Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Sidan 5!
Inte många ute idag, grymt skönt väder och nya pompetaminen och jag börjar lära känna varandra lite bättre.

Lite blåsigt. Stannade efter hundra meter och drog på mig armvärmarna. Nu sitter jag på kontoret med vidöppet fönster och funderar på att stänga det. Var är sommaren?

Blåsigt men för det mesta åt rätt håll. Lite svalare än jag trott, fick ta på vindjacka.

Inte många elitpendlare ute, fast så cyklade jag ju efter åtta också. EM-finalen +ANNAT igår fick gå före skönhetssömnen.

Ont i kroppen efter några hårda möten med moder jord i järvsös downhillbanor. Fick bli bilen till jobbet......

Pendlingscomeback!
Dock en väldigt kort sådan... Det blir den här veckan då jag för en gångs skull slipper dagislogistik.

Turen då?
Jodå, den var väl okej. Blåsigt som tusan och bitvis riktigt seg motvind. Att benen dessutom var möra efter gårdagens 2 h MTB-pass gjorde inte saken bättre.
Mellan Värmdö och Orminge segade jag mig om en touring-MTB med dubbla packväskor och riktigt feta däck. Han höll riktigt bra fart men jag segade mig om mest tack vare olika vägval (jag tog vägen, han cykelbanan). Döm om min förvåning när han strax därefter kränker mig rejält och försvinner i fjärran. I backen upp mot Orminge centrum seglade han bara iväg. Baknavet såg misstänkt stort ut men jag såg inget batteri.
Nu intalar jag mig själv stenhårt att det var en elcykel. Det måste det ha varit. Säg att det var det!?

Väl i stan noterar jag till min glädje att det var rätt få cyklister att trängas med. Några unga tjejer vinglade efter skeppsbron men annars flöt det på. Trist bara med pavéorgierna mellan Blasieholmen och djurgårdsbron...

Skön morgonpendling i kortärmat och kortbyxor. Har nu kört ganska lång tid med min Pompino som fixed och börjar i viss mån vänja mig vid det. Tyvärr har jag ännu inte fått till bra teknik för bakhjulet när jag kör över trottoarkanter och liknande - vill ju lyfta upp hjulet utan att däcket kör emot kanten.

Riktigt härlig pendling, märks att många stuckit på semester nu. Västerbrons cykel/gångbana var stängd mot Fridhemsplan mellan vissa tider, lite snopet.

En närmast perfekt morgonpendling efter klockan sex!

- Lagom svalt, så man slapp kokas även i kortkort.
- Medvind, så man fick trampa med som en skållad iller.
- Nästan tomma cykelbanor, så man slapp andra idioter.
- Tomma rödljuskorsningar, så man slapp fartjustera.

Tror jag tog rekord men vet inte säkert eftersom jag inte klockar längre.
Enda nackdelen var nog att jag glömde andas i toktrampandet.

Sämst hemresa på ett tag. Cyklar om en cyklist som verkar missat högertrafikomläggningen. Det gör tyvärr att jag inte tittar på trottoaren där två personer går som korsar cykelbanan som fotgängare brukar dvs utan att titta någon annanstans än på marken. Det gick bra på ren tur. Jag passerar Bärby självplock på Hisingen där ägaren kommer i full fart på en fyrhjuling. Eftersom han körde in på vägen jag skulle korsa så borde han lämnat företräde. Eftersom han brukar köra traktor på cykelbanan med nedsmutsning som följd fattade jag att han aldrig skulle stanna så jag nitade. 500meter senare korsar jag vägen vid en bevakad cykelöverfart. När jag får grönt tyckte en gubbe i traktor att han kunde köra samtidigt fast korsandes, det sade mitt sjätte sinne att han skulle så det gick bra. Jag ropar in i hans öppna dörr att han hade rött. Då svänger han in på busshållplatsen så hans hövändare far ut i vägen framför mig. Det var oväntat men eftersom han hade visat att han var en idiot så höll jag avstånd så där kammade han noll. Det är nog tur att jag har kört bil så pass mycket innan jag började cykelpendla. Det har hjälpt till att skapa den där känslan för vilka som troligen är idioter så att jag kom hem idag.

Min bakbroms tog inte alls, och gav ifrån sig ett högt gnissel när jag skulle bromsa.
När jag stannar och tittar på bakbromsen, så sitter en sådan där "klibbig hand"-leksak fast runt navet, och upp över däcket.
Tror den måste ha kommit i kontakt med bromsbackarna, eller skivan, för nu tar inte bromsen ett skit och det låter hemskt och högt om gnisslet :-(

känns som man måste byta bromsbackar o skiva på en precis ny cykel :-(

HåkanB skrev:
-------------------------------------------------------
> Sämst hemresa på ett tag. Cyklar om en cyklist
> som verkar missat högertrafikomläggningen. Det
> gör tyvärr att jag inte tittar på trottoaren
> där två personer går som korsar cykelbanan som
> fotgängare brukar dvs utan att titta någon
> annanstans än på marken. Det gick bra på ren
> tur. Jag passerar Bärby självplock på Hisingen
> där ägaren kommer i full fart på en fyrhjuling.
> Eftersom han körde in på vägen jag skulle korsa
> så borde han lämnat företräde. Eftersom han
> brukar köra traktor på cykelbanan med
> nedsmutsning som följd fattade jag att han aldrig
> skulle stanna så jag nitade. 500meter senare
> korsar jag vägen vid en bevakad cykelöverfart.
> När jag får grönt tyckte en gubbe i traktor att
> han kunde köra samtidigt fast korsandes, det sade
> mitt sjätte sinne att han skulle så det gick
> bra. Jag ropar in i hans öppna dörr att han hade
> rött. Då svänger han in på busshållplatsen
> så hans hövändare far ut i vägen framför mig.
> Det var oväntat men eftersom han hade visat att
> han var en idiot så höll jag avstånd så där
> kammade han noll. Det är nog tur att jag har
> kört bil så pass mycket innan jag började
> cykelpendla. Det har hjälpt till att skapa den
> där känslan för vilka som troligen är idioter
> så att jag kom hem idag.

Din berättelse är en grymt rolig kontrast till alla inlägg om Götgatan, Hornsgatan osv. Man får inte direkt nån stark stadskänsla men ändå verkar det vara full fart i omgivningarna.

Mer seriöst. Skönt att du hade bra koll så du klarade dig utan olyckor och skador. Ta det lugnt det är en djungel därute.

Fint väder men lite seg efter 1 veckas halsont/förkylning. Kanske har den ommålade passagen vid bygget i Hornstull redan avhandlats men nu är det en dödsfälla. Svårt att se om det är den gula eller vita cykelbanan som gäller om man inte åkt där förut. Bilarna kör dock över den gulmålade cykelbanan som syns bäst och den som en morgontrött cyklist nog väljer. Här kommer någon att skadas allvarligt om de inte åtgärdar snabbt. Hoppas detta åtgärdas direkt.

Edit: Nu felanmäld på stockholm.se

Senast ändrad:
Imorse när jag reste mig efter att tagit på skorna började knät göra ont igen, fan.
Dock på insidan av knät och det är nog ingenting allvarligt, gör mindre ont desto längre jag cyklar. På hemvägen blev jag omkörd när jag låg o slöcyklade vid färjeterminalerna, alltid kul att att få någon att jaga så jag drog på efter. Kom ikapp men det verkade som att han skulle fortsätta ut mot Nacka och jag svängde av mot Hammarby Sjöstad där det för ovanlighetens skull var biltomt på cykelbanan. Nu ska jag dra i mig några mackor o se vad knät säger om lite skogscykling.

Kränkt av en mtb... fast det var i slutet av en åttamilare i lugnt tempo, så jag orkade inte kränka tillbaka. Eller nåt.

Blåsig hemfärd ner i bocken och bita ihop så gick det bra.

Det är väldigt tomt på cykelbanorna nuförtiden, jobbar inte folk i det här landet?

Hade laddat för skön pendling i härligt väder - till och med beställningen på medvind på morgonsträckan hade levererats. Då säger hustrun att det kommer vit rök ur bilen!
Ringa mek-kunnig svåger, ringa verkstad som inte svarar, åka dit - försiktigt, försiktigt - få domen: turbo på väg att rasa, semesterkassan åt helvete, oklart när bilen är färdig. Och ingen cykling!

Mötte ngt tourmiffo som hötte med näven och spottade ur sig agressioner mot allt och alla.
Det var ju han som laxade ju.

Annars knakade och gnisslade vevlagret. Måtte det hålla 3 dagar till bara.....

/E

moody skrev:
> Mötte ngt tourmiffo som hötte med näven och
> spottade ur sig agressioner mot allt och alla.
> Det var ju han som laxade ju.
>
> Annars knakade och gnisslade vevlagret. Måtte det
> hålla 3 dagar till bara.....
>
> /E

æh mitt vevlager har knakat i 3 år det håller längre än man tror. Tror jag.

Har märkt att jag nu med växlad cykel håller ett mer modest tempo än med SS. Nu växlar jag ned i uppförsbackar istället för att ta fart och hålla kadens, blir ju knappt svettig ju. Men ganska få cyklister så jag blir inte omkörd fast det går långsammare.

Lyxig!
erstavikspendling.jpg

Hjärnsläpp i morse. Körde nämligen Golgatan GT utan pit stop på StikkiNikki. Annars är det roligt att stanna lite på tvären vid övergångsställerna o släppa över folk. Svårdomar ifrån cyklister o glada leenden ifrån gångtrafikanterna. Kul är det..

Seeeeeg.... Nå så sjuuuuukt seg.
Det kunde ju blivit så bra, strålande sol, måttliga vindar, sen starttid, ingen trängsel.
Men nä, det var bara segt. Benen kraftlösa och pulsen i topp vid varje motlut.
Antingen håller jag på att bli sjuk eller så fick jag för lite sömn efter att ha meckat dator +ANNAT till 02:20

Black planet skrev:
> Annars är det
> roligt att stanna lite på tvären vid
> övergångsställerna o släppa över folk.
> Svårdomar ifrån cyklister o glada leenden ifrån
> gångtrafikanterna. Kul är det..

Aha, så ska man ju göra så klart! Jag hatar när folk cyklar om när jag släpper över gångare, blir på dåligt humör och svär när jag cyklar om de igen efteråt. Nu slipper jag ju det och kan istället le lugnt när de sätter i halsen av ilska för mina stopp ;)

mn skrev:
> Fint väder men lite seg efter 1 veckas
> halsont/förkylning. Kanske har den ommålade
> passagen vid bygget i Hornstull redan avhandlats
> men nu är det en dödsfälla. Svårt att se om
> det är den gula eller vita cykelbanan som gäller
> om man inte åkt där förut. Bilarna kör dock
> över den gulmålade cykelbanan som syns bäst och
> den som en morgontrött cyklist nog väljer. Här
> kommer någon att skadas allvarligt om de inte
> åtgärdar snabbt. Hoppas detta åtgärdas
> direkt.
>
> Edit: Nu felanmäld på Stockholm.se

Citerar mig själv: Felanmälde igår och nu ringde de från trafikkontoret och sa att entreprenören ordnar detta inatt. Kvinnan som ringde skulle själv svänga förbi imorgon och kontrollera. Det lönar sig tydligen att felanmäla på http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Felanmalan/

mn skrev:

> Citerar mig själv: Felanmälde igår och nu
> ringde de från trafikkontoret och sa att
> entreprenören ordnar detta inatt. Kvinnan som
> ringde skulle själv svänga förbi imorgon och
> kontrollera. Det lönar sig tydligen att
> felanmäla på
> http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator
> -och-torg/Felanmalan/

Jag har felanmält mängder av saker, allt från byggmaterial till trasiga ljus och konstig snöröjning. Har aldrig fått någon feedback, däremot har allt jag felanmält, i princip, åtgärdats på någon dag.

Rejäl motvind igår (2/7) ner till Södertälje. Fick lägga på 10 min på de 48 kilometrarna. Jobbigt värre...
Tyvärr hade vinden avtagit lite på eftermiddagen, men ändock medvind så det var bra. Den kunde ju ha vänt. Tunga ben och lite knäont på hemvägen (fick ju ställa in Slottsrundan pga knät i lördags). Inte en av mina bästa pendlingsdagar. Medtrafikanterna skötte sig dock bra.

/K

Kände av knät igen, tog det lite lugnt. Passerade en grymt lerig 29er vid Stadshuskajen och mötte en del andra som alla verkade vara på väg mot HBB. Jag blev sugen på att också åka dit men vill ha ett välfungerande knä o behärska mtbn lite bättre först.

En bra dag fick kränka ett pendlarsvetto på vägen till jobbet och ett träingssvetto på vägen hem.

Stannade för rött vid Fotografiska. Rakt över stannade en man på samma sätt. När folk fyllde på till vänster om mig så att cykelbanan snart fylldes med folk, så såg jag hur mannen mittemot blev argare och argare. Vid grönt accelererade han snabbt mot folkmassan för att tydligt visa att de var i vägen och utropade ett tydligt "Va F-n!". Härlit uppfriskande och fick man några minuter att dra på smilbanden. Riktigt bra sommarpendling nu. Imorgon blir det nog löppendling.

ipv6 skrev:
> Motvind. Körde om minst tio pendlare mellan
> brommaplan och vinsta, var kom de ifrån helt
> plötsligt?

Jag åkte från stan vid 17:30 och jag såg knappt nån efter Brommaplan.

Inte mycket att gnälla över de sista dagarna så jag har varit tyst. Idag blev det fincykeln till jobbet, och nej: det är mindre smidigt med räser i stan än hybriden. Plus ett rätt jobbigt toe-overlap. Fast ikväll skall hon få sträcka ut ordentligt! Härligt!

Tillbaka
Topp