Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Najjt skrev:
-------------------------------------------------------
> Odge skrev:
> --------------------------------------------------
> Kör vänster tre gånger när du kommer nedför
> backen till tunneln så slipper du det problemet.
> Blir lite av en ögla där man möjligtvis kan
> anse att man kör på en enkelriktad cykelbana en
> liten bit. Man kan inte få allt...

Det är fan en bra idé; grusvägen är väl inte hela vägen, men övergångsstället där bilistern kommer i skymd kurva och på seneftermiddagen får solen rakt i ögonen är ett skit.

Najjt skrev:
> Odge skrev:
> -----
> > Hatar omdragningen dom gjort efter
> skanstullsbron
> > söderut, en bit uppförsbacke i löst grus på
> 23
> > mm däck och sen måste man korsa
> vältrafikerad
> > bilväg på övergångställe för fotgängare.
> > Så i dag blir det MTB och förmodligen en
> sväng
> > förbi HBB på vägen hem.
>
> Kör vänster tre gånger när du kommer nedför
> backen till tunneln så slipper du det problemet.
> Blir lite av en ögla där man möjligtvis kan
> anse att man kör på en enkelriktad cykelbana en
> liten bit. Man kan inte få allt...

Tack! Ska pröva!

MattiasK skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > MattiasK skrev:
> >
>
> > -----
> > > Eller så var det för att det är
> tri-träning
> > direkt
> > > efter jobbet.
> >
> > Sjöhistoriska, eller?
> > Tänkte plaska lite, eftersom jag inte simmat
> en
> > meter på hela året. Blir intressant på
> söndag.
>
> Nepp, tänkte köra ute i Sickla
> (http://www.facebook.com/SicklaTriathlon).
> Träningstävling på typ sprintdistans. Simma är
> f.ö. klart överreklamerat.

Ah! Har totalt missat det. Kanske kan dyka upp nästa vecka. Annars får jag vara mer vaksam nästa år. Det är ju ändå på vägen hem.

Där den uppfräschade cykelbanan runt Riddarhuset övergår i Vasabron har de smugit in en livsfarlig liten trottoarkantsklump mitt i svängen. Varför har de gjort så?

Android skrev:
> Varför har de gjort så?

Ulla Hamilton har varit tydlig med att det behövs fartdämpande åtgärder för cyklister. Där har du nog en sån.

oxr skrev:
> Android skrev:
> -----
> > Varför har de gjort så?
>
> Ulla Hamilton har varit tydlig med att det behövs
> fartdämpande åtgärder för cyklister. Där har
> du nog en sån.

Exakt, funkar inte det så sätter de upp en grind. Erfarenheter från Solna visar på stor framgång med sådana tilltag.

Varsågod!
swan-hand-towel-hanger.jpg

ipv6 skrev:
> Kan någon räcka mig en handduk, tack?

Skuren vid 17-tiden vid typ Råcksta? Ja, den var ehh... karaktärsdanande... En dränkt katt skulle varit snustorr i jämförelse :-)

Seerinmian skrev:
>
> Skuren vid 17-tiden vid typ Råcksta? Ja, den var
> ehh... karaktärsdanande... En dränkt katt
> skulle varit snustorr i jämförelse :-)

Ja, Råckstarondellen hade någon bytt ut mot en sjö.

Omkörd av en "starking" på Scott efter Brommaplan resulterade i en liten tempohöjning imorse. Kände mig tvungen att återgälda den fina gesten och återställa ordningen uppför Huvudstabron. Såna där små händelser kan få en att kliva ur komfortzonen ibland - nyttigt och jobbigt :-)

Hamnade i regnets epicenter vid pampas marina lite efter 16:30. Många som väntade under essingeleden, körde lugnt vidare då jag redan var genomblöt. Borde montera egolapp.

Rullade ner för backarna på min stålhäst, men där blev den stående då alternativet med bil hem var lätt med tanke på dagens regnande..

Lyckades med att missa regnet torr hela vägen hem. Fick en igel på mitt hjul som vägrade att släppa, nåväl det ger bra träning.

izar skrev:
> Lyckades med att missa regnet torr hela vägen
> hem. Fick en igel på mitt hjul som vägrade att
> släppa, nåväl det ger bra träning.

Haha, för att tolka dig bokstavligy, vad väger ditt hjul?

Misärpendlaren skrev:
> izar skrev:
> -----
> > Lyckades med att missa regnet torr hela vägen
> > hem. Fick en igel på mitt hjul som vägrade
> att
> > släppa, nåväl det ger bra träning.
>
>
> Haha, för att tolka dig bokstavligy, vad väger
> ditt hjul?

Haha, du anar inte, riktigt tunga grejor :)

Senast ändrad:
Lyckades pricka värsta skyfallet på vägen hem. Hade såklart tagit räcer utan skärmar. Positiva var att jag blir bara nöjdare och nöjdare med nya regnjackan i activeshell från Gore;)

Misärpendlaren skrev:
> Wheer skrev:
> -----
> > Odge skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hatar omdragningen dom gjort efter
> > skanstullsbron
> > > söderut, en bit uppförsbacke i löst grus
> på
> > 23
> > > mm däck och sen måste man korsa
> > vältrafikerad
> > > bilväg på övergångställe för
> fotgängare.
> > > Så i dag blir det MTB och förmodligen en
> > sväng
> > > förbi HBB på vägen hem.
> >
> >
> > Menar du Skansbron? (Det är den minsta, med
> > broöppning.)
>
> Nej, när man kommer upp till Gullmars måste man
> åka ner under tunneln och sen åka i
> skogsgläntan.
>
> Jag har försökt se var de håller på men inte
> kommit på det än. Någon som vet? Jag har sett
> folk tjuva sig förbi nämligen.

Aha, det var den ändå - ja jag har också sett folk smita förbi så prova du :) Själv ska jag ändå ned i tunneln.

Senast ändrad:
Btw, vad ger det i misärpoäng om man precis prickar in en dödsregnskur när man drar hem?

Inte nog med att jag blev dyngsur, var några cm från att bli påkörd av en taxi utanför Solna C ("äh, när man står parkad här i sin taxi kan man väl bara damma iväg utan att kika i backspegeln, det brukar ju aldrig komma någon"). Fick testat mina rörstresurser.

zodah skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Android skrev:
> >
>
> > -----
> > > Varför har de gjort så?
> >
> > Ulla Hamilton har varit tydlig med att det
> behövs
> > fartdämpande åtgärder för cyklister. Där
> har
> > du nog en sån.
>
>
> Exakt, funkar inte det så sätter de upp en
> grind. Erfarenheter från Solna visar på stor
> framgång med sådana tilltag.

"Ulla Hamiltons pressekreterare Hen Panache låter meddela att tilltagen rättfärdigas av en väldokumenterad subjektiv känsla. Denna består i att en (ospecificerad) majoritet faktiskt kräver farthinder för cyklister. 'Det ena utesluter inte det andra, med farthinder som motvikt till förbättringar i infrastruktur behåller vi effektivt status quo', uttalade sig Hen i Blaskbladet." ;P

Skämt åsido var det en skön dag. Högt tempo efter semestrarna, ett par hugg när man svischade förbi vissa svetton. Missade regnet på hemvägen men var lika blöt av svett.

Inget regn, inget regn, 2min innan jag ska rulla, ösregn, weeee.
Klart mindre cyklister dock, mest tjejer som cyklar när det regnar.

Inget regn, men lite småskvätt. Desto otäckare var cyklisten och motorcyklisten som var inblandade i en vurpa på Skeppsbron (Stockholm).
Såg inte när det hände, låg en liten bit bak vid rödljuset vid Saltsjörampen, men såg att 2 st mc som stått och prata med varandra vid rödljuset stack iväg först. Väl nere vid Tullhus bildade bilarna kö och cyklisterna saktade in. På vägen låg en mc och tjöt om motorn, och några meter innan, vid övergångsstället, låg en cyklist med lite blod i ansiktet och en något förvirrad uppsyn. Ena MC-föraren satt bredvid och pratade med honom. En man stod på refugen och höll på med telefonen. Även två andra personer var framme/på väg fram och tänkte assistera. Eftersom alla verkade vid liv och det var flera deltagande cyklade jag vidare (kanske var dumt så här i efterhand trots allt). Undrar också vad bilföraren, som jag antar såg hela händelseförloppet, gjorde.
Fri spekulation säger att cyklisten tänkt ta sig över övergångsstället in mot Gamla Stan och att mc-förare och cyklist då inte sett varandra (eller Annat).

Usch - ta det lugnt och respektera trafikreglerna!

Lite senare, lite gråare, färre cyklister.

Trafiken förbi "hålet" i Hornstull är helt galen. Bussar, tung byggtrafik, gångtrafikanter, cyklister hullerombuller.

Agerade cykelambasadör för en nybliven elcyklist, han hade svårt att orientera sig genom vägarbeten och otydliga skyltningar...

Wheer skrev:
> zodah skrev:
> > oxr skrev:
> > > Android skrev:
> > >
> > > > Varför har de gjort så?
> > >
> > > Ulla Hamilton har varit tydlig med att det
> > behövs
> > > fartdämpande åtgärder för cyklister. Där har
> > > du nog en sån.
> >
> > Exakt, funkar inte det så sätter de upp en
> > grind. Erfarenheter från Solna visar på stor
> > framgång med sådana tilltag.
>
> "Ulla Hamiltons pressekreterare Hen Panache låter
> meddela att tilltagen rättfärdigas av en
> väldokumenterad subjektiv känsla. Denna består
> i att en (ospecificerad) majoritet faktiskt
> kräver farthinder för cyklister. 'Det ena
> utesluter inte det andra, med farthinder som
> motvikt till förbättringar i infrastruktur
> behåller vi effektivt status quo', uttalade sig
> Hen i Blaskbladet." ;P

Det är väl inte mitt fel att ni inte kan cykla.

Lätt duggregn när jag drog som gradvis övergick till tropiskt skyfall ju närmare stan jag kom. Är grymt missnöjd med våtgreppet på mitt nya Gator Hardshell backdäck! Det räcker med att jag står upp och trampar i uppförsbackarna för att det ska släppa bak, och så stark är jag inte... Nära döden upplevelse uppe vid Försvarshögskolan där en målarvan svängde ut från parkering vid vägkanten utan vare sig blink eller titt över axel.

Chockades lite i morse när jag på cykelvägen utanför DN-huset skulle passera ett övergångsställe. En gångare gick parallellt med cykelbanan fram till övergångstället och väl där vände hon 90 grader i steget och gick ut på cykelbanan, utan att se sig för eller pausa för att visa sin intention att gå över. Jag var då ett fåtal meter från övergångsstället.

Jag hade uppsikt över att hon "fanns" och cyklade avvaktande, men hade antagligen undermedvetet bedömt hennes färdriktning och kroppspråk som att hon inte tänkte gå över gatan. Trots medvetenhet var hennes manöver så pass plötligt att jag enbart med rätt liten marginal kunde undvika olyckan. Funderar på vad man själv kunde gjort men också på om man ska behöva hantera alla gångtrafikanter som om de vore barn, eller om de har något eget ansvar för att undvika olyckor (trots "företräde" på övergångsställen)?

Android skrev:
> Där den uppfräschade cykelbanan runt Riddarhuset
> övergår i Vasabron har de smugit in en
> livsfarlig liten trottoarkantsklump mitt i
> svängen. Varför har de gjort så?

Jag har redan felanmält den. Tycker fler som irriterat sig på den ska göra det.

Tog hojen till jobbet i morse(knappt 3 mil). Sa till mig själv "nu tar vi det lilla lugna och undviker att bli genomsvett"(ingen dush på jobbet)

Resultat: Epic fail!!!

Orsak: Hade snittfarten framme på klockan. Vem kan låta bli frestelsen att höja snittfarten bara liite till? :)

Hamnade i pendlarklungan på skanstullsbron och fick köra götgatan i "normalfart". Det innebar grön våg hela vägen så jag förlorade exakt noll sekunder fram till hotell malmen. Där var cykelbanan full med taxibilar som vanligt. Maxade om klungan uppför götgatsbacken istället. Det är verkligen väldigt många som skall in till stan strax innan 8 och det märks att skolan har börjat.

Cyklade tidigare till jobbet idag för att kunna åka hem tidigare. Fail. Började regna när jag kom ner vid slussen, tänkte dra på mig regnjackan under bron, men det var en irriterande tjej framför mig som velade hit och dit framför mig i höger körfält. Upptäckte det var min syster, så jag skrämde henne lite med att argt ryta att hon skulle cykla på cykelbanan. Hon skrattade lättad när hon såg att det var jag. Tillsammans gjorde vi den lagvidriga glidningen på Mälarrampen (innan Munkbroleden) över till cykelbanan. Skiljdes i ösregnet vid Tegelbacken. Väl framme vid jobbet, nu dyngsur, kom jag på att nycklarna var hemma. Hemåt igen. Brant gång/cykelväg som svänger i tunnel. Bromsarna tar inte till att börja med. Sladdar in i tunneln där mötande cyklist ropar "O GUD" samtidigt som jag skriker "JÖSSES". Roligt att vi kallade på samma högre makt! Han hjälpte till och vi krockade inte. Hemma förvånad dotter och sambo när jag kliver in sjöblöt. Snabb dusch och fräscha kläder, nycklar och iväg igen. 22km istället för 7km. Tidig morgon slutade med att jag var halvtimme sen, och hungrig igen...

Haha otroligt bra timing, hamnade i värsta skiten idag igen, hela vägen hem. Haglet?! och sidovinden på Liljeholmsbron var nice. Många campade under träd och broar. Om detta var en förberedelse inför vintern så vetifan :)

Var så blöt så det var bara trampa på, var inte kallt i alla fall. Mobilen klarade sig precis från att doppa sig längst ner i ryggsäcken, överdraget hjälpte inte så mycket där. Inte på skorna heller.

"Blutt" in i morse och ännu "blutare" hem. Ingen trängsel på cykelbanorna och massor med plats i cykelrummet på jobbet. Perfekt alltså - men till helgens långturer får det gärna bli lite sol :-)

Två gossar i sin skramlande vita hanterverksbil kör uppför Slussen och in på Katarinavägen. Ett tiotal meter framför kämpar en svettig cyklist fram i cykelfilen. Plötsligt observerar gossarna hur en taxibil gör en U-sväng från en parkeringsficka, mitt framför cyklisten och en hårsmån från att placera cyklisten i passagerardörren.
- Sicken idiot! utbrister Passagerargossen.
- Ja fyfan! Han får ju cykla långsammare och inte försöka krocka med bilister, svarar Körgossen upprört.

Gossarna kan inte släppa ögonen från idioten, som de precis hunnit ikapp. Han cyklar nämligen på deras väg. Vid undanmanövern för taxibilen missade cyklisten nämligen påfarten till cykelbanan. Därför fortsätter han hundra meter på gatan, för att inte behöva stanna mitt i vägen och kliva upp på trottoaren och cykelbana innanför.

Ser cyklisten inte den breda stora trottoar som ståtar med sina upphöjda decimeter? Jo, det måste han. Det är respekt som saknas. Han tror han har rätt att vistas här. En sådan snubbe måste sättas på plats, så här får man bara inte bete sig, tänker Körgossen och trampar pedalen i botten. Med ljudande signalhorn passeras idioten mellan en refug och trottoaren. Passagerargossen gestikulerar vilt ut genom fönstret mot trottoaren.
- Där fick han allt, skrattar gossarna högt och utbyter kärleksfulla blickar mellan varandra.

De väcks snabbt ur uppståndelsen när de tvingas nita för den tant som befinner sig ute på övergångsstället framför bilen. Då svischar plötsligt idioten förbi. Körgossen ljuder sin nasala stämma.
- DÄR är TROTTOAREN! och gasar sedan ifrån idioten som svarar med ett finger i luften. Ett par hundra meter senare på Renstiernas gata susar dock idioten åter förbi till höger om bilkön och försvinner makalöst nog i horisonten framför gossarna.

- Vilken jävla idiot, ingen respekt! halsar Passagerargossen.
- Nä fyfan, en riktig trafikfara. Snuten borde stoppa såna där cyklister. Eller bygga farthinder i stan. Vi är ju tvungna att sitta i den här stinkande bilkön liksom. Rätt ska vara rätt, svarar Körgossen kränkt.

- Men du, hade du fixat roppar till festen ikväll? fortsätter Passagerargossen.

Fredrico!

Sista bilden ser ut som hämtad från endera en komedifilm eller någon misslyckad tolkning av en Stephen King modell... Finns det sådana här platser verkligen? Jag är så grymt nöjd att bara behöva söderort, götgatan och Östermalm i min resväg. :-)

jonel skrev:
> Cyklade tidigare till jobbet idag för att kunna
> åka hem tidigare. Fail. Började regna när jag
> kom ner vid slussen, tänkte dra på mig
> regnjackan under bron, men det var en irriterande
> tjej framför mig som velade hit och dit framför
> mig i höger körfält. Upptäckte det var min
> syster, så jag skrämde henne lite med att argt
> ryta att hon skulle cykla på cykelbanan. Hon
> skrattade lättad när hon såg att det var jag.
> Tillsammans gjorde vi den lagvidriga glidningen
> på Mälarrampen (innan Munkbroleden) över till
> cykelbanan...

"irriterande" och "velade"?? det var ju den där galningen som rullade alldeles för tätt bakom utan att varken cykla om eller ge mig utrymme att glida ut i körbanan som var lätt jobbig ;)

silverman834 skrev:
> Ok, federicos bilder visar väl att ni
> stockholmare tydligen faktiskt fick mycket regn
> och att ni inte bara gnällde tidigare i tråden
> ;-)
Nu kanske det gnälls mycket om regn, men senaste veckan har det varit åskskurar i Stockholmstrakten och då har det sett likadant ut varje gång det regnat... :-/ T

Tillbaka
Topp