Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Relativt ensam på väg in till stan. Träffade endast 6 andra cyklister mellan Älvsjö och Skanstull. 5 var tjejer. HTFU pojkar!

Annars var det väl som vilken Brevet som helst det här året - motvind, ösregn och en temperatur på strax över 10 grader.

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Igår kväll bytte jag till fina vita frogglegs,
> nya bromsreglage samt avslutade med ny kritvit
> styrlinda - allt på min trogna pompino som
> blänkte och blev jättefin. Nu står den smutsig
> och ledsen i ett garage i Kista och kanske
> funderar på hur kortlivad den glädjen var ...

Ja ja då vet vi vems fel det var i alla fall...

+Lundberg, finåkning hör söndagarna till ;)

Var lite besviken att inga "tunnlar" var vattenfyllda i morse, när man ändå ska bli blöt så är det väl lika bra att göra det ordentligt!

Eftersom jag klädde mig för eftermiddagspendeln såsom för morgonens busregnstur fastän regnet ute blev uppstod samma fuktighetsgrad fast en autonom sådan. Kläderna i maskinen, jag med ett glas vin. Allt nöjt; allt glatt.

Medvindspendling var skönt som omväxling, lite förvånad över att det inte regnade, men vad gör det när man fick cykla hem i blöta kläder. Ovanligt tomt på cykelvägarna, konstigt!

Helt surblöt om fötterna och prickig i ansiktet. Skoskydd sitter högt upp på listan. Lite cyklister vilket var rätt nice, kör från Järvastaden till Hötorget.

Lite kallt när kläderna inte riktigt hade torkat från igår. Har ju faktiskt torktumlare, den kan man ju använda om man är klok. Skorna hade jag iaf på element.

Väntar in en ny cykel från england i veckan då blir det roligare, nytt är kul.

Regnet hängde i luften men kom iallafall någorlunda torr till jobbet. Förbannat tunga ben idag, får se om det går bättre på hemvägen, för mycket mat, glass och öl under midsommar.

Vaknade kl 5 och kunde inte somna om. Gick efter ett tag upp, käkade frukost och snörde på löpardojorna. Det strilade lite lätt, så det fick bli vindjacka på. Fram emot Äventyrsbanan hade regnet slutat så jackan knöts runt midjan istället. Efter Hellasgården spottade jag en annan löpare ett par hundra meter framför, vid Sickla hade avståndet minskat till ~100 meter och vid Londonviadukten var jag ikapp. Tjohoo! Jag är ändå inte tidernas långsammaste löpare. (Vet iofs inte om han var på väg från Nynäshamn till Uppsala, men det bortser jag från.) 20 km på 1:50 och kroppen känns helt OK. Tror det är dags att raka bröstet nu när distansen går upp. Vill minnas, från tiden när jag sprang några Lidingölopp, att blodiga bröstvårtor inte var någon höjdare.

Jotack.
Hann in innan regnet.
Lastad med nya hjul.

Korg är bra grejjor.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    200.4 KB · Besök: 36
Fikasvettot skrev:
> Är det en flytväst eller en räddningsflotte i
> korgen?

En kombo.

Be prepared!

Stumpy skrev:
> Extrahjälm i korgen också. Bra att ha om man
> skulle råka krascha den andra längs
> pendlingssträckan.

Fart hjälm faktiskt.
Jag byter alltid till Bell Sweep i farter över 34 km/h.

heklamama skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Extrahjälm i korgen också. Bra att ha om man
> > skulle råka krascha den andra längs
> > pendlingssträckan.
>
>
> Fart hjälm faktiskt.
> Jag byter alltid till Bell Sweep i farter över 34
> km/h.

Och flytväst mot drakarna... Du måste verkligen vara Erik S främsta antagonist :)

Funderade ett tag på att skita i cyklingen idag igen när det öste ned när det var dags att dra. Tog några HTFU piller bytte om och gav mig ut i skitvädret. Blev rätt OK ändå för regnet avtog och solen tittade fram. Blev omkörd av en hjälmlös kille på en svart fixie som bytt sin själ mot odödlighet med djävulen! Vid cykelövergången precis norr om Riksmuseet körde han om mig och ut framför en bil som helt klart inte tänkte stanna för cyklister och missade bilen med några centimeter. Jag var helt säker på att jag skulle bli vittne till en rejäl krasch... För övrigt ganska händelselöst och lite mindre folk ute än innan VR.

Nytt hatobjekt: EU-moppar med tillhörande avgaser som ska härja runt i cykelbanan. Det är förfan trångt nog och hur kommer det sig att de fortfarande stinker som bilar från 50-talet?

heklamama skrev:
> Jag byter alltid till Bell Sweep i farter över 34
> km/h.

Så snabbt kan man inte cykla.

Johan A skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Jag byter alltid till Bell Sweep i farter över
> 34
> > km/h.
>
> Så snabbt kan man inte cykla.
Skippa cykelkorgen på med tempodräkten så kommer även du upp i dessa farter.
Det kändes som en måndag idag...

Första dagen på jobbet efter semestern, ingen har gjort ett skit medans jag har varit borta så det var verkligen jättekul idag. Cykelturen gjordes som tur var i solsken.

Underbar hempendling från garaget, soligt, ganska torrt, en moppe och några cyklister att rejsa med på dom nästan tomma cykelbanorna.

Pendlade hem via Färentuna, sex mil extra. Var tveksam först, gatorna på hitsidan Nockebybron var rätt blöta, men på öarna var de snustorra. Finfin kväll i övrigt.

Helt vindstilla och lite molnigt byttes mot sol och kraftig motvind. Börjar bli smått irriterad på alla vägbyggen där man hänvisas till en tillfällig väg fylld med sprängsten. Hur många bilister hade accepterat det och varför gör vi det?

En villaägare hade beslutat sig för GC banan var ett bra ställe att låta dumpa av ett lass med jord och dessutom parkerat sin bil på GC banan, hur tänkte han då? Ganska illa med tanke på att det är många barn som tvingas ut i bilvägen bland bilar och bussar.

Äh, vad gnälligt det blev, annars var det en bra pendling!

Surt.
Men det var varmt och gott iaf. Och sol på nunan. Påtvingad paus typ.
Tänk på mig då som kommer upp i 450mil först i november. Då är det inte så jefla skoj att laga punka kl 07:10 en onsdagsmorgon.

/E

72 skrev:
> efter 450 pendlarmil i år kom den så, årets
> första punka. Lita retsamt varje gång.

Som vanligt har du helt rätt Eli. Egentligen tog jag det platta hjulet med ro. Det är ju ändå bara tre dagar kvar till att ett halvårs pendlingsuppehåll inträder. Om skulle det ske var det hög tid nu.

moody skrev:
> Surt.
> Men det var varmt och gott iaf. Och sol på nunan.
> Påtvingad paus typ.
> Tänk på mig då som kommer upp i 450mil först i
> november. Då är det inte så jefla skoj att laga
> punka kl 07:10 en onsdagsmorgon.
>
> /E
>
> 72 skrev:
> -----
> > efter 450 pendlarmil i år kom den så, årets
> > första punka. Lita retsamt varje gång.

Cyklade bakom en vit skåpbil som hela Odengatan låg i cykelfältet och blinkade höger. Vettefan vad han höll på med.

Trodde det skulle vara nice imorse då solen sken från en klarblå himmel. Dock verkade det ha ösregnat under natten för jag blev nästan lika blöt som om det regnat. Extra retsamt eftersom det var mitt eget fel, hade jag inte tvättat och smörjt cykeln igår kväll hade det garanterat inte varit blött nu imorse...

Undrar när dom ska fixa cykelvägen under essingeleden innan pampas marina, omdragningen är ett lerbad numera. Annars var det härligt att cykla idag, flyt med rödlysen också.

Sol, vinden i ryggen och rosor som doftar.

För ett par veckor sedan fick jag min andra punka för säsongen. Jag hade slang och pump med mig men inte 15mm nyckel som behövs för att ta av hjulet från Hovleverantören Biltema. Fick fylla hela däcket med gräs för att ta mig hem den sista milen. Är det det som kallas fulmek?

Gårdagens hemfärd strax efter fyra tog rekordet i blöta. Jag har aldrig blivit så blöt på så kort tid med mindre än att jag ramlat i sjön. "Race" längs skeppsbron med en riktig räsercykel, så jag blev blöt från exakt alla håll.

Imorse var allt som vanligt igen.

Bodie skrev:
> Sol, vinden i ryggen och rosor som doftar.
>
> För ett par veckor sedan fick jag min andra punka
> för säsongen. Jag hade slang och pump med mig
> men inte 15mm nyckel som behövs för att ta av
> hjulet från Hovleverantören Biltema. Fick fylla
> hela däcket med gräs för att ta mig hem den
> sista milen. Är det det som kallas fulmek?

Det är i allra högsta grad fulmek!
Hade du velat göra det lite enklare för dig hade du kunnat hitta hålet, kapa slangen och knyta igen båda ändar. Blir inte helt runt, men det fungerar att cykla på.

staine skrev:
> DT vägrade heja tillbaks. Ordningen återställd.

Respekt DT!

Tillbaka
Topp