Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Racer tof jobbet idag med, gissar att det är någon ny växt som släpper pollen för jag somnade med 3-åringen igår kväll och orkade inte upp för att träna utan som vidare 3 timmar i morse innan jag motlutssegt trampade till jobbet :-/ T

Något sen iväg och ordentligt törstig på väg till Brostugan, bara för att komma på att jag glömt vattenflaskan hemma. Såg inte fram emot några timmar utan vatten så jag cyklade hem.

Capture.JPG

Händelselöst.

Äntligen händer det något som ger mig anledning att skriva av mig i den här tråden, vardagsedgen under pendlingen har lyst med sin frånvaro hela våren...

Adrenalinpåslag deluxe igen då eftermiddagstrött småbarnsmamma försökte högersvängspreja mig, utan blinkers eller nåt.

Nöt! Sådär, då har jag varit färdigt arg...

Hon hade dock såpass koll så hon såg att jag skrek och viftade efter henne så hon stannade och bad om ursäkt. Tror jag:)

Dagens färd gick som vanligt bra, möjligen med undantag för medcyklisten som slog hycklerirekord.

Jag hade cyklat förbi honom vid vasaparken när han och några till bromsade in vid ett övergångsställe där det kom en mamma med två barn bakom. Jag kom i högre fart och körde om dem eftersom det var gott om plats, var ca 2 meter ifrån mamman och 3-3½ m från barnen.

Snubben cyklade ifatt mig, knackade mig på ryggen och kommenterade småsurt att han tyckte jag borde stannat och släppt fram dem. Sedan stoppade in hörlurarna i öronen, klämde ett rödljus (Odenplan) som precis slagit om och fortsatte sedan med att svänga höger mot rött vid korningen Odengatan/Sveavägen.

Hur f-n kan man klaga på andras beteende när man själv är en trafikfara på det viset? Hycklare.

Hade jag kommit med bil hade jag självklart stannat för mamman, men eftersom hon just lämnat mittrefugen och det fanns gott om plats tyckte jag att jag inte tvångt behövde stanna. Vad säger ni andra?

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------

>
> I övrigt en skön pendling i kort-kort.
> Satt på Slagstafärjan bredvid en kille/gubbe i
> vinterjacka, vintertights och som grädde på
> moset en vintermössa under hjälmen. Undrar vad
> han tar på sig när temperaturen börjar krypa
> ner under 15 grader varmt?
> Sen när vi skulle av färjan så drog gubben i
> gång en spurt som hade gjort Cav grön av avund
> fram till första korsningen där han tog av till
> vänster på sin Stevenshybrid för att sedan
> krokna helt. Någon här?

Vilket håll åkte du åt?

Kränkte mig själv på väg till jobbet trots medvind. Sovit alldeles för lite i natt och att cykla med huvudvärk är ju sådär. Vid amerikanska ambassaden går en kvinna mot rött och skäller ut en bilist att hon faktiskt är på övergångastället och viftar och skriker och har sig. Det är så härligt med folk som är helt säkra på att de har så rätt och så har de så in i bängen fel...
På vägen hem battlade jag med en kille på väg från Radiohuset med grön rygga på en grön Bianchi. Tappade honom först i backen upp mot Hellasgården men kom i kapp precis vid Erstaviksvägen i Älta. Någon härifrån?
Dagens Deja Vu hände strax efteråt precis vid Tyresö Centrum där jag mötte en tjej i blå sportoutfit på en blå hoj. 50 meter senare kommer samma tjej igen på samma hoj och med samma kläder. Det tog en kvarts sekund innan jag insåg att de förmodligen hade delat mage.

Jo, och vad sjutton vad cyklister det var idag. På bron från Kungsträdgården fylldes hela bilfältet till bredden av folk på hojar och det hade inte smalnat av förrän i höjd med slottet. Fick både cykeltävlings- och Criticalmasskänsla. Ganska häftigt faktiskt när cyklar fyller hela gatan istället för bilar.

Senast ändrad:
Man får lite-
falling-down1.jpg

-känsla av denna tråd. Visst, en jävla massa cyklister kors och tvärs men så farligt, så jobbigt?

bruce skrev:
> Man får lite-
>
> -känsla av denna tråd. Visst, en jävla massa
> cyklister kors och tvärs men så farligt, så
> jobbigt?

Man skall nog läsa mellan raderna. Yttringarna är nog i första hand en yttring för den växtvärk som cykelökningen innebär, men det är ju i grunden en väldigt sund och positiv utveckling.

Snabba pendlare som mer eller mindre tränar till jobbet bör fråga sig om de kan hitta en längre och mindre trafikerad sträcka till samma slutpunkt. Flaskhalsar uppstår ju alltid nånstans och finns det mer än en väg så finns förhoppningsvis valmöjligheten mellan tålamod och hänsyn vs energiförbrukning och ev längre tid.

nytt personbästa till jobbet. Huvudsakligen pga rödljusflyt men delvis inspirerat av dödsfyror-tråden. Tror jag kan få in tre dödstreor på min pendlarväg utan att vara allt för trafikfarlig.

Janek skrev:
> Vad säger ni andra?

3 m bakom, visst. 3 m framför, tveksamt men en bedömningsfråga. Barn är oväntat snabba när de gör nått de inte borde.

bruce skrev:
> Man får lite-
>
> -känsla av denna tråd. Visst, en jävla massa
> cyklister kors och tvärs men så farligt, så
> jobbigt?

Har du slutat cykelpendla? Fy på dig.

Hasse#7 skrev:
> Ridley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
>
> >
> > I övrigt en skön pendling i kort-kort.
> > Satt på Slagstafärjan bredvid en kille/gubbe
> i
> > vinterjacka, vintertights och som grädde på
> > moset en vintermössa under hjälmen. Undrar
> vad
> > han tar på sig när temperaturen börjar krypa
> > ner under 15 grader varmt?
> > Sen när vi skulle av färjan så drog gubben i
> > gång en spurt som hade gjort Cav grön av
> avund
> > fram till första korsningen där han tog av
> till
> > vänster på sin Stevenshybrid för att sedan
> > krokna helt. Någon här?
>
> Vilket håll åkte du åt?

Från Jungfrusund till Slagsta. Kl 06.30

Cyklade mycket lungt och fint. Njöt av sommarmorgonen och hela livet. Ena klossen hade skruvat upp sig så det blev lite halvpanik vid en urklickning...

Falling Down kändes faktiskt inte långt borta i dag. För att finna svaret varför får man så klart till viss del titta inåt, men det finns ju även så otroligt många T-O-M-T-A-R som inte verkar ha minsta förståelse för sin egen del i ett större sammanhang. Antingen har de inte kapaciteten, eller så bryr de sig inte, men oavsett anledning så är det inte gynnsamt för helheten.

I övrigt en fantastisk morgon, med Stockholm från en av sina vackraste sidor.

Mycket trevlig morgon. Pendelpåsutdelning vid Alvik och one-stop-cykelshop vid Stadshuset där man kunde få sitt trötta pendlarök ompysslat. Benen var tyvärr inställda på autopilot så stoppet uteblev *gah*

Götgatsbacken igår, fick vänta 2 ggr innan jag var framme långt nog för att få åka över, bra väder så de var väl ok..
Men när man kommer upp längst upp så är de mycke folk, blir då påkörd 2ggr av puckon som ska försöka cykla förbi trots att de inte finns plats...

Janek skrev:
> Dagens färd gick som vanligt bra, möjligen med
> undantag för medcyklisten som slog
> hycklerirekord.
>
> Jag hade cyklat förbi honom vid vasaparken när
> han och några till bromsade in vid ett
> övergångsställe där det kom en mamma med två
> barn bakom. Jag kom i högre fart och körde om
> dem eftersom det var gott om plats, var ca 2 meter
> ifrån mamman och 3-3½ m från barnen.
>
> Snubben cyklade ifatt mig, knackade mig på ryggen
> och kommenterade småsurt att han tyckte jag borde
> stannat och släppt fram dem. Sedan stoppade in
> hörlurarna i öronen, klämde ett rödljus
> (Odenplan) som precis slagit om och fortsatte
> sedan med att svänga höger mot rött vid
> korningen Odengatan/Sveavägen.
>
> Hur f-n kan man klaga på andras beteende när man
> själv är en trafikfara på det viset? Hycklare.
>
> Hade jag kommit med bil hade jag självklart
> stannat för mamman, men eftersom hon just lämnat
> mittrefugen och det fanns gott om plats tyckte jag
> att jag inte tvångt behövde stanna. Vad säger
> ni andra?

Har själv kört över övergångsställ där folk ska över när jag haft gott om marginal, försöker dock låta bli och köra efter trafikreglerna. Hade snuten sett dig hade de inte bara stört sig så på att du körde över övergångsstället när folk skulle över utan dessutom att du körde om fordon (cyklar) som stannat vid ett övergångställe. Har för mig att körkortet ryker ofta ryker för sådant, dyrt är det också.

Själv hade jag en trevlig pendling, där jag blev jagad av CX folk 2 gånger. En kom om då jag stannade för ett rödljus.

Hasse#7 skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man får lite-
> >
> > -känsla av denna tråd. Visst, en jävla massa
> > cyklister kors och tvärs men så farligt, så
> > jobbigt?
>
> Man skall nog läsa mellan raderna. Yttringarna
> är nog i första hand en yttring för den
> växtvärk som cykelökningen innebär, men det
> är ju i grunden en väldigt sund och positiv
> utveckling.
>
> Snabba pendlare som mer eller mindre tränar till
> jobbet bör fråga sig om de kan hitta en längre
> och mindre trafikerad sträcka till samma
> slutpunkt. Flaskhalsar uppstår ju alltid
> nånstans och finns det mer än en väg så finns
> förhoppningsvis valmöjligheten mellan tålamod
> och hänsyn vs energiförbrukning och ev längre
> tid.

Det är väl inte fråga om träning på väg till jobbet utan snarare tävling :P
Vad jag upplevt själv är dock att man taggar ner efter några månader och cyklar så snabbt som är rimligt utan att man utgör en fara, samt att man undviker att chansa. Är någon mycket snabbare eller vill om så släpper man förbi dem istället för att pressa upp farten i mer riskabla områden. Jag tror många som bara pendlar några månader om året inte riktigt kommer in i den rytmen utan drar på hela tiden istället för att göra det på utvalda sträckor.

Är det någon som vet vad man fick i pendlarpåsarna? Jag tog ingen.

Surkärring skrev:
> Close encounter med min ständige nemesis; den
> vita skåpbilen.

:D

Den där lilla handduken i microfiber man fick i påsen var ju grym, funkade att torka sig med efter duschen. Den åker med till Torö i helgen så man kan bada vid Herrhamra :-)

Senast ändrad:
JMT skrev:
> Jag tror många som bara
> pendlar några månader om året inte riktigt
> kommer in i den rytmen utan drar på hela tiden
> istället för att göra det på utvalda
> sträckor.

This.

> Är det någon som vet vad man fick i
> pendlarpåsarna? Jag tog ingen.

Var finns dessa påsar ni pratar om? Jag har inte sett enda...

Tog ingen påse. Hade velat ha en sån där microfiberhandduk.
Pendlade idag i full klubbutstyrsel. Följde alla trafikregler. Njöt.

Jag stannade till och njöt av utsikten från Tranebergsbron imorse efter väl utförd kränkning. Förbipasserande (nykränkt) svetto ropade ”Inte njuta, cykla till jobbet”. Haha.

Grymt väder igen! Grymt besviken på att jag missade påse vid Roslagstull, vart fan stod dom? Jag åkte till och med en omväg för att komma förbi Roslagstull imorse istället för att åka över KTH som jag brukar. Fail... Andra året jag missar påsdjäveln :-/\

För sen för påse. Kul kille med lillsonen i cykelsadel på tanttralla eller liknande hängde med i över 30 knyck en bit efter Nacka Forum, säkert någon benstark typ härifrån. Igår cyklade jag förbi en dam som hade tidningen uppslagen på styret, undra på att hon vinglade.

Vad gäller träningsfart i tjock cykeltrafik så kör jag hårt fram till Slussen, sedan blir det lugnt normaltempo Gamlastan och Vasagatan med rödljusstopp innan man är framme vid kontoret för dagens fingervalsande på datorn...

Kunde de inte lagt ned ett körfält på Stadsgårdsleden i påsen i stället. Horden av kryssningsfolk som vandrade mot centralare delar av staden och det ymniga flödet av cykelpendlare trängdes mer än någonsin på de tilldelade 3 metrarna. Det är ju tre körfält in mot stan. Ge bilarna ett och ett till SL och under sommarhalvåret ett till cyklisterna. Det vore en gest som heter duga.

Det var en trevlig pendlingstur idag. Jag tog vägen förbi färjorna till slussen och utmed vattnet till hornstull, liljeholmsbron och sen var jag framme. Fick också en påse, men förutom att lägga länken till där man kan felanmäla cykelbanor på minnet, slänger jag nog innehållet. En mikrofiberduk att hänga under sadeln, så man kan torka av en blöt sadel? Jag skulle aldrig få för mig att ställa en cykel utomhus i regn och rusk.

Förresten, är ljusen vid Riddarholmen omprogrammerade? Nu har jag haft grönt flera dagar i rad när jag kommit dit...

IngvarW skrev:
> Förresten, är ljusen vid Riddarholmen
> omprogrammerade? Nu har jag haft grönt flera
> dagar i rad när jag kommit dit...

Trafikverket har kanske någon som hänger här.

Aggropendlade idag.
Istället för att bromsa när folk stod på cykelbanan vid övergångsstället vid Royal Viking så gasade jag för att djävlas.

Förlåt.

Händelserik morgon. Bakis efter en bra spelning igår kravlade jag upp med sovmorgon och upptäcker min andra pyspunka på lika många veckor. Men nu hittade jag ståltrådsbiten som orsakade det. Sedan var frigga och odinsgatan igenproppade med bilar pga en havererad buss - det är alltid lika kul att trixa sig förbi :-)

72 skrev:
> Kunde de inte lagt ned ett körfält på
> Stadsgårdsleden i påsen i stället. Horden av
> kryssningsfolk som vandrade mot centralare delar
> av staden och det ymniga flödet av cykelpendlare
> trängdes mer än någonsin på de tilldelade 3
> metrarna. Det är ju tre körfält in mot stan. Ge
> bilarna ett och ett till SL och under
> sommarhalvåret ett till cyklisterna. Det vore en
> gest som heter duga.

+1

IngvarW skrev:
> Förresten, är ljusen vid Riddarholmen
> omprogrammerade? Nu har jag haft grönt flera
> dagar i rad när jag kommit dit...

+1, faktiskt.

Det är säkert våra jeremiader i den här tråden som har fått beslutsfattarna att vakna till. ;-)

Tyckte synd om killen som fick bära sin cykel upp mot Stora mossens t-bana i full cykelmundering. Framhjulet var i stort behov av att riktas om. Om det nu ens är möjligt med den "böjen".

Mötte en moped i full Jehu-fart mitt på Tranebergsbron, folk viftade med tecknet Sakta ner men jag tror inte han hann se det. En riktig idiot.

Hann inte heller få någon påse då det blev trafikstockning både vid Alvik o vid Stadshuset. Placeringen utanför Stadshuset är väl inte så optimal då folk bromsar o stannar både för påse o cykelmeck.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp