Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Några hundra meter halvknögglig is i förorten, annars inga konstigheter. Småvacker morgon, lite trafik (jobbar ingen i det här landet?), och bra klädsel.

Jo tack.

Blev inlåst i en vinkällare igår, ett trevligt alternativ till julbord som arbetsgivaren bjöd på. Det verkar ha fungerat som ett utmärkt skydd mot all trolldom som är i sving under "långanatten".

Ingen hade dock trollat fram snö eller dubbdäck men kanske tomten kan fixa detta?

Med hjälp av Led Zepilin och mycket kaffe tänker jag nu försöka klara ut sista arbetsdagen 2011.

Nästa år då....

Tillbaka till cykelpendlingen efter semester. Fastnavsskrotet med 23-slicks imorse. Mycket balansträning och låg hastighet söder om tullen (som att köra rodel i spåren på cykelbanan) men höll mig upprätt. Sedan okej hastighet på torr asfalt genom hela stan.

Svårt att motivera byte till tunga hybriden och 40-dubbdäcken p.g.a. de där isiga 1-2 kilometrarna. Men jävlar vad halt det är, hm ...

Jobbig morgon (som vanligt). Frös som en galning efter att jag gått med cykeln och mina alldeles för tunna cykelkläder när jag lämnade dottern på dagis. Jäkligt halt var det idag iallfall.

Önskar att jag hade en tempohjälm, skulle måla den röd med en vit rand längst ned och en vit dutt i "slutet" inför morgondagens pendling...

mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Önskar att jag hade en tempohjälm, skulle måla
> den röd med en vit rand längst ned och en vit
> dutt i "slutet" inför morgondagens pendling...

Läge att sy upp en tomteluva som passar hjälmen istället!

izar skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Önskar att jag hade en tempohjälm, skulle
> måla
> > den röd med en vit rand längst ned och en vit
> > dutt i "slutet" inför morgondagens pendling...
>
> Läge att sy upp en tomteluva som passar hjälmen
> istället!

Alla andra kommer bergis ha en imorgon och så får jag skämmas :/

Så var sista pendlingen till jobbet avklarad för i år. Dax att summera:
- Antal cyklade dagar: 104
- Total pendelsträcka: 2811 km
- Medelpuls: 74%
- Medelfart: 26,3km/h
- Kränkt: 0
- Bäst: Rådjur med kid på stigen i morgondiset i september
- Sämst: Vurpade i april på grusig GC-bana när jag skulle undvika nån som bestämmde sig kliva rakt ut framför mig. Fortfarande lite begränsad rörlighet i axeln.

Ganska avsmält i Norrort förutom ett otäckt parti precis vid Stocksunds station där det var spårigt och stenhårt vilket blev läskigt i full rulle oförberedd. Spottade, eller rättare sagt blev spottad av, FLU vid Roslagstull och fick ett trevligt snack med honom genom ett tomt Stockholm.

Sista inlägget i denna tråd för mig innan jul, vill avsluta med en önskan om en riktigt God Jul till alla pendlande happy'sar och alla andra för den delen också. En sunkig mobilbild av Cedergrenska tornet i julskrud får bli årets julkort.

Jul2011.JPG

Vi hörs efter jul

Senast ändrad:
Tack Selast för att du stannade och plåtade Cedergrenska tornet, det verkade vara min enda chans att köra om dig..och trevligt att få en pratstund när vi rullade in mot city. Annars såg jag en enda cyklist till på hela vägen in mot stan vilket måste vara något för rekordbyrån. Mina 28mm Schwalbe Supreme funkade ganska bra på min Bad Boy även om det var rätt förrädiskt på sina håll. Tack alla ni som skriver här för inspirationen och god jul!

Nummer 68 över Lidingöbron i morse trots sent påbörjad färd (skulle ta in granen). Funderar om det var rätt att sätta på dubbdäcken men få se det positivt, det lär gå att tvätta cykeln på trottoaren så den blir julfin.

Annars är det bara att citera kråkan i mamma mu - grått är den gråaste färg som finns.

Vårpendling med 11grader varmt och sjuk motvind, svettigt värre, annars var det så långt från misär man kan komma.

25 m/s i byarna och kämpigt i mot- och sidvinden. Lite orolig att få ett träd i huvudet (det låg ett par över vägen redan). Regel #5 och regel #9.

Det stod +12 grader på väderstationen imorse, trodde termometern gått paj över julen så jag klädde mig för vinter. Fail! Blev kokt på vägen in i mot/sidvinden. Nära dödenupplevelse vid universitetet där en hel rad med någon sorts skivor blåst ned över cykelvägen och låg i princip osynliga (målade mörkt gröna) när jag dundrade in i dom i nedförsbacken. Dj..lar vad det smällde och gled på dom!! Klarade mig från att vurpa dock, hade varit segt att gå i backen sista pendlingsdagen på året. En hempendling kvar innan året kan summeras.

Idag var det långt ifrån 150 000 cyklister i sthlm. Skönt med 20m medvind sen var det kant-/ motvind som gällde. Tungt var det i blåsten.

Jaha, det här var ju smått bisarrt, men det var kul att få cykla lite racer i alla fall. Motvind till jobbet, motvind från jobbet. Fick dessutom en kram av en förfriskad gångtrafikant som blev överväldigad när jag inte bara plingade utan dessutom sänkte hastigheten när jag körde om.

ja man ska ju kramas i trafiken heter det ju. God fortsättning från eksjö, här är det torrt i skogarna och jag min idiot tog inte med nån cykel på resan till svärmor den här julen.

Första cykelpendlingen på gudvethurlänge. Första dagen med airtrim för i år, kändes bra. Lagom varmt klädd men oj vad tungt...

Cyklade genom en nästan tom stad. Jodå den cyklist med reflexväst och sidoväskor på svalancykel genande över vägen vid Statshuset för slippa stå vänta. Har man bråttom som han kan man ju köpa en cross :D.
Kan man bota förkylning med semlor?

Black planet skrev:
> Kan man bota förkylning med semlor?

Ja, men bara om man har choklad med rom till.

Skönt att röra på sitfläsket lite. Brände väl av en slev janssons frestelse. I stort sett helt tomt på cykelbanonorna.

Det hade nog varit skönt att pendla idag istället för att skaka på tuben. Men nåt idiot snodde min hoj igår. Stog som ett fån och glodde på en tom cykelplats nere i vårt låsta garage på jobbet i går eftermiddag, japp hojen var oxå låst. Företagssam snubbe som måste rekat (eller chansat) hängt med ner när någon annan skulle in och knipsat låset mitt på dan. Hade jag inte haft ungar som hänger på den här sidan så hade det kommit en massa otrevliga ord nu!

klas öberg skrev:
> Det hade nog varit skönt att pendla idag
> istället för att skaka på tuben. Men nåt idiot
> snodde min hoj igår. Stog som ett fån och glodde
> på en tom cykelplats nere i vårt låsta garage
> på jobbet i går eftermiddag, japp hojen var oxå
> låst. Företagssam snubbe som måste rekat (eller
> chansat) hängt med ner när någon annan skulle
> in och knipsat låset mitt på dan. Hade jag inte
> haft ungar som hänger på den här sidan så hade
> det kommit en massa otrevliga ord nu!
>
Riktigt surt. Kanske borde gå ut och låsa min egen cykel i cykelstället...

Har alltid funderat på vad det är för folk som snor låsta cyklar i låsta utrymmen på arbetsplatser. Är det "proffs" som spenderar dagarna med att reka garage eller är det en kollega som grips av ett habegär efter ha spanat in hojen i ett halvårs tid?

Annars var det lite kyligt idag, om nu -1 kan anses kyligt den 28 december.

klas öberg skrev:
> Men nåt idiot snodde min hoj igår.
> Hade jag inte haft ungar som hänger på den här sidan så hade
> det kommit en massa otrevliga ord nu!

Helvetes jävla surballe... och i juletid, usch så nesligt.

PENDLINGSUPDATE:
Första 5km med sambon i mycket makligt tempo, jag frös som en gris. Andra 5km genom stan i ett grymt tempo. Cyklade strax före nio och hade tre omkörningar på skeppsbron. TRE! :-)

Dagens irritation var taxin som körde förbi mig, bromsade in precis framför och ställde sig 45 grader in i en parkeringsficka... Kanske hund+cykelekipaget längs cykelfältet mitt på götgatan norrut och kunde irriterat men där var jag mest stum av insikten vilka konstiga verkligheter folk lever i. :)

Gårdagens pendling bjöd ju verkligen på blandade karameller... 10C varmt på morgonen och tunt i trafiken bjöd på rekordtid till jobbet - 19 min. Lite byigt men inget direkt motstånd.

Hemvägen däremot, fy fan. Vet inte vad som var värst - motvinden vid Pampas marina eller allt grus man fick i ögonen hela vägen hem. Nästan 25 min tog cyklingen hem. Hade dimensionerat klädseln efter morgon-"värmen" också och frös som en hund om fingrar och öron hela vägen hem. :(

I morse var det njutbart igen.

Höstens grymmaste pendling. I höjd med Blåsut fick jag syn på nått blåvitt i lycra några hundra meter bort. Jagade ikapp vid bron ungefär och tog rygg i måttligt tempo genom södermalm. Berömde hans kompislapp.

Sen var jag i princip ensam längs skeppsbron och strandvägen! Hur bra som helst. Dubbdäcksrasslet är min nya kompis.

PS. Får man köra om cyklar på övergångsställen? DS.

Näst sista pendlingen för i år, inga överraskningar, väldigt få cyklister och bilar, jätteskönt.

Tog mig en rejäl svängom i förorten. Från Södermalm till Sickla, Älta, Flatenbadet, runt flatensjön och sedan mot city via Pungpinan.

Det enda som var misär i morse var Flatens Camping.

Edit: Första googleträffen på Flatens camping ger denna info:
"Hantverkarens favoritcamping
Denna lilla anläggning ligger i direkt anslutning till naturreservatet Flaten alldeles intill sjön med samma namn. Sjön erbjuder trevliga badmöjligheter och naturreservatet inbjuder till promenader! Flaten har öppet året runt och erbjuder campingtomter med el. Många hantverkare med uppdrag i Stockholm väljer detta prisvärda boende för sin tid Stockholm. Det perfekta boendet för hantverkaren som gillar camping"

Man kanske skall undvika att fråga hantverkare efter bra campingplatser...

Senast ändrad:
Hemresan gick i motvind med surt småregn. Varmt men blött från alla håll. Min nya vattentäta iphonehållare gjorde resan lite lite mindre grå.

Hemvägen blev lite värre, skulle förbi en polare och kolla på Top Gear julspecial, portdörren slog igen lite lätt på bakhjulet PSSST sa det bara så var däcket tomt, en sylvass plåtbit hade skurit upp hela sidan på däcket och slangen. 79kr fattigare och lite eltejp på däcket fick bli dagens fulmeck. Sen regnade det också...
Natti.

Mr Orange skrev:
> klas öberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det hade nog varit skönt att pendla idag
> > istället för att skaka på tuben. Men nåt
> idiot
> > snodde min hoj igår. Stog som ett fån och
> glodde
> > på en tom cykelplats nere i vårt låsta
> garage
> > på jobbet i går eftermiddag, japp hojen var
> oxå
> > låst. Företagssam snubbe som måste rekat
> (eller
> > chansat) hängt med ner när någon annan
> skulle
> > in och knipsat låset mitt på dan. Hade jag
> inte
> > haft ungar som hänger på den här sidan så
> hade
> > det kommit en massa otrevliga ord nu!

> >
> Riktigt surt. Kanske borde gå ut och låsa min
> egen cykel i cykelstället...
>
> Har alltid funderat på vad det är för folk som
> snor låsta cyklar i låsta utrymmen på
> arbetsplatser. Är det "proffs" som spenderar
> dagarna med att reka garage eller är det en
> kollega som grips av ett habegär efter ha spanat
> in hojen i ett halvårs tid?
>
> Annars var det lite kyligt idag, om nu -1 kan
> anses kyligt den 28 december.

Jag hade frågat fastighetsvärden vilka som använt passerkort in till förrådet. Det är antagligen få som cyklar till jobbet i mellandagarna. Sen jan man ju alltid fråga de som passerat in om de sett någon annan där.

Sista cykelpendlingen för i år och första på över två veckor. Nollgradigt och det gnistrade lite från asfalten, men 480 dubb gjorde att man inte halkade. Såg bara åtta andra cyklister från Trollbäcken till Slussen och sedan lite fler genom Gamla stan. Några galningar sprang i bredd på cykelbanan vid Munkbroleden. På Vasagatan var den i stort sett fritt från cyklister.

federico, du ska inte sammanfatta bilderna från i år? Hade varit kul att se.
på till exempel http://www.500px.com/

Edit:
Årets sista pendling. Helt slut i benen, på't igen på måndag.
462mil blev det iallafall, hade hoppats på 500.
Ett snitt på 22.24km/h.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp