Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Idag var det en supernice pendling, att från Västerbron få se solen gå upp över Sthlm ger energi för resten av dagen -blir på grymt bra humör :)

Riktigt kallt idag men det gick bra.
Tog en proteindrink samt en banan innan jag
cyklade till jobbet. Mycke bra

Ont i röven, har inte cyklat på ett halvår och så börjar man med skumpiga cykelvägar och där det är plant så märks det att hjulen inte är helt raka. Blä.

Annar hur kul som helst!

Baklavan (sic) var skön att dra på idag. Första pendlingen med dubbisar (schwalbe marathon). Pumpade upp dem till 3.5 bar. Vilket tryck tycker ni är bästa kompromissen mellan rullmotsånd och fäste.

31 Januari

Bilagor

• 31 januari.jpg
    31 januari.jpg
    105.9 KB · Besök: 40
-11 i morse, skidgoggles o andningsmask. Svettig som en gris när jag kom fram, men frusen i hullet ändå. 28 sekunder snabbare än årets mediantid.

MickeS skrev:
> -7 grader och ansiktsskydd?
>
> Herrejesus...
>
> Ner till -25 klarar man sig bra med grimaser tills
> värmeproduktionen i ansiktet kommit igång. Blir
> det kallare får man cykla lite långsammare. Och
> grimasera mer.

Somliga tycker det blir kallt i ansiktet i fartvinden i nedförsbackarna när det rör sig neråt åtta-tio minusgrader. Andra tycker det är roligt att vara dryga på internetforum. Smaken är som baken.

För att MickeS inte skulle tycka jag var omanlig så cyklade jag med buff istället för balaklava idag. Gick bra det med. Var det verkligen -10-11 i västerort i morse? Kändes inte så...

Ahhh, vilken morgon! Vilket ljus! Solen går upp bakom Globen som en orange aura, men blir nästan religös... Och jag frös inte ens om fingrarna i min märkligt svala krabbor.

Federico: Fina bilder, som vanligt!

Termometern visade -8 imorse, så jag tog termo-skoöverdragen. Jäklar vad varmt och skönt det var om fötterna, cirka 5-6 km åtminstone. Tog det dessutom lugnt och låg en del på rulle längs Strandvägen och Gärdet. Jag börjar förstå lite av den här pendlargubbe-attityden med polarklädsel och lugnt tempo - det är riktigt mysigt att lugnt rulla fram varm & go en fin vinterdag.

Janek skrev:
-------------------------------------------------------
> Andra tycker det är roligt att vara dryga på internetforum.
:) Inte bara där.

> För att MickeS inte skulle tycka jag var omanlig så cyklade jag med buff istället för balaklava
> idag. Gick bra det med. Var det verkligen -10-11 i västerort i morse? Kändes inte så...
Se där. Nästa steg är att låta den svala uppfriskande fartvinden smeka dina bara kinder och njuta av den krispiga känslan.

Hur gick det med snoret imorse?

Wheer skrev:
> Federico: Fina bilder, som vanligt!
>

Tack! En morgon som denna glider man genom stan och njuter av när solen går upp, ny blank isskorpa på vattnet som reflekterar ljuset. Fantastisk vinterpendling.

PeterA skrev:

> Körde fö på min SC Bullit med dubbdäck.
> /Peter

Hårt! (men de är ju kända för att funka till allt de där bullitarna :))

/Johan

Efter två månaders uppehåll var jag på G idag, men j-vlar vad kallt det är. Det får bli en SL-februari om det ska vara så här.

"SL-februari"

+1
Letade fram ballalajkan för att rädda gubbnyllet, men låtsades slarva bort den igen.
Blev tubeliduben istället.
/E

Jag grinade också när jag såg termometern och funderade på smörja in ansiktet med baklava men tubade i långkallingar ist.

Helt underbar pendling efter man fått upp lite temperatur, frös om vänster stortå efter halva sträckan, felsökning pågår :)
Bra att nån dokumenterar soluppgångarna, väldigt tjustigt.

SuperApe skrev:
> Jag grinade också när jag såg termometern och
> funderade på smörja in ansiktet med baklava men
> tubade i långkallingar ist.

1000 år senare blir arkeologerna förvånade över det breda användningsområdet för baklava - från bakverk i södra europa till köldskydd i norra:)

cyklariskogen skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag grinade också när jag såg termometern
> och
> > funderade på smörja in ansiktet med baklava
> men
> > tubade i långkallingar ist.
>
> 1000 år senare blir arkeologerna förvånade
> över det breda användningsområdet för baklava
> - från bakverk i södra europa till köldskydd i
> norra:)

Vetefan hur baklava kom in i tråden, men balaklava är lite olika saker:

en stad i Ukraina
en stad i South Australia
en typ av ansiktsmask

Poopzilla skrev:
> Snell hest bjuda baklava för ansikte
>
>
Ojojoj... vilken babe! (snett till höger menar jag.)

Annars var det riktig höjdarpendling idag. Plogade vägar, vindstilla, klarblå himmel och is i skägget. Utsikten från Tranebergsbron var magisk. Eftersom det var lite småkallt om öronen slog jag till med ett pannband.

Jotack, härligt väder i dag, och så blev det en mil extra som bonus på grund av tandläkarbesök!

Är däremot lite oroad över gnisslandet från framhjulet. Normalt brukar ju sånt bero på skivbromsen, men mitt gnisslande förändras inte när jag kniper lätt på bromsen. Gissar att det är kommunens kemiska halkbekämpning som har angripit lagret, så det blir nog till att skruva lite i helgen.

Ska man tänka på nåt särskilt när man väljer fett för vinterbruk? Jag kör normalt med nån vit illaluktande smörja från Finish line.

Skön cykling med neoprenmasken (med förstorade hål vid näsa och mun då den inte verkar vara tillverkad för någon större fysisk ansträngning)

Den största överraskningen var den mötande bilen som kom på cykelbanan just efter en skymd kurva... Men jag borde inte bli förvånad då bilar ibland åker den genvägen (vid backaplan, stadiums gamla sidoingång)

Den sibiriska skräckdödskylan har slagit till och det börjar bli dags att rota fram långkalsongerna. Mötte få cyklister idag. Bilister stannade och släppte fram mig. Bemöttes nästan med... respekt? Som om man hade varit en riktig trafikant och inte en sketen cyklist.
Pedestrianerna dock lika jävla ivägen som alltid och dessutom helt breda och okontaktbara inne i sina Canada Goose...

NU SLÅR RYSK SNÖKANON TILL
- SMHI varnar
- Försvaret ställer in övningar
- 36 döda i Östeuropa

Snkanon.jpg

Kan bli intressant pendling i slutet av veckan. Eller inte. Det känns som att kvällspressen har varnat för de här ryska snökanonerna ett tag nu...?

Trevlig lugn hemcykling. Hade dock missat att temperaturen stigit så jag svettades floder innanför skoöverdragen etc. Många cyklister. Slog följe med en rosa hipster köttandes på fastnavshoj.

Ingen pendling idag, men fortfarande gårdagen sköna tur med soluppgång över Sthlm i färskt minne. Svårt att få en bättre start på dagen. Blir tyvärr ingen pendling i morgon, nya tag på torsdag.

Första cykelpendlingen på två veckor, småkallt och ensamt, även benen kändes lite småtrötta dagen till ära!

-9 var det hemma. Så på med ett mellanlager till. Det blir lugn cykling pga risken total kokt. Suck. På vägen hem blir det av med ett lager...

Helt folktomt. Fick såndär Stephen King känsla efter La Bomba! Såg en MTB, en damkärra samt en såndär biltema cykel med superbrett styre. (Såda som stod fastkedjad i skanstullsbron förr-förra hösten, se annan tråd)

Sen var jag själv i omklädningsrummet på jobbet så jag började ana att det var söndag eller nått...

Varmt som fan, måste inse att airtrim gör att jag skall skala bort ett lager kläder.

Wheer skrev:
> Jag börjar
> förstå lite av den här pendlargubbe-attityden
> med polarklädsel och lugnt tempo - det är
> riktigt mysigt att lugnt rulla fram varm & go en
> fin vinterdag.

Vadå lugnt tempo?, vi pendlargubbar ligger i zon 4-5 hela tiden, att det sen inte går fort är en helt annan fråga! :-)

-19, kallgneda och lätt snöfall likt frusen kinesisk vattentortyr härdade min adonisliknande kropp denna morgon på ett uppfriskande, bedårande, avrivande vis.
Avsaknaden av turkiska bakverk var total.
Faktiskt lite kallt om tårna, kanske dags att leta fram de mindre trasiga skoöverdragen och plastpedalerna?

-6 här i söder, men klart och fint fortfarande ingen snö. Ljuset börjar komma tillbaka även om solen inte hinner upp innan man nått fram till jobbet. Lär dock få en schyst motvind på vägen hem, tröttsamt:-)

-11 i morse - första gången långkallingarna åkte på samt en fleecebalaklava. Trots att jag har riktigt goa handskar frös jag om fingrarna - glömde mina liners i garaget p g a att jag brottade ner barnen och sparkade ut dem i en snödriva. Barnen på förskolan var alla ute och lekte på morgonen - antar det härdar ;). Mötte en tant på damcykel nära Rinkeby så kände mig inte speciellt extrem trots att jag hade mina fantomenkläder

Vid dagens första pendlingsförsök (efter drygt 1,5 månaders ofrivilligt uppehåll pga axelskada) kunde, trots frånvaro av RYSSCHOCK och SIBIRIEKANON, följande nedstämmande iakttagelser noteras:

- Axeln gjorde jävligt ont
- Tvättbrädscykelbanor
- Formen suger ordentligt

Imorgon får det bli den där förbaskade bilen igen :-(

heklamama skrev:
> Friskt!
>
> Isen börjar lägga sig på Riddarfjärden.
Det drar ihop sig, går på jouren i morgon eftermiddag och kylan är redan här, isen börjar lägga sig och SMHI lovar 10-20cm snö mellan torsdag och fredag i Stockholm... :-) T

JKolmo skrev:
> Vid dagens första pendlingsförsök (efter drygt
> 1,5 månaders ofrivilligt uppehåll pga axelskada)
> kunde, trots frånvaro av RYSSCHOCK och
> SIBIRIEKANON, följande nedstämmande iakttagelser
> noteras:
>
> - Axeln gjorde jävligt ont
> - Tvättbrädscykelbanor
> - Formen suger ordentligt
>
> Imorgon får det bli den där förbaskade bilen
> igen :-(

Blev bilen även för mig. Ond dj-la axel. Benen är gjorda av stål men av nån anledning har jag halm i axlarna. Kan det bero på cyklingen?

Little Stereo skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Friskt!
> >
> > Isen börjar lägga sig på Riddarfjärden.
> -----
> Det drar ihop sig, går på jouren i morgon
> eftermiddag och kylan är redan här, isen börjar
> lägga sig och SMHI lovar 10-20cm snö mellan
> torsdag och fredag i Stockholm... :-) T

Åhhh blir det runtruntrunt på riddarfjärden?

Hmmm, halmaxlar eller inte, nu börjar DEN RYSKA MÖRDARKANONEN göra sig gällande, det singlar ner några enstaka förskräckta flingor. Hempendlingen blir spännande.

Tillbaka
Topp