Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Vid Stora Mossen börjar jag trampa luft. Inget driv framåt. Något med navet. Paniksamtal till Pedalogerna i Bromma. Efter 30 min har Ola på Pedalogerna räddat min dag (och flera dagar framåt) genom att låna ut ett bakhjul medan mitt gamla får ett nytt nav. STORT TACK FÖR SNABB HJÄLP OLA!

Senast ändrad:
Ingen pendling idag heller. Satsar stor på den nya träningsformen hosting istället.
Den har sina fördelar, ingen dyr utrustning t.ex. Förkylningen får man gratis av sina medmänniskor, sen behöver man bara ett paket pappersnäsdukar och så är man klar att börja.
Hosting kan utövas varsomhelst och närsomhelst, jag har blivit så tänd att jag vaknar på nätterna ibland och bara måste kliva upp och köra ett pass.
Visst, hosting bör kompletteras med lite specifika arm- och benövningar för att bli mer allround, men jäklar vad det tar för magmusklerna!

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Tog vuÄltan hem också. För säkerhets skull. 6
> mil är inte fy skam.
Lite avis. Fyllde min mage med dumplings innan jag skulle köra VuÄlta igår. Det blev raka vägen hem istället i snöfallet.
Idag ingen cykelpendling.

Same same...

När tävligen världens skitigaste Focus går av stapeln känner jag mig säker på åtminstone en semifinalplats. Omöjligt att hålla efter när det är skitigt som fasiken i stan, men minus hemma så man inte kan tvätta utan att skapa livsfarlig svallis på trottoaren. Man vill ju inte spola ner hela söderorts slasksmuts i garageavloppet heller. Kommer det att sluta på en lyft i OK:s GDS-hall?

Kass vecka, möten och matcher som hindrade cykelpendling, idag hade jag tänkt cykla men jag vred knät rätt illa igår så jag funderar nästan på att åka till sjukan med det :/

Spårvagnen gick sönder halvvägs mellan gamlestadstorget och centralstationen. Gick i snigelfart och jag blev sen.
Idag hämtar jag cykeln till nya lägenheten och blir åter igen en fri man!

staine skrev:
> Jag lyxade till det med en vuÄlta i dag. I
> snigeltempo. Ensam, inga fartfascister att
> kränkas av, inga ungar att uppfostra, bara jag,
> jag, jag och den vidsträckta vita tundran.
> Riktigt najs faktiskt.

+1
Just in case.

Inget att rapportera förutom en trevlig bil som släppte in mig enligt kugghjulsprincipen. Sjukt att man reagerar på normal vänligt trafikvett, men det händer inte så väldans ofta faktiskt.

Halvsmält snömodd i början, kändes inte helt stabilt. Sen gick det fint.

Många cykelspår, är det fler som cyklar på fredagar än andra dagar?

staine skrev:
> Tog vuÄltan hem också. För säkerhets skull. 6
> mil är inte fy skam.

+1 på den rundan också. Jag menar varför inte liksom.

Nejnej, bara att cyklingen har upprepat sig och varför _älta_ det om och om igen?
Se där en riktig göteborgsvits hehe. Schkål!

Blev sovmorgon till kl 11 då jag hade så sjukt ont i nacken i morse. Fick se en polishelikopter landa på Årstafältet, annars var det rätt händelselöst förutom alla som envisas med att gå i cykelbanan, ringklockan gick varm.

Skön pendling idag också, grymt nöjd varje dag jag kliver på vinterhojen (Scott Cx) för transport till jobbet och kan svara ja på frågan från kollegorna - cyklat idag? Grym start på dagen. Snömodd och stötiga cykelbanor stärker :)

Scottx2 skrev:
> kan svara ja på frågan från kollegorna - cyklat idag?

Frågar dom ens längre så cyklar du för lite! ;)

Haha... så sant så sant... Försöker cykla 2-3 ggr/v under vintern, så det finns ju alltid en möjlighet för kollegorna att jag tagit bilen ;)

Skön pendling från Hagsätra till årsta, kallast hittils denna vinter men det kändes helt ok.
Modden har frusit till så väglaget var kärvt och fint så det var bara trampa på.
Nu är det dessutom nästan dags att skippa belysning vid hemfärd (16:00) jippi:),
skönt att det blir ljusare.

Förkylningen börjar släppa åker pendeltåg någon dag till innan det blir dags för cykel igen, längtar!

+1 på fryst modd! Klart nice pendling imorse, kallt javisst men det är ju mest en fråga om riktiga kläder. Väglaget mycket brA norrifrån också, ont om pendlare dock. Fantastisk soluppgång kunde ses över Lidingö syntes på Stocksundsbron, orkade inte fippla upp kameran ur väskan dock.

-4 grader och det gick rätt ok de 8.6km.
Skulle nog försöka få i mig nåt innan för energin
var helt borta efter 4km. Men skönt att få röra
sig innan jobbet på nya hojen ;-)

Tillbaka efter 7 månaders pappaledighet, tungt, kallt, snorigt och sen ska jag hämta på dagis så det måste gå fort hem. Vi får se hur det går. tog längre tid än det brukar till jobbet. Fick stå upp i uppförsbackarna, flåset och benen höll knappt fram.

Men kul!

Otrolig vacker morgon i Sthlm. Det var -9 i Enskede nu på morgonen. Skönt med att ha lite tjockare skidstrumpor idag. Det vore på plats med en trafikövervakning vid korsningen Drottningholmsvägen o Fridheimsgatan. Det är ju inte så långt för fabror blå åka.

äntligen riktig vinter, -9C vid "starten" - i mål (city) dock klart varmare -4C. Knappt några andra cyklister trots rusningstid 07:30-08:00. Norr Mälarstrand låg öde och de vanliga bilköerna var inte heller där. Sovmorgon för Stockholm?

30 Januari

Bilagor

• 30jan1.jpg
    30jan1.jpg
    44.8 KB · Besök: 45
  • 30jan2.jpg
    30jan2.jpg
    88.1 KB · Besök: 43
  • 30jan3.jpg
    30jan3.jpg
    94.8 KB · Besök: 46
Jag har ett par höst/vinter handskar som är ganska tunna och det går bra att ha på när man fotar. Blir det under -10 så brukar jag dra på ett par gamla Helly H, dom är mindre fotovänliga men lätta att ta av och på. Var det -10 i Stockholm idag, känndes inte så kallt.

Speedskejtarn skrev:
> Norr Mälarstrand låg öde och de vanliga
> bilköerna var inte heller där. Sovmorgon för
> Stockholm?

Jag var tvungen att ta bilen idag och kan rapportera att de flesta nog befann sig på E4 strax norr om stan. Framför mig.

Några minusgrader i Göteborg och en äcklig kall vind gjorde att jag tog på mig min neoprenmask som jag har till skidåkning. Det blev lite tungt att andas och de dryga 17km gick allmänt segt. Kom fram till jobbet 10 minuter förenad på useklt humör. Konstigt, jag brukar alltid bkli så glad av att pendla...
Körde fö på min SC Bullit med dubbdäck. Hann inte lägga tillbaka dubbdäcken på pendlaren efter helgen mtb tur. Det kanske förklarar det hela....
/Peter

Loggade in för första gången på länge för att se om det fanns några pendlingsbilder från den vackra morgonen. Jag blev inte besviken, tack Frederico!

-10 i norrsluttningen där vårt lilla hus står :)

federico skrev:
> Jag har ett par höst/vinter handskar som är
> ganska tunna och det går bra att ha på när man
> fotar. Blir det under -10 så brukar jag dra på
> ett par gamla Helly H, dom är mindre fotovänliga
> men lätta att ta av och på. Var det -10 i
> Stockholm idag, känndes inte så kallt.

-7 i Sumpan när jag startade imorse. Vacker soluppgång, ser fram emot de kommande mornarna. Skidhandskar+liners gjorde susen och jag frös inte om fingrarna - tur att jag inte köpte de där dyra handskarna jag fingrade på när jag besökte Playgroundaffären i fredags... :)

Invigde min rånarluva/balaklava (från Outdoor Research) jag köpte på Addnature i nov eller dec. Den värmde ansiktet och öronen bra (windstopper) men det blev väldigt blött i ansiktet och skägget av fukten från utandningsluften, trots andningshålen i luvan. Vad gör man åt det?

Janek skrev:
> fukten från
> utandningsluften, trots andningshålen i luvan.
> Vad gör man åt det?

Jag har inte hittat nått som inte slemmar redigt förutom airtrim (http://www.airtrim.se/) Bonus är att man vid varje rödljus kan väsa "I'm your father" till de storögda barnen när de blänger.

Janek skrev:
> Vad gör man åt det?

-7 grader och ansiktsskydd?

Herrejesus...

Ner till -25 klarar man sig bra med grimaser tills värmeproduktionen i ansiktet kommit igång. Blir det kallare får man cykla lite långsammare. Och grimasera mer.

Och snoret i skägget torkar man bort då man kliver av cykeln.

Senast ändrad:
MickeS skrev:
> Ner till -25 klarar man sig bra med grimaser tills
> värmeproduktionen i ansiktet kommit igång.

Ungefär lika smart som att diskutera hur mycket andra borde svettas...

Misärpendlaren skrev:
> Ungefär lika smart som att diskutera hur mycket andra borde svettas...

Svettas? Det kan man börja med i Maj...

Tillbaka
Topp