Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Edit: Kommer förresten dra en sväng genom
> > Erstavik på vägen hem om någon vill haka.
> Drar
> > från city vid 17:30.
>
> Jag tog den nån timme tidigare. Lika fin som i
> går men fick tyvärr korta av mysrundan

Gjorde årspremiär uppför grusbacken som startar mellan Hästhagen och Saltsjö Duvnäs station. Den var torr och fin, så nu finns det ingen ursäkt längre. Lyckades sedan få pyspunka strax innan Tyresö golfbana. Pumpade två gånger och kunde fixa den hemma. Ljust nästan hela vägen. Myspysigt värre.

Tror jag utlöste någon sorts ofrivillig självkränkning i morse. Testade för första gången att ta vägen över Västerbron till jobbet, och såg ett par hundra meter fram en lycrasnubbe med feta vader (varav den ena var tatuerad) på bockstyrehoj. Tänkte: "en perfekt rygg att ta för att slippa motvinden", och jagade ikapp.

Nåväl, precis som jag tog rygg såg jag hur solens placering snett bakifrån gjorde att min skugga plötsligt avtecknade sig som den fetaste tänkbara spurtutmaningen någon meter framför min lycrasnubbes styre. Detta oförutsedda avslöjande av min position samt den hotfulla silhuetten av mitt bockstyre var nog för att dedär feta vaderna plötsligt skulle bli rätt mkt mer väldefinierade än tidigare.

Min ofrivilliga utmaning slutade i skam och nesa, jag hade lagt nästan allt krut på att komma ifatt och var helt rökt när lycrasnubben drog på spurten.

bumpar från sidan 4

Återigen gick turen från natt till dag
Gustavsbergsfladern låg blank och isfri
Det enda som minde om den vinter som varit
var grusiga cykelbanor genom Värmdö

Firade gårddagen genom att ge cykeln en tvätt, ny kedja och bakdrev, det straffade sig genom fram klingorna visade sitt missnöje genom att rappa över på den nya kedjan.

Tog det lugnt in idag, men kände mig tvungen att hetsa/kränka en snubbe på räser när tillfälle gavs. I Sundbyberg verkar sopmaskinen vara trasig då gruset fortfarande ligger kvar, borde kanske åka till kommunkontoret med en sopkvast?

Första pendlingsturen för året slutade efter 3km med en krock med bil. Bilen körde rakt in i rondellen som jag befann mig i, något jag var beredd på. Jag hann tänka "jäkla idiot, men tur att jag var beredd", just då tvärnitar han och blockerar min utfart från rondellen. Det var jag inte beredd på och hinner bara sänka hastigheten något innan kraschen är ett faktum. Landar på ryggen och slår i bakhuvudet i asfalten.

Mår bra, lite chockad, ska nu till polisen för anmälan. Har även vittne. Verkar vara lite skador på cykeln framtill, skorna trasiga, hjälmen fick en smäll och handskarna lite sönderrivna...

Pendla är farligt, använd hjälm!

Överraskande svalt på morgonen (trots att termometern tydligt visade på -2C). För tidig för att fastna i cykelköerna vid Stadshuset. När ska de bli klara?

Trångt, kyligt och blev prejad av en budbil vid Stureplan som tyckte det var jättebra att göra en U-sväng över två filer + cykelbanan jag befann mig i. Körde in i hans bumper och har lite ont i axeln. Budbillen drog i väg inna jag ens hann göra något. Ingen skylt såg jag heller....

Idiot!

Jo det gick "bra". Lyckades som sagt knäcka till axeln på något konstigt sätt när jag skulle väja. Å den där lilla stöten räckte tydligen för att gör det lite extra besvärligt.

BEST tyckte jag mig se att firman hette.
Förra gången var det ju en Taxi. Samma förlopp men då gick det mer illa för min del...usch.

Bjuder på en bild.

Skrmavbild2012-03-26kl.09.16.33.png

Fin pendlng.

Mötte en Fredrikshofare med blinklampa i fullt dagsljus? Är det ett hemligt tecken hofare mellan?

Bytte däck imorse på On-One Pompinon, hade glömt att jag ställde av cykeln med en stor reva i bakdäcket, underbart vad lättrullat det blev. Blev inte kränkt idag iallafall. Happymtb t-shirt på!

Är dom härliga dagarna med pendling in till stan slut nu... Nu börjar folk trängas vid trafikljusen, idioter kör om på INSIDAN nedför Tranebergsbron och folk verkar allmänt uppstressade. Suck.

petlarss skrev:
> Är dom härliga dagarna med pendling in till stan
> slut nu... Nu börjar folk trängas vid
> trafikljusen, idioter kör om på INSIDAN nedför
> Tranebergsbron och folk verkar allmänt
> uppstressade. Suck.

Mellan 07:00 och 08:30 är de nog det. Köer och tempo vid 06:30 i morse var däremot helt ok...

Jag kör alltid med ljus på även dagtid. Det finns en anledning till att bilar måste göra det och det är att olyckorna minskar. (lär bottna i att noggranna tyskar under kriget såg att bilar med lyset på dagtid var inblandade i färre olyckor). Testa själv nån gång, jag märker en tydlig skillnad (förbättring) i hur bilister ser och agerar mot mig som cyklist.

mn skrev:
> Fin pendlng.
>
> Mötte en Fredrikshofare med blinklampa i fullt
> dagsljus? Är det ett hemligt tecken hofare
> mellan?

Något svalt - hade först tagit på mig knickers men efter att jag öppnat garageporten bytte jag snabbt till något varmare.

I rondell upp på spångavägen trängde sig en porsche före trots att jag befann mig inne i rondellen - tvärnitade och tänkte först "ramla" på den men eftersom det var måndag ville jag börja veckan genom att vara extrasnäll mot mina medtrafikanter ;)

Krama varandra i trafiken eller hur var det nu ;)

Provade låsa framhjulet idag, så rullgruset räddade mig denna gången. I efterhand är jag dock osäker på om det verkligen låstes, OTB borde vara oundvikligt då. I vilket fall, någon större sten/gren skvätte upp och kärvade igen mellan det för lilla utrymmet som var mellan däck och skärm, varpå skärmen vek sig och kilade in sig mellan däck och gaffel. Nåja, jag klarade mig bra iaf.

heklamama skrev:
> Härligt öm i kroppen efter div. cykelverksamhet
> i helgen.

Apropå det. Det var inte DÖDSgruset. Jag hade skavt sönder slangen vid ventilen. Troligtvis på den oändligt hårda TT:n.

federico skrev:
> 26 Mars
Find Bilder som vanligt. + att jag är med på en bild :)

troll skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 26 Mars
> Find Bilder som vanligt. + att jag är med på en
> bild :)

kul! vilken bild?

federico skrev:
> troll skrev:
> -----
> > federico skrev:
> >
>
> > -----
> > > 26 Mars
> > Find Bilder som vanligt. + att jag är med på
> en
> > bild :)
>
> kul! vilken bild?

Sista bilden. Jag längst till vänster.

> > kul! vilken bild?
>
> Sista bilden. Jag längst till vänster.

vit Cube, snyggt!

vilken kaos det blir i ombyggnationen när alla ska stanna för att ta sig över och några fortsätta mot kungsholmen samtidigt mötas, kommer du från stadshuset eller gamla stan?

federico skrev:
> > > kul! vilken bild?
> >
> > Sista bilden. Jag längst till vänster.
>
>
> vit Cube, snyggt!
>
> vilken kaos det blir i ombyggnationen när alla
> ska stanna för att ta sig över och några
> fortsätta mot kungsholmen samtidigt mötas,
> kommer du från stadshuset eller gamla stan?

Från stadshuset. Totalt kaos!

ol__ skrev:
> Provade låsa framhjulet idag, så rullgruset
> räddade mig denna gången. I efterhand är jag
> dock osäker på om det verkligen låstes, OTB
> borde vara oundvikligt då.

Närå. Med "rätt" kombination av friktion, kroppsposition och spjärn med armarna så går det bra att låsa framhjuler IAF en kort sträcka utan att man behöver smaka asfalt.

> I vilket fall, någon större sten/gren skvätte upp och kärvade igen mellan det för lilla utrymmet
> som var mellan däck och skärm, varpå skärmen vek sig och kilade in sig mellan däck och gaffel.

Fast klarade du en helt oväntad låsning utan att gå omkull hade du antingen tur som en tok, eller så måste du ha kört rätt långsamt.
Eller så är du helt enkelt en gud i sadeln.

Såg den här bilen strax före 9 i morse:
camaro.jpg

en hyggligt ny Camaro, lite lustigt lämnad i korsningen Årstavägen / Huddingevägen. Bilen var tom, varningsblinkers på, inga skyltar, inga synliga skador.
SL-bussen som skulle förbi var måttligt imponerad.

PerryE skrev:

>
> Krama varandra i trafiken eller hur var det nu ;)

Jo men..., så här då,
jag kör min gamla vanliga vuälta och vid st1 (fd Jet) vid Skarpnäck kör jag rakt fram mot Hökarängen och bilarna från höger har där lämna företrädeskylt. Ut brassar en liten rostig bil så jag tvingas slänga mig över i vänstertrafik. Som tur var kom ingen mötande bil just då. När bilen kör om så kollar jag killen och markerar att han borde se sig för lite bättre.
Då jag tidigare haft en gubbe som käftat om att det är högerregel i den korsningen tänkte jag att jag nu borde informera detta white trash fetto om vad som gäller.
Han reagerar med reptilhjärnan, tvärnitar, vevar ner rutan och sträcker ut ett blekfett långfinger, utan ett ord, gasar sen iväg.
Hmm, måste erkänna att jag blev förbryllad av reaktionen. Hade det varit jag hade jag troligen vinkat lite avvärjande eller i värsta fall låtsats som ingenting och kört vidare.
Lärdom:
Cykla lugnt och planerat
Ha hjälm
Lita knappt ens på dig själv.

Nära döden 1: Odengatan upp mot KI i morse. Självmordsgubbe i SAAB trotsar rödljusen. Jag och SL bussen tvärnitar, jag kände plåten på bilen. Vi startade från stillastående på grönt ljus och han passera halva korsningen innan självmordsgubben gjorde entre.

Nära döden 2: S:t Eriksgatan vid västermalmsgallerian. Tonårstjej tittar på trafiken, sedan på mig som kommer rätt snabbt på cykelbanan. Sedan hoppar hon ut framför mig. Jag väjer åt höger och bromsar max, hon hoppar vidare ett steg ut mot trafiken. Det gick bra men aj så illa det kunde gått.

Nu kommer jag ihåg varför jag slutade pendla racer och tog hybriden med skivbromsar i höstas.

Skön pendling i för varma kläder. Många cyklister som Cyklar långsamt på vänsterkanten vilket gör att jag måste köra om på högersidan. Framförallt på Tranebergsbron.

/Danne ;-)

Igårkväll varmt som en sommarkväll. I morse härligt svalt igen. Kaoset vid Stadshusbron, stadigt tilltagande med mystiska skyltar. Snart avspärrad?

johan44 skrev:

> olyckor). Testa själv nån gång, jag märker en
> tydlig skillnad (förbättring) i hur bilister ser
> och agerar mot mig som cyklist.

Såklart, de tror att du är en moped.

zodah skrev:
> Nu är det snart högsäsong på cykelbanorna.
> Tjockt med folk i knapp styrfart.

Humm, lustigt.
Jag såg färre än 10 cyklister hela min pendlingsväg, som även innefattar sträckan hornstull-norrtull. Funderade på varför, men njöt av tomma banor.

Seerinmian skrev:
> Medvindsåka :-) :-) :-)

Jag blir alltid lite besviken när jag svänger av vid Brommaplan och inser att det var medvind hela vägen dit och inte mina ben som plötsligt blivit starkare under natten.

Bromsarna tar bra iallafall.
Som en idiot så tänker jag när det slår om till rött på ett av övergångsställena mitt på Götgatan där det inte är någon korsning att, "ingen ska ju över", där jag ligger snett bakom en annan cyklist för att köra om. Den cyklisten skulle dock över, och gör en snabb broms och gir till vänster för att ta sig över gatan där det nu är grön gubbe. Inget ont om den cyklisten, hon följde ju trafikreglerna. Jag bromsar så att cykeln nästan voltar men ingen kollision. Idiot och och lycradåre tänker jag om mig själv, jag hade ju kunnat krascha rakt in i tjejen. Ska starta några minuter tidigare och åka via Hammarby sjöstad istället, alt fiscykla om det måste bli Götgatan.

Dagens happy-spotting:
DT Riddarholmen (bytt gubbcykeln mot räser) kl 08.09
Mr Orange (utan hjälm?) Tegelbacken kl 08.11
Ingen med klubbtröja.

Vårens första riktiga regn. Har en Bontrager regnjacka som är alldeles för tät. Tips på en bra jacka mottages!
Jag har absolut inget emot dåligt väder, men kläder som inte funkar är så tråkigt. Vill inte köpa "grisen i säcken".

Tillbaka
Topp