Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Kolsvarta moln med regnhäng ovanför Hellas gjorde att vuältan transformerades till en liten sjöstadsfjösgenväg. Isses vad cykelaffärer det växt upp där då! Värsta Bronxstuket juh.

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är Grumps fel att det regnar.

-1

(orkar inte.. ;-) )

Kränkt två gånger på samma dag, på morgonen av en cyklist från Norrtälje CK och på e.m. av en hofare. Tycker att det är taskigt att kränka tunga hybridcyklister i uppförsbackar.

En bilist tutade på mig för att jag inte lämnade företräde åt honom när jag cyklade på grönt och han svängde, orkade inte stanna och påpeka detta för honom utan cyklade vidare.

Nishikicyklisterna verkar ha gått och gömt sig igen, såg ingen idag!

En total missbedömning av vädret gjorde att jag kom fram rejält nedkyld och hade svårt att ens kunna växla på slutet. Inför hemresan gjorde jag en djupdykning i jobbets städförråd och hittade kirurghandskar och extra arbetshandskar, det blev dubbla lager handskar med kirurghandskar emellan. Fötterna fick fira fredagen i ett par plastpåsar under skoöverdragen. Detta räddade hemresan.

Det märktes att de få cyklisterna som kämpade på idag var av det rätta virket. Hade lite problem med cykeln på vägen hem, andra cyklister frågade om allt var ok och om jag hade de verktyg jag behövde - mycket trevligt. Sedan hamnade jag i samspråk med en kille på Focus-CX de sista kilometerna hem. Lite cykelfamilj känsla över det hela idag.

Fin morgon. Eftermiddagens värmande fredagsöl kompenserades av den kalla regn/hagelskuren på vägen hem...fast kan man kalla det misär?...nej långt ifrån :-)

mn skrev:
> Sedan hamnade jag
> i samspråk med en kille på Focus-CX de sista
> kilometerna hem.

Det var nog jag det. Kul med lite kamratskap mitt i det vanliga gladiatorspelet... Hoppas du tinat upp. Jag åkte på en störtskur när jag hämtat lilltjejen på skolan, så dagens pendling avslutades med kortbyxad språngmarsch i regn, tur att man har bastu!

kking skrev:
> mn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sedan hamnade jag
> > i samspråk med en kille på Focus-CX de sista
> > kilometerna hem.
>
> Det var nog jag det. Kul med lite kamratskap mitt
> i det vanliga gladiatorspelet... Hoppas du tinat
> upp. Jag åkte på en störtskur när jag hämtat
> lilltjejen på skolan, så dagens pendling
> avslutades med kortbyxad språngmarsch i regn, tur
> att man har bastu!

Där ser man, trevligt. Jag får notera min första Happymtb-spotting.

Ni som pendlar varje dag med cykel,märker ni att ni mår bättre och är piggare?
Jag har bestämt mig för att skippa bilen och börja pendla med cykel till jobbet
i alla fall över sommaren sen i vinter så får man se..

Millo skrev:
> Ni som pendlar varje dag med cykel,märker ni att
> ni mår bättre och är piggare?
> Jag har bestämt mig för att skippa bilen och
> börja pendla med cykel till jobbet
> i alla fall över sommaren sen i vinter så får
> man se..

Nu har jag inte kommit igång själv i år pga enveten bihålesjukdom. Min bedömning eller känsla är att du kommer uppleva en större känsla av allmän styrka och pigghet. Största hindren är att man måste dra ut på arbetsdagen inklusive resor och dusch för att hinna med, samt att om hornen växer ut och man börjar träna istället för att pendla så känner man sig sliten och tung. Men det sistnämnda är ju ett övergående fenomen som dessutom kortar ned totala tiden avseende resa. Självklart skall du cykelpendla så mycket du orkar och hinner. Lycka till.

Millo skrev:
> man se..

Har aldrig sovit så bra på nätterna sen jag började cykelpendla året runt, är pigg och vaken hela dagen. Har god aptit men är ändå nästan lite för smal. Sparar bensin, sparar varmvatten (morgondusch på jobbet). Slipper trängas och vänta på överfulla bussar och t-banor, sparar miljö, känner mig helt trendriktig och i gott sällskap med alla andra som också insett vansinnet i att sitta och köa i en bil när man kan ha så roligt på cykelbanan istället.

Nej, några nackdelar kan jag inte hitta..välkommen i gänget, och sluta inte cykla när vintern kommer!

Själv undrar jag hur trött jag skulle bli om jag inte cyklade året runt med tanke på hur trött jag brukar vara nu när jag gör det.

Senast ändrad:
Millo skrev:
> man se..

Bara att man får skriva här gör en lite gladare var dag! Hur långt har du till jobbet?

Millo skrev:
> man se..

Kort och gott: Ja!

Om man tar den vägen jag har tänkt så blir det cirka 12-14 km fram och tillbaka..
Men jag kommer ju cykla mer än bara mellan jobbet och hem...

Jag kan erkänna att jag inte har cyklat landsväg många km.
Tog lvg:n till jobb imorse och blev lite förvånad när jag såg att jag var där på 17 min.

På hemvägen var det såpass varmt och fint väder att jag cyklade i shorts

Alldeles för svalt klädd och is på cykelbanan men det gick bra ändå.
Millo: Visst mår man bättre av att cykelpendla, jag pendlade i vintras också och det gick bra det med så länge jag höll mig till dubbat.

Intressant pendling denna morgon.

Rullade ner för Skanstullsbron lite soft i morse. Skulle precis köra om en tjej så jag plötsligt blev omkörd av en lycrakille på mtb. Väl framme vid korsningen stannade han för rött ljus. När det blev grön slängde han sig ut för att komma före en annan som "trängt" sig före i korsningen.

Pang på, tävling mellan dessa gubbar till nästa rödljus. mtb-svettot hängde av gubben strax innan rödljuset å då rullade jag om honom lite snyggt. han fastnade dock vid det rödljuset då han måste ha bonkat eller något. Vid nästa tänkte jag, ah. Nu stannar han, men Icke! Gör höger sväng vid medis gör sedan u-sväng över heldraget för att sedan köra höger å tillbaka på vägen bort å ner mot slussen.

Fy fan tänkte jag. Nu är det klippt! Jag kommer aldrig komma i kapp honom nu när jag står här...
det blir grönt, jag cyklar på tar i lite extra uppför å rullar lite skönt ner för götgatsbacken. Vid korsningen står mtb-svettot efter rödljusen. Då har han ju kört mot rött igen troligtvis :)

Precis innan jag kommer ner, slår det om till grönt. Fort fort, tävlingen igen till nästa rödljus tänkte han nog. Det lustiga är att jag i stort sett bara rullade å rullade å kom Ändå ikapp honom.

Väl vi nästa rödljus stannande han, men tryckte sig föra två personen som redan stod där. Jag väntade fint bakom...

Det slog om till grönt å jag såg han pinna iväg som en skållad iller. Han måste väl ha tänkt att det är tävling igen. Men denna gång var det ju låååångt till nästa rödljus så det är lika bra att rycka nu.

Jag rullade om tanterna före mig å sedan rullade jag nästan i kapp honom Cykelbanan var bred, tom och fin. Så när jag kom upp på cykelbanan var jag i kapp honom. Jag började då att trampa och rullar givetvis om honom. Jevlar i mig vad han fick trampa. Vid Pontus By The Sea släppte han och sedan såg jag inte honom den morgonen.

Ska det vara så svårt att cykla snyggt, stanna vid rött ljus och respektera sina medtrafikanter. Dessutom höll han också på att köra över en kvinna vid ett övergångställe då han säkert tänkte att han skulle vinna spurtpriset vid nästa korsning eller något...

Tog även en bild bakom denna trygga herre då vi rullade i typ 7km/h uppför Birger Jarlsgatan :)

IMG_0897.JPG

I helgen tvättade jag vinterhandskar, vinterjackor med mera samt impregnerade det som skulle impregneras. Trodde inte jag skulle behöva de grejorna på ett tag ...

Svalt och uppfriskande men riktig vacker morgon - ovanligt fin pendling med Pompinon!

Bang - Cat 6-cykling när den är som bäst/värst ;). Mycket tacksam att jag numera håller mig i förorterna och slipper innerstadscyklingen!

Globalistic: Jag blir alltid lika förvånad över de som ska fram till varje pris - skiter i rödljus, tränger sig i köer, och för att inte tala om alla omkörningar i kurvor och andra ställen med skymd sikt... och till vilken nytta? Oftast rullar man ju ikapp på nästa raksträcka. Nu påstår jag ju inte jag är en ängel i alla sammanhang, men det är ändå denna typ av människor som gör att jag tycker cyklister många gånger har förkänat sitt dåliga rykte. Bara att försöka vara ödmjuk och hoppas att det smittar.

Min egna pendling gick idag i 2,5 minusgrader, ungefärligt snitt på 26km/h på ss-fulcross som har ny sadel från yardsalen. Ingen supersiffra men för mig är det bra. Snart är nog mina ben redo för ett lite större framdrev.

Kall! Det var cirka 20 grader kallare imorse när jag åkte till jobbet än när jag cyklade sist på Mallorca i fredags... Optimist som jag är hade jag satt på sommarskor och tunna långfingrade handskar. Tårna kändes som dom skulle explodera i duschen efteråt... I eftermiddag lär det bli ordentligt med motvind också, great to be back!

Fin morgon med lite frost och isfläckar men i övrigt kanonfint!

Tog Renstiernas istället för Götgatsbacken idag eftersom jag hade mååånga kilogram skrymmande fotoutrustning i väskan och inte visste isläget nedför backen (varpå fartjustering med fastnav, massor av extrakilon och frambroms utan gummin är tveksamt).

Annars händelselöst, frånsett en prejning från blåbuss; han gasade om för att sedan tvärnita sig in till hållplats, när jag befann mig på insidan ungefär vid dragspelet ...

stef skrev:
> Funkade dubbfritt eller får man kränga på
> dubben igen??

Hade inga problem med smalslicks på cykelbanor och bilvägar i närförort och i stan.

Wheer skrev:
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funkade dubbfritt eller får man kränga på
> > dubben igen??
>
> Hade inga problem med smalslicks på cykelbanor
> och bilvägar i närförort och i stan.

Samma här, en del lömska svartisfläckar men inga större problem om man var med på det. Dock var det isande kallt!

Kalt och blåsigt.

Lyckades komma ihåg att ta med skruven jag hittade på golvet i verkstan igår. Den som såg ut att fattas i bromsreglaget på pendlarcykeln.

Annars som vanligt.

Pendlarskorven fick ny drivlina under helgen. Konsekvens - slarvigt åtdragen/monterad kasett. Skramlade som under Flandern 2011 på väg till kontoret.

/E

moody skrev:
> Pendlarskorven fick ny drivlina under helgen.
> Konsekvens - slarvigt åtdragen/monterad kasett.
> Skramlade som under Flandern 2011 på väg till
> kontoret.
>
> /E

Tänk att få cykla till kontoret via Flandern ;)

Frös redigt om tårna. -1,5 på termometern, upplevd temperatur: -20. Halt också och hade bara en racer att välja på. Inne i stan blev det torrt och fint igen.

Så då är det onödigt att dra på dubbdäcken igen då? Blir det regn/snöfall/frost inatt och minusgrader imorgon bitti blir det ju glashalt. Jag har ingen större lust att stå på öronen men det känns ju j-igt motigt att dra på dubbdäcken igen.

Frosten frasade och viss motvind. Ser fram emot medvinden hem. 25 mm slicks gick hur bra som helst men nederbörd i denna temepratur bådar inte gått för morgondagen.

Hur ser ni på att passera kön med cyklister som står och väntar vid rödljus men som inte har fyllt upp
"cykelboxen" framför bilarna. Utan istället bildat en lång kö på cykelbanan. Är det tabu att passera och ställa sig i boxen.

Men vadå kränga på dubbdäcken, har ni inte gjort som staine sagt, skaffa ett fulframhjul, sätt på ett dubbdäck och ha stående så tar det 20 sek att byta mellan dubb och dubbfritt!

staine skrev:
> Men vadå kränga på dubbdäcken, har ni inte
> gjort som staine sagt, skaffa ett fulframhjul,
> sätt på ett dubbdäck och ha stående så tar
> det 20 sek att byta mellan dubb och dubbfritt!

Och hur lång tid tar det att justera bromsarna till det nya hjulet? Eller är det bara bakbroms som gäller för pendling?

3-5minus i morse fast kanonfin medvind kul och snabbt. Fick stanna för en billist som stod tvärsöver stadens mest trafikerade cykelbana. Genom att se sur ut fick jag billisten att snabbt slänga i backen. Lite dåligt samvete men det gick över

Hem var det inte så frejdigt rejäl motvind och isnålar. Dock mojnade det snabbt och blev faktiskt
riktigt fint

Jag mår också bra av att cykla. Dock tar jag det lite lugnt i början av säsongen så jag inte skall skada mig. Tycker både om att vara ute och att röra på mig. Jag cyklar inte under snösäsongen utan då blir det skidor istället

Bilagor

• burr.jpg
    burr.jpg
    37.6 KB · Besök: 27
Trodde att man skulle få slippa den iskalla vind, men det verkar som om vi får dras med kyla och misär i någon vecka framöver. Lyckades missa snöfallet på vägen hem, men den kalla motvinden missade tyvärr inte mig!

bossjo skrev:
> Hur ser ni på att passera kön med cyklister som
> står och väntar vid rödljus men som inte har
> fyllt upp
> "cykelboxen" framför bilarna. Utan istället
> bildat en lång kö på cykelbanan. Är det tabu
> att passera och ställa sig i boxen.

Det tycker jag inte, jag gör så ofta. Det är mest "cykelkorgar", damcyklar och ipodzombies som bildar kö och inte fyller cykelboxen enligt min uppfattning.

Imorse blev det vinterskor så jag slapp förfrysa tårna igen men mina "intermediate" fingerhandskar var för kalla. Kändes som mina fingertoppar skulle explodera i duschen efteråt... Synd att det är så djäkla kallt för i övrigt är ju vädret helt perfekt för pendling just nu och vägarna sopade.

Tillbaka
Topp