Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Händelselös och kylig förutom att jag höll på att fronta med en jubel idot som höll till vänster genom den gigantiska permanenta vattenpölen vid bygget vid Enebyängar. Jag fick i sista stund kasta mig ut i det djupa vattnet i diket till vänster för att undvika en kollision. Ropade några väl valda ord om vikten av att hålla till höger när man möts vilket resulterade i någon lam kommentar om att vattnet "är så djupt där"... Hur djävla svårt ska det vara?

Premiär för den nya vinterpendlaren. Måste göra lite småjusteringar av växel, efterdragning och höjning av sadel annars verkar allt fungera bra.

Faktiskt riktigt behaglig. Strålande sol över Götaälvbron.
Enda som finns att klaga på är att cykelbanan var avstängd på 5 ställen pga olika väg och byggarbeten.

Vacker höstpendling ständigt avbruten av nya väg- och cykelbanejobb. Nu är även cykelbanan på västra sidan av norra kyrkogården uppgrävd. Seg i benen sannolikt beroende på vin till maten igår.

Det var parkeringsplats på Kungsbron efter att en buss fått stopp tvärsöver hela vägen. Jag snirklade mig stiligt fram mellan bilar och bussar glatt samspråkande med mina medcyklister. Njöt sedan av en i stort sett helt bil- och busstom Kungsgatan.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> Premiär för den nya vinterpendlaren.

Det där måste vara i modernaste laget för dig, eller? Snajdigt skärmarrangemang!

Premiärpendling efter supersars i halsen och näsan. Vågade inte åka när alla andra åkte så jag stack iväg vid tio och hade en grymt skön höstpendling helt ensam på cykelbanorna.

kking skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Premiär för den nya vinterpendlaren.
>
> Det där måste vara i modernaste laget för dig,
> eller? Snajdigt skärmarrangemang!

Ja, men den är äldre än min gamla Monark. Skärmarna ja, galet breda och långa, behöver inga extra stänklappar.

En bit ner på den här sidan finns fler bilder och lite info om cykeln

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1166636/page=7

Det var rätt svalt idag, så det var enklare att försöka pendla med bibehållen vilopuls. Allt för att undvika att bli svettig.

Vägen från Solna station till Ulriksdals satrion börjar likna en en cyklocrossbana. Brant stigning med trottoarkanthinder, gräsmattacykling och slalombana.

Tog finracern till jobbet idag och stötte på ett nytt pendlingsproblem: Slut på batteri i växlarna (Di2). Eller rättare sagt: låg batterinivå med följden att framväxeln inaktiveras. Vilket den gjordes när den låg på lilla klingan... 34-11 räckte dock för att klara gröna-vågen Ringvägen-Folkungagatan.

Har inte laddat sedan tidigt i somras så man får väl skylla sig själv...

Supertramp skrev:
> Tog finracern till jobbet idag och stötte på ett
> nytt pendlingsproblem: Slut på batteri i
> växlarna (Di2). Eller rättare sagt: låg
> batterinivå med följden att framväxeln
> inaktiveras. Vilket den gjordes när den låg på
> lilla klingan... 34-11 räckte dock för att klara
> gröna-vågen Ringvägen-Folkungagatan.
>
> Har inte laddat sedan tidigt i somras så man får
> väl skylla sig själv...

Hur många mil klarade batteriet? Mitt tog slut efter ca 150 mil (låg ochså på lilla klingan!)

kking skrev:
>
> längs med E4:an vid Kransen, i södergående
> riktning.
> giganten gick en omedebar död till mötes!
> Huga!

Råttan låg kvar när jag cyklade hem vid tretiden.

gsb skrev:
> Hur många mil klarade batteriet? Mitt tog slut
> efter ca 150 mil (låg ochså på lilla klingan!)

Dålig koll på milen. Har inte cyklat så mycket i sommar. Men den kanske laddar ur när den står still också.

På cykelbanan mellan de två korsningarna i Alvik så mötte jag en motorcykel(!) som körde rakt mot mig på cykelbanan för att komma förbi bilkön. Inte som att han tog det lungt heller, damen lite längre fram höll på att krocka rejält.

Sen tyckte jag det var ovanligt många som gick hem från jobbet sen såg jag att tunnelbanan inte gick. Tydligen en flicka som svimmat och ramlat ned på spåret vid Stora Mossen så dom hade stängt av strömmen. Enligt polisen så klarade hon sig med skador på ena benet, kunde gått ordentligt illa. http://www.polisen.se/Stockholms_la.../2012-10-05-1652-Sjukdomolycksfall-Stockholm/

Blir ganska irriterad på dessa cyklister som inte håller till höger, får man slänga en vattenflaska på dom?

Dom bidrar förvisso till vardagsedge men jag fick nog av det idag.

Som vanligt en lördag väldigt lungt på vägen. Solen på väg upp, lite motvind. Ser ut att bli en fin dag, synd att man jobbar och inte kan dra en repa i skogen :(

Haha, jag märkte det där. Den där slänten lär bli lerig och jäklig vad det lider. Spinner lite med mina smala däck redan nu. Serpentinbanan vid arenan är ju lite kul om ingen blådåre kommer från andra hållet. Finns de som verkar tycka att de kan räta ut svängarna och att andra får akta sig.

MarcusS skrev:
> Vägen från Solna station till Ulriksdals satrion
> börjar likna en en cyklocrossbana. Brant stigning
> med trottoarkanthinder, gräsmattacykling och
> slalombana.

Himmelsk pendling idag, lagom varmt. Myste hela vägen till jobbet. Inga trötta ben bara rulla fort fram. Underbart!

Trodde det skulle vara kolsvart. Men det var inte idag. Men vinter latheten har redan slagit till. Körde Golgata GT utan det kryllade av cyklister.
Stötte på en självmords dam som sprang över vägen med huvudet rakt ned i asfalten. Blundar man så ser man inga bussar, bilar eller cyklister. En intressant ide verkar det som.

Fin pendling, lagom varmt, motvind (vilket så här på hösten faktiskt innebär medvind hem) torra vägar, lite folk. Väldigt mörkt innan man kommer till Gurraberg, lite nervigt med omkörande bilar i beckmörkret.
Smolken i bägaren kom på jobbet när låset till omklädningsrummet slutat fungera och man inte kan komma in till kläderna eller duscha.
Spännande att sitta på kontoret i full cykelmundering och jobba, tur att man inte har några möten på fm.

Allt var ganska lagom imorse, förutom att jag hoppas att mina restnoterade långfingrade vantar levereras idag...

Mysig höstpendling. Lite motvind. Blev omcyklad av någon vid Danvikstullsbron som hade jäkligt bra glid trots lite uppförsbacke och motvind.

Härlig morgon, torrt och fint, fick dock vända efter 100 meter och drapera mig i min nya On-One merinoulls-tröja.

Härlig morgonpendling, Nog sista dagen i år jag klarar mig utan lampa på morgonen. Glömde handskarna hemma vilket ledde till rätt kalla händer.

He-rre-GUD vad mina ben hatade mig imorse. Totalt otryck. Första cykelpendlingen på jag vet inte hur länge. Lite kyligt i början men jag hade nog valt rätt med knävärmare, kort tröja och vindjacka ändå.
Varje lite stigning från Årsta till Kista var en pina, grusbranten vid Solna station var inte någon höjdare... Blir spännande att se vad mina ben tycker om hempendling och en timma badminton ikväll :)

Fantastisk skön höstpendling t o r Kista från Södermalm. Enda lilla gruset i bägaren var reflexvästtomten med badmintonrack i ryggan som lyckades köra mot alla rödljus från Karolinska till T-centralen. Trots mer laglydig cykling lyckades jag kränka tomten vid Philipshuset, laddade för besk kommentar men tomten kör naturligtvis mot rödljuset vid Vasagatan och försvinner in på Mäster Samuelsgatan.

Enda som förstörde en fin dag var killen jag mötte uppe på Tranebergsbron som hade blinklampa med minst sjuttiofemtusen lumen riktad rakt i mina ögon. Det var ingen hybridkille heller utan någon på CX/Racer.

bvs skrev:
> Enda som förstörde en fin dag var killen jag
> mötte uppe på Tranebergsbron som hade blinklampa
> med minst sjuttiofemtusen lumen riktad rakt i mina
> ögon. Det var ingen hybridkille heller utan
> någon på CX/Racer.

Montera grön laser som moteld... fast då kanske man får ta betäckning för mötande vingelpellar istället.

Blinkande framljus är väl egentligen inte tillåtet?!!

Bra flyt på vägen hem idag, blev omkörd vid Årstaberg när jag väntade på grönt ljus av en svensk variant på Captain Sweatpants (Från serien Big Bang Theory)

Skönt att vara med i matchen igen efter att ha legat hemma och hostat ons-fre förra veckan. Inget bra flås såklart men hem gick det bättre. Superföre, torrt och inte farligt med löv samt perfekt temp och lagom med kläder.

fan vad lat man är. Jag tog bara gamla vanliga masternaerstavikältaflatensköndalfarstarundan hem idag, en riktig slapp asfaltochasfaltlikgrusrunda :-( Men den är ju så mysig juh! :-)

Nibbe skrev:
> Bra flyt på vägen hem idag, blev omkörd vid
> Årstaberg när jag väntade på grönt ljus av en
> svensk variant på Captain Sweatpants (Från
> serien Big Bang Theory)

Ja, inte var det jag. Stod också och väntade på grönt. Bakom en svart Specialized, som gav skönt häng genom Årstafältet. Tack för ryggen, vem det än var.

Spöregn och blåst/temperatur gjorde att det blev en jacka och benvärmare imorse, trots nyrakade ben.

Kom runt ett krön på cykelbanan längs Johanneshovsvägen och blev helt bländad i regndiset, av en tomte med stark lykta. Tur för tomten att hen väjde (?), för jag hade faktiskt noll koll på var jag befann mig i förhållande till det snabba mötet. Så mycket för extra säkerhet med starka cykellampor i stadstrafik ...

Jag trampade inte vatten, snarare sirap, med otroligt sega ben i dag. Var det den smygande motvinden? Kallt om underbenen blev det också med knickerbockers i kylan och vätan. Men det var fint...

9 Oktober

Bilagor

• 9okt.jpg
    9okt.jpg
    61.7 KB · Besök: 36
Fick mig en rejäl dush uppe på Skanstullsbron då det bildats en stor vattenpöl uti vägbanan som en bil åkte igenom. Gjorde inte så mycket då jag blev blöt ändå. Lite mindre folk än vanligt så det gick att hålla bra tempo.

Tillbaka
Topp