Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Cyklist och gaffeltruck på cykelbanan mellan stadshuset och kungsbron.

Bilagor

• 27feb.jpg
    27feb.jpg
    109.8 KB · Besök: 28
Helgens totaltvätt har gjort under med fultysken. Och vädret gjorde under med humöret! Fint som snus på det hela taget.

Många fler pendlare ute nu, underbart med solen i ansiktet från Årsta. Bara lite is här och där. Några grader varmare på natten så kan man snart skippa dubbarna.

Strålande vårvintermorgon men benen var sega trots vilodag igår. De 45 kilometrarna, ensam med näbben rätt emot vinden, i lördags satt fortfarande i... Väldigt få andra cyklister från Västerort in mot stan denna morgon. Kom igen nu, det är ju vår :-)

Sweeeeeet! Premiärcyklade öht för i år. 2.5 mil till nya jobbet. i princip rena cykelbanor (Sthlm söderort) och jävligt kalla tår! Men det var underbart!

Det började så bra med förlängd pendling till Ulriksdals slott, men strax efter Järvakrog var det slut på det roliga. bakväxeljäveln gick av och tyckte den skulle åka med hjulet ett varv istället. grrrr. Nu är cykeln inne på lite service hos min LSB..

Satte på dubbfria däck på crossen i helgen. Snabbt som tusan gick det i morse men eftermidagens snöande gjorde att det blev lite halt.

Slirigt i den djupa blötsnön imorse, det var en riktig balansakt att pendla på 23 mm slicks men det gick fint trots några tvåhjulssläpp. Cykelbanan längs Strandvägen och hela Gärdet var plogad redan efter halv sju (!).

Tvättade cykeln igårkväll, nu är den grisig igen. Satte på en ny Happyinköpt sadel också som var riktigt skön samt satte på ett par nya bromsklossar baktil. De kom väl till pass för en stund sedan då en äldre dam plötsligt hoppar ur en taxi utanför tullhus 1 på skeppsbron för att sedan springa över vägen utan att se sig för vid cykelbanan. När hon hör mina bromsar tjuta så stannar hon såklart, mitt framför cykeln. Lyckades undvika henne med ca 1 dm marginal.

Why, but why? Jag är ju generellt en slask- och sladdkramare, men gillar inte varannandagsväder. Stackars tysken fick en ren pendling efter tvätt, nu ser den för jäklig ut igen. Förvisso en pendling mer än JMT:s åk, man får vara glad för det lilla...

Annars var det ju ganska festlig körning i slasket.

I går kväll fick jag förresten en tackling av en buss "Ej i trafik" längs Drottningholmsvägens början från Fridhemsplan, bortåt vägbygget där det är enfiligt, då den i samma rörelse började blinka och svänga höger när jag låg någon meter bakom höger framhjul. Kontakt skuldra mot skuldra, dunk i bussen, återgir samt tutning blev händelseförloppet, samt att jag hade synpunkter på användandet av backspegel.

Överjävlig morgon, men ok pendling. Tvättade cykeln (och bilen) igår, blev ett litet suck när jag såg snön halvsmälta utanför dörren. Att jag sen inte hittade mina grejor har jag bara mig själv att skylla. Att det sen inte är plogat förrän stan gör vägen in väldigt tung, men ändå trevlig i sitt lugna mak. Kommer dock sent in till jobbet bara för att upptäcka att det är någon som ockuperar duschen. När väl det blir ledigt slår stanken emot mig. Det är stopp i avloppet (tänk det otänkbara). Men eftersom jag är sen, och nu inte längre har några kläder på mig är alternativet att klä på sig alla blöta kläder och sen gå igenom halva kontoret till gymmet otänkbart. Härligt.

Första bakslaget. Min slöhet gjorde iallafall att dubbdäcken satt kvar... Oplogat och tungt från Hässelby Villastad till Bergslagsrondellen. Därifrån var det röjt ett par kilometer så humöret steg lite - vid Islandstorget så måste tyvärr dieseln i traktorn tagit slut... Hoppas att vind och plusgrader gör sitt jobb under dagen så att man slipper halka sig fram ikväll oxå.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Men VARFÖR cyklar han/hon inte i cykelbanan???
Bättre rull? Gjorde samma sak nämligen. Glömt att felanmäla plogningen där;)
Undrar varför det var plogat innanför tullarna o inte utanför.

Sanslöst jobbigt i snömodden. Cykeln kändes som den var ledad vid alla svetsfogar. Som att cykla på en ål ungefär. Sen fick jag säkert en droppe fukt på vevlagret så nu skall väl det bytas igen antar jag.

42Hz skrev:
> federico. Blir det ett bildspel senare med bilder
> som går igenom pendlarsäsongen? :)

Jag ska sammanställa det på något sätt, absolut!

Black planet skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men VARFÖR cyklar han/hon inte i cykelbanan???
> Bättre rull? Gjorde samma sak nämligen. Glömt
> att felanmäla plogningen där;)
> Undrar varför det var plogat innanför tullarna o
> inte utanför.

Det är väldigt ofta bussar och bilar som stannar precis bakom svängen på planket, för att hålla säkerhetsmarginal när dom plötsligt svänger ut är det lika bra att gå ut i bilfilen just där.

Jag tog svängen upp på gångbron en morgon i januari för att ta ett par bilder, här ser man bättre hur utsatt man är på den extremt smala delen där planket svänger.

Bilagor

• hornst.jpg
    hornst.jpg
    132.1 KB · Besök: 25
Senast ändrad:
Magisk bild federico. Kul att se tidseffekten.

Vad fotar du med för att få så fin skärpa, skärpedjup, och ljuskänslighet på utrustningen? Eller har du alltid ett stativ med dig?

hansm skrev:
> Magisk bild federico. Kul att se tidseffekten.
>
> Vad fotar du med för att få så fin skärpa,
> skärpedjup, och ljuskänslighet på utrustningen?
> Eller har du alltid ett stativ med dig?

Tack! Ibland har jag stativ, bilden ovan är ca 30sek exponering och liten bländaröppning och då går det inte att hålla i handen. Många bilder är tagna utan stativ, ibland väldigt svårt att hålla still, den här t.ex.
filename=6feb2.jpg

fick ta en serie bilder och lyckades få en som var tillräckligt skarp.
Jag har en hyfsat ljusstark 50mm lins som underlättar men för att få maximalt skärpedjup så krävs ändå stativ. Den här bilden är tagen utan stativ
filename=17feb.jpg

och den här med stativ
filename=21feb.jpg

man kan se att grenar och bakgrund är lite oskarp på en första, dessutom väldigt mycket brus som inte syns på det lilla formatet. Med stativ behöver man ju inte ha så uppskruvat iso-tal. (Alla ni som inte är fotointresserade, sorry för OT)

Senast ändrad:
Som fotointresserad är jag den första att ge federico cred för de fina pendlingsbilderna, men jag tycker tyvärr att de ofta uppmärksammas av fel anledning.

Många av bilderna skulle man lika bra kunna ta med en Ixus, eller till och med en mobilkamera. Sen skruvar man upp färgmättnaden, lägger på en S-kurva för att öka kontrasten, och kanske lägger på lite mer skärpa.

Tekniken är egentligen rätt ointressant, det handlar mest om att ha ett öga för ett bra motiv, och där är federico en mästare!

Eller som Ernst Haas (känd fotograf) lär ha sagt när han tröttnade på några pryltokiga elever under en workshop: "Leica, schmeica. The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But you have to see."

Låter som du hade tur ändå kking, busskontakten hade kunat sluta hemskt.

kking skrev:
> Why, but why? Jag är ju generellt en slask- och
> sladdkramare, men gillar inte varannandagsväder.
> Stackars tysken fick en ren pendling efter tvätt,
> nu ser den för jäklig ut igen. Förvisso en
> pendling mer än JMT:s åk, man får vara glad
> för det lilla...
>
> Annars var det ju ganska festlig körning i
> slasket.
>
> I går kväll fick jag förresten en tackling av
> en buss "Ej i trafik" längs Drottningholmsvägens
> början från Fridhemsplan, bortåt vägbygget
> där det är enfiligt, då den i samma rörelse
> började blinka och svänga höger när jag låg
> någon meter bakom höger framhjul. Kontakt
> skuldra mot skuldra, dunk i bussen, återgir samt
> tutning blev händelseförloppet, samt att jag
> hade synpunkter på användandet av backspegel.

Bilist som glidstoppade när man drar skeppsbron och är påväg uppför mot slussen där bilarna korsar för att komma till Värmdö/Estland. Helt onödigt av honom men jag fick puls. Sen tutade samma bilist på en cykel framför honom påväg ner under jorden. Vid stoppskylten tutade han igen.... Idioter.

Sen hade jag en tom buss med lika tom busschauför som skulle trycka sig över/igenom mig där bussar kan svänga höger in mot gullmarsplan i nordöstra hörnet av stadion. Idiot igen.

Sen hämtade jag ut ett paket med vinterdojor och neoprenöverskydd på lokala affären AKA posten, kommer hem och inser att allt är för smått. Ännu en idiot.

I övrigt är det inte kul att cykla, något är fel med cykeln - den känns mycket trögare sen jag meckade själv. Kanske att naven dragits åt för hårt och samma sak med vevlagret?

Funderar på att köpa en stor SUV istället, eller varför inte en begagnad SL-buss. Som jag skall köra själv i och dubbelparkera varhelst jag får chansen. Eller ännu hellre åka med ena hjulparet i mittsträngen, bara för att vara elak...

Hälsningar,
Mr Bitter

Senast ändrad:
Johan A skrev:

För hon har shimano vevlager och de sprängs om det kommer fukt i närheten.

Dåligt belyst, mörk gång/cykelbana...plötsligt på vänster sida (gånghalvan) kolsvart hund i 40-kilosklassen...utan reflexer...på höger sida (cykelhalvan), snubbe i svart jacka, svarta byxor, svarta handskar, svart luva och mörkgrå halsduk (han ville väl liva upp konceptet med lite "färg")...utan reflex...mellan snubben och doggen ett 3 meter långt koppel, ni kan gissa färgen... Tack skivbromsar, tack Magicshine - ni räddade situationen. Snubben verkade tycka att jag var onödigt petig när jag busvisslade för att påkalla en smula uppmärksamhet/eftertanke...

perf skrev:
> Som fotointresserad är jag den första att ge
> federico cred för de fina pendlingsbilderna, men
> jag tycker tyvärr att de ofta uppmärksammas av
> fel anledning.
>
> Många av bilderna skulle man lika bra kunna ta
> med en Ixus, eller till och med en mobilkamera.
> Sen skruvar man upp färgmättnaden, lägger på
> en S-kurva för att öka kontrasten, och kanske
> lägger på lite mer skärpa.

Tack perf! Håller med om att det blir för mycket fokus på utrustning och teknik när det gäller foto, samtidigt är det intressant om man vill lära sig mer om sin systemkamera eller om man själv vill skapa en viss typ av bild.

Senast ändrad:
federico skrev:
> perf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som fotointresserad är jag den första att ge
> > federico cred för de fina pendlingsbilderna,
> men
> > jag tycker tyvärr att de ofta uppmärksammas
> av
> > fel anledning.
> >
> > Många av bilderna skulle man lika bra kunna ta
> > med en Ixus, eller till och med en mobilkamera.
> > Sen skruvar man upp färgmättnaden, lägger
> på
> > en S-kurva för att öka kontrasten, och kanske
> > lägger på lite mer skärpa.
>
> Tack perf! Håller med om att det blir för mycket
> fokus på utrustning och teknik när det gäller
> foto, samtidigt är det intressant om man vill
> lära sig mer om sin systemkamera eller om man
> själv vill skapa en viss typ av bild.

Man kan även cykla vätternrundan på en damtralla men hur kul är det? =)

Seerinmian skrev:
> Dåligt belyst, mörk gång/cykelbana...plötsligt
> på vänster sida (gånghalvan) kolsvart hund i
> 40-kilosklassen...utan reflexer...på höger sida
> (cykelhalvan), snubbe i svart jacka, svarta byxor,
> svarta handskar, svart luva och mörkgrå halsduk
> (han ville väl liva upp konceptet med lite
> "färg")...utan reflex...mellan snubben och doggen
> ett 3 meter långt koppel, ni kan gissa färgen...
> Tack skivbromsar, tack Magicshine - ni räddade
> situationen. Snubben verkade tycka att jag var
> onödigt petig när jag busvisslade för att
> påkalla en smula uppmärksamhet/eftertanke...

Nu tycker jag att du är kinkig, det är bara att cykla på så får man se vad som ger sig först, kopplet, gubben eller doggen :)

Det blir cykel imorgon, då lär jag upptäcka vilka muskler som är gemensamma med längdåkningen, finns massor av potential till årets långsammaste pendling!

Johan A skrev:

HEN menar du väll? :-)

9 mil skidåkning i måndags gjorde kaos med cykeln, skulle ställa mig upp och bryta uppför en liten backe och det då lång, rassel rassel. Bakaxeln i mitt 5mån gamla filtema hjul hade gett sig. Tror inte att filtemas hjul håller för denna typ av pendling. Promenad till Spånga och snabbsnöret in till stan - det är inte kul att traska runt i cykelskor!

Cykeln går trögt. Jag drog åt framnavet för hårt. Lossade lite på QR:en i morse och det blev lite bättre. Behöver lossa konan mer ikväll.

I övrigt folktomt, syrerikt och grusigt. Ingen pendling som går till historien vare sig som misär eller inferno.

JMT skrev:
> Låter som du hade tur ändå kking, busskontakten
> hade kunat sluta hemskt.

Tack för omtanken, men det var faktiskt ganska lugnt. Det fanns gott om plats att ta vägen på, och jag var hyfsat beredd på att något skulle kunna hända.

Inga incidenter på dagens inpendling. Tomt överallt, fin morgon, snygga ismönster nedanför Liljholmsbron, men trötta ben.

Tillbaka
Topp