jobbet.

Gamla GF 29ern kom väl till pass i dag, jag drog en repa rakt genom stan och då menar jag rakt! Trottoarkanter, snökokor, frusen modd, spårvagnsspår, hundar dagisungar och lyktstolpar, inget behövde väjas för (lite kanske), ja tänk vad gamla hederliga mojntinbajks gör livet lätt (och långsamt) det hade jag nästan glömt :-)

Enber skrev:
> Idag kände jag att dubbdäcken var ett måste.
> Har aldrig haft dubbar förr och är fascinerad
> över hur fantastiskt bra grepp de ger på snö
> och is (suomi tyres w240)! Man kan t.o.m. stå på
> rätt bra i den branta backen från Årsta upp på
> Årstabron.
>
> Överhuvudtaget var det en riktigt angenäm färd
> till jobbet.

Klart säkrare att cykla med dubbar än att gå när det är isigt! :)

42Hz skrev:
> >
> Klart säkrare att cykla med dubbar än att gå
> när det är isigt! :)

Njae. Jag skaffade ett par Icebug vinterdojjor på XXL. De funkar helt outstanding, även på blankis!

staine skrev:
> Gamla GF 29ern kom väl till pass i dag, jag drog
> en repa rakt genom stan och då menar jag rakt!
> Trottoarkanter, snökokor, frusen modd,
> spårvagnsspår, hundar dagisungar och
> lyktstolpar, inget behövde väjas för (lite
> kanske), ja tänk vad gamla hederliga mojntinbajks
> gör livet lätt (och långsamt) det hade jag
> nästan glömt :-)

Så himla fin känsla det där när man är van vid 25mm däck och helt plötsligt är man Hee-man som bara tuffar på över alla hinder

igår var det fan misär! urk! (har inte riktigt lärt mig skilja på brist på livsglädje och lågt blodsocker)
37 mm Nokian bara skär rätt ned i modden så att det blir svintrögt och cykeln bara far åt alla håll precis som den vill.. kanske ska ta Scalen istället?

Idag blev det ebolasnöre då det var glögg och öl på jobbet, och dejt i stan. (yep, det var trevligt, trevligare än att cykla i slabb)

Gurra skrev:
> Idag blev det ebolasnöre då det var glögg och
> öl på jobbet, och dejt i stan. (yep, det var
> trevligt, trevligare än att cykla i slabb)

Ursäkta men vad är ebolasnöre?? LÖpning eller??

Var jäkligt spårigt och riktigt läskigt vid en del ställen. w240 däcken funkar bra men vågar inte ändå inte riktigt lita på dom vid inbromsningar och kurvor.

En framdämpare hade varit rätt skönt att ha nu på vintern. Någon som vet en prisvärd (runt tusingen) som funkar med v-broms.

Janek skrev:
> Kjell F skrev:
> > Ursäkta men vad är ebolasnöre?? LÖpning
> > eller??
>
> Tunnelbanan.

Tackar då jag det också, verkligen aldrig sett det

Med bil:(

Två ursäkter.
Det tog hela kvällen att slå in julklappar i går. Jag orkar gå upp före fem, cykla 75 min och vara pigg på jobbet hela dagen om jag går och lägger mig vid midnatt.
Dessutom orkar inte Vägverket ploga vägrenen på 2+1-vägen utan där ligger det 5-7 cm snö/slask/is/skräp. Jag är inte självmordsbenägen...

Började blött med ymnigt snöfall, snöflingor stora som snöbollar :) som slutade efter att jag passerade Järfällas kommungräns.

Mötte grannen som stod och skrapade bilen, han tyckte att jag var knäpp som cyklade i detta väder förstod inte alls vad han menade.

Annars var det extra spännande på många ställen med ett fint snötäcke ovan spårig is.

Spårigt en bit utmed Johanneshovsvägen men annars bra, rätt mysigt att köra i mörkret (med lysen förstås). Inne i stan vid rivningsarbetet på Sveavägen verkade det ha skett en olycka, flera ambulanser brandkår och polis och byggarbetarna såg mycket bistra ut, någon blev ivägkörd på en bår. Hoppas personen klarar sig såg läskigt ut.

Kränkt och förnedrad av blymtb med 5kg däck.
Bah ähh vad fjantigt att cykla fort uppför backar till jobbet.

/E

Jo tack.
I makligt takt.
Fortfarande odubbat.
Igår provade jag Essingebron på hemvägen, lite osäkert med Marathon-slicks....

21 December. Pyntade cykeln med Ikeas led-slingor, snart jul!

Bilagor

• 21dec.jpg
    21dec.jpg
    77.9 KB · Besök: 36
Fick känna mig som en ninja när framljuset lade av halvägs till jobbet. Ber om ursäkt till dem som mötte mig mellan Helenelund och city. Annars trevlig cykling med lite vitt på marken. Blev ännu en gång idiotförklarad på jobbet. Inte nog med att jag cyklar på vintern utan dessutom dagen efter julfesten på jobbet.

Jag tycker verkligen inte om när framjulet spårar, jag spänner mig som fan. Vet inte vad tricket är, mycket luft? Lite luft? Bredare däck?

Blev omkörd av fixie på sommarsulor (såg det ut som) strax före Skanstullsbron där det är riktigt spårigt o dant.

JMT skrev:
> Spårigt en bit utmed Johanneshovsvägen men
> annars bra, rätt mysigt att köra i mörkret (med
> lysen förstås). Inne i stan vid rivningsarbetet
> på Sveavägen verkade det ha skett en olycka,
> flera ambulanser brandkår och polis och
> byggarbetarna såg mycket bistra ut, någon blev
> ivägkörd på en bår. Hoppas personen klarar sig
> såg läskigt ut.

Kanske var den här arbetsplatsolyckan?
http://polisen.se/Stockholms_lan/sv.../2011-12-21-0733-Arbetsplatsolycka-Stockholm/

Misärpendlaren skrev:
> Jag tycker verkligen inte om när framjulet
> spårar, jag spänner mig som fan. Vet inte vad
> tricket är, mycket luft? Lite luft? Bredare
> däck?
> ...

Inga bra tips men tycker man vänjer sig efter några turer.

Håller dock med om att första turerna i ordentlig snömodd kan vara lite jobbiga. Se det som core-träning. Brukar känna av en hel del muskler i rygg och mage som jag inte trodde fanns efteråt.

//j

heffa1 skrev:
> Blev
> ännu en gång idiotförklarad på jobbet. Inte
> nog med att jag cyklar på vintern utan dessutom
> dagen efter julfesten på jobbet.

+1 På det, bakis som en iller vinglade jag till jobbet imorse. Gick långsamt +5 minuter och 2 km/h lägre snitt än normalt. Trodde jag skulle må bättre av fisk luft, blev inte så tyvärr. Fattar inte hur jag ska klara av 4,5 timmar till här..... Dessutom kundmöte i eftermiddag... Jag ska aldrig dricka igen! Jag lovar :-(

ett trick är att till vintern byta hybriden mot en standardhoj med mer upprätt körställnig och tyngdpukten mer åt mitten. (om du nu kör på en mer framåtlutad cykel nu) Jag har alltid två pendlare redo på vintern, en med slicks och en upprät hoj med dubbisar, funkar toppen.

Misärpendlaren skrev:
> Jag tycker verkligen inte om när framjulet
> spårar, jag spänner mig som fan. Vet inte vad
> tricket är, mycket luft? Lite luft? Bredare
> däck?
>
> Blev omkörd av fixie på sommarsulor (såg det ut
> som) strax före Skanstullsbron där det är
> riktigt spårigt o dant.

Händelselös jobbpendling vid 8-rycket, från Bromma in till city. Det mest upphetsande var att testa mina nya ben med tillhörande (åter)kränkning av två pendlar-kollegor varav den ene måste ha tappat en av framklingorna - kadensen var i stil med Cavendish på Champs-Elysees, såg jobbigt ut. Därefter mörkt, blött och folktomt.

johan44 skrev:
> ett trick är att till vintern byta hybriden mot
> en standardhoj med mer upprätt körställnig

Skall slänga på ett lager dubb på sambons damcykel faktiskt. Satt nämligen och funderade just på balansen mellan fram och bakhjul samt om rak kontra böjd gaffel kan påverka spårkänsligheten.

rak eller böjd är nog inte så noga eftersom den raka gaffeln nog inte är rak på det sättet utan den har ett "försprång" den med. Men chansen är nog stor att den cykel du har med böjd gaffel har större försprång och alltså går lite lugnare/stabilare.

johan44 skrev:
> rak eller böjd är nog inte så noga eftersom den
> raka gaffeln nog inte är rak på det sättet utan
> den har ett "försprång" den med. Men chansen är
> nog stor att den cykel du har med böjd gaffel har
> större försprång och alltså går lite
> lugnare/stabilare.

Böjen på gaffelbenen har också en dämpande funktion, mindre stötigt. Förr hade även racercyklar rejält böjda gaffelben och en viss förklaring är hur vägarna såg ut på den tiden med grus och stenläggning.

federico skrev:
> Böjen på gaffelbenen har också en dämpande
> funktion, mindre stötigt.

Aapapapap... Stämmer inte! Den mesta kraften tas tydligen upp vid gaffelkronan. Böjen på gaffelbenen har tydligen liten inverkan. Finns beskrivet med källor någonstans som jag inte hittar nu...

Appel skrev:
> federico skrev:
> > Böjen på gaffelbenen har också en dämpande
> > funktion, mindre stötigt.
>
> Aapapapap... Stämmer inte! Den mesta kraften tas
> tydligen upp vid gaffelkronan. Böjen på
> gaffelbenen har tydligen liten inverkan. Finns
> beskrivet med källor någonstans som jag inte
> hittar nu...

Redigerat:
Attans, jag hade ju tänkt att ge federico cred för alla fina bilder på sista tiden och så kommer jag med en besserwisser pekpinne istället. Känns inte så bra...

Appel skrev:
> Aapapapap... Stämmer inte! Den mesta kraften tas
> tydligen upp vid gaffelkronan. Böjen på
> gaffelbenen har tydligen liten inverkan. Finns
> beskrivet med källor någonstans som jag inte
> hittar nu...

Ok! det är alltså en gammal myt som lever kvar och sprids vidare på internet. Jag lever ju inte i den här tiden vad gäller teknik och nya rön, sorry om jag sprider felaktig information. Skulle vara spännande att läsa om det du nämner, kolla gärna om du kan hitta källan.
Lite OT: bifogar en bild på min patinerade Crescent som är extrautrustad med 1939 års mest påkostade tillval, fjädrande framgaffel.

Bilagor

• Cresc1939.jpg
    Cresc1939.jpg
    81.7 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
haha..
Googlade "ebolasnöre"
får bara träffar på pendlartråden del 3 och 4
min farsa säger det också, så det är inget som är uppfunnet på happy, men verkar vara sällsynt i skrift på övriga internettet.

tuben idag också.. julbord.. mums

Bilpendling hela veckan då jag är brakförkyld. Känns bättre idag så på fredag får det bli cykelpendling. Bil är verkligen inte kul nånstans.

SuperApe skrev:
> idag blir det dubbdäck på pendlarkräket. Tuben
> är bara kul ibland. Och då helst på fyllan.

Tubdäck på fyllekräket. Pendlardubb är inget kul.

Jag gick omkull den dödskurva som jag har fruktat hela hösten på grund av dödsgrus, och tjongade i backen. Det var klassisk blöt asfalt som hade frusit på när molnen lättade på eftermiddagen. Det blev en massa vita streck från dubbarna, men vad hjälpte det? W240 levererade inte idag. Troligen hade jag drabbats av hybris, en känsla av odödlighet. Märkligt nog gjorde jag någon slags ninjakullerbytta och klarade mig med ett mikroskopiskt hål i baken och ett tillkrokat sti-reglage. Allt gick väl. Det blir mindre odödlighetskänsla i morgon tror jag. Intressant med lite dramatik som omväxling.

Fy fan vad trött jag var i benen när jag kom hem.. Har nu pendlat nästan varje dag sen i april men det känns fan inte som det lossnar. När man var yngre blev jag fan inte såhär trött efter att cykla till 1-1,5 mil till jobbet. Vad har hänt?

Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle hända, men idag fick jag den tvivelaktiga äran att försöka spräcka det figurativa målsnöre som en hundrastande kvinna hade spänt upp över cykelbanan mellan sig själv och sin lilla älskling till hund. Hunden var verkligen ingen tungviktare, men jag är ändå rätt säker på att den behöll alla tassarna på jorden i rycket som uppstod. Detta berodde på två saker:

1. Kopplet var av typen jävligt långt och självupprullande.
Så här efteråt inbillar jag mig att hon möjligen fick en sån där nära-döden-vision där hon är på djuphavsfiske i ett varmare klimat och precis har fått en svärdfisk på kroken.
- Släpp efter, släpp efter, låt den trötta ut sig ropar hennes inre jag...

2. Hon släpper handtaget till kopplet.
Här är hon fortfarande inne i sin vision/dröm och inser att den här fisken kommer att dra med sig hela båten ner i djupet och finner därför för gott att ge upp den ära och berömmelse det skulle innebära att få visa upp en så ståtlig fångst genom att släppa greppet...

Vi ursäktade oss båda två för vår ouppmärksamhet innan vi fortsatte åt var sitt håll i vår vandring/cykling på denna jorden. Hon funderandes på vad Börje kommer att tycka om den fina halsduken hon virkat till julklapp, hunden på vems bajskorv den just hittat och jag på om jag ska försöka jaga ikapp det där blinkmonglot som skymtar längre bort på cykelbanan.

Slutet gott allting gott, kort sagt.

Thomas

Fifan poopz det där är ju skräcken. Skönt att det gick bra för både dig och hund. Tantskrället bryr jag mig mindre om.

För egen del var det jädrans segt idag. Både tor.

/E

Fegade ur o tog ebolaexpressen. Kom på att det går verkligen fortare att cykla till jobbet. Är väl på cykeln på tisdag igen. Då ska jag leta upp en semla...

En skön tur från Hagsätra till årstafältet, kränkt i hagsätra innan man fått upp ångan (taskigt:) återkränkte dock i örby.
Märker att jag är grön när det gäller vintercykling då man är alldeles för feg och rädd
för att tappa greppet trots suomi w160 så man saktar in/tar det lungt för mycket ibland.
Men det kanske är bättre att ha lite självbevarelsedrift än att tjäna nån minut, man kommer väl utan tvekan ha lärt sig var gränsen går den hårda vägen innan vintern är slut.

Tillbaka
Topp