Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Mmm, näste steg i däckhierarkin efter Marathon
> Winter är Marathon Plus. Det är inte så att jag
> längtar direkt... kanske man skall hoppa direkt
> till 4-season, det vore ju så mkt mer
> inspirerande.

Jag funderade på om Marathon Racer kanske kunde vara steget mellan Marathon Winter och GP 4 Season. Är Marathon Plus ett bättre val än Racer under asfaltsgrussäsongen?

Stumpy skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mmm, näste steg i däckhierarkin efter
> Marathon
> > Winter är Marathon Plus. Det är inte så att
> jag
> > längtar direkt... kanske man skall hoppa
> direkt
> > till 4-season, det vore ju så mkt mer
> > inspirerande.
>
> Jag funderade på om Marathon Racer kanske kunde
> vara steget mellan Marathon Winter och GP 4
> Season. Är Marathon Plus ett bättre val än
> Racer under asfaltsgrussäsongen?

Mja, det beror ju lite på vad man är ute efter. Jag köpte M Plus för att jag tröttnade på att få punka. De är bombsäkra men också riktigt tunga och det känns inte som att de rullar lätt. M Racer har också ngn slags punkaskydd men det är nog inte lika bra som för Plus.
Om det hjälper dig ngt i beslutet så skulle jag inte köpa M Plus igen för de är lite overkill samt väldigt tunga.

Tack för infon. Då tror jag det blir den beställning som jag tänkt mig, tillsammans med lite annat smågodis.

Finfint underlag, börjar bli långa grusfria sträckor nu.
Börjat tröttna på dubbdäcken, kurvegenskaperna är inte helt hundra. Inväntar ett par Schwalbe Marathon Supreme för att få lite lättare rull på det hela.

Joråsåatt... Den iskalla motvinden gjorde att såväl ben som pannben fick en rejäl dos träning denna gråa morgon. SMHI säger att det vankas vårvärme om ett par dar - det vore väl kul om de fick rätt för en gångs skull :-)

Bra fart in med nya Vittoria Open Pave Evo CG-24 mm monterade, skönt att slippa dubbdäcken :), lite segare i benen på hemvägen...blev kränkt av en snubbe med bra fart på sin mtb i backen upp för Lijeholmsbron (någon här?) Nu får Sthlm Stad gärna sandsopa.

Senast ändrad:
Helt OK morgon.

Snö!! på hemvägen fast medvind så det jämnade ut sig

Bilagor

• 03081.jpg
    03081.jpg
    87.2 KB · Besök: 30
  • 03082.jpg
    03082.jpg
    38.4 KB · Besök: 23
Kors i taket, dom har börjat sopa i Järfälla, höll på att ramla av cykel när jag såg detta. För övrigt var det händelselöst.

En riktigt nice tur till jobbet idag =)
Kopplade på pulsmätare och ville se på ungefär hur mycket kalorier man brände.
Inte mycket vind och cykelbanorna är så gott som sopade ;)

//Panos

Lola skrev:
> Sommardäcken på, hej vad det går! Skyll på mig
> när slask och is kommer tillbaka...

Jag försöker in i det sista kompensera med att köra vidare på dubbdäcken. I övrigt vet jag nog inte riktigt hur jag kom hit. Det enda jag minns är att jag körde om låååånga farbrorn på hööööga cykeln fem gånger mellan skanstull och kungsträdgården. Han stannade aldrig. Saktade nog knappt ner, trots några fina rödljus på vägen.

Fösta pendlingen för iår, dåligt med vinter cykling i år, på dom 30 km var det mycket grus och del svall is. Men det uppvägdes med råge av vind i ryggen, fågelkvitter och att äntligen vara igång samt att slippa pendeln och tbanan.

Fördelen med dubbdäck är att det blir bra motstånd för köra korta intervaller till jobbet. Sen kommer jag inte på något mer. Nu åker de ned i källaren i helgen.
De sa att det var första vår dagen i huvudstaden. Vet fan om jag håller med om det. Men det är fredag och det ska bli vackert väder i helgen. Så lite cykling och vildmarksmässa ingår i helgens planer.

Gjorde ett medvetet val att inte vända i dörren och hämta pumpen från andra ryggsäcken. Givetvis punktering lagom till framkomst. Köpte reservpump för 49 spänn på Decathlon på lunchen.

Nibbe skrev:
> Snart 100mil cyklat i år, långsamt framåt.

Passerade 100 mil på väg till jobbet i morse, hoppas resten av året fortsätter med lika låg sjukfrekvens.

Kortbrallor hem igen, inte helt fel i mars. Hann bara byta framhjulet till slätt i morse, bakhjulet kräver lite justering av skivbromsen för att lira och det var bråttom iväg. På måndag blir det helslätt, och kanske helkort.

Torrt och fint på vägen till jobbet. Hade lite sidvind snett bakifrån imorse som kommer att ge en fin motvind hem. Dubbdäck fram eftersom det blir en tur i skogen på hemvägen. Vet sedan gårdagens runda att småvägar och stigar inte är helt isfria.

Gah, nu fick jag leta ända till tredje sidan för att hitta tråden. Ordningen återställd efter mitt inlägg. Rullade iväg nästan en timme sent idag, strax efter klockan sju. Var därmed alldeles för varmt klädd i de ljumma vårvindarna. Trots shorts svettades jag floder. Får skala av överkroppen till hemvägen.

Till min stora förvåning mötte jag horder av balaclava-klädda pendlarsvetton med byxor/fodrade tights, vintervantar etc. Visst kör jag högt tempo (vilket ju innebär att frysa första minuten och svettas resterande tjugo, oavsett klädsel) men flera av svettona tog rulle ett par hundra meter. De måste ju ha kokat därunder ... !?

T-bana idag, verkligen trist. 12-13 mil igår där de 1a 10 milen var bra men efter att ha cyklat 1 mil efter Mörköfärjan där knäna blivit kalla så började vänster knä göra ont, vila 1-2 dagar och se om det blir bättre. Extra knävärmare ska jag också skaffa.

Omskakad av att Anja skall sluta tävla var det skönt att inte bli omskakad av dubbdäcken.
I min outgrundliga vishet hade jag tydligen bytt däck till Big Apple igår kväll.
Genidrag.

Sol- Blåhimmel- damm och massor med vingelcyklister!
Bring it on!

ipv6 skrev:
> Många har uppenbarligen ägnat helgen åt att
> damma av sin cykel. En föraning av vad som komma
> skall.

Ja, nu börjar CYKELBANEKAOSET.

Kom på mig själv med att tänka "men trampa lite då" när jag hamnade längst bak i ett cykeltåg. Håller jag på att bli medelålders? Måste jag gå med i Fredrikshof nu? Frågorna är många.

Men fint väder var det.

För första gången på länge lyckas jag skriva här i tråden! ;)

Härlig morgon, med dödsgrus och horder av Lance Armstrong wannabees på cykelbanorna i norra delen av Sthlm! Dags att inleda kränkningarna?

En nyutsprungen vårcyklist har kommit på ett bra sätt att låsa fast cykeln i ramen i det gemensamma cykelstället på jobbet...

Bilagor

• park.JPG
    park.JPG
    91.2 KB · Besök: 26
Härlig morgonpendling som förgylldes av att en Valhall-cyklist på Ridley cross fick mig att ta en omväg via Katarinavägen. Trevlig pulshöjare på morgonkvisten!

Killen med specializen har ju just blivit uppgraderad till gemensamt cykelställ! Se till att jobba över lite idag.

DT skrev:
> Ja, nu börjar CYKELBANEKAOSET.

Ja, men än sålänge är det fritt fram. Cyklade 6:30 snabbare än årets mediantid. Samma som hände när isen försvann. Bytte dock til vår/höst-sulorna. Nästa steg blir slicksen.

> Kom på mig själv med att tänka "men trampa lite
> då" när jag hamnade längst bak i ett cykeltåg.

Ja, för när de cyklar så långsamt tenderar de att vingla över hela körbanan också, kan ingen berätta det för dom?

> Men fint väder var det.

Absolut!

Såg 3 cyklister på räcer bara under de få minuter jag väntade på tvärbanan, kändes verkligen surt att ha ont i knät då. Kränkt lär man väl också bli de närmaste dagarna om man fiscyklar för att inte överbelasta knät.

Fantastisk morgon! Jag hittade en för mig cykelbana som inte var grusad alls, som om vore den nysopad. Den slutade emellertid tvärt efter ett hundratal meter, och övergick i skogsstig med DÖDSIS. Vardagsedge? Jag fick i alla fall förklaringen till att det inte fanns något grus på vägstumpen.

Nu har man några veckor när man kan njuta av frukterna efter att ha dubbdäckscyklat under vintern. Man är starkare än sommarcyklisterna som just har vaknat till. Det går fort när det är flackt. Segt uppför. Jag har blivit för tjock under vintern. Fan.

Släta däck men grusig asfalt, verklig temperatur stämde inte med termometertemp så det blev lite varmt. Inte farligt mycket folk ute när jag åkte, men ovanstående rapporter gör mig nervös för de kommande månaderna. Är lugnet över nu?

kking skrev:
> Släta däck men grusig asfalt, verklig temperatur
> stämde inte med termometertemp så det blev lite
> varmt. Inte farligt mycket folk ute när jag
> åkte, men ovanstående rapporter gör mig nervös
> för de kommande månaderna. Är lugnet över nu?
Yep. Lika för dig att ta tuben ;) Det är bara ta det lugnt genom stan. Och inte köra genom slussen. Finns andra fördelar som ex sitta i morgon solen o ta en frukost innan jobbet efter en erstavik runda.

Ingår det ett frikort för rödljusböter om man köper en el-cykel?

18 sekundmeter i motvind... Men nästan helt bart på cykelvägarna även i Östersund. Ett par veckor till så åker dubbarna av!

Black planet skrev:
> Yep. Lika för dig att ta tuben ;)

Tuben blir det inte, snarare en justering av vanorna så man kan åka tidigare eller senare. Jag slipper som väl är Slussen, men Västerbron kan vara nog så påfrestande...

Förvånansvärt få cyklister mellan Lund-Malmö, lite blåsigt är det men temperaturen är det inget fel på i alla fall. Hoppas dom sopar cykelvägarna snart, alla småsten dom slänger ut skär i sönder däcken.

Så nu har man varit ledig 4 v, funkar odubbat eller ligger de is kvar i Sthlm med förorter på cykelbanorna?

Körde mc idag och där va gruset de enda spännande

Tillbaka
Topp