Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Rejält tomt idag på cykelbanorna när jag susade fram i mitt 42/16 tempo (eller vad jag nu har). Såg ingen med odödlighetsjacka men det kanske ändras efter allas semestrar.

Riktigt fin, så jag tog tom en omväg över Horstull och blev förvånad över jättekaravanen av cyklister över Liljhiomsbron. Det belönades av den allsmäktige med ett framväxelhaveri och promenad sista två kilometrarna. Haleluja baby!

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt fin, så jag tog tom en omväg över
> Horstull och blev förvånad över jättekaravanen
> av cyklister över Liljhiomsbron.

Ojdå, en jätteomväg, var ligger den?

Blev idag i princip överfallen på väg hem när jag passerade en busshållsplats. En "alkis" kastade iväg en fimp som jag instinktivt väjde för och höll på att förutom bli överkörd även i retursvängen köra på ett staket vid vägkanten. Helt livsfarligt. Jag vände tillbaks och mycket omoget hotade honom med duktigt med stryk. Han fick även gå ut i gatan och plocka upp sin fimp. Cyklisthatet breder ut sig.

Bevittnade den stora bataljen mellan vilt trampande herre o dam som cyklade på insidan på alla uppför Skanstulls bron. Sen såg jag att risken för regn var för hög och plingade så jag kunde rulla förbi.
@SuperApe Vilken omväg. Du är stark nu. Drar tom av växlar.

Fått rull på en ny-gammal damtralla och pendlar glatt med den! spännande väder för den delen..

Bilagor

• IMG_3027.JPG
    IMG_3027.JPG
    56.7 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Ojojoj vilken upplevelsependling på hemvägen tog riktiga erstavikserstaviksrundan där jag inte varit på år och dag plötsligt har man smällt upp hus vid Tattbynaturreservatskylten ungefär och slätat till grusvägen där också efter parkeringen fast sen var det buckligt ojojoj jag hade laddat ryggan med ett par pavor druvmust så det gällde att halka rätt i ler-och sten*festen* helvetet men man överlevde och tur ingen såg feggubbcyklingen hehe sakta gick det också...

Pendling via en ny väg, skulle till Sollentuna vilket funkade bra. På vägen hem så fick jag en ny upplevelse i hur cykelbanor bara slutar. Cyklade längs med Akalla länken på cykelvägen och var ganska nöjd med tillvaron. Stod och väntade vid ett rödljus och tänkte "vilken fin väg vi har här". Strax efter rödljuset så slutade den asfalterade cykelbanan rakt upp och ner och övergick till igenvuxen stig som slutade i högt gräs innehållande tistlar. Bar upp cykeln till Akalla länken och cyklade där istället, funderade lite i hur trafikplanerarna hade tänkt där eller kanske inte alls...

Pendling via cykloteket o köpte 2 böcker, kunde inte stanna o gratisäta då jag skulle hämta en ny hoj, standardpendling hem.

På grund av sena kundmöten och annat har det blivit kaoz i pryllogistiken, cyklar, skor, kläder, allt är på fel ställe. Två cyklar på kontoret, men inga cykelskor t ex. Tog bilen idag för att reda ut soppan.

Fräser.

Swoosh!

Kränkte några gubbsvetton. De var ingen match eg. Var är alla pendlingstävlare nu för tiden?

Enber skrev:
> Nytt hatobjekt: EU-moppar med tillhörande avgaser
> som ska härja runt i cykelbanan. Det är förfan
> trångt nog och hur kommer det sig att de
> fortfarande stinker som bilar från 50-talet?

+ 1

Dagens pendling var ganska odramatisk. Det är andra gången jag cykelpendlar sedan jag fick ihop den nya cykeln, det känns. Benen känns ruggigt sega och flåset var nog inte så bra som jag trodde.

Hoppas dock att detta ger med sig snart.

Kika gärna in på min Runkeeper-profil (och gå med i mitt Street team om Ni vill): http://runkeeper.com/user/CalleSiren/activity/98176812?&mobile=false

// Calle

Första passet på tre veckor och första pendlingsturen till nya jobbet. 70 km på pricken, enkel, tog lite tid men var ändå trevligt. Huvuddelen av sträckan, Trosa-Vårsta, är man ju helt solokvist men måste tillstå att också Tumba-Liljeholmen var tunnsådd på cyklister, förutom en annan Hovare som kom ikapp och höll sällskap från Huddinge och in till Årsta. Tack för det "Bikesweden-snubben"

Kände mig fräsch i benen, man kanske skulle vila 3 veckor till?

Tog sovmorgon, tog räsern och kunde inte sluta tänka på "Det är så gött att leva annars kan det kvitta..."

AxelSthlm skrev:
> Första passet på tre veckor och första
> pendlingsturen till nya jobbet. 70 km på pricken,
> enkel, tog lite tid men var ändå trevligt.
> Huvuddelen av sträckan, Trosa-Vårsta, är man ju
> helt solokvist men måste tillstå att också
> Tumba-Liljeholmen var tunnsådd på cyklister,
> förutom en annan Hovare som kom ikapp och höll
> sällskap från Huddinge och in till Årsta. Tack
> för det "Bikesweden-snubben"
>
> Kände mig fräsch i benen, man kanske skulle vila
> 3 veckor till?

Hur ofta tänkte du cykla hela vägen?

Cykeln faller isär bara. Som en en mumie man bjudit upp till dans. Det har absolut inget inget med min eventuella styrka att göra. Och jaja, vi snackar omväg på gränsen till genväg.

Pendlingen idag var misär pga gårdagens nyfikenhet på "tjejövningen" utfall.

Black planet skrev:
> @SuperApe Vilken omväg. Du är stark nu. Drar tom
> av växlar.

Haru kvar min gamla trotjänare Apan eller har du traschat den redan?

@ Tille, får se men nån gång i veckan vore ju smutt denna årstid, beror lite på arbetsbelastning också.....sugen?

Den lever, Axel! Fast på lånad tid. Kör på den varje vecka och jag gillart! (Förutom de trötta och glappalnde hjullagren, det glappande styrlagret, tröga baknavet, de omöjliga bromsarna, de obekväma bromsreglegen, ursäkten till styrlinda, jobbiga pedalerna, den slappa kedjan och sadeln som borde sänkas minst 0,5 cm.)

Nu har jag piffat upp min crosscheck så jag glider runt på den mest. Cyklar aldrig över 10 km åt gången nuförtiden. Har börjat kika på cykelkorg också, för blommorna.

SuperApe skrev:
> Nu har jag piffat upp min crosscheck så jag
> glider runt på den mest. Cyklar aldrig över 10
> km åt gången nuförtiden. Har börjat kika på
> cykelkorg också, för blommorna.

Nästa steg är elassistans.

AxelSthlm skrev:
> @ Tille, får se men nån gång i veckan vore ju
> smutt denna årstid, beror lite på
> arbetsbelastning också.....sugen?

Det är inte omöjligt att jag försöker mig på det någon gång.

Visste du att varje gång en cyklist passerar den vita mittlinjen på en kombinerad gång/cykelbana dör en liten söt ullig kattunge. Det är därför som så många är duktiga att faktist inte passera linjen, trots möten och annan allmän trängsel... för att sedan köra mot rött.

Annars var det väl inte så mycket att hänga i granen.

Nibbe skrev:
> Undrar när dom ska fixa cykelvägen under
> essingeleden innan pampas marina, omdragningen är
> ett lerbad numera. Annars var det härligt att
> cykla idag, flyt med rödlysen också.

Jag cyklar också den vägen varje dag, men jag har börjat cykla på bilvägen för att slippa den leriga sträckan. Rekommenderas. Enda problemet är att asfalten på vägen är ganska sliten med många lagningar som gör den skumpig om man inte håller sig nån meter in på vägen, men eftersom det är lite biltrafik där så är det sällan nåt problem.

Minst lika störande är "väg"-arbetet i gångtunneln intill bron över Klarastrandsleden. När man kommer från Birkastanshållet har man rätt god fart i nerförsbacken, sen cyklar man plötsligt över en sån där "planka" som de täcker större hål med. Inte så kul för hjulen...

dragon skrev:
> En "alkis" kastade iväg en fimp som jag instinktivt väjde för
<snip>
> Han fick även gå ut i gatan och plocka
> upp sin fimp.

Hahahahaha, underbart!!

staine skrev:
> Vuältan var fin i år också.

+1.

(Många gulliga kattungar dödade i dag. Förlåt Gud)

Härligt väder, någon tog rulle på mig vid Henriksdal så jag drog på lite extra utmed Stadsgårdskajen, han eller hon måste svängt av vid Slussen. Vill egentligen bara hem o meka o köra i skogen med nya fs hojen.

Fantastisk morgon! Perfekt temperatur så man kan köra kortärmat och kortbyxor men fortfarande inte så man toksvettas. Pinnade på så gott jag kunde på min Pompino som både har splirrans ny vit styrlinda och nya bromsgummin. Dessutom premiärtur med nya cykelbyxor.

"Bara" två möten idag - kommer att vara effektiv på jobbet och inte happysurfa - jag lovar!

Igår kväll var jag idioten. Någon tog rulle på mig på slutet av lidingövägen. Jag gled om efter ett rödljus och det enda jag såg var att han hade civila kläder. Gillar inte att ha någon random person på rulle, man vet ju aldrig om det har koll. Eftersom han är i civila kläder och jag håller ett hygligt tempo tänker jag att han släpper nog snart.

Vid nästa korsning när jag kollar bak ser jag att han ligger kvar. Gör nu någon väldigt dumt. Väldigt dumt. För att bli av med honom trycker jag på lite och kör över lidingöbron i ca40km/h, vilket gör att jag vid slutet av bron har för liten marginal vid ett möte. Det är aldrig någon fara, men det var för liten marginal. Min följeslagare verkar träffa en polare, och jag mår dåligt över mitt dåliga omdömme hela vägen hem.

Mycket imponerad av killen dock, vet inte vad han hade för hoj, men jag hoppas att han iaf var lite varm sen.

Alldeles för fint väder för att hinna cykelpendla. Blir att dra hem tidigare och ut på långtur i stället

PerryE skrev:
> Fantastisk morgon!
+1

> Perfekt temperatur så man kan köra kortärmat och kortbyxor
+1

> men fortfarande inte så man toksvettas.
-1 Eftersvettades säkert 30 minuter efter att jag anlänt till jobbet.

12 dovhjortar skuttade stressat framför mig på en grusväg mellan Älta och Äventyrsbanan. En stund senare ett rådjur som tittade imponerat när jag sprang förbi. För övrigt facinerades jag över hur många skivbromscrossar som passerade mig. När man cyklar håller man ungefär samma tempo som andra cyklister, så då hinner man inte se så många som när man springer.

Nära döden, jag hävdade högerregeln trots att bilisten hade både nedförsbacke och aningen större väg, två faktorer som var för sig ofta upphäver högerregeln för de flesta.

Dagens pendling till jobbet blev primärturen av (nästan) avslutat bygge idag!
IMG_0584_w.jpg

Skönt väder, men det var lite mycket med vindväst och armvärmare, trodde det skulle varit svalare.

Fantastisk morgon. Tfn.plan > Skanstull via kortare avstickare på Ekerö (ej ut mot Färingsö, dock). Trevlig färjetur vid Jungfrusund. Vindstilla el medvind hela vägen. Blir nog samma väg hem. Ny defaultpendlingsväg, kanske...

Tyckte personen brevid mig vid ett rödljus sneglade både en och två gånger på mig, liksom en som gick över övergångsstället framför. På jobbet fick jag kanske förklaringen då jag hade satt på mig mina cykelbyxor (ej med hängslen) bak-och-fram. Bakifrån såg det inte jättekonstigt ut, framifrån ser man dock grymt välhängd ut, typ pastor Hannes-style.

Skönt väder och relativt mycket utrymme = bra pendling.

Senast ändrad:
izar skrev:
> Pendling via en ny väg, skulle till Sollentuna
> vilket funkade bra. På vägen hem så fick jag en
> ny upplevelse i hur cykelbanor bara slutar.
> Cyklade längs med Akalla länken på cykelvägen
> och var ganska nöjd med tillvaron. Stod och
> väntade vid ett rödljus och tänkte "vilken fin
> väg vi har här". Strax efter rödljuset så
> slutade den asfalterade cykelbanan rakt upp och
> ner och övergick till igenvuxen stig som slutade
> i högt gräs innehållande tistlar. Bar upp
> cykeln till Akalla länken och cyklade där
> istället, funderade lite i hur trafikplanerarna
> hade tänkt där eller kanske inte alls...

Visst är den fin den där cykelbanan. Så där såg det ut för 10 år sedan också.

Är det aktionsgruppen "Rädda Hansta" som har satt käppar i hjulet? ;-)

Tog en random-tur idag som slutade på 4mil. Bäst att passa på innan regnet kommer tillbaka!.

Hittade lite nya stigar och vägar som kan bli roliga om solen tittar fram ännu mer :-)

Tillbaka
Topp