Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Segt som sirap med frusen 90-olja i benen i morse.

Känner fortfarande sviterna efter söndagens 4,5 timmars Wasaspinning.

Annars var det bra.

Segt i början men sen släppte det lite. Blev kränkt av en Scott MTB vid Solna, tog rulle på honom men våra vägar skildes åt efter någon km, hann inte kränka tillbaks - skönt!

Satte på GT4Season däcken och putsade vintercrossen så det glänste som ny i helgen. Körde första pendlingen sen mitten av februari imorse och den var juvlig! +5km/h i snittfart bara på att bli av med dubbdäcken! Kändes som nedförsbacken hela vägen! Tyvär innebär en jobbresa att detta blir enda pendllingen denna vecka :-(

Hamnade bakom två herrar med ganska bra fart i morse.
Ena höll på att smälla med en bil, blev sur och bankade till bilen, trots att han skulle ha lämnat den företräde. Pratade lite med honom och förklarade att bilisten inte gjort fel.

Hem rullade det också fint.

Episk soluppgång ska inte glömmas heller!

xyz-saft skrev:
-------------------------------------------------------
> Hamnade bakom två herrar med ganska bra fart i
> morse.
> Ena höll på att smälla med en bil, blev sur och
> bankade till bilen, trots att han skulle ha
> lämnat den företräde. Pratade lite med honom
> och förklarade att bilisten inte gjort fel.

Föredömligt!

I morse - kallt som satan. Hem däremot var det rena vårvärmen. Har faktiskt med mig tunnare handskar och jacka i ryggan för att slippa svettas som en gris på hemvägen. Hoppas de kalla morgnarna ger med sig snart.

Otroligt lyft att slippa dubbdäcken - aldrig har 28 mm Vittoria Randonneur rullat så lätt trots allt dödsgrus som ligger kvar ;)

Strul med frambromsen på väg hem, den ville inte riktigt fjädra ut efter att jag bromsat med den, fixade det när jag kom hem. Annars bra cykling, om än kall sådan, det går så mycket fortare utan dubbdäcken.

4-5 punkteringar bak på lika många dagar - lockar fram surgubben i mig. Letat fel, kanske dubbarna som ätit sig inåt? Slängde på ett dubbfritt jag hade hemma i väntan på nya däck som är på väg på posten. Känns vettigt att ha lite dubbar kvar där fram några dagar till med tanke på alla isfläckar som dyker upp titt som tätt. Själva pendlingen är hur bra som helst nu, bara lite sopning av cykelbanor som saknas :-) Känslan att slippa lyse på morgnarna, och snart även på kvällen... Härligt! Och i garaget står racern och frustar otåligt...den vill ut och glufsa asfaltskilometrar :-) Kanske blir en premiärtur i helgen?

Seerinmian skrev:
> 4-5 punkteringar bak på lika många dagar -
> lockar fram surgubben i mig. Letat fel, kanske

Har du stått och lagat punka i cykelförrådet igen? Förstår att surgubben tittar fram då. Surgubben i mig tittade fram efter att bakaxeln gick av med en efterföljande punka. Man ska ha två pendlingscyklar, tjurar den ena så tar man den andra och löser problemet i lugn och ro.

MTBiker skrev:
> De är så sjukt kul nu, vår och rätt pigga ben.
> HEJA!!

WORD!

Själv blev det en extra mils omväg ikväll för inköp av ytterligare en cykel. Efter cykelköpet ringdes taxi som inte hade någon bil med cykelhållare så jag gick hem 8km med två cyklar. Det kommer ge såndäringa konstig träningsvärk imorgon från små små muskler man inte visste man hade.

Hmmm, idag så skulle jag köra strax under TP till jobbet. Efter ca 3km så svänger en kille på en gammal rostig enväxlad damcykel ut 10m framför mig. Till min förvåning så drar han ifrån mig. Jag får blodad tand och får ta i över TP för att komma ikapp. Jag kör förvisso på en SS kittad vinter MTB, men det känns rätt förnedrande att nätt och jämt klara av att hålla tempot som grabben håller. Pratar lite anfått med honom och berömmer hans fart på cykeln och undrar lite förläget vad han tränar. Svaret: Pendlar till skolan och har jag för mig lite styrketräning är lite knäckande...

Vi gör sällskap ca 7-6km innan han viker av. Till min stora glädje så är han lite andfådd när vi skiljs åt.

Till saken hör att samma killa kränkte mig åt andra hållet för ett år sedan.
Nåväl, träffar jag honom igen så tänkte jag fråga om han inte skulle överväga cykling som "hobby"

/Peter

Efter att ha dubb som skavt sönder slangen tre gånger så bytte jag till crossdäck, det överlevde i 22 minuter innan punka sen åkte contis 42mm crossdäck på, det känns väldigt mysigt att slippa dubben.
Äntligen börjar det dyka upp andra cyklister, cyklingen blir så sjukt mycket roligare när folk vill kränka/kränkas.
Jag drog på i hyfsat tempo upp för Tranebergsbron. Sakta men säkert så blir jag omkörd av en snubbe med tempomage på Kona CX, han måste ha haft syra upp över öronen eftersom han kränkte sig själv genom att slå av på farten framför mig, jag smet förbi och såg han inte mer.
Gravity sucks!

Igårkväll, bråttom hem till Paris-Nice. Körde som en galning för att inte missa upplösningen. Pendlarsvetto på skrammelcykel med skärmar försökte haka på uppför Tranebergsbron, avhängd vid Statoil, check. Hann hem i tid för att se Valverde knipa den 3e etappen. Våren är äntligen här!

Tror att min CX med dubbdäck blivit sotis och har kastat en förbannelse över räsern. Imorse fastnade en sten från allt grus som ligger kvar mellan bromsen och bakdäcket, tog ett tag att pilla bort. Sedan gick allt fort igen. Ska dra på finhjul på CXn också och pendla på den så kanske allt löser sig.

7 Mars

Bilagor

• 7mars.jpg
    7mars.jpg
    97.6 KB · Besök: 32
Köpte mig en identiskt likadan cykel igår. Nu har jag två likadana. Behåller dubbdäcken på den ena och sätter slicks på den andra.

Att ha dubbla hjulpar är för amatörer! :-)

En bilist längs kungsholmsstrand tyckte det var lämpligt att spruta lite spolarvätska när han passerade varje cyklist. Inget motljus som berättigade det och han gjorde det varje gång han passerade en cyklist. %!"#!!

I övrigt fint väder och de odubbade däcken rullar fint...

1. Fint väder
2. Massor av damm
3. lagom kallt -5 C
4. Bilister som inte kan blinka i rondeller så en del panikbromsningar blir det, så även idag

Slänger med en bild på den nya dödspendlarhojen. Alltid kul med nytt men bilden blev sådär :)

Bilagor

• DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    116.6 KB · Besök: 24
Flera fixies idag, knappt sett nån på hela vintern.
Postbil som körde mot tokrött framför mig efter liljeholmsbron, snett styre och repa på postbilen.
Annars var det riktigt trivsamt.

Myscykling med mycket vind i strålande vårväder! Fikade på rulle till en hipster med gröna fälgar uppför Skanstullbron, skönt med lä när damm och grus yrde i vinden :)

Inget att rapportera, stannade fint vid en väjningsplikt så jag slapp bli dödsmosad av typ 8-axlad mobilkran med ett par långtradare och följebilar som hov, vid Gärdet.

Motvind både till och från jobbet!?! Dött rödljus innan Bandhagen samt strul vid ombyggnaden vid Högdalen tog lite tid. Lampan dog så äntligen fick man användning av reserv knogen :)

4-5 centimeter snö i göteborg under natten. Förvånad över att de flesta cykelvägar ändå var plogade vid halv sju. Sista kilometrarna genom skogen gick dock genom oplogat snötäcke. Mina 30mm CX Pro skar fint igenom snön och fann grepp i asfalten.

Mysigt.

Fin morgon med torrt väglag. Sopningen skrider så sakta framåt, nån liten ny bit sopad nästan varje dag. Annars inget spännande. Jo, förresten:

HÄNSYNSCHOCK!
VIT SKÅPBIL
STANNADE FRAMFÖR
CYKELÖVERFART
Happy-skribenter
i krismöte idag

Wheer skrev:

> HÄNSYNSCHOCK!
> VIT SKÅPBIL
> STANNADE FRAMFÖR
> CYKELÖVERFART
> Happy-skribenter
> i krismöte idag

Plötsligt händer det! Det finns en gud. Även om förklaringen säkert är att han skulle tömma ut allt sitt material på cykelbanan! :-)

Själv hade jag medvind nästan hela vägen, fin kompensation för gårdagens hempendling i extrem motvind. Såg bara (edit: förtydligande: ben utan kläder) cykelben på en cykel med dubbar, känns som vårtecken. Imorse fick jag också beröm för min kompislapp, den skall man väl kunna demontera nu dock.

Senast ändrad:
federico skrev:
> cykelbanan under Kungsbron

Snygg bild, det ser ut som om soppbilen varit där.

JMT skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cykelbanan under Kungsbron
>
>
> Snygg bild, det ser ut som om soppbilen varit
> där.

Jag ser ingen soppa?

Mmm, näste steg i däckhierarkin efter Marathon Winter är Marathon Plus. Det är inte så att jag längtar direkt... kanske man skall hoppa direkt till 4-season, det vore ju så mkt mer inspirerande.

Bra dokumenterat där federico. Om cykelbanan är för bilar så borde ju bilbanan vara för cyklar!

Annars så såg väl vuältan bra ut i dag. Dubbdäck av kanske?

Tillbaka
Topp