Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Första pendlingen i sommar. Första pendlingen i kortärmat och kortbyxor :o). Minimalt med trafik på vägen till jobbet.

På hemvägen blit det en tur i skogen. Hoppas det är torrare nu än när jag körde för 1 1/2 veckasedan.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Men suck, jag ville ha förslag på case/sleeve
> som jag kunde ha datorn i min vanliga
> väska/cabinväska eller vadsom kärves, inte en
> ny väska... :-/ T

Vi är dumma i huvudet helt enkelt!

Själv tog jag tbana i dag då jag måste få med mig tårta och sånt hem. Vågar inte riskera det på cykeln.

Riktigt fin morgon. Ovanligt varmt. I eftermiddag blir det långpendling till landet. Sedan återgång till semster;-)
/Fredrik (som nu också tänkte dela med sig av, och inte bara läsa om, diverse pendlingsupplevelser.

Lagom temperatur både på dagen och ikväll när jag hade fått upp temperaturen. Laddade inför backen från Järva krog upp till Bergshamra och precis när jag skulle till o passera två st med gåcykel så fastna skosnöret i klingan och ströp blodtillförseln i foten... */"#&"!"#!!!* Trampa bakåt ett varv och jag var loss, eller rättare sagt skosnöret var av. Väl upp för backen och utanför åskådares siktfält fixa jag till det trasiga skosnöret så gott det gick och trampa hem, polisen stannade snällt i tid vid en korsning och släppte förbi mig gjorde dom.

Så nu behöver jag nya skosnören.. vad kan vi på den punkten, några i kolfiberväv eller annat exotiskt material? Fast då kanske jag skrotar framväxeln istället om det händer igen.

Snabbinhopp på jobbet mitt i semestern, blev SL pendling vilket fick följande twitter som jag fick imorse mig att småle "@GSElevator: Riding the subway reminds me why I am pro choice!"

Little Stereo skrev:
> Men suck, jag ville ha förslag på case/sleeve
> som jag kunde ha datorn i min vanliga
> väska/cabinväska eller vadsom kärves, inte en
> ny väska... :-/ T

Det är semestern som gör hjärnan lite mosig ;-)

Vadderade fodral för att peta ner datorn i valfri väska finns ju så gott som alla mac-butiker och även en del design-butiker. Allt beroende på vad du vill ha för utséende. Om det bara är tillräckligt med neopren/skumgummi/vaddering lär det skydda datorn tillräckligt.

Vilken vecka. Soligt och varmt varje dag. Har fått ihop en ansenlig mängd mil på racern :)

Senast ändrad:
Ganska fridsamt idag. Höll bara på att bli överkörd två gånger. Jag gillar bilister som tar egna initiativ och hittar egna vägar som inte finns.

Lite folk på cykelbanan, benen kändes starka och knäna måde bra (peppar peppar), dock har flåset försämrats något efter nästan 2 veckors vila. Hemcyklingen tror jag blir riktigt trevlig.

Själva pendlingen var väl ok.
Sedan dedär med att sitta i Trälhavet...
Klart överskattat.

Tröstar mig med att äta lera ikväll tror jag.

heklamama skrev:
> Själva pendlingen var väl ok.
> Sedan dedär med att sitta i Trälhavet...
> Klart överskattat.
>
> Tröstar mig med att äta lera ikväll tror jag.

Ska du tjuvträna?
Ingen pendling sen i onsdags pga fästingdjävulen. Kanske på torsdag? Få se. Vill ju...

Dagens tips: Ignorera inte skyltar som varnar för översvämning bara för att du inte ser något vatten på cykelbanan. Det kan vara 5cm becksvart stinkande gyttja.
Foto0377.jpg

Borde cyklat räser. Körde touringcykeln, och där har jag låga växlar jag kan fega ut med när benen är sega. Tog en kvart längre hem än vanligt på grund av det.

Jobbpendlingen är helt klart mindre stressfylld så här i semestertider, det verkar vara kanske 1/3 av det normala antalet cyklister i rusningstid, mycket behagligt.

Andra jobbdagen efter att ha flyttat halvvägs till jobbet, nära nog att inte behöva byta kläder. Svårt att anpassa tempot så man inte svettar ner kläderna ändå bara.

bvs skrev:
> Slår upp nyaste Kadens och det första jag ser
> är federicos pendlingsbilder. Sjukt kul.

+1 på det! Mer cred till fredrico!

Gårdagens hempendling bjöd på dramatik då en av två eftersläntrande herrar i en Segwayturistgrupp bestämde sig för att köra slalom utför västerbron...
KRASCHBOOMBANG

Dagens morgonpendling utan dramatik.
Soundtrack: Sweden (all quiet on the eastern front).

fjärde-sidan?

Måste bero på att det är så smutt o komma till jobbet nu att man inte ens tänker på att man gör det. Plötsligt är man liksom bara där.

//Cycle me forward, Scotty

Just ja cyklade ju till jobbet idag.
Var tvungen att ordna upp med morgonkafferutinerna och tog en annan väg.
Hamnade då via Hornsgatan på Götgatan.

HJÄLP
Fullt krig minst, cyklar från alla håll.
Dett var lite senare än i den absoluta rusningstrafikstoppen och dessutom misstänker jag att det är färre cyklister nu p.ga semester.
Men liksom?
Ni som cyklar här dagligen hur överlever ni?

heklamama skrev:
> Men liksom?
> Ni som cyklar här dagligen hur överlever ni?
grandma_bike.jpg

Värst är just när man kommit upp till strax efter S:t Paulsgatan en eftermiddag. Då har man två-tre tanter i bredd som cyklar så långsamt så långsamt att man undrar om de kommer sätta ner foten i nästa steg. Då behöver åtminstone jag ha några meters avstånd för att hinna klicka ur men den luckan fylls snabbt av nån idiot till pendlare.

Det är inte den helt optimala delsträckan i min cykelväg, det kan noteras. På morgonen, norrut funkar det fint dock.

Det här med Strava. Nu har någon lagt in ett segment längs med pendlingsvägen som är i en nedförsbacke på en 30-väg. Där det är ganska gott om obevakade övergångsställen och fartgupp. Känns inte så sunt att hålla på och jaga placeringar där, själv ser jag till att köra inte över just 30 på den sträckan. Tänker inte folk innan de lägger upp sådant?

Noterade också detta halvårs första blinkande framlampa när jag åkte hem sent på kvällen efter avverkad picknick. Vi går mot mörkare tider, eller tja, i alla fall mörkare varannan halvsekund.

heklamama skrev:
> Men liksom?
> Ni som cyklar här dagligen hur överlever ni?

Bilvägen istället för de läskiga cykelbanorna. Fast nuförtiden tar jag oftast Renstiernas istället, trots att det tar lite längre tid. De pendlare man bryter från vid Slussen svänger man ändå in framför i korsningen Götgatan/Ringvägen - eller så äter man upp de på Skanstullsbron ;) Tidig morgon är det dock oftast tomt och bara att susa på så hinner man med gröna vågen.

Cykling med flickvännen, då det inte gick så fort så blev jag inte inte heller så blöt av den våta vägbanan.

Wheer skrev:
> heklamama skrev:
> så hinner man med gröna vågen.

Jag har blodsmakat mig men aldrig fan hunnit med nån grön våg om du menar fullt spett från ringvägen när den blir grön och slippa rött vid folkungagatan? Jag cyklar kanske för fort? :-)

Efter att ha cykelpendlat knappt två veckor mellan Södermalm och Kista åkte jag idag kommunalt. Pendeltåg mellan Södra station och Helenelund, promenad under E4 till Kista, tog totalt dörr till dörr 5+18+15=38 minuter. Cyklingen tar 40-42 minuter.

Misärpendlaren
Det går men man måste i princip köra fullt ös i bocken i bilfilen hela vägen.

Rejält blöt hempendling, man blev dock så genomblöt på en gång att man inte brydde sig om att det regnade

Senast ändrad:
Premiär pendling från Floda till Göteborg. Kändes rätt bra, höll 26 km/h i snitt och slutade på 1 tim 8 min på ganska prick 3 mil. Tror jag måste investera i en racer för stadshybriden har sina begränsningar och jag vill upp på 30+ km/h.

Black planet skrev:
> Ingen cykelpendling idag heller. Sista dagen på
> penicillin kuren pga borrelia. Min nästa ursäkt
> är att jag går på semester.

Fy fanken, krya på dig! Vad fick du för symptom?

Tillbaka
Topp