Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

helt underbar morgon.
-4 grader och plogat hela vägen från bromma till rotebro, vilket nog var lite tursamt för benen känns inte pigga.
plogade vägar gjorde att jag kom 25 minuter för tidigt till jobbet så nu blir det en extra kopp svart guld. ( tycker tyvärr inte zoegas julkaffe var så gott i år men det får duga )
pendla på

Tvungen att ta bilen till dagens tenta pga vidare resa ur ur stan direkt efteråt. Tog till ordentligt med tid för att klara trafik och väder och så tog det bara något längre tid än att cykla. Helt öde på gatorna och behövde inte ens leta efter parkeringsplats. hoppas jag inte hinner somna nu medan jag väntar ...

Såg ändå några tappra cyklister som var ute i de 14 minusgraderna men kändes helt ok att inte vara en av dem just idag.

Morgonen var bra, inte mycket mer än så! Fortfarande i princip oplogat stora delar mellan Kärrtorp och Skanstull. Där det var plogat var det istället så jävla gropigt att binjurar, bitestiklar, lever, mjälte och de flesta andra inre organ är helt pajjade!

Fatbiken hägrar, den hägrar, jag drömmer om den på nätterna och jag tänker på den på dagarna...

gasbinda skrev:
-------------------------------------------------------
> kalis, vad är bitestiklar för nått ??

Nu ska farbror Kalis berätta för dig vad en bitestikel är, jo serru.. sitter du ner? Bitestikeln (anatomiskt benämnd epididymis) är ett ca 6 m långt kraftigt vridet rör på utsidan av testikeln där spermierna lagras och mognar under 13-14 dagar. Spermierna förs därefter till sädesledaren.

Det är alltså där spärmerierna mognar och luktar lite illa innan du tvättar dig strax före jul!

Uppfriskande cykling under måne och stjärnor i -14. Äntligen plogat.
Innan jag fick dumpat av ätteläggarna fastnade en av dem med tungan i en lyktstolpe. Varför måste just detta fysikaliska experiment utföras varenda jävla år? Varför räcker det aldrig med att säga att det inte är en bra idé? Det är bannemej precis som med Vätternrundan...

gasbinda skrev:
> kalis, det var en jäkla tur jag satt ner...
> jag ser med spänning framemot julduschen !

Hehe, ja julduschen är skön, men det är mest mina nära vänner och kollegor som ser fram emot min juldusch! ;-)

Jag har kört med dubbdäcken sen nån vecka tillbaka.

Nu tog jag av dom igårkväll, och satte på mina Conti X-king 2,4

Vilken skillnad, dom flöt som en dröm ovanpå snön..

Helt underbart, nu får dubbisarna vila till vårisen.

Dessutom hade Sollentuna plogat i natt, helt otippat !

kalis skrev:
> Morgonen var bra, inte mycket mer än så!
> Fortfarande i princip oplogat stora delar mellan
> Kärrtorp och Skanstull. Där det var plogat var
> det istället så jävla gropigt att binjurar,
> bitestiklar, lever, mjälte och de flesta andra
> inre organ är helt pajjade!

Förra vintern var en cykelbana så gropig att jag fick pungvred! Jäklar vad det svällde och gjorde ont innan jag lyckades åtgärda det! =)

Idag var det inte mycket folk på Göteborgs cykelbanor då det var -13! Men jag forsätter att vara imponerad av svenssoncyklisterna som kämpar på.

7 December

Bilagor

• 7dec.jpg
    7dec.jpg
    96.8 KB · Besök: 51
-15 när jag körde hemifrån i morse. Is i ögonfransarna när jag var framme vid Linnéplatsen.
Kedjan på cykeln börjar redan se ledsen ut efter en veckas slaskpendlande.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    80.6 KB · Besök: 45
Parkpromenad! Snöröjt hela vägen från Stuvsta till Fridhemsplan, och jag kom i väg sent så det var knappt några bilar. Jag är faktiskt imponerad över att det två dagar efter snöstormen kan vara så bra väglag.

silverman834 skrev:

> Förra vintern var en cykelbana så gropig att jag
> fick pungvred! Jäklar vad det svällde och gjorde
> ont innan jag lyckades åtgärda det! =)
>

Hur åtgärdade du det? Vred tillbaka ett varv eller så? Lättade på trycket?

Bromma - Kista var fint - bra snöröjning och inget större att klaga på. Lyckades också ta en genväg över ett fält utan att sätta ner fötterna - fast och fin snö!

Så mycket mer lättcyklat idag mot hemresan i onsdags.
Då var det en 6 m bred och 3 dm hög plogvall hela vägen från Bergslagsv över gräsmattan ända in till inre kanten av den nyligen plogade GC-banan. Pulsade säkert 5 km i snön (nej, man är inte så rationell efter 11 h på jobbet och klockan börjar närma sig 21).
I morse var det fin-plogat hela vägen. Idioten i hantverkarbilen som prejade mig rätt brutalt i början av resan vägdes upp av alla trevliga bilister som släppte fram mig vid alla efterföljande korsningar.

Skall fö sätta på skogslampan som komplement till min nedbländade cykellampa. Sen blir det öga för öga mot alla idioter som pekar sina Magishine rakt fram och tror att det inte bländar. Har tröttnat på att skugga med handen +ANNAT för att slippa obehag vid möte.

Blä, jobbat hemma hela veckan pga. att jag hostat lungorna ur mig. Var till läkaren nu och fick lite medicin och tränings/fysisk ansträngningsförbud hela nästa vecka. Suger.

-17 grader och jag hade tagit på mig för mycket kläder. trodde inte det gick att vara för varm vid -17. Får anpassa kläderna på överkroppen ännu bättre i helgen.

JKolmo skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Förra vintern var en cykelbana så gropig att
> jag
> > fick pungvred! Jäklar vad det svällde och
> gjorde
> > ont innan jag lyckades åtgärda det! =)
> >
>
> Hur åtgärdade du det? Vred tillbaka ett varv
> eller så? Lättade på trycket?

Lite massage vred saker och ting rätt igen.

Säg, på vilket annat forum än happy hade man skrivit något sånt här?

silverman834 skrev:
> JKolmo skrev:
> -----
> > silverman834 skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Förra vintern var en cykelbana så gropig
> att
> > jag
> > > fick pungvred! Jäklar vad det svällde och
> > gjorde
> > > ont innan jag lyckades åtgärda det! =)
> > >
> >
> > Hur åtgärdade du det? Vred tillbaka ett varv
> > eller så? Lättade på trycket?
>
> Lite massage vred saker och ting rätt igen.
>
> Säg, på vilket annat forum än happy hade man
> skrivit något sånt här?

Flashback har några skumma subfora...

Cyklade Västertorp Karolinska Huddinge. Vägvalet dit (Svartlösav-korkskruven-stuvsta) inte så lyckat. Mycket slira runt i snömodd. Bottennappet cykelbanan längs huddingevägen där man dumpat snön från vägen. Hemvägen mycket bättre. Cykelabanan längs Glömstavägen-G:a Stockholmsvägen-brandgatan-cykelbanan längs Smista alle.

Snömodd på is, Schwalbe Marathon Winter 1.75. Vinner jag något på att köra med lägre lufttryck? Det är framhjulet som spårar nåt överj-vligt, blir kränkt av dam-trallor med odubbat...

Nu känner jag mer seriöst kränkt. Två gånger den här veckan har folk kränkt mig. De har haft riktigt ordinära cyklar och såg själva helt ordinära ut. Kränkt.

Tog en "genväg" genom gamla Enskede från Globen... det var snökaos men roligt som fan, speciellt när man trallade förbi på bakhjulet när öfverklassen stod och försökte skottade och knuffade loss sina framhjulsdrifvna stads-SUV'ar i vartenda gatuhörn.

Men höjden av dårskap var den plogbil som stannat i korsningen Sockenvägen/Krokvägen för att hjälpa nån kärring att skotta loss sin bil. Jag hörde uppretade biltutor hela vägen från Globen och insåg när jag kom fram till tidigare nämnda korsning att idioten stannat mitt i gatan och tre (3!!!) bussar stod i kö följt av minst 50 bilar... alla tutade och idioterna brydde sig inte ett dugg och stod kvar!

Det var fan kvällshumor på hög nivå, speciellt eftersom de kunde kört in sin plogbil/traktor strax framför bilen de hjälpte till att skotta loss!

-19 packad snö på cykelbanor och vägar och ett hiskeligt bett i schwalbe dubb-däcken.
*Kallt om fötterna
*Ögonfransarna frös i hop
* Dubbla vantar
Kan undra hur kallt det skall vara innan man ger upp?

Tack Federico som fortsätter att leverera sin outsineliga ström av fantastiska bilder.

Ordinär men behaglig vinterpendling idag. Spottade en annan vintercyklist tillika "klubbkollega" på MTB och med "Hofvet" jacka/tröja under vindvästen som "vinkade förbi" mig imorse vid Ängbyplan. Någon här?

Edit: stavning

Senast ändrad:
Plogat överallt mellan Solna-Solentuna idag, förutom mellan Råsta- och Lötsjön, där är det trampad tvättbräda en bit. Trött i benen hem idag, märks att det varit lite tungt i veckan.

Knappa 4 mils pendling idag. -11 i morse. -8 ikväll. I princip ensam på cykelbanan.
I morse var det så vacker att se ut över det "ångande" havet. Irriterande att jag hade mobilen nerpackad i ryggsäcken.
På vägen hem blev jag kränkt för första gången på mycket länge. Någon med smala hjul utan dubbar susade förbi mig. Hade inte en chans att haka på. Tog det dock med ro;-)
/Peter

Försökte mig på en ny väg hem då jag har tröttnat på att traska med cykeln vid E18 bygget, det slutade som vanligt i fiasko och lite småvilse. Nåväl det blev någon extra km men jag slapp i alla fall leka pushbike.

silverman834 skrev:
> Nu känner jag mer seriöst kränkt. Två gånger
> den här veckan har folk kränkt mig. De har haft
> riktigt ordinära cyklar och såg själva helt
> ordinära ut. Kränkt.

Säkert elcyklar, de har kränkt mig ett par gånger innan jag insett att de har ett litet paket under midjehöjd (förutom ev andra paket i den höjden)!

Brutalt bra plogat Bromma-City (förutom innerstans smågator kanske) hela veckan, all heder åt de som har varit ute och jobbat i snöyran.

Projekt "lägre däcktryck" i w240 däcken spårade mindre. Man slipper dessutom njurskador om det är ojämnt. Siktade på 2bar, men mätaren på pumpen suger vid så låga tryck. Fick stanna o fylla på lite, slog igenom mot fälgen lite för ofta. Verkar lagom med 2-2.5 på 40mm däck i detta före.

Svetto skrev:
> Projekt "lägre däcktryck" i w240 däcken
> spårade mindre. Man slipper dessutom njurskador
> om det är ojämnt. Siktade på 2bar, men mätaren
> på pumpen suger vid så låga tryck. Fick stanna
> o fylla på lite, slog igenom mot fälgen lite
> för ofta. Verkar lagom med 2-2.5 på 40mm däck i
> detta före.

Upplever du inte cykeln som lite orolig? Jag körde med längre tryck i mina men trodde då att bakhjulslagren gett upp

Foss skrev:
> Svetto skrev:
> -----
> > Projekt "lägre däcktryck" i w240 däcken
> > spårade mindre. Man slipper dessutom
> njurskador
> > om det är ojämnt. Siktade på 2bar, men
> mätaren
> > på pumpen suger vid så låga tryck. Fick
> stanna
> > o fylla på lite, slog igenom mot fälgen lite
> > för ofta. Verkar lagom med 2-2.5 på 40mm däck
> i
> > detta före.
>
> Upplever du inte cykeln som lite orolig? Jag
> körde med längre tryck i mina men trodde då att
> bakhjulslagren gett upp
Tror man får den upplevelsen på barmark. Kändes helt stabilt på snö.

Då går jag på dr. Svettos rekommendationer och provar drygt 2bar på måndag. Sista pendlardagen före semester, känns bra!

Första vinternpendlingen i fredags. Fegade ur och körde med MTB och inte den införskaffade SSCXen. Cyklade halvvägs med alldeles för lite luft i bakhjulet vilket tog musten ur mig helt. När väll polletten trillar ner och jag pumpade upp trycket så gick det galant. Blir till att prova SSCXn nu i veckan, byta frihjulet först dock till ett större. Och vinterdäcken är på.

Gultonade skidglasögon var super nice, slapp bli bländad av bilar och blinkmongon.

Och vad tror pendlar eliten om följande lampa:

http://www.kickstarter.com/projects/embrooke/blaze-bike-light?play=1&ref=search

fin morgon
- 7 grader i bromma vid halv 5 och några cm pulversnö på marken.
gick lätt att köra bromma -rotebro idag.
enda undantaget var cykelbanan från kvarnen och ner mot bromma blocks där plogbilarna i vanlig ordning plogat från bilvägen upp på cykelbanan...
dom höll på ploga cykelbanan från b-plan in mot stan när jag stack imorse.
pendla på ...

Fint imorse men jag hade glömt pumpa bakhjulet så det var tungt som fanken. Det var ordentligt saltat men ännu inte plogat i typ hela stan, kanongosig saltblandad snösmörja överallt.

Fantastiskt fin morgon och nyplogat från Ekerö till tunneln. Som tur är så var det lätt och fin snö även om det spårar illa ibland. Vid drotttningholm så mötte jag dock snöplogen och efter det var det hur fint som helst.

Mnjä, inte så bra. Sörja och modd överallt utom Skeppsbron (norrgående). Ska de vara såhär mkt längre så köper jag snart ett SL-kort.

City var iofs helt ok när jag tänker efter...

*klen*

Tillbaka
Topp