Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Wheer skrev:
> --------------------------------------------------
> > så hinner man med gröna vågen.
>
> Jag har blodsmakat mig men aldrig fan hunnit med
> nån grön våg om du menar fullt spett från
> ringvägen när den blir grön och slippa rött
> vid folkungagatan? Jag cyklar kanske för fort?
> :-)

Som JMT skrev så måste man stå på. Ordentligt. Det underlättar att komma med fart nedför bron och passera Ringvägen precis när det slår om, annars blir det ofta orange passage vid Folkkungagatan. Men det finns två inställningar om året har jag för mig (?) så detta gäller "sommartid" åtminstone.

Vilken är den bästa cykelvägen mellan SAAB och Råsunda? Jag tar gärna en liten omväg om det innebär att man slipper cykla bland bilar.

Kan man cykla som man gör till Kista? Förbi tennishallen i Ör, Ursvik, brevid Enköpingsvägen, SEB-huset, färglada staketet, kringelikrok över hagen MEN inte svänga höger in till Kista utan fortsätta rakt fram mot Barkaby Station och sedan vänster. Eller är det bättre att vid SEB tränga sig in i Spånga/Bromsten och snedda över Lunda?

Jag har en Libers cykelkarta från typ 1999 men jag misstänker att den inte ger en bra bild nu efter hur det byggs kring E18...

Götgatan går att ta i behagligt/vettigt tempo om man lär sig tajmingen på rödljusen och accepterar att man måste stanna vid ringvägen och ett kvarter innan folkungagatan på väg norrut och vid folkungagatan och ringen på väg söder ut. Det enda lyset som är miffo är det vid götgatsbacken som är onödigt mycket rött.

På kvällar och fram till halv sju på morgonen är det en annan tajming men i övrigt är det rätt vettigt uppstyrt med grön våg för cyklisterna som väntat på rött vid "uppsamlingsplatserna".

rikard skrev:
> Götgatan går att ta i behagligt/vettigt tempo om
> man lär sig tajmingen på rödljusen och
> accepterar att man måste stanna vid ringvägen
> och ett kvarter innan folkungagatan på väg
> norrut och vid folkungagatan och ringen på väg
> söder ut. Det enda lyset som är miffo är det
> vid götgatsbacken som är onödigt mycket rött.
>
> På kvällar och fram till halv sju på morgonen
> är det en annan tajming men i övrigt är det
> rätt vettigt uppstyrt med grön våg för
> cyklisterna som väntat på rött vid
> "uppsamlingsplatserna".

För min del är en grön våg grönt ljus ett flertal korsningar i rad, inte att stanna vid nästan hälften av rödljusen ;)

Gröna vågor planeras väl för cirka 20 km/h. Det är knappt styrfart för mig, därför justerar jag hellre uppåt och tajmar grönt. Hela vägen.

Håller med Rikard, Götgatan har haft grön våg ett par år i vettigt/sansat/säkert tempo men man får alltid stanna för rött vid Folkungagatan. Cyklistsignalen vid Götgatsbacken norrut är inte helt rätt uttänkt men det slår om snabbt där men det är för övrigt en av få rödkörningar jag gör genom stan :)

De senaste månaderna har jag upplevt att det är grönt mer frekvent vid ljusen söderut Hornsgatan/Götgatsbacken så att man slipper vilopausen efter backen från Munkbron.

Götgatan är väl inte ens en kilometer lång. Kan man inte lugna sig och hålla 25 den sträckan skall man nog börja lite tidigare istället. Speciellt som man ändå kommer ikapp vid skanstull. Rödljuset innan det är framför blindskolan, så det finns gott om bra anledningar att stanna där, utöver att man kör förbi alla som väntar vid ringvägen.

rikard skrev:
> Götgatan är väl inte ens en kilometer lång.
> Kan man inte lugna sig och hålla 25 den sträckan
> skall man nog börja lite tidigare istället.
> Speciellt som man ändå kommer ikapp vid
> skanstull. Rödljuset innan det är framför
> blindskolan, så det finns gott om bra anledningar
> att stanna där, utöver att man kör förbi alla
> som väntar vid ringvägen.

Det här blir överdrivet diskuterat av oss, men jag kan inte riktigt släppa ännu :)

Det är lite väl många sidospår - Misärpendlaren frågade ju bara om det finns en grön våg, vilket det inte verkar göra ur trafikplaneringssynpunkt eftersom ni säger att det blir rött vid åtminstone två ljus. Jag nämnde bara att det är grönt (hela vägen) om man är snabb. Grön våg var kanske dum benämning eftersom det uppfattas som planerat av staden, my bad.

- Komma ikapp vid Skanstull?
Nej, ingen kommer ikapp eftersom man som sagt tajmar grönt hela vägen.

- Stanna vid rödljus?
Visst, men nu var det tajma gröna ljus det handlade om, inte blåsa röda ;)

- Cykla lugnt, börja tidigt osv?
Varför inte promenera eller åka kollektivt om man ändå inte har bråttom. Men det är väl individuella val och en diskussion för sig, nu gällde frågan om det gick att få grönt hela vägen.

Jag har inte lyckats ta alla gröna ljus även om jag cyklat som en idiot i 50 knyck (eller kört bil). Två röda ljus av 8(?) tycker jag är ok, speciellt när man kan cykla i vettigt tempo däremellan. Det är ju ändå innerstan.

Dagens pendling var dock både händelselös och dimmig samt innan halv sju på götgatan. Det var rätt tomt på götgatsbacken, vilket alltid är najs.

Så där, ca en kilometer hemifrån smällde det som av ett pistolskott. Det visade sig att min 7 år gamla framfälg gett upp. Jag pumpade upp däcken imorse innan jag åkte så det var väl det i kombination med 7 års användande som blev dödsstöten, så här såg det ut i alla fall:
IMG-20120806-00089.jpg

Fick springa hem och sätta på frugans hybridhjul, tur att man kör cross så att det är gott om utrymme i gaffeln, och bege mig inåt stan. Tog hjul på en snubbe på en Cervelo med Zipp hjul som jag kränkte vid riksmuseet. Han tror nog att han kränkte tillbaka när han genade i korsningen vid Universitetet men sånt gills ju inte enligt happys kränknigsregler.

Årets cykelskapelse låg framför, bakom och bredvid mig idag vid 7:30 tiden, götgatan -> strandvägen.

Det var en eldriven cykel med små hjul, det som gjorde den speciell var att den väsnades något extremt samt att den gick väldigt långsamt. Något måste ha skurit ihop på den stackars cykeln men herren som framförde fordonet verkade helt oberörd.

Jag fick ta bilvägen i början av Götgatan då höstens nya cykelpendlare fortfarande inte fått rosén ur benen.

Staine!

Rälsen innan liljeholmsbron är ännu inte fixad. Det är nu andra stänkan på ett år som offrats där.
Gör nått!

/E

Jag slutade att läsa efter:

Selast skrev:
> Fick springa hem och sätta på frugan

I övrigt så tror jag att industrisemestern är över på riktigt nu. Många reflexvästar som ska sätta världsrekord cykelbanorna.

Thomas

rikard skrev:
> Jag har inte lyckats ta alla gröna ljus även om
> jag cyklat som en idiot i 50 knyck (eller kört
> bil). Två röda ljus av 8(?) tycker jag är ok,
> speciellt när man kan cykla i vettigt tempo
> däremellan. Det är ju ändå innerstan.
>
> Dagens pendling var dock både händelselös och
> dimmig samt innan halv sju på götgatan. Det var
> rätt tomt på götgatsbacken, vilket alltid är
> najs.

Skumt, jag brukar också pendla runt halv sju nämligen. Får väl försöka låna en GoPro och filma grönskan nån gång ;)

Ja du har rätt, 2 av 8 är helt okej.

Poopzilla skrev:
> Jag slutade att läsa efter:
>
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fick springa hem och sätta på frugan

Hehehe, synd att hon är i fjällen med ungarna annars hade det vart ett attraktivt alternativ...

Höstpendlingen fick inledas med tuben pga elakartad förkylning, vilken jäkla pisstart på en lång höst! Kanske en mjuk, mjuk, mjuk start på jobbet kan jaga bort sjukan så man får hoppa upp på fultysken snart, jag riktigt längtar efter vyerna från Västerbron.

Körde första gången på min nya 29er och det kändes jäkligt mycket jobbigare än med racern,eller kan det vara benen som inte känns så pigga efter gårdagens tunga pass. Började tjafsa med en gubbe som jag höll på att krocka med när han svängde/vinglade rakt ut i "snabbfilen" utan att kolla eller signalera när jag kom där. Sen var det tydligen mitt fel också då jag tydligen har väjningsplikt enligt honom. De vette fan.

Senast ändrad:
Misär. Bytte slang i slaskvädercykelns bakhjul i lördags för att det skulle vara skräpväder i em. Kom ner i morse och det var platt, måste klantat mig när jag bytte, men lite skumt för det funkade att cykla en mil på.
Upp och duscha och byta om till skjorta och slacks istället springa till bussen, svettas som ett hjon till jobbet och märka att det inte går att komma ut på nätet från jobbet...

måndag, borde kanske tagit räsern istället för bussen när jag tänker efter men jag var inte så listig när jag stod med platt bakdäck.

Cyklade längs med Edsviken från Sollentuna in mot stan, cyklar alltid rätt långsamt där och tar det lugnt där det är skymd sikt. Runt en kurva kommer det två äldre personer promenerandes och jag passerar dom samtidigt som damen i fråga höjer rösten lite och nämner något som "jäkla cyklister, det är gångbana". Jag hinner iaf ropa tillbaka att det är faktiskt cykelväg här varav gubben reagerar kraftigt och börjar skrika om cykelförbud. Jag stannar och vänder för att förklara, han hävdar bestämt att det sitter förbudsskyltar mot cykel uppsatta och att jag borde hålla mina ögon öppna.

Vi skiljs åt och jag blir aningen osäker på om det verkligen är cykelväg. Googlar mig in på Sollentuna Kommuns hemsida och vägen är till och med markerad som cykelväg i deras broschyr "Cykelvägar i Sollentuna"..

Nu gäller det bara att skriva ut broschyren och hoppas att jag träffar på dom igen.

OscarWilde skrev:
> Cyklade längs med Edsviken från Sollentuna in
> mot stan, cyklar alltid rätt långsamt där och
> tar det lugnt där det är skymd sikt. Runt en
> kurva kommer det två äldre personer
> promenerandes och jag passerar dom samtidigt som
> damen i fråga höjer rösten lite och nämner
> något som "jäkla cyklister, det är gångbana".
> Jag hinner iaf ropa tillbaka att det är faktiskt
> cykelväg här varav gubben reagerar kraftigt och
> börjar skrika om cykelförbud. Jag stannar och
> vänder för att förklara, han hävdar bestämt
> att det sitter förbudsskyltar mot cykel uppsatta
> och att jag borde hålla mina ögon öppna.
>
> Vi skiljs åt och jag blir aningen osäker på om
> det verkligen är cykelväg. Googlar mig in på
> Sollentuna Kommuns hemsida och vägen är till och
> med markerad som cykelväg i deras broschyr
> "Cykelvägar i Sollentuna"..
>
> Nu gäller det bara att skriva ut broschyren och
> hoppas att jag träffar på dom igen.

Som många personer så hade de nog problem med att förstå skilnaden mellan "Jag tycker att det borde vara" och "Det är".

OscarWilde skrev:
> Cyklade längs med Edsviken från Sollentuna in
> mot stan, cyklar alltid rätt långsamt där och
> tar det lugnt där det är skymd sikt. Runt en
> kurva kommer det två äldre personer
> promenerandes och jag passerar dom samtidigt som
> damen i fråga höjer rösten lite och nämner
> något som "jäkla cyklister, det är gångbana".
> Jag hinner iaf ropa tillbaka att det är faktiskt
> cykelväg här varav gubben reagerar kraftigt och
> börjar skrika om cykelförbud. Jag stannar och
> vänder för att förklara, han hävdar bestämt
> att det sitter förbudsskyltar mot cykel uppsatta
> och att jag borde hålla mina ögon öppna.
>
> Vi skiljs åt och jag blir aningen osäker på om
> det verkligen är cykelväg. Googlar mig in på
> Sollentuna Kommuns hemsida och vägen är till och
> med markerad som cykelväg i deras broschyr
> "Cykelvägar i Sollentuna"..
>
> Nu gäller det bara att skriva ut broschyren och
> hoppas att jag träffar på dom igen.

Det är ju en fin väg men ganska smalt på sina håll och en hel del skymda kurvor så att köra lugnt där känns som det enda rätta.

Dagens pendling från Floda till Göteborg bjöd på 3 mil konstant motvind i ca 10 m/s. Tungt för benen. Men det var lite trafik och få cyklister ute, kanske många räknar med att det ska regna. Råkade bara ut för två korta skurar som knappt gjorde mig blöt.

Pyspunka, fick stanna och fylla på 8 gånger på vägen till jobbet.
Bra mycket fler cyklister idag, hornstull var värst som vanligt.

Mer misär, men något mer sansad misär. Valde cykeln med skärmar efter nattens Noakväder. Tyvärr hade det torkat rätt bra, nästan så jag hoppas på blöt eftermiddag så jag åtminstone gjorde rätt cykelval :)

Andra dagen efter semestern. Kränkte en kille på en Bottecchia och 5 min senare var benen slut. Det kan ta ett tag att komma i samma pendlingsform som före semestern...

Trevlig pendling förutom att jag nästan frontade med en cyklist på lånecykel utanför Fotografiska. Han vinglade över hela cykelbanan och tittade åt alla håll utom rakt fram, lyckades dock pressa mig mellan honom och väggen, tur att man inte kör bredare styre än 42 cm.

Fin cykling i morse, lagom varmt och lite sol. Sitter nu och tittar ut, det blåse, det regnar. I förrådet står finracern och väntar och benen är nyrakade. Jobbar nog över en stund...

Regn på hemvägen och en självmords Nishikisvettopendlare som tyckte att rött gäller inte mig, när bilarna fått grönt så kom han farandes i full fart, efter Årstaberg (tvärbanan). Annars var det riktigt mysigt i regnet.

Någon annan svettopendlare tog rulle på mig utmed Stadsgårdskajen, orkade inte hänga av hen, benen trötta från ett pass igår. Skön pendling annars men blir det mycket kallare på morgonen åker benvärmarna på.

Hade en mopen framför mig längs hela skeppbron, passade utmärkt att han tog vinden. Roligaste var scott-räsern som låg bakom mopeden och plingade för omkörning.

Fick obehagliga VR vibbar av ösregnet igår eftermiddag. Imorse stod jag och höll i armvärmarna då min termometer visade 12 grader vast almanackan visade 9 augusti, vem sa global uppvärmning?

Knickers och kortärmat. Hade varit skönt med armvärmare.
Antydan till snor och halsont, men det kommer att gå bort innan Cykelvasan.
Annars var det som vanligt fint ut mot Erstavik. Några vattenpussar gav snygga lerstänk på ben och skor.

Hade en jätteskön cykling hem igår på racern i duggregnet, funderade rent av på en längre tur, när cykeln plötsligt försvann och jag gjorde nån slags judo-rullning på trottoaren. Det visade sig att jag hade glömt det här med blöta brunnslock.
Förutom ett pyttelitet sår på handen så blev jag inte ens smutsig, helt otrolig tur.

Nedsprutad av omkörande bils spolarvätska på Ältavägen. :-(
Sker lite för ofta för att det ska vara en slump att de gör rent rutan just när de kör om en cyklist. De vill nog att man bör ligga på cykelbanan som går parallellt med vägen, vilket jag också gör i uppförsbacken efter Hellasgården. Men cykelbanan är i så dåligt skick så det är inge kul att ligga där och mosa på platten eller nedför.

Tillbaka
Topp