Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Gårdagen bjöd på finfin pendling i femgradigt regn, ytterst få andra cyklister ute; cykelgaraget på jobbet är nästan tomt.

Nu är det -1,4 och frosten gnistrar i morgonsläpljuset.

Graf från http://www.temperatur.nu/globen.html

Skrmavbild2012-10-31kl.07.20.15.png

Det såg halt ut, och jag var glad att jag körde dubbat fram till jag kom i kapp en glad herre med 23mm-slicks på en lila LeMond som inte verkade ha några problem alls med fästet. Han drog till och med oss över Tranebergsbron som jag har fått för mig är en riktig halkmagnet, men icke då.

Kände jag mig lite lurad :-)

Det såg halt ut men var inte så halt alls. En och annan frusen pöl men de var lättparerade. 4-seasons levererar fortfarande.
Men det är klart, jag cyklar sakta för säkerhets skull så man drar ju inte nytta av de fina däcken eg.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> 23mm och fastnav funkade super i morse.

Hur funkade 23mm imorse? Fast morgon för dig kanske är mellan 10:00-12:00 när det klivit upp mot 10 plusgrader och solen smält allt elände! ;-)

kalis skrev:
> Hur funkade 23mm imorse? Fast morgon för dig
> kanske är mellan 10:00-12:00 när det klivit upp
> mot 10 plusgrader och solen smält allt elände!
> ;-)

Idag är det ju minusgrader, då har man ju en cykel med dubbdäck... Så jag har tyvärr inte svaret på din fråga...

Jag går inte upp innan 10.00, IT världen du vet....

Skönt när +5 byts mot -2 över natten... Bitvis riktigt lömskt i Norrort. Fick ett pulshöjande släpp vid övergången efter nedförsbacken från Bergshamra vid Ålkistan. Amco räcket var milimeter från mitt vänstra ben.... Annars gjorde Nokian W240 och Racing Ralph jobbet med bravur. Mötte tjejen från i måndags på sin elcykel igen, denna gång höll sig min framskärm i skinnet och jag kunde kränka henne ordentligt :-)

Johan A skrev:
> Frågan är väl om hon kände sig kränkt?

Klart hon gjorde! Annars spelar hon ju inte pendlarspelet ju... ;-)

Efter en titt ut genom fönstret ändrades planen från räcer till mtb med dubbdäck fram. Märkte inte av så mycket halka men tog det försiktigt. Blev kränkt av ett mtb svetto på Götgatan.

Mycket blött igår kväll och minusgrader inatt gjorde att jag fegade ur / var förståndig nog att slänga på dubbat fram innan jag gav mig iväg imorse. Kändes tryggt att höra dubbarnas vinande mot den lite lömska isen när jag susade mot stan denna vackra höstmorgon. Solen sken, fåglarna kvittrade och nästan tomt på cykelvägarna. Och pricken över i:et: Mitt nydemonterade-rengjorda-infettade-återmonterade och tidigare knakande-gnällande-pustande-frustande bakhjulsnav var alldelse underbart tyst. Även ett "pendlarhärke" behöver tydligen lite kärlek ibland :-)

Såg halt ut men gick bra med slicks även idag, lite mer fruset norr om stan än inne i stan. Spar dubbarna till december.

Själv tyckte jag att det inte bara såg halt ut... Passade på att avverka årets isvurpa i Rålis nu så här dagen innan vinterdäcken ska på.

oxr skrev:
32 mm Vittoria Randonneur är da shit.
Funkade tills en genomslagpunka vid vägbyggeelände i förrgår. Böt till dubbat 35mm lite trögare men betydligt mer komfort dessutom låter det häftigare.

Klart nöjd med dubbdäck på vinterpendlarfixin idag. I söderort var det rejält isigt på sina ställen. Fick till och med släpp med dubbdäcken när jag accelererade igång (med typ 2000W... minst) efter ett rödljusstopp.

Tänkte först att jag skulle TA REKORD och köra SUPERSNABBT till jobbet och VINNA ÖVER ALLA, sedan märkte jag att det var DÖDSHALKA på sina ställen.

Då ställde jag in de planerna och myscyklade hela vägen till jobbet. Mycket trevligt denna fina morgon.

Fortfarande bara dubbat fram men det det räcker rätt bra. Enda gången bakhjulet släppte var när man drog igång från stillastående.

Låg bakom en herre på en vit scotthybrid som blåste alla rödljus på Bergslagsvägen men sen gled omkull vid Brommaplan, straffad direkt så att säga. (han klarade sig bra)

Fortfarande odubbat med 28mm Marathon - kör nog minst en månad till innan jag byter. Extra fin morgon när man tar det lite lugnt

Häliga bilder federico!

1,5mil av mina 3 var sandade i morse. Dom milen var halare än dom utan grus. Spångavägen hade spännande stenhårda lövhögar av pansar liggande lite här och var. Superfin morgon att cykla.

bvs skrev:
> Låg bakom en herre på en vit scotthybrid som
> blåste alla rödljus på Bergslagsvägen men sen
> gled omkull vid Brommaplan, straffad direkt så
> att säga. (han klarade sig bra)

Det måste finns två vita Scott-hybrider på den sträckan. Jag låg bakom en vit Scott som jag nästan kom ifatt till varje rödljus (där han stannade och fick grönt lagom till jag nästan kommit fram) ända ner till Åkeshov, då han försvann ur sikte.

Trevlig morgoncykling trots att benen kändes som pitepalt och cykeln som om bromsarna låg på en liten aning. Blev mer svettig idag än jag blev med samma kläder i +5 grader :-/

Johan A skrev:
> Frågan är väl om hon kände sig kränkt?

Det där är minst sagt en befogad fråga i nästan alla fall av det här fantastiskt fjantiga kränkeriet. Medelålders frustrerade kontorsherrar som prompt måste vräka sig förbi allt och alla, ibland helt utan kontroll och insikt i trafiken i övrigt, för att sedan kunna skriva inlägg på happy om hur starka och duktiga och balla de är. De förmodat kränkta kanske inte alls har blivt kränkta. Den enda som är kränkt är kanske egentligen den som utsatt sig för att handlöst cykla om en medtrafikant och sedan behöva skryta om det...

Senast ändrad:
Selast skrev:
> Mötte tjejen från i måndags på sin
> elcykel igen, denna gång höll sig min framskärm
> i skinnet och jag kunde kränka henne ordentligt
> :-)

hur kränker du en mötande? kör du 1600lumen på blink?

är du fleppot med vitt blinkande ljus bakåt också som jag passerade i tisdags?

Jag tycker att 90% av kränkinläggen är väldigt mycket glimten i ögat och oftast lite roliga. Sen är det kanske några som verkar skryta och om de själva väldigt eventuellt blir frånåkta så berodde det på faktorer som punka, förkylning, skev fälg, ebola, solen i ögonen, somalisk piratattack osv.

mattel skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mötte tjejen från i måndags på sin
> > elcykel igen, denna gång höll sig min
> framskärm
> > i skinnet och jag kunde kränka henne
> ordentligt
> > :-)
>
> hur kränker du en mötande? kör du 1600lumen på
> blink?
>
> är du fleppot med vitt blinkande ljus bakåt
> också som jag passerade i tisdags?

På A. svarar jag att när jag säger "mötte" menar att jag träffade/såg/passerade tjejen.
På B. svarar jag NEJ!

JKolmo, som dom säger i USA, "Take a chill pill" Huruvida jag kränker folk med eller utan glimten i ögat har du mig veterligen ingen aning om, och även om jag jobbar på kontor är jag långt ifrån frustrerad eller har någon tvångsmässigt begär att köra om "allt och alla" utan kontroll. Som många andra cykelpendlare här tycker jag att det är en krydda i pendlingens tristess att köra om folk när det går att göra säkert för alla inblandade parter. Jag tänker nog fortsätta ta mig den rättigheten också.

JKolmo skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Frågan är väl om hon kände sig kränkt?
>
>
> Det där är minst sagt en befogad fråga i
> nästan alla fall av det här fantastiskt fjantiga
> kränkeriet. Medelålders frustrerade
> kontorsherrar som prompt måste vräka sig förbi
> allt och alla, ibland helt utan kontroll och
> insikt i trafiken i övrigt, för att sedan kunna
> skriva inlägg på happy om hur starka och duktiga
> och balla de är. De förmodat kränkta kanske
> inte alls har blivt kränkta. Den enda som är
> kränkt är kanske egentligen den som utsatt sig
> för att handlöst cykla om en medtrafikant och
> sedan behöva skryta om det...

Du verkar kränkt!?

Nytt lågvattenmärke!

Klart man måste få kränka och sedan ha en tråd där man får skryta om det!

Något måste man väl ha att förgylla sin dag med, som barn satt man i baksätet på bilen och "körde" bilen, i huvudet ska det "voom voom" för varje reflexstople man åkte förbi och när farsan blev omkörd låtsades man få motorhaveri eller sladd, för att så snabbt som möjligt komma tillbaka till sin fantasi och ledarposition.

Fast det kanske bara var jag som hittade på dessa lekar för att få transporten att bli annat än tråkig.

Alla måste vi få skryta!!

Den som kränkt flest personer på Happy (om än via proxy) är nog Saga som vinkade åt alla Rippa körde om när hon satt i barnstolen.

Höll på att platta till en liten hulligan (8-10 år gammal) idag på vägen hem. Ungjäv... det fina barnet sprang rätt ut bakom en parkerad skåpbil, visserligen typ på ett övergångsställe men hur fan ska man se de där småninjorna?

Liten skitun... barn med mörka kläder, rätt ut bakom stor parkerad bil, extremt dåligt upplyst gata, blött underlag osv osv! Alla attribut för ett #FAIL!

Jag höll som tur var ganska låg hastighet och hann både gira höger och vänster, likaså gjorde snorung... den lilla pajsaren. Han såg rätt skärrad ut, likaså gjorde morsan som gick 5m bakom! Förhoppningsvis lärde sig båda två att se sig för, inte springa rätt ut bakom parkerade bilar och kanske ha nån sorts lampa på sig eller åtminstone inte helsvart klädsel!

Jag klämde ur mig några ursäkter i farten men ångrade i efterhand att jag inte stannade och talade lite vett med både barn och förälder! Nog för att man har väjningsplikt vid övergångsställen, men man kan ju inte göra totalt stopp innan varenda streckad övergång för att se om det står någon och gömmer sig där, eller gör ni det?

skyll inte på nån annan när du har dålig koll. Är det nånstans man kan vänta sig fotgängare är det vid övergångsställen.

Själv var jag fotgängare idag. Hellre det än vinterkräkcykel.

Fikasvettot skrev:
> skyll inte på nån annan när du har dålig koll.
> Är det nånstans man kan vänta sig fotgängare
> är det vid övergångsställen.
>
>
> Själv var jag fotgängare idag. Hellre det än
> vinterkräkcykel.

Absolut kan man förvänta sig folk på övergångsställen! Men som sagt, jag hade så pass låg hastighet att vi hann gira flera gånger var utan att kollidera, så lite koll hade jag allt ;-)

Men för att se vederbörande hade jag varit tvungen att STANNA helt FÖRE övergångsstället och KISA in i mörkret för att överhuvudtaget upptäcka kraken. Är det så det ska vara, är det så, va, va, va?

Fotgängare har faktiskt ansvar i trafiken också, det säger iallafall polisen som t.ex kan dra in ditt körkort om du som fotgängare beter dig på ett sådant sätt i trafiken att du orsakar en olycka. Bara som en parentes om att fotgängar också har ansvar i trafiken, även om det är få som vet det.

kalis skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > skyll inte på nån annan när du har dålig
> koll.
> > Är det nånstans man kan vänta sig
> fotgängare
> > är det vid övergångsställen.
> >
> >
> > Själv var jag fotgängare idag. Hellre det än
> > vinterkräkcykel.
>
> Absolut kan man förvänta sig folk på
> övergångsställen! Men som sagt, jag hade så
> pass låg hastighet att vi hann gira flera gånger
> var utan att kollidera, så lite koll hade jag
> allt ;-)
>
> Men för att se vederbörande hade jag varit
> tvungen att STANNA helt FÖRE övergångsstället
> och KISA in i mörkret för att överhuvudtaget
> upptäcka kraken. Är det så det ska vara, är
> det så, va, va, va?
>
> Fotgängare har faktiskt ansvar i trafiken också,
> det säger iallafall polisen som t.ex kan dra in
> ditt körkort om du som fotgängare beter dig på
> ett sådant sätt i trafiken att du orsakar en
> olycka. Bara som en parentes om att fotgängar
> också har ansvar i trafiken, även om det är få
> som vet det.

Det är väl lämpligt att som gångtrafikant ha ögonkontakt med cyklist eller bilförare innan man korsar en cykelbana/väg på ett övergångsställe.
Många övergångsställen på cykelbanor är väldigt skymda och skulle troligtvis aldrig godkännas som övergångsställe för bilväg, flera sådana efter norrmälarstrand och ett hyfsat nytt på den här platsen https://maps.google.com/maps?q=Karl...s&t=h&hq=Karlbergs+slott,+Solna,+Sverige&z=19 (cykelbanan mellan Kungsbron och Stadshuset, här har man gjort ett övergångsställe där en gångväg korsar cykelbanan precis efter bron, kommer man från norr är det buskar som skymmer hela vägen ner till cykelbanan.

Senast ändrad:
Låter som att det kan ha varit bilen som inte borde parkerat så nära övergångsstället. Reflexer är dock jättebra så här i vintermörkret.
Trevlig hemfärd själv med heldämpat dubbat fram magicshinelampa och vinterskor. Riktigt mysigt särskilt ute på Gärdet där det är riktigt mörkt och folktomt.

Underbar cykling i morse till Hornstull efter ett par dagar av craaaap väder. På väg hem genom trafiken som en rädd hare till norrtull. Trampade ur scotten nedför hagatoppscykelvägen. Ett missljud uppenbarar sig bak som låter mer och högre. Jag tittar ner då smäller däcker högt som ett gevärsskott. Stannar och inser att jag varken har slang, pump eller avkrängare. Ringer frun som bakar buller med ungarna i sollentuna. Hmmmm vad göra?
Som ur uppenbarelseboken sveper en apostel förbi på sin cyklocross i magnesium och frågar om jag behöver hjälp. Jag hajjar till - en vänlig själ? I nutid? Ja, det är samt. Aposteln går under namnet Ingemar och här på forumet ett handle jag inte minns! Aposteln Ingemar erbjuder sig att cykla hem och hämta en slang till mig. När vi sedan inser att även däcket exploderat (!) är det inget att göra. Ingemar erbjöd sig att hämta ett däck också. Jag traskar hela vägen till Danderyds sjukhus där jag blir upphämtad.

Ett varmt hjärta som värmer en kall vinterpendlare fick jag med mig. Stort tack Ingemar - gör dig hörd!

Men vart tog isen vägen? den kom så snabbt men försvann lika fort. Flickvännen som sa åt mig att cykla lugnt den morgonen, jag nonchalerade så där som bara killar kan göra. Pff köra försiktigt, vad ska lite is göra, tänkte jag...

Men så drog jag i backen ändå, ingen större skada skedd förutom självförtroendet. Senare samma dag åkte vi båda till XXL för att köpa dubbdäck till oss, det gick inte att skjuta upp längre. Dödshalkan hade kommit.

X factor gick på tv och efter en lång arbets/skoldag var vi båda väldigt trötta, jag gjorde ett tappert försök till att byta ett av däcken. Bara för att testa. För att vara säker på att det fungerar :)

Jag gick upp extra tidigt nästkommande dag och när jag tvingade upp tjejen vid 08.00 så var båda våra cyklar färdigt kittade! Vi avnjöt en härlig cykeltur i frost den lördagsmorgonen...

Men all min glädje och förtjusan är nu som bortblåst, tillbaka är plusgraderna och nedkylt regn som pissar mig i ansiktet, jag försöker le och njuta. Men det är svårt.

Måste jag bli nån jävla diskosnubbe med min kinareaktor för att idiotbilisterna inte ska köra ut framför mig på cykelvägen

fasanen skrev:
> Måste jag bli nån jävla diskosnubbe med min
> kinareaktor för att idiotbilisterna inte ska
> köra ut framför mig på cykelvägen

Troligtvis. Jag brukar kläut mig till piccadilly circus on drugs och fortfarande är jag nära att bli klippt lite nu och då.

Det är lurigt när man kommer 90 grader mot bilarna. Många blir väldigt överraskade och ändå har jag kvar reflexer i hjulen och dragit lite reflextejp på hjälmen. Man syns tyvärr dåligt, nästan värre i stan där man "tävlar" med alla andra ljuskällor. På mörk landsväg går det ju inte att missa minsta reflex när man kör bil.

Tröskel-liljan skrev:
> Underbar cykling i morse till Hornstull efter ett
> par dagar av craaaap väder. På väg hem genom
> trafiken som en rädd hare till norrtull. Trampade
> ur scotten nedför hagatoppscykelvägen. Ett
> missljud uppenbarar sig bak som låter mer och
> högre. Jag tittar ner då smäller däcker högt
> som ett gevärsskott. Stannar och inser att jag
> varken har slang, pump eller avkrängare. Ringer
> frun som bakar buller med ungarna i sollentuna.
> Hmmmm vad göra?
> Som ur uppenbarelseboken sveper en apostel förbi
> på sin cyklocross i magnesium och frågar om jag
> behöver hjälp. Jag hajjar till - en vänlig
> själ? I nutid? Ja, det är samt. Aposteln går
> under namnet Ingemar och här på forumet ett
> handle jag inte minns! Aposteln Ingemar erbjuder
> sig att cykla hem och hämta en slang till mig.
> När vi sedan inser att även däcket exploderat
> (!) är det inget att göra. Ingemar erbjöd sig
> att hämta ett däck också. Jag traskar hela
> vägen till Danderyds sjukhus där jag blir
> upphämtad.
>
> Ett varmt hjärta som värmer en kall
> vinterpendlare fick jag med mig. Stort tack
> Ingemar - gör dig hörd

Det var kul att kunna hjälpa till, det är ju riktigt trist att vara i din situation

Har du hunnit att sätta på ett nytt däck tills idag?
Specialized kanske skulle döpa om dina däck till
Gunshot eller explosion eller the big Bang

Tillbaka
Topp