Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Det har inte regnat en droppe sen jag klämde fast skärmarna på surlyn och la rainlegsen i väskan. Jag visste det skulle funka.

edit: På mig alltså, inte regnat en droppe på mig.

Senast ändrad:
Någon som vet var jag kan köpa conti GP 4-season 28mm däck i butik i sthlm så hemvägen blir lite roligare i dag?

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har inte regnat en droppe sen jag klämde fast
> skärmarna på surlyn och la rainlegsen i väskan.
> Jag visste det skulle funka.
>
> edit: På mig alltså, inte regnat en droppe på
> mig.
Jag tror att regnet kommer hitta dig nu. Så säg hej till monsunen..

SuperApe skrev:
> Det har inte regnat en droppe sen jag klämde fast
> skärmarna på surlyn och la rainlegsen i väskan.
> Jag visste det skulle funka.

Jag tror det regnar lika mycket, men har man skärmar tänker man inte på det alls lika mycket som när lervällingfimpsvattnet rinner ner längs ryggraden. :-)

bvs skrev:
> Någon som vet var jag kan köpa conti GP 4-season
> 28mm däck i butik i sthlm så hemvägen blir lite
> roligare i dag?

Jarla Cykel och Sport hade dom hemma förut i alla fall, slå en signal och kolla för det var ett bra tag sen jag var där inne.

Själv fick jag mitt nya bakdäck till pendlaren, ett Conti Gator Hardshell 25 mm, igår i posten och invigde det imorse. Kändes bra och skönt att slippa oroa sig för det gigantiska skärsåret i det gamla däcket.

Sjöblöt igår. VErkligen helt genomblöt. Monsunklass på det regnet.

Idag har jag kittat mig själv med pendlarcross, stänkor, egolapp, vindväst och skoöverdrag. BRING IT ON! (och ringklocka)

Det blev att pendla i min morgondimma. Glömde både lur o matlåda hemma.
Fick sällskap av en grannarna till söder. Mycket tour snack blev det.

Tog Vuältan hemåt igår, och blev runt 17:50 omedvetet kränkt. Dvs jag var medveten, men inte kränkaren. Så du som på racer med röd/svarta cykelkläder svängde ut från Älta på vägen mot Skarpnäck, grattis! jag kom bakom dig, med i mitt tycke skapligt tempa, men du bara gled ifrån. Vid Skarpnäck hade du dragit iväg ett par hundra meter, och lämnat mig i mjölksyrezonen.

(Nu är jag bara ett pendlarfetto, så det är ingen merit, men jag tyckte rätt ska vara rätt, kränker man nån så ska man banne mig få njuta av det, även om det är i efterhand...)

Olycka i morse vid Londonviadukten (tunneln under) Ngn hade glidid omkull pga grus och sand i svängen. Folk på plats och ambulans på väg. Hoppas det gick bra.

MTB pendling imorse för att köra in de nya däcken inför CV. Vilken otrolig skillnad i rull och ljudnivå mellan de Conti Traffic däcken som satt på cykeln och Race King däcken jag bytt till! Måste försöka leta upp lite grusväg på vägen hem och kolla hur dom känns där.

Nu när det är så tomt på vägarna kommer jag på mig själv med att fiscykla i långsamt tempo, tittandes på Stockholm och lyssnandes på fåglar o båtar. Hade det inte 3 kilometer bergsetapp i slutet så hade jag nog inte behövt duscha ens...

EDIT: På lunchen cyklade jag en stund, då skruvade en skruv till en av klossarna ur sig och klossen sitter stenhårt vriden 90 grader mot skon. Den kvarvarande skruven är uppäten av grus o skit så ingen insex passar. Blir till att öva rundtramp med den andra foten och sen få använda en grispitt i garaget - det sista är alltid kul.

Senast ändrad:
Mötte ett helt memilgäng mellan Vällingby och Råcksta. Undrar om dom kört vilse. Annars var det en perfekt pendling med kortkort, sol och få andra cyklister.

Vädret verkar inte straffa mig för att jag tog racern i dag heller.

Kände mig pigg i morse, och tänkte att det nog kunde bli en fin tid även om jag tog Dumslöjden (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1902118/1903804#msg-1903804). Öde cykelbanor, och fint väder.
Tyvärr så skramlade en skruv till ett stänkskärmsstag av och försvann, och med den så försvann även chansen att hinna in under timmen.
Förutom det irriterande ljudet så ville jag inte riskera att skärmen skulle nöta hål i däcket. Får se om ett buntband duger tills jag kommer hem.
Annars får det nog bli en återgång till den vanliga pendlarhojen snart. Dumslöjden har ätit upp bromsklossarna, och vanliga klossar bara smetar. Får bli en utrikes beställning för att få den i form igen till efter semestern.

Såg en canti-bromskloss på cykelbanan längs Huddingevägen, och ett beslag för sadelmontering vid Strandvägen. Antar att bägge de cyklisterna hade det stökigare än jag.

Misärpendlaren skrev:
> o båtar. Hade det inte 3 kilometer bergsetapp i
> slutet så hade jag nog inte behövt duscha

Som utsocknes besökare och vilse i den stora staden undrar jag var denna etapp finns?

Det låter lite intressant att prova (ett antal gånger).

/Fedde

Har i två dar cyklat om en snubbe som köttar hårt på en sliten och skramlande Crescent (bakhjulet rör sig mer i sidled än rullriktningen ...). Han håller riktigt bra tempo, inte långt under mitt egna och definitivt snabbare än i princip alla andra. Svarta jeans, svart tischa och yvigt skägg. Nån här?

Imorse stannade jag vid ett rödljus (!) bredvid honom och berömde hans hårda cykling. Imponerande att ösa på den gamla damtrallan varje dag. Han hoppades ha möjlighet att rikta bakhjulet snart "så kanske det går ännu snabbare" ;)

Medelst sl då det är dags för sommarens andra semesteromgång, men på vägen hem igår fick jag ihop en 8 mil för att kompensera för utebliven pendling under ett par veckor. Det har varit några underbara kväller den här veckan (istockholm. )

Efter att ha vaknat vimmelkantig och varit tvungen att upprepa HTFU några gånger i skallen för att komma upp på cykeln blev det en fin tur på nyservad SS.

Lite mer kaos än vanligt i innerstan dock. Fick bromsa med bakhjulssladd inte mindre än tre gånger på grund av bilar och lastbilar som inte kunde bete sig i trafiken.

Sista pendlingen innan 3 veckor semester! Körde MTB igen och hittade lite kul grusstig att leka på i Liljansskogen. Enligt lagen om "zero averaging" kommer vädret de nästkommande 3 veckorna betå av enbart sol och temperaturen kommer att ligga stabilt runt 20-25 grader.

Seg som ett tomteskum. Var tvungen dra på ordentligt backen upp till globen. Men någon ryggmuskel gillade inte detta så tidigt på dan. Bra ursäkt att inte köra cx i Sköndal ikväll..
Men det är sol!

Postapokalyptisk känsla; mulet och nästan helt tomma gator - trots att jag var en timme sen.
Lyxade med nytvättade pendlarkläder.

Medvind gav skönt snitt utan ansträngning, susade om vilt kämpande hybridgubbe vilket ofta känns tillfredsställande trots att min FCN-poäng inte ger kränkning av densamme.

Ni som pendlar med dator på ryggen, vad har ni datorn i ?
Är det någon som har ett bra tips på att skydda sin laptop (jobbdator, diagonalmått 17") när man pendlar, case/sleeve som både ger en viss komfort mot ryggen och samtidigt tål väta ? :-/ T

Mitt snälla jobb fixade en stationär burk *också* på jobbet så jag slipper kånka. Min nya laptop kan jag ha hemma ifall Remote Desktop (fjärrköra jobbdatorn hemifrån) inte skulle funka någn gång jag behöver jobba hemifrån. Så skönt att slippa kånka på datorn varje dag!

Little Stereo skrev:
> Ni som pendlar med dator på ryggen, vad har ni
> datorn i ?
> Är det någon som har ett bra tips på att skydda
> sin laptop (jobbdator, diagonalmått 17") när man
> pendlar, case/sleeve som både ger en viss komfort
> mot ryggen och samtidigt tål väta ? :-/ T

nikasp skrev:
> Mitt snälla jobb fixade en stationär burk
> *också* på jobbet så jag slipper kånka. Min
> nya laptop kan jag ha hemma ifall Remote Desktop
> (fjärrköra jobbdatorn hemifrån) inte skulle
> funka någn gång jag behöver jobba hemifrån.
> Så skönt att slippa kånka på datorn varje
> dag!
>
>
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som pendlar med dator på ryggen, vad har ni
> > datorn i ?
> > Är det någon som har ett bra tips på att
> skydda
> > sin laptop (jobbdator, diagonalmått 17") när
> man
> > pendlar, case/sleeve som både ger en viss
> komfort
> > mot ryggen och samtidigt tål väta ? :-/ T
------------------------------------------------------
Ingen risk att datorn åker med varje dag, ibland inte ens varje vecka...Men när den gör det är det bra om den gör det säkert och bekvämt för mig :-) T

Little Stereo skrev:
> datorn i ?

Jag kör med http://www.rapha.cc/rapha-backpack-1 tål vatten fint och tokregnar det så är det bara att dra fram det inbyggda regnskyddet. Släpar med mig en 15" macbook pro

Little Stereo skrev:
> datorn i ?

Jag har alltid datorn med mig hem från jobbet i en föregångare till http://www.spireusa.com/products/meta som jag köpte runt 1997. Övriga tre Spire-väskor från den tiden håller också ihop. Grymt bra kvalité.
Mina första fyra cykelpendlarår hade jag den på ryggen med ombyte och allt med extra regnskydd i nödfall. Satt förvånansvärt bra på ryggen trots att den var proppad och vägde dryga 10 kg.
Numera har jag övergått till sidoväskor och kommer aldrig att återgå till rygga igen. ;-)

Snälla damcyklister med cykelkorgar med hjälmen i. Vi har högertrafik i detta land. Det blir lite lättare för hos andra då..
Kanske inte skulle ta min ulltröja till jobbet...

Men suck, jag ville ha förslag på case/sleeve som jag kunde ha datorn i min vanliga väska/cabinväska eller vadsom kärves, inte en ny väska... :-/ T

Fick sitta bakom en överviktig man med trekvarts-cykelbyxor som slutade på halva röven. Blev till slut tvungen att kränka fast jag körde SS och skulle ha en ordentlig viloda.

Tillbaka
Topp