Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

SATANS JÄVLA APK*K!
Fastnade i en rödljuskontroll efter Götgatsbacken korsningen Hornsgatan i morse.
1500kr men jag erkände inte, så vi får ser hur det blir i slutändan. Förra gången ogillades åtalet, men den här gången kan det bli lite svårare, vi får se...

Senast ändrad:
Spottade grus bakom en CX i backen ner mot Liljeholmen, inte bromsar man i nerförsbacke, så det var bara att trycka på lite och rulla om.

Kanske ska man uppgradera med kompislapp också. För jag vill inte bli behandlad med skit från andras bakhjul.

Hybrid - CX
1-0

Du lär dig lite långsamt mao

Själv fyller jag på listan med hantverkarfirmor jag utesluter från kommande upphandlingar. Idag var det en underavdelning till elektrolux som verkligen satsade över fartbulorna för att hinna före mig till korsningen.

Enda roliga idag var gubben på Nybroplan med den starkaste stroboskoplampan jag varit med om. Kunde bara garva men hade man anlag för epilepsi var det nog inte lika kul.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> SATANS JÄVLA APK*K!
> Fastnade i en rödljuskontroll efter
> Götgatsbacken korsningen Hornsgatan i morse.
> 1500kr men jag erkände inte, så vi får ser hur
> det blir i slutändan. Förra gången ogillades
> åtalet, men den här gången kan det bli lite
> svårare, vi får se...

Tråkigt!

Tror du dom känner igen dig om du kommer till rättssalen i tempohjälm igen?

Supertramp skrev:
> SATANS JÄVLA APK*K!
> svårare, vi får se...

Har väldigt svårt att tycka synd om dig.

Jag vet att många här ogillar rödljuskörare och jag respekterar detta. Min egen rödljusmoral är ungefär så här. Om jag kör mot rött så håller jag alltid god marginal till ev annan trafik. Om det finns fotgängare i närheten så saktar jag ner till nästan stillastående. Att bara blåsa förbi rödljusen med folk i närheten är både trafikfarligt och respektlöst tycker jag. Jag förväntar mig inte att alla behöver tycka att jag resonerar rätt, men så tänker jag i alla fall. Rödljuset efter Götgatsbacken efter Slussen brukar jag sakta rulla över för att sedan svänga höger om det inte kommer någon trafik från Hornsgatan. Alternativt åker jag rakt fram och kör bilvägen ner mot Skeppsbron. 1500kr böter är inte rimligt, brottet står inte i proportion med straffet anser jag. Därför ska de åtminstone få jobba lite om de ska få sina böter av mig. Tempohjälm är för mig en självklarhet i rätten, åtminstone när det gäller cykelrelaterade brott.

När jag inte erkännde gick polisen som stoppade mig in i sin buss för att hämta några papper. Det tog lite tid och under tiden så pratade jag med en annan kille som stod med en böteslapp i handen. Jag trodde han också hade cyklat mot rött. Han var en gammal triatlet och vi pratade lite cykel och träning. Det tog lite tid, och jag märkte att det inte fanns någon polis i närheten och jag skulle ha extremt goda chanser att undkomma om jag bara satte mig på cykeln och drog. Jag började ta på mig min ryggsäck och gränslade cykeln. Då tittade triatleten lite undrande på mig undrade var jag tänkte ta vägen, och jag insåg att han också var polis och inte en kille som själv fått böter. Pinsamt!

Senast ändrad:
Det gick långsamt för studenterna uppför Kung Oskars bro idag, var tvungen att hoppa ut på vägen istället för cykelbanan och fick därmed tillfälle att kränka 3 bilar.

Bra morgon!

Vad gör man sig skyldig till för brott om man cyklar så här?

Gtgatsbacken.jpg

Alltså man åker upp på trottoaren och passerar trafikljuset (som visar rött) på höger sida.
Jag har lite svårt att minnas, men jag tror att det var så jag cyklade innan jag blev stoppad.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Vad gör man sig skyldig till för brott om man
> cyklar så här?
>

Ingen aning, men just högersväng mot rött är i mitt tycke inte så allvarligt. Det borde vara tillåtet med bilar också så länge som man respekterar väjningsplikten. Precis som i många andra länder.

Polisen borde koncentrera sig på dem som blåser rätt genom korsningar och överlåter olycksundvikandet till medtrafikanterna.

(Själv kör jag faktiskt aldrig mot rött annat än på ett ställe på Sveavägen där rödljuset endast reglerar ett övergångsställe. Förutsatt att ingen ska gå över)

Supertramp skrev:
> Jag vet att många här ogillar rödljuskörare
> och jag respekterar detta. Min egen rödljusmoral
> är ungefär så här. Om jag kör mot rött så
> håller jag alltid god marginal till ev annan
> trafik. Om det finns fotgängare i närheten så
> saktar jag ner till nästan stillastående.

Ingår det inte i kalkylen att man kan åka fast då och då?
(inga åsikter om rödljusmoralen i övrigt)

> Då tittade triatleten lite
> undrande på mig undrade var jag tänkte ta
> vägen, och jag insåg att han också var polis
> och inte en kille som själv fått böter.

Kunde alltså ha blivit en snabb cykeljakt genom stan :-)

Ser framför mig hur helikoptrar följer den spännade jakten genom Stockholms smågator.

On-topic:

Just nu pendlar jag i lugnt tempo och försöker samtidigt träna på rund-tramp. Har bara haft SPD i två månader så hela grejen med fötter som sitter fast är ny för mig.

Varmt och skönt ute. Lite duggregn på slutet men inget man blev blöt av.

Supertramp skrev:
> Vad gör man sig skyldig till för brott om man
> cyklar så här?

Då cyklar du på trottoaren, det kostar bara 500.

Jag tror faktiskt att det finns något avgörande på en sån körning, fast då med motorcykel, och att brottet då inte var rödljuskörning utan trottoarkörning.

Föga spännande pendling i morse. Testade att hoja genom stan (slussen/munkbroleden/vasabron) och jäklar vad lugnt det börjar bli på cykelbanorna.

Härlig pendling vid halvsju imorse. Blev förbiåkt av en fixie i höjd med söderstadion fast på cykelbanan mot stan. Förbiåkt men ej kränkt.

Mötte strobtomte på strandvägen men jag satte högsta effekt på dx-lampan så var det irritationsmomentet undanröjt.

För varmt klädd.

Skiddade lite tufft till ett stopp i korsningen Götgatan/Hornsgatan (som jag alltid brukar) och log sedan lite lätt åt att den kille som jag retat upp mig lite på tidigare på Götgatan blev stoppad polisens kontroll. Han cyklade helt enkelt upp på trottoaren och hann precis svänga runt hörnet där en poliskvinna stod. När jag sedan körde vidare såg jag någon i vit och gul teamdräkt som stod lutad mot väggen och såg less ut, Supertramp?

Det är väl bra att dom kollar upp rödljusmoralen även hos cyklister ibland. Sen håller jag med om att det är skillnad på rödljuskörning och rödljuskörning också. Men å andra sidan är ju regeln relativt solklar. Antingen så kör man mot rött eller inte. Typ.

Sen är ju iofs just den korsningen mycket märkligt utformad. När kör man egentligen mot rött där? För att komma fram till "tryckknappen" för signalen måste man väl passera både heldragen linje och övergångsställe.

Att jag sedan ser minst en bilist-rödljuskörning vid i princip varje korsning efter det är väl en helt annan sak.

Jo just det ja, träffade på en tomte med blinkade dx-pannlampa. I dagsljus. Det sämsta av två världar.

Vid korkade rödljus brukar jag stanna, kliva av, gå på trottoaren i några meter och sen hoppa på cykeln på andra sidan rödljuset. Då är man inte kriminell öht.

Jocke, vad händer egentligen i ditt huvud när du får på dig tempostruten?

Ok, du kör mot rött. Det händer. Men ta det som en man och erkänn istället för att hålla på och bitcha. Sen blir det rättegång. Poliserna ska vittna, därmed två färre poliser på gatan just då. Och hela skattefinansierade apparaten snurrar. Alla har rätt till en rättvis prövning, men du missbrukar systemet. För att du tar dig rätten att köra mot rött och inte stå för konsekvenserna.
Och det är inte första gången som sagt.

JLarsson skrev:
> Ok, du kör mot rött. Det händer. Men ta det som
> en man och erkänn istället för att hålla på
> och bitcha. Sen blir det rättegång. Poliserna
> ska vittna, därmed två färre poliser på gatan
> just då. Och hela skattefinansierade apparaten
> snurrar. Alla har rätt till en rättvis
> prövning, men du missbrukar systemet. För att du
> tar dig rätten att köra mot rött och inte stå
> för konsekvenserna.
> Och det är inte första gången som sagt.

+1.
Djävla fjant.

Oh yeah, definitionen av snabbpendling. Riktigt försenad men lyckas ändå pressa trötta ben till att komma i tid.
Seriöst, rödljuset nere vid olskroken måste fixas på något jävla vänster eller höger. 4-5min rött är inte ovanligt.

Om man ser att det slår om till rött i den korsningen innan man kommit ner kan man ta vänster på peter myndes backe och sedan höger efter emmaus ned på cykelbanan på hornsgatan (som då har grönt).

Blir man tagen av polisen för rödljuskörning har man bevisligen inte så bra koll på omgivningen som man tror sig ha.

förutom att jag och andra cyklister får höra en massa tjafs om idioter på cykel.

idag gick jag. oklart varför. ville väl inte bli associerad med lagbrytare på cykel.

Absolut, rödljuskörande cykelsvenssons ska erkänna och betala, hur skulle det annars se ut? Sen kan södertäljegänget hävda jäv så att rättegångskostnaden går från 200 Mkr till kanske en halv miljard, det är helt ok. Tänk på att polisen måste lösa lite brott också, inbrott och våldsbrott ligger väl stadigt runt/under 5 % uppklarat. Nä, fler svara siffror på haffade cyklister tack.

JLarsson skrev:
> Jocke, vad händer egentligen i ditt huvud när du
> får på dig tempostruten?
>
> Ok, du kör mot rött. Det händer. Men ta det som
> en man och erkänn istället för att hålla på
> och bitcha. Sen blir det rättegång. Poliserna
> ska vittna, därmed två färre poliser på gatan
> just då. Och hela skattefinansierade apparaten
> snurrar. Alla har rätt till en rättvis
> prövning, men du missbrukar systemet. För att du
> tar dig rätten att köra mot rött och inte stå
> för konsekvenserna.
> Och det är inte första gången som sagt.

Misärpendlaren skrev:
> Mötte strobtomte på strandvägen men jag satte
> högsta effekt på dx-lampan så var det
> irritationsmomentet undanröjt.

Haha! Strobtomte! En srtober...

Fikasvettot skrev:
> Blir man tagen av polisen för rödljuskörning
> har man bevisligen inte så bra koll på
> omgivningen som man tror sig ha.

Precis, borde man inte ha extra koll just runt röda ljus? Hur kan man då missa en massa poliser, gömmer de sig?

De två gånger jag sett rödljuskontroller vid Alvik har både bilarna och poliserna varit väldigt synliga.

johan44 skrev:
> Sen kan södertäljegänget hävda jäv så att
> rättegångskostnaden går från 200 Mkr till
> kanske en halv miljard, det är helt ok.

Varför tycker du det är ok?

ipv6 skrev:
> Fikasvettot skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir man tagen av polisen för rödljuskörning
> > har man bevisligen inte så bra koll på
> > omgivningen som man tror sig ha.
>
> Precis, borde man inte ha extra koll just runt
> röda ljus? Hur kan man då missa en massa
> poliser, gömmer de sig?
>
> De två gånger jag sett rödljuskontroller vid
> Alvik har både bilarna och poliserna varit
> väldigt synliga.

De uniformsklädda poliserna och polisbilen stod bakom hörnet. Andra gånger de haft kontroller där så har de dock stått helt synliga, men då har jag ju naturligtvis inte kört mot rött. Det jag ångrar är att om jag hade varit lite kvickare så hade jag nog hunnit smita därifrån.
Men jag är inte så van att konfronteras med posilen, och jag reagerade instinktivt med att stanna. Men poliserna verkade inte direkt vara förberedda på jakt så man hade nog haft goda chanser att komma undan.

Supertramp skrev:
> Men jag är inte så van att konfronteras med
> posilen, och jag reagerade instinktivt med att
> stanna. Men poliserna verkade inte direkt vara
> förberedda på jakt så man hade nog haft goda
> chanser att komma undan.

Förbered dig bättre till nästa gång. Fotanglar i ryggfickan och molotow i flaskstället? It's a war out there!

oxr skrev:
> petlarss skrev:
> -----
> > Såg en cyklist på Bergslagsvägen igår,
> mellan
> > Vinsta-korset och korsningen till
> > Sörgårdsvägen. För det första är det en
> > 70-väg och väldigt olämplig att cykla på en
> > regnig kväll med svaga lampor. Kommer inte på
> > något mer att säga om det...
>
> Jag kan hjälpa till: För det andra är det inte
> så ovanligt att bilister tycker cyklister är
> olämpliga var helst de uppenbarar sig, även om
> man följer lagen vilken cyklisten tydligen
> gjorde.

Klart han ska hävda sin rättighet istället för att använda sunt förnuft och cykla på någon av cykelbanorna som går på båda sidorna om vägen. Tänkte inte på det.

oxr skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Förbered dig bättre till nästa gång. Fotanglar
> i ryggfickan och molotow i flaskstället?

Funkar inte om man ska följa rådet i din signatur.

Supertramp skrev:
> SATANS JÄVLA APK*K!
> svårare, vi får se...
-----------
Håller med, onekligen skitkorkat att köra mot rött ljus oavsett vilket fordon man framför ! T

Varmt, riktigt varmt. Hade kunnat klä mig lättare. Körde inte mot rött, stannade t o m när det var nästan-rött (varför slår cykelrödljuset om flera sekunder före gångtrafikantrödljuset, är det alltid så?)

ipv6 skrev:
-------------------------------------------
>(varför slår
> cykelrödljuset om flera sekunder före
> gångtrafikantrödljuset, är det alltid så?)

Det handlar om sk. evakueringstid. Tanken där är nog att de tänker att det tar längre tid för cyklisten att korsa hela vägen jämfört med fotgängaren att komma till refugen mitten av vägen.

Jag cyklar på väg till och från jobbet genom stan Skanstull - Stadion två gånger per dag. Ränkade ut att jag passerar totalt 21 rödljus till jobbet, och 22 på vägen hem. Det kräver en extremt hög moral att stanna vid varje ljus som är rött varje dag hela året om.

Senast ändrad:
Jag brukar också smyga mig genom rödljuskorsningar. Känns för jobbigt psykiskt att stanna vid varenda ett. Brukar försöka kolla att inte polisen är i krokarna bara. 1500 lät rätt saftigt. Jag har nog i alla fall minst 12 korsningar med ljus på mina sista 2 km.

Supertramp skrev:
> Jag cyklar på väg till och från jobbet genom
> stan Skanstull - Stadion två gånger per dag.
> Ränkade ut att jag passerar totalt 21 rödljus
> till jobbet, och 22 på vägen hem. Det kräver en
> extremt hög moral att stanna vid varje ljus som
> är rött varje dag hela året om.
--------------------
Kör du medvetet mot rött när du tar bilen också, eller tycker du bara att du är förmer lagar och paragrafer när du cyklar ? :-/ T

Cykelpendlar du och var i så fall samt är du bara Rickard Rättrådig eller lite ironisk också? Jag är 40+ men det går faktiskt inte att inte köra mot rött ofta i Sthlms innerstad. Samma sak när man är ute och går. Jag är helt med på att det är moraliskt förkastligt. Jag har bilpendlat genom hela innerstan i tre år också och då körde jag inte mot rött.

Little Stereo skrev:
> --------------------
> Kör du medvetet mot rött när du tar bilen
> också, eller tycker du bara att du är förmer
> lagar och paragrafer när du cyklar ? :-/ T

nikasp skrev:
> Cykelpendlar du och var i så fall samt är du
> bara Rickard Rättrådig eller lite ironisk
> också? Jag är 40+ men det går faktiskt inte att
> inte köra mot rött ofta i Sthlms innerstad.
> Samma sak när man är ute och går. Jag är helt
> med på att det är moraliskt förkastligt. Jag
> har bilpendlat genom hela innerstan i tre år
> också och då körde jag inte mot rött.
>
> Little Stereo skrev:
> -----
> > --------------------
> > Kör du medvetet mot rött när du tar bilen
> > också, eller tycker du bara att du är förmer
> > lagar och paragrafer när du cyklar ? :-/ T
----------------
Jag brukade pendla sjöstan-frihamnen, kör man rätt väg blev det bara 4-5 rösljus till jobbet men mångfaldigt fler hem. Kan man inte acceptera tiden det tar att stanna vid rödjus i trafiken finns det ju alltid SL. Och nej jag tycker inte dålig planering/taskiga tidsmarginaler förlåter att man kör konsekvent mot rött ? Snarlikheten i dopningens alla andra gör ju det över hela tänket med att planera rödljuskörning och sen gnälla när man får böter. Skyll er själva, bit ihop och ta ert straff ? :-) T

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp