Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Första cykelpendlingen efter semestern, gick förvånansvärt bra och med ungefär lika lite folk som vanligt från stan ut mot Järfälla.
För blodtryckets skulle verkar det vara bra att inte cykla genom city.

NNNN

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Alla insändare och skribenter pratar om dessa
> lycra-klädda gubbar med TdF-komplex som härjar
> på cykelbanorna.

"kontorsarbetande män med tights och Tour de France-ambitioner" var det senaste jag såg för 3 dagar sedan i DN: http://www.dn.se/blogg/viktor/2012/08/11/messias-aterkomst-sker-inte-pa-tva-hjul/

Enligt samma krönika går det inte att cykla under vintern annat än som "extremsport". Vilket kanske iofs stämmer ibland... :-)

Lugnare idag. Enda skillnaden var att den dagliga frukostdecilitern med Vitargo utelämnades. Med fett och protein i buken kändes det slött. Tänkte istället njuta av vädret, gick dock över till att retade mig på mottrafikanter.

Observationer:

MOTTRAFIKKANT1: "Hipstern"
Man på SS med allt för trög utväxling för dennes fysik som tvingas köra väldigt långsamt i en uppförbacke bakom ett barnvagnsekipage. Styret är typ tre handtag brett, det börjar vinglas och tillslut, precis innan fallet är ett faktum tvingas vederbörande sätta ner sina vintage sneakers - tur att han inte föll för vintage krukan på huvudet hade inte hjälpt. Va fan är meningen med att ha ett styre som är smalare än axelbredden?, ska det vara framkomlighet får man ju cykla med torson vriden 90grader.

MOTTRAFIKKANT2: "Hippien"
Man på damcykel på smal cykelväg med bitvis skymd sikt som utan hjälm, men med långt ovårdat hår och oansat skägg cyklar med ett gitarrfodral på pakethållaren, monterat på tvären som en skördetröska i huvudhöjd på cyklande juniorer. Hoppas inte att denne man ska betala min pension.

MOTTRAFIKKANT3 "MULTITASKAREN"
Man på järnvägsbron (den smala cykelbanan) över till Södermalm som enhandsvinglar och messar med sin iPhone och därigenom bildar kö bakom sig. Dethäringa med Siri - funkar inte det?

Den förbannade förkylningen sitter i, på fjärde veckan, men i morse klarade jag inte att ta tuben igen så mot bättre vetande fick det bli slowmo-pendling i skjorta och slips. Det tog en trekvart istället för normala knappa 20, var relativt påfrestande både på tålamod och förkylda lungor, genererade svett trots så mycket rullning som möjligt och lägsta växeln i gå-fart uppför Västerbron, men var ändå otroligt mycket trevligare än tuben.

DT skrev:
> Helt oväntat så verkar alla cykelpendlare ha
> kommit tillbaka från semestern idag.
>
> Nu förväntar jag mig en vecka av gnäll om hur
> trångt det är på cykelbanorna, hur alla
> söndagscyklister cyklar på fel sätt, och hur
> skönt det ska bli i november när cykelbanorna
> blir tomma igen. Kryddat med lite obligatoriskt
> nedrackande på "Nishikigubbar i reflexväst som
> cyklar med knäna utåt". ;-)

Javisst så rätt så rätt, och dessutom fort som f-n, han riktigt plöjde genom lämmeltåget vid Helgeandsholmen i morse. Du hade tur DT som mötte honom söder om denna där det var lite mer plats (då han förresten just varvat mig)!

I november blir det skönt igen, vintercykling med snödrivor saltslask och frusen modd ojoj så kul det ska bli.

staine skrev:
> I november blir det skönt igen, vintercykling med
> snödrivor saltslask och frusen modd ojoj så kul
> det ska bli.

+1, för då vet man att man formmässigt netto-gainar på alla posörer.

Idag var det riktigt många cyklister ute, men det gick rätt smidigt ändå. Fast någon har ställt betongklumpar på överfarten vid Brommaplan, det blev lite rörigt.

Stuvstaix skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I november blir det skönt igen, vintercykling
> med
> > snödrivor saltslask och frusen modd ojoj så
> kul
> > det ska bli.
>
> +1, för då vet man att man formmässigt
> netto-gainar på alla posörer.

+2 Har aldrig känt mig så stark som när jag precis tagit fram räcern efter att ha slitit mig igenom vintern på dubbdäck.

Idag återupplevede jag dubbdäckskänslan med mtb pendling på Kenda Nevergal.

Riktigt trevlig.

Stötte ihop med Telefonplan på en ståtlig Bakfiets, det blev en liten trevlig pratstund om Sverigetempo, Pyreeneiska uppförsbackar, retard +ANNAT

Annars som vanligt.

Motvind in till stan = suger
eftersom det är varmt och jag bor på Ingarö så kommer vinden att vända och jag kommer få motvind hem = suger
Tappat hela mek-kittet någonstans mellan Ingarö och Nacka, osäkert var = lätt att jag kommer få punka på vägen hem idag.

Ingen som sett en liten nätpåse med pump, CO2 patroner och slang? och sannolikt en gammal skrotad CC flaska på vägen?

Orminge skrev:
> Gick bra men mycket folk i kostym som vinglar med
> ena handen över en Iphone.
>
> anilson håller koll på vägen hem.

+1

JMT skrev:
> +2 Har aldrig känt mig så stark som när jag
> precis tagit fram räcern efter att ha slitit mig
> igenom vintern på dubbdäck.

Jag höll på att trilla baklänges i våras när jag försökte trampa igång räcern på samma sätt som jag gjort med vintercykeln i några månader.

Fick sällskap av en herre som behövde lite vägvisning in mot stan, perfekt väder. Nytt hastighetsrekord (uppmätt iaf) om det nu stämmer =0)

33223892.jpg

Farbror Tille förgyllde hempendlingen med sällsis genom ökända Stadsgården till dekadenta lattestan.
Fin runda sen, masterna stog fortfarande kvar men med varningsskyltar runt. Erstavik hade blivit blått! och Flaten var fint, Sköndal också. Mötte sen en hel del hofvare, på väg till Farstaträningen antar jag.

Första pendlingen på 5v, lite tung i benen. Fick kränka lite svetton som tog min rulle, skönt att vara tillbaka!

vit skåpbils-miffona hittade på nån ny variant när personen på passagerarsidan häver sig ut genom fönstret och ropar "stopp" när de skall svänga och har väjningsplikt mot cyklisterna. Gör de så mot bilister också, månntro?

Passerade ett kaotiskt motionslopp mellan Fredells och Älta. I kvällsrusningstrafiken körde klungan mot rött, höll uppe en kolonn bilar som stressat tutade och försökte köra om. Det såg helt kaotiskt ut. Vad var det för brilliant tävling?

Jag förstår inte riktigt poängen med att krångla sig så långt fram vid rödljus så att man inte ser när det blir grönt.

Gubben framför mig tyckte att det var en bra ide att snyta sig snett bakåt, mot mig. Tror inte att jag fick något på mig men var redo att berätta hur äckligt det är, men han åkte (såklart) mot rött så fick aldrig chansen.

Såg en cyklist och bilist krocka på Götgatan. Cyklisten körde om bilen till vänster i det vänstra körfältet och bilen gjorde då en vänstersväng. Cyklisten stod i alla fall upp och var kontaktbar efteråt. Vet inte riktigt vem jag tyckte gjorde mest fel. Antagligen båda två.

Krashade på vägen till jobbet. Dubbelriktad cykelbana. Bara mitt fel, åkte bakom en annan snubbe som höll min fart, tog inte inte rulle utan höll ett antal meter bakom. När han åkte om åkte jag också om. Dumt dumt dumt, innan han är färdig med sin omkörning har ju inte jag fri sikt. När han svänger in har jag en annan cyklist på väg rakt emot mig som jag inte hade uppmärksammat innan. Jag väjer (han har ingenstans att ta vägen) men vi åker delvis in i varandra och jag åker dessutom in i bakhjulet på en cykel framför.
Lyckligtvis klarade sig de andra två cyklisterna utan att åka i backen. Jag åkte i backen men det är mest skrubbsår, lite ont i knät men troligen ingen fara. Bakhjulet blir det fälgbyte på.

Är du cyklisten jag krockade med och fick skador på cykeln så PMa tid och plats så vet jag om det är rätt person, jag kan inte se annat än att jag var vållande.
Jag har mött cyklisten många gånger så kan förhoppningsvis kolla att hans cykel är ok imorgon om jag inte får svar här. Bad om ursäkt efter krashen och då verkade person och cykel vara ok men ibland upptäcker man ju saker först senare. Jag skäms ordentligt, tänk om vi hade frontat i 30 från vardera hållet.

Fick mig en tankeställare ang det här med att åka efter folk och även hastighet. Jag lägger mig aldrig olovandes på rulle men att åka om i ca 30 när någon annan kör om framför så att man har försämrad sikt framåt är korkat. Ruskigt också hur lång bromssträckan är. Jag ska sakta ner oftare i fortsättningen. Mitt sätt att köra kändes säkert tills jag upptäckte att det inte var det.

JMT skrev:
> När han åkte
> om åkte jag också om. Dumt dumt dumt, innan han
> är färdig med sin omkörning har ju inte jag fri
> sikt. När han svänger in har jag en annan
> cyklist på väg rakt emot mig som jag inte hade
> uppmärksammat innan.

<bikt>
Gjorde precis samma sak idag på Liljeholmsbron. Kunde ha gått riktigt illa, men som tur var fanns det lite utrymme för 3 cyklister i bredd. Hade inte ens bråttom, var bara mer disträ än vanligt. Skäm(de)s som en hund. Förlåt.
</bikt>

Thomas

Bara att inse att man inte kan hålla samma fart genom innerstan som man gjorde i somras då gatorna var tomma. Det är riktigt mycket cykelpendlare på eftermiddagarna och det mest skrämmande är att det är så jävla många som inte har hjälm, och många av dem som inte har hjälm har även hörlurar kopplade till någon Ipod/iphone/whatever.

Gårdagens hemfärd skulle innehålla en liten extrasväng på Järva. Tog in bakom crossbanan upp mot Astrid Lindgrens berg. Det var ett väldans plockepinn en bit in i skogen. Många lyft blev det. Chansade på en liten stig som såg fri ut. Den tog slut i ingenting. Det blev lite pushbike i ingenmansland innan cyklingsbar stig uppenbarade sig.
Tog grusvägarna hemåt. Mötte en crosscyklist vid långhåriga korna...HappySpotting?

Helt OK m a o. Förutom att framväxeln sa upp sig. Mekning ikväll.

Varning, en korkad fåntrattsidiot har fällt ett litet träd och lagt över vägen på vuvuältan precis efter en brant nerförsbacke och en kurva där det är mjukt med grus, om man kommer från Sicklahållet! Ett annat träd var det hugget i så snart kanske det ligger två där.

@Staine: Kan du specificera var? Sickla, Hästhagen, Hellasgården, Älta, ANNAT? Kommer tempopendla hem om några timmar.

Långsam pendling hem med skevt buckligt bakhjul o ont i knät. Blir nog kollektivtrafik imorgon ändå :(. Det blir CX-pendling tills jag byggt om bakhjulet.

Stumpy skrev:
> @Staine: Kan du specificera var? Sickla,
> Hästhagen, Hellasgården, Älta, ANNAT? Kommer
> tempopendla hem om några timmar.

sorry såg inlägget först nu men det är ok iaf den är undanskuffad nu av nån vänlig själ men den låg nån km efter Hellasgården på väg mot höga masten som är före kurvan med lilla stubben innan man kommer till hala bron typ :-)

Hur får jag in det i min gpx fil, måste jag linda med kolfiber?

Annars händelselös pendlig i vanlig ordning.

/pox

staine skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Staine: Kan du specificera var? Sickla,
> > Hästhagen, Hellasgården, Älta, ANNAT? Kommer
> > tempopendla hem om några timmar.
>
> sorry såg inlägget först nu men det är ok iaf
> den är undanskuffad nu av nån vänlig själ men
> den låg nån km efter Hellasgården på väg mot
> höga masten som är före kurvan med lilla
> stubben innan man kommer till hala bron typ :-)

Senast ändrad:
200% luftfuktighet när jag åkte vid 16:30, aldrig svettats så mycket. Lite moppe/racer action vid Alvik, annars var det lugna gatan, regn trollar bort cyklister.

Fick kränka en moppe, lite trist att ligga bakom en väsnande och illaluktande tvåhjuling. Annars så var luften fuktig så jag svettades ymnigt!

BlackCanon skrev:
> Tog grusvägarna hemåt. Mötte en crosscyklist
> vid långhåriga korna...HappySpotting?
>

Möglich, jag har kört svettopendling hem över Järva två kvällar i rad. Fast jag har dålig koll på vad klockan kan varit.. fortfarande vimmelkantig efter semestern, 18-19 typ.

Tillbaka
Topp