Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > JKolmo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Luke skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Selast skrev:
> > > >
> > >
> >
>
> >
> > >
> > > > -----
> > > > > Luke skrev:
> > > > massa text
> > > > >
> > > > > Varför inte lämna i cykelkläder och
> dra
> > > > direkt
> > > > > från dagis till jobbet?
> > > >
> > > >
> > > > För att jag inte kan lämna bilen på
> dagis.
> > > > Måste ha bilen för att frakta dit kidsen,
> > > för
> > > > långt för promenad.
> > >
> > >
> > > Jo fast om du kör bil iklädd cykelkläder
> så
> > > gör du ju som Selast föreslår.
> >
> > eh....?
> > Kläderna är inget problem, det är att dumpa
> > bilen. Måste hem med den först.
>
> Skaffa större barn, problem solved :-)

Tror det löser sig med tiden... :-)

Bra tempo in imorse trots rätt mycket trafik. Måste jobba på självdisciplinen gällande att släppa tävlingstänket i stan, känner att man dras med i omkörningscirkusen vid Stadshuset/Norr Mälarstrand. Någon som har tips på hur man kan släppa sargen och komma in i lugn-och-ro-cykling i stan? Mentalt alltså :-)

Mörka moln, jadå kom några skurar och lite muller.
Racerhipster höll att på bli mosad av buss efter västerbron, kollade till vänster lite väl sent och sen sträcka sig panikartat efter bromsarna, bussen var med på noterna och vek ut en fil.

Sen när man kommit och ställt cykeln i hallen och satt sig framför datorn så pyser det till i hallen och bakdäcket är tomt, fan. Orkar inte byta slang.

Idag var en jäkla konstig dag. Fyra "incidenter" med gående, en där jag fick toknita från kanske 35 km/h. På morgonen var det en japan som jag tyckte att jag hade ögonkontakt med medan han i själva verket sökte den perfekta bildkompositionen, vinglandes i cykelkörfältet på Sveavägen... En grej där en cyklist kom i full fart och tvingade mig att möta honom på fel sida, kändes jäkligt osäkert. Ingen dag då man köper en lott. I och för sig hände inget men det var bud på dåligheter flera gånger.

Fullt torkskåp på jobbet. Ska bli skönt när det blir kallt och blött så de flesta parkerar medan jag planerar att köra vidare.

Kul att träffa på några kossor på hemvägen från Akalla till Annedal. Kändes som att det var ovanligt många ute på cyclocross också (inte kossor, cyklister).
Kossa.jpg

Tämligen händelselös pendling idag. Noterade bara att jag alltmer sällan blir "kränkt" av andra cyklister... :-) Upptäckte att det öppnat ett fik i brovaktarhuset på Stockholmssidan av Lidingöbron.

Vad är det som händer i göteborg? Normalt så är det bara korgcyklister och långsamma svettos ute, men idag stötte jag på inte mindre än tre snabbisar! Och blev kränkt av en fakie, hyffsat pinsamt att jag inte orkade komma ikapp upp för Götaälvsbron...

Tog vägen via Götgatan, tjockt med cyklister hela vägen och relativt tomt i körfälten.
Igår tog jag vägen förbi Rosenbad och där satt skyltar om ingen cykling trots att det är en bred cykelbana där som har varit där mycket länge. Jag utgick ifrån att det var ett misstag och cyklade där ändå, någon som vet någonting?

Visste ni att om man som fotgängare stirrar tillräckligt stint framåt, alternativt ner i sin mobiltelefon, så blir man faktiskt odödlig. Det fungerar lite på samma sätt som med odödlighetsreflexvästen för oss cyklister. Har man en sådan på sig kan man köra lite hur som helst.

Men bortsett från det var väl morgonens pendling alldeles utmärkt. Fin kommunikation med bilisterna, medvind och framför allt varmt - 15 grader klockan 7 på morgonen. Typ bättre än på hela sommaren. Kan bli en bra dag det här.

Klockan 8 prick verkar vara allra sämste tidpunkt att lämna söderort. Fullt i trafiken, massor av vingelcyklister, och ett helt led med fotgängare (någon dragandes en rullväska som grädde på moset) som stävade mot körriktingen i cykelbanan längs byggplanket vid Hornstull. De enda som inte jobbade emot en i dag var bilisterna jag stötte på, så de allra flesta var uppmärksamma och generösa.

Vad varmt det var imorse! Körede i långärmad tröja och 3/4 baggys och höll på att koka över! Vad hände med kylan? För övrigt rätt lungt och få cyklister i Norrort. Den som planerat cykelbanan runt bygget vid Universitetet får mig att tänka på Monty Python sketchen "100 meters for people without sense of direction"...

Jannetuba skrev:
> Kul att träffa på några kossor på hemvägen
> från Akalla till Annedal. Kändes som att det var
> ovanligt många ute på cyclocross också (inte
> kossor, cyklister).
>

Va där det för väska? Stl? Får man plats med en dator modell mindre?

I kortkort genom Erstavik.

01Erstavik.jpg

02Skjutbanan.jpg

Dagens händelse var när en hybridpendlare gjorde dumma omkörningar på cykelbanan vid Munkbroleden. En mötande kvinnlig cyklist lappade till honom med handflatan. Tror han lugnade ner sig lite efter det.

Stumpy skrev:
> I kortkort genom Erstavik.
>
Härligt! önskar man hade mer skog på pendlingssträckorna

Det är typ den här modellen (finns flera liknande): http://www.topeak.com/products/Bags/MTXTrunkBagDX

Laptop kan vara svårt att få i, snarare är det nog iPad-storlek som gäller. Tycker att väskan funkar bra annars för cykelprylar, kläder, kanske några kontorsgrejer och liknande. Väskan fanns åtminstone tidigare hos Cykloteket, och jag har för mig att jag sett den hos Sportson (till lite bättre pris). Hyfsat dyr då du behöver både väska och hållare.

salle skrev:
> Jannetuba skrev:
> -----
> > Kul att träffa på några kossor på hemvägen
> > från Akalla till Annedal. Kändes som att det
> var
> > ovanligt många ute på cyclocross också (inte
> > kossor, cyklister).
> >
>
> Va där det för väska? Stl? Får man plats med
> en dator modell mindre?

En härlig tur mellan Lund Malmö i morse, låg och drog tillsammans med en annan cyklist det är skönt att kunna hjälpas åt.

Körde sent genom stan idag, klockan 10. Helt fantastiskt, ingen stressade människor, bara feelgood. Har nog aldrig cyklar så långtsamt, stannade tom upp och fotagraferade denna gynnare som vid Silverdal vågade sig över cykelbanan när den värsta rusningen lagt sig.

Grasshopper.jpg

Tack!

Jannetuba skrev:
> Det är typ den här modellen (finns flera
> liknande):
> http://www.topeak.com/products/Bags/MTXTrunkBagDX
>
> Laptop kan vara svårt att få i, snarare är det
> nog iPad-storlek som gäller. Tycker att väskan
> funkar bra annars för cykelprylar, kläder,
> kanske några kontorsgrejer och liknande. Väskan
> fanns åtminstone tidigare hos Cykloteket, och jag
> har för mig att jag sett den hos Sportson (till
> lite bättre pris). Hyfsat dyr då du behöver
> både väska och hållare.
>
> salle skrev:
> -----
> > Jannetuba skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kul att träffa på några kossor på
> hemvägen
> > > från Akalla till Annedal. Kändes som att
> det
> > var
> > > ovanligt många ute på cyclocross också
> (inte
> > > kossor, cyklister).
> > >
> >
> > Va där det för väska? Stl? Får man plats
> med
> > en dator modell mindre?

En löpare skrämde mig i morse. Han höll örnkoll på cyklisten som mötte oss båda och skulle precis tvära vänster precis framför mig. Blev en till tvärnit för en cyklisttjej som körde in på en snabb raka utan att titta åt varken höger eller vänster.

Nästan påkörd av bmw som körde mot rött i Alvik, sen var det några galna cyklister som tänkte jag kör om och skiter i om jag får möte...annars var det lugna gatan hem.

Hur seriöst ser ni på jobbpendlingen, ser ni det som träning eller att är det mer att ta sig A till B?
Själv kör jag riktig uppvärmning, 20 min tempo, och sen när man kommer in i stan så "rullar" jag bara då det är heeelt livsfarligt att hålla över 20, eller överhuvudtaget vara i cykelbanan för den delen..
Snittar ca 33km/h inkl rödljus/trafikstopp därmed inte sagt att jag stannar för varje röd lampa men ibland måste/bör man...

Då jag loggar allt med Suunto Ambit och lägger in i Firstbeat Athlete så blir detta ganska högkvalitativ träning, har ca 25km enkel väg hamnar då på för er som kan Suunto på TE 3.8-4.8...

Vill bara bolla lite om man skall se detta som träning eller hellre "rulla" till jobbet och sedan ge sig ut på 6 mils rundor var 3e dag istället??

Har varit typ skadad i 2 år så jag har börjat min resa tillbaka i maj i år och bara hpllt mig till kortare sträckor dvs ca 5 mil om dagen

//Raffe

Dagens hemfärd slog fan alla sorters rekord i vidrighet. I korsningen vid skanstull (götgatan/Ringvägen) så var det grön gubbe för fotgängare, bilar får svänga höger upp till bron samtidigt. En röd Volvo rullar sakta mot övergångsstället och när det slår om från rött fortsätter idioten att rulla demonstrativt mot fotgängarna som hunnit halvvägs över varvid han kör på en stackars gravid kvinna som rultade fram. Med hjärtat i halsgropen kunde jag bara se hur han körde på henne och det fanskapet fortsatte sedan utan att bry sig ett skit! Som tur var touchade det kvinnans högra ben i rätt läge, så hon snurrade runt lite på ena klacken och klarade sig oskadd, om än chockad. Jag fick ögonkontakt med henne och hon nickade till mig att allt var OK, sen rullade jag i chocktillstånd sakta uppför skanstullsbron.

Ser ni en röd Volvo 945'a med registreringsnummer DCR466 förutsätter jag att ni slår in MINST en ruta på fanskapets bil, ännu hellre slår in pannbenet på aset! Jag kommer åtminstone att bedriva lite U-lock justice på svinets bil om jag ser den igen, funderar även på att ringa fanskapet imorgon och avreagera mig lite!

Har bara jobb-telefon tillgänglig nu, så jag vill inte ringa fordonsregistret och kolla vad puckot heter och vart han bor. Nån annan kanske orkar/vill?

FRISKRIVNING:
Nej, jag uppmanar INTE på något vis folk att begå brott. Ovanstående är bara fritt taget ur mina fantasier och skall således inte uppfattas som direkta uppmaningar. Jag skulle bli mycket besviken och bestört om någon gjorde något illa mot denna bil, absolut bestört.
SLUT FRISKRIVNING.

kalis skrev:
> Dagens hemfärd slog fan alla sorters rekord i
> vidrighet. I korsningen vid skanstull
> (götgatan/Ringvägen) så var det grön gubbe
> för fotgängare, bilar får svänga höger upp
> till bron samtidigt. En röd Volvo rullar sakta
> mot övergångsstället och när det slår om
> från rött fortsätter idioten att rulla
> demonstrativt mot fotgängarna som hunnit
> halvvägs över varvid han kör på en stackars
> gravid kvinna som rultade fram. Med hjärtat i
> halsgropen kunde jag bara se hur han körde på
> henne och det fanskapet fortsatte sedan utan att
> bry sig ett skit! Som tur var touchade det
> kvinnans högra ben i rätt läge, så hon
> snurrade runt lite på ena klacken och klarade sig
> oskadd, om än chockad. Jag fick ögonkontakt med
> henne och hon nickade till mig att allt var OK,
> sen rullade jag i chocktillstånd sakta uppför
> skanstullsbron.
>
> Ser ni en röd Volvo 945'a med registreringsnummer
> DCR466 förutsätter jag att ni slår in MINST en
> ruta på fanskapets bil, ännu hellre slår in
> pannbenet på aset! Jag kommer åtminstone att
> bedriva lite U-lock justice på svinets bil om jag
> ser den igen, funderar även på att ringa
> fanskapet imorgon och avreagera mig lite!
>
> Har bara jobb-telefon tillgänglig nu, så jag
> vill inte ringa fordonsregistret och kolla vad
> puckot heter och vart han bor. Nån annan kanske
> orkar/vill?
>
> FRISKRIVNING:
> Nej, jag uppmanar INTE på något vis folk att
> begå brott. Ovanstående är bara fritt taget ur
> mina fantasier och skall således inte uppfattas
> som direkta uppmaningar. Jag skulle bli mycket
> besviken och bestört om någon gjorde något illa
> mot denna bil, absolut bestört.
> SLUT FRISKRIVNING.
------------------------------------------------------------
Vad sa polisen när du ringde och ville göra en anmälan och kunde lämna bilmärke, modell, färg och registreringsnummer ? :-/ T

Kalis, ring 11414. Du skulle tagit uppgifterna från kvinnan och frågat om hon ville anmäla. Å andra sidan, om hon gjort en anmälan borde hon polisen kunna se det. Fy fan vilken jävla idiot.

Jag pratade med Anna på Polisens tipstelefon och hon mottog min tips-anmälan. Hon var minst lika lite imponerad av förarens framfart som jag var och meddelade att om det skulle inkomma en anmälan från "offret" så skulle jag bli kontaktad i frågan. Själv orkar jag inte stå som anmälare i ett ärende där man själv är typ tredje< part, "been there done that" så att säga och det var ytterst fruktlöst de andra gångerna, så det fick bli ett enkelt tips i all välmening!

Min förhoppning är att registreringsnumret på denna Volvo tapetseras på polisens anslagstavlor i samtliga distrikt i Stockholm och att de argaste av de arga piketpatrullerna råkar korsa denna Volvos vägar i ett mörkt industriområde en sen kväll.

Polisen läser väl både här på Happy och mina utläggningar på Facebook, därför skriver jag friskrivningar överallt, bara så man slipper bli åtalad ifall det skulle hända en olycka med Volvons fönster eller liknande.

FRISKRIVNING: Jag uppmanar absolut inte någon, inklusive min egen person, till brott, det vore förkastligt och förjävligt.
SLUT FRISKRIVNING.

Det är i frisk skön morgon i södra delen av landet (alltså Skåne;-), lite motvind men annars rätt ointressant i alla fall i jämförelse med Kalis.

Rekordmycket cyklar ute, och fler starka än vanligt. En stor herre på MTB drog som ett lok från Hornstull och uppför Västerbron.

Min puls ligger förresten fortfarande 5-10 slag över normalt under belastning efter återkomsten min långa smygförkylning, skall man börja oroa sig månne? Eller är det bara att acceptera hur otroligt mycket färskvara formen är?

Girade och utstötte gutturala ljud när fotgängare plötsligt uppenbarade sig i körfältet på Vasagatan, mot röd gubbe. Jag är fortfarande lite skakis, för det var nära. Jag hade definitivt slagit mig mycket, och det hade hon också, om vi krockat.

Annars en skön morgon!

Kallt på morgonen, fick stå på ordentligt för att få upp någon värme. Passerade Götgatsinfernot vid åtta vilket är en extremt dålig tid. Min empiriska forskning fortsätter, det är inte MAMIL:arna som är trafikfarligast, det är YWIS:arna*, med sina iPhones och caffe latte.

*Young Women In Skirts

JMT skrev:
> Igår tog jag vägen förbi Rosenbad och där satt
> skyltar om ingen cykling trots att det är en bred
> cykelbana där som har varit där mycket länge.
> Jag utgick ifrån att det var ett misstag och
> cyklade där ändå, någon som vet någonting?
>
Kanske har att göra med detta?

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/hojd-sakerhet-vid-rosenbad_7492822.svd

Avstängda cykelbanor, där fick Al Qaeda så dom teg!

Synnerligen händelsefattig morgon, utom möjligen när jag hamnade lite väl nära en kommuntraktor som körde på cykelbanan och inte visade någon som helst avsikt att sakta ner. Jag kom från höger, svängde ut framför honom och hade sett honom försvinna i backspegeln om jag haft någon.

24.03 - rekord! Nu funkade alla växlarna så därav tiden. Liljeholmsbron var packad av gymnasiefärskingar som gick tre/fyra i rad... Lyssnade inte på ringklocka... Fysisk kontakt klapp på axel utlöste en del glada rop...

Vad är en happy korrekt ringklock hantering?
- Funderar på visselpipa! Vilket kanske enbart funkar för några...

På hornsgatan flöt det på... En hornsignal från bilist vid omkörning av cyklist. Han hade nog problem... Annars flöt det fint. Dax för fingervantar i ryggan...

Eftersom det var avstängt utmed Rosenbad tog jag Jacobsgatan o sen tog cykelbanan slut. Vet inte hur dom tänkt man ska cykla vid Sheraton, men jag kommer inte ta den vägen igen.

Sen blev jag väldigt förbryllad imorse - körde om en man i kavaj i sakta mak framåt runt Brommaplan på väg in mot stan. När jag väl kommer in mot Alvik cyklar jag om honom IGEN... Tyvärr drog han mot Äppelviken innan jag hann fråga om vilken genväg han tog... Nån annan som vet???

JMT skrev:
> Normal pendling, hamnade rätt efter de flesta
> rödlysen, körde inte om vid övergångsställ.

Bra, det kanske gick en dalmatin där. Med en adventskalend i munnen?
(förlåt men det var oemotståndligt, jag försökte men kunde bara inte låta bli :-))

petlarss skrev:
> Eftersom det var avstängt utmed Rosenbad tog jag
> Jacobsgatan o sen tog cykelbanan slut. Vet inte
> hur dom tänkt man ska cykla vid Sheraton, men jag
> kommer inte ta den vägen igen.
>
> Sen blev jag väldigt förbryllad imorse - körde
> om en man i kavaj i sakta mak framåt runt
> Brommaplan på väg in mot stan. När jag väl
> kommer in mot Alvik cyklar jag om honom IGEN...
> Tyvärr drog han mot Äppelviken innan jag hann
> fråga om vilken genväg han tog... Nån annan som
> vet???

Bröderna Rongedahl?

Har lugnat men sen igår då jag höll på att bli klippt rejält av en vänstersvängande bil som bröt mot flera trafikregler.

Jag ska svänga höger i en fyrvägskorsning, han kommer från höger blinkar inte, drar över heldragen linje på fel sida av refugen och in på min vägbana med stirrig blick. Tur att jag hann se i tid att han kom emot mig. En cykel hade han på dragkroken också. Hann aldrig se vad det var för bil eller ta numret. Tyvärr. Chockad fortsatte jag till dagiset hundra meter bort!

Han borde inte ha körkort, vilket han förmodligen inte hade heller. Nu antar jag en massa.

Idag var det friskt.

Fy f*n... Pga utgång med jobbet så blev det lokaltrafiken. En bra dag blir det 13 min promenad, 9 min pendeltåg, någon minuts promed på Centralen, 1 min T-bana. Jo tjena, pendeln var fullknökad så det var bara att hoppas på att telefonen inte skulle ringa (omöjligt att få upp armarna). På väg till T-banan var det en enorm kö, problem med de nya spärrarna? "Jag ångrar mig direkt" brukar en kollega säga om de gånger han tar SL till jobbet. Är böjd att hålla med... svettig och stressad kom jag in på jobbet - utan att ha "tränat".

Bilagor

• Tbana.JPG
    Tbana.JPG
    58.3 KB · Besök: 28
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp