Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Säsongens första vurpa avklarad. På bakvägen in till dotterns skola var det 15 cm semimjuk snö efter den lilla nedförsbacken, vilket slutade med en snygg endo framför några förvånade skolmorsor... Ingen skada skedd, men man blir ju lite trött att de inte kan sätta ned bladet i backen.

För övrigt en hyfsat ojämn tur, med samtliga tänkbara underlag i en salig blandning. Dagens rekord var T-O-M-T-E-N som plogat halva (!) Liljeholmsbron, och avslutat snyggt med en 40 cm hög vall rakt över GC. Imponerande!

Gick riktigt bra ändå trots slask och spårigt, Suomi Extreme 294 fram och W240 bak är super i detta före.

Cyklade på morgonen förbi en hybridcyklist vid Ekhagen med morgonradio (P1?) på hög volym i någon sorts högtalare, sitter man inte i mördarbilen men vill avnjuta morgonradion ändå så varför inte.

Började tjafsa med en gångtrafikant vid brofästet över E18 i Stocksund på vägen hem. Han tyckte att jag borde cykla rätt in i en snö/slaskhög bara för att cykelbanan går där. Var själv on the edge efter en hemsk dag i saltgruvan, så jag skäms i efterhand över vad jag - tvärs emot mina vanliga rutiner - hävde ur mig.

I övrigt var luften härligt saltmättad utmed den ihärdiga mördartrafiken på E18, det smakade massor av salt på läpparna och i munnen i saltmolnet. Vill inte tänka på vilket underverk detta förskräckliga salt gör på nav/nipplar/drivlina/vevlager etc...

Åkte natttåget hem från fjällen i sittvagn istället för beställd liggvagn o var så lagom pigg o glad på morgonen, fick iaf sova lite, bytte till dubbisar och rullade ivag till jobbet fram på eftermiddagen. Fantastiskt vad ett par Nokian 296 fån -96 kan bita i blankisen!

/T

JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklade på morgonen förbi en hybridcyklist vid
> Ekhagen med morgonradio (P1?) på hög volym i
> någon sorts högtalare, sitter man inte i
> mördarbilen men vill avnjuta morgonradion ändå
> så varför inte.

Hahaha, det måste ha varit en annorlunda upplevelse! :-D

Hur ser det ut från Söderort in till Gullmarsplan, t.ex. cykelbanan jämte Huddingevägen, Årstafältet och vidare in mot Gullmars? Har inte cyklat sen förra veckan men tycker att det borde vara framkomligt. Kan väl bli lite halt antar jag om det fryser på men om de plogat bort det mesta av helgens snö så borde det väl gå att ta sig fram hyfsat eller?

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Hur ser det ut från Söderort in till
> Gullmarsplan, t.ex. cykelbanan jämte
> Huddingevägen, Årstafältet och vidare in mot
> Gullmars?

Gräsligt i morse i alla fall. Ok genom Örby (på enkelfilig väg med bilar nosandes i häcken). Malmköpningsvägen - McD (återvinningen) i princip ocykelbar pga modd. Gjorde ett antal däckskast och småvurpor. Årstafältet funkade utmärkt, men det är också enda stället där man plogat ner till asfalten. GC längst Johanneshovsvägen ocykelbar pga modd. Var tvungen att gå uppför backen. Då kände jag mig kränkt på riktigt!

Men det var som sagt var i morse/förmiddags. Nu har de ju haft en hel dag på sig att fixa så då borde det ju vara alldeles utmärkt... [ironi]

Påfrestande hemfärd. Smågatorna (och en del av cykelbanorna) i Vasastan har äntligen blivit hyfsat plogade, men vid Karolinska institutet började eländet. Solnavägens gc-bana bestod av 5-10 cm halvfrusen snömodd och sista biten i Sundbyberg var puckelpistaktig halvfrusen snö. De sista 50 meterna var de mest utmanande jag cyklat på denna vinter.

Har märkt att läget i Sundbyberg varit riktigt illa denna vinter, och det beror tydligen på en överklagad upphandling av snöröjning. Morr.

Ser inte fram emot när/om det här slasket fryser.

MattiasK skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ser det ut från Söderort in till
> > Gullmarsplan, t.ex. cykelbanan jämte
> > Huddingevägen, Årstafältet och vidare in mot
> > Gullmars?
>
> Gräsligt i morse i alla fall. Ok genom Örby (på
> enkelfilig väg med bilar nosandes i häcken).
> Malmköpningsvägen - McD (återvinningen) i
> princip ocykelbar pga modd. Gjorde ett antal
> däckskast och småvurpor. Årstafältet funkade
> utmärkt, men det är också enda stället där
> man plogat ner till asfalten. GC längst
> Johanneshovsvägen ocykelbar pga modd. Var tvungen
> att gå uppför backen. Då kände jag mig kränkt
> på riktigt!
>
> Men det var som sagt var i morse/förmiddags. Nu
> har de ju haft en hel dag på sig att fixa så då
> borde det ju vara alldeles utmärkt...

Äh fan, det där lät inge kul...
Jag som nästan hade bestämt mig för att ta cykeln i morgon.
Men jag kan inte riskera ett par timmars restid i vardera riktningen, det funkar inte varken jobb- eller dagismässigt.

-3 grader i bromma.
det var lite spårigt o knepigt bitvis men funkade bra tills jag kom till häggvik,
sträckan från häggvik till rotebro var helt sjuk. spårigt som fan o minst 5-10cm upptrampad snö och modd.
man for som en jävla snorloska mellan snövallarna och för ens överlevnad bökänns det som man ska gå över till plattisar nu.
jag fattar inte att det ska va så jävla svårt att få plogen att nå ner till marken !!!

Cyklade lite från Årsta till Skanstull igår för att spela badminton. Jösses jäklars vad moddigt det var längs med vad den vägen nu kan heta som boldenplan sitter fast i och gåt gullmars ner mot enskede värdshus... Ser alla cykelbanor ut så just nu?

Tog pendeln idag, misär på ett annat sätt men tidsmässigt en vinstlott.

Promenaden till pendeln tydde dock på att beslutet var rätt fattat, hade inte velat cykla där jag gick.

Rätt jobbig. Jag visste att den perfekta snöröjningen i Täby förra veckan bara var ett tillfälligt olycksfall i arbetet. Nu känner man igen sig i Täby igen! Villagator som är som oceaner av kladdig modd. Park- och cykelvägar som är som spåriga tvättbrädor och har inte sett en plog sen förra veckan. De större bilvägarna är givetvis soprena och hårdsaltade, annars kommer ju inte herr och fru Täbybo in till jobbet juuuu... Jag vet att snöröjningen inte hade påbörjats i Täby imorse för när jag passerade kommunalhuset var även dess parkering oplogad och det är alltid där som snöröjningen i Täby startar. Nog rantat om Täbys oförmåga att röja snö. Jag har ju förmånen att passera Danderyd varje dag och där var det som vanligt plogat och fint. Även Solna verkade ha varit ute och plogat.

Cykla i modd är en sak men att cykla i frusen modd det är fan det värsta.

Bevittnade även handgemäng vid Londonviadukten i morse. Kille på oldschool militärcykel hade cyklat om snubbe på newschool CX i backe och sedan lagt sig direkt framför och bromsat - tydligen både prejat +ANNAT.
Snubbe på CX blir arg och cyklar om kille och bromsar/prejar, nu blir även kille arg och skriker ngt, skrik tillbaka och knuffas med axel och sedan lite slag/knuff med händer. Båda stannar och smockan hänger i luften men det blir bara lite mer arg ordväxling.

Frusen modd, du ser vad som händer när du är i farten, sluta.

18 December

Bilagor

• 18dec.jpg
    18dec.jpg
    123.3 KB · Besök: 43
Bitvis utmanande pendlig i halvfrusen snömodd idag, fast inga större problem egentligen. Lite smårejs med en rödljuskörande snubbe i dunjacka från götgatan till strömbron. Han var nog lite svettig när han kom till jobbet. :D

federico skrev:
> 18 December
Så där var det bitvis ja, gäller att hålla hyfsad fart och kandens för att ta sig igenom. Bra balansträning om inte annat.
Fina bilder som vanligt, frederico!

Senast ändrad:
Möttes av en 1.5m snövall rakt över vägen i Alvik. Tog någon sekund innan jag insåg att det var en plogbil bakom och inte bara världens största frusna hinder
Klev åt sidan och lät den passera med sin vägg, vinkade glatt och trampade vidare. Bara för att inse att han lämnat 5-10 cm längst ner.

Tack federico för att du bekräftar att mitt beslut att inte cykla i den här röran var korrekt.

Otroliga bilder, som vanligt.

Tack federico, du fick med mig och min nya hjälm på bild. Blev tvungen att avbryta försöket att cykla om en gångtrafikant i modden, och snällt lägga mig bakom på den upptrampade delen av gång/cykel-banan.

federico skrev:
> 18 December

Jag hamnade bakom plogbilen just där i morse. Vi var några stycken som fick krypköra efter traktorn från tvärbanakorsningen upp till brofästet. Långsamt gick det men nyplogat och fint var det..

Mycket välplogat på cykelbanorna inne i stan, välsaltat på bilvägarna. Kalascykling idag!

Enda aber var på takskottningen på St Eriksgatan. Kom på cykelbanan som ligger uppdragen på trottoaren innanför träden. Koncentrationen var lite tunnelartad, slänger blickar framåt men ser inga hinder på cykelbanan, annars är blicken ganska nära framhjulet. "Mycket snö det var här" hinner jag tänka samtidigt som jag ser den gulklädda vakten som står bredvid cykelbanan och glanar -uppåt. Han ser mig och sträcker ut armarna samtidigt som ett stort lass snö landar strax bredvid mig. Otäckt! Hade jag fått det på mig hade jag inte cyklat vidare...

å fy f... är det så det ser ut bitvis i stan? Förorten (bromma-sumpan via solvalla/duvbo) har varit toppen i år jmf de senaste åren.

federico skrev:
> 18 December

Jag är glad att jag beslutade mig för att cykla i morse i alla fall (Huddinge - Stadion)!
Gick över förväntan, var egentligen bara Sträckan Bolidenplan-Gullmars som var riktigt dåligt plogad. Men det gick att cykla i alla fall. Men det vore bra om de hann ploga lite mer innan det fryser på. Då kan det bli jobbigt!

Jobbade hemma under förmiddagen och passerade "upploppet" vid Nordstan på vägen in.
Hade ingen koll på vad det var men undrade vad helikoptrar + poliser sysslade med.

Man törs ju snart inte visa bilder här efter federicos men här är i alla fall Årstaberg, antar jag. Ska nog bestiga det i sommar med ungarna.

IMG_0417.JPG

En hel del spår och snö att forcera både imorse och på vägen hem. Lite fascinerande att de inte orkat/hunnit/brytt sig om/kommit ihåg att skotta Huvudstabron ordentligt en enda gång sedan snön kom... Bron som både Gud, Stockholms och Solna stad glömde? Lite inspirerande sparring av en annan vintercyklist från strax efter Åkeshov till Vällingby piffade iallafall upp hemfärden :-)

Tog g:a södertäljevägen till kungens kurva istället för cykelbana. Cykelbanor och ellipsvägen i Kungens kurva riktigt moddiga/kullersten liksom början av ryttarhalsvägen. Brandgatan genom gömmaren ok med enstaka gropar saltmodd, cykelbanan längs glömstavägen ok.

Körde om en annan cyklist med philipslampan, men det var nog ingen happyit pga blinkande baklyse.

I övrigt blev jag lite förvånand när det tog 46 minuter, dörr till dörr, trots dödssnöröjingskaoset. Det är ju inte dubbla sommarrekordet ens.

Solna till ekerö: riktigt gris-moddigt. Uttalat vidrigt på bron vid Pripps.

Har en fråga till erfarna modd-pendlare: hur göra?
Fullt ös eller lite mer stillsamt?
Hårt tag om styret eller lite mer soft-grip?

Min erfarenhet är att maxa farten, styra mycket med kroppen och ha ett lätt tag om styret så det kan få fladdra lite som det vill. Funkar ok men kanske är helt fel från puristhåll...

M

PS Ny på forumet men pendlar 2-3 mil/dag året runt, ur och skur.

MartinC skrev:

> Min erfarenhet är att maxa farten, styra mycket
> med kroppen och ha ett lätt tag om styret så det
> kan få fladdra lite som det vill. Funkar ok men
> kanske är helt fel från puristhåll...
>

Har exakt samma erfarenhet. Men det kan blir riktigt läskigt ibland så jag fegar ur och sänker farten rätt ofta och då har det skett en och annan incident. Enda vurpan jag gjort i hög fart på vintern var nog ca 10 år sen men då var det en moppe som glidtacklade mig så det hade inte så mycket med min styrning att göra.

Hem idag var bästa pendlingen sen snön började falla. Hyfsat plogat från Centralen via Söder Mälarstrand till Årstabron. Lite packad snö och sen asfalt på bilvägen till Årstafältet (tack MattiasK för att du rapporterade att Årstafältet var plogat). Lite småspännande genom Örby men inte värre än vanligt. Enda smolket i bägaren var puckot som lyckats backa in sin bil på cykelbanan vid Söder Mälarstrand.

En sen kvällsrapport från sträckan Örby-Gullmarsplan (ej cyklat men sprungit) följer:

Mellan Örby (Gamla Huddingevägen) och Johannsehovsvägen, klart till halvklart med enstaka mindre vallar, nordostlig vind, 4-7 sekundmeter. Längs Johanneshovsvägen utfärdas en klass-2 varning för DÖDSmodd samt plogrester från den helt rena bilvägen. Allmänheten uppmanas hålla sig inne, eller ute på bilvägen (i ren protest eller i rent överlevnadssyfte).

Väl framme vid Gullmarsplan vände jag upp och söderut på GC-banan längst 73:an, och med tanke på att den inte var plogad så kan jag inte tänka mig att Skanstullsbron är plogad heller.

Blä!

tjära,fjädrar och spetsig påle till sollentuna kommun för deras obefintliga snöröjning av cykelbanor, trottoarer.
det är inte i den här kommunen man vill bli gammal med rullator.
i övrigt var det ok mellan bromma o häggvik.
dagens plograpport
plognere 3
ploguppe 4 ( varav alla 4 mellan häggvik och rotebro !)

Efter ett samtal med Ekerö kommun igår så var det ju riktigt välplogat på sträckan mellan nockeby och ekerö centrum, fantastiskt. I morses mötte jag traktorn också så det finns förutsättningar för hemresan idag också.

MartinC skrev:
> Solna till ekerö: riktigt gris-moddigt. Uttalat
> vidrigt på bron vid Pripps.
>
> Har en fråga till erfarna modd-pendlare: hur
> göra?
> Fullt ös eller lite mer stillsamt?
> Hårt tag om styret eller lite mer soft-grip?
>
> Min erfarenhet är att maxa farten, styra mycket
> med kroppen och ha ett lätt tag om styret så det
> kan få fladdra lite som det vill. Funkar ok men
> kanske är helt fel från puristhåll...
>
> M

Rallystyle mao.
Jag tycker det fungerar väldigt bra att göra så.
Men ibland måste man ju fega ur som sagt.

Jag kör fullt ös i snömodden, funkar för det mesta..
Det ständiga snöandet senaste veckorna har gjort kaoz med mina ögon, igårkväll kändes det som pollenallergi. Snöallergi kanske?
I morse provade jag mtb-glasögonen med klarglas, grumt skönt. Försår inte att jag inte kommit på det tidigare.

Kommunal pendling pga fest på jobbet.
Kanske fel forum men jag måste skriva av mig lite.
Kukchaffören på buss 705 mot Stuvsta väljer att inte stanna vid busshållplatsen!!!
Jag står i busskuren och kliver i god tid ut på trottoaren. Chaffören ser mig men kör bara förbi i sin halvtomma buss! Sen springer jag som en galning viftandes brevid bussen som saktar in för ett farthinder, chaffören tittar på mig men bara fortsätter. Han hade enkelt kunnat stanna. DÖ SL DÖ!!!

Sådär, nu känns det bättre... (skickade även ett klago-mail till kundtjänst)
Det var föresten en bil som stannade och körde mig till T-banan så allting löste sig.

Lite kämpigt var det allt. Hyffsat plogat i stan men Bromma hade inte beordrat plogblad-ner-i-marken, den saken är klar.

Övade mkt rundtramp och parerering med framhjul.

Om man orkar pendla hela vintern kommer man vara i toppform i vår, man får se det så tror jag. Har alltid tidigare gett upp nån månad eller så i jan-feb.

gasbinda skrev:
> plognere 3
> ploguppe 4

Det märkliga under de senaste veckorna är just avsaknaden av plogbilsspottning över huvudtaget. Jag har sett summa summarum ca 10-12 plogfordon under hela denna period, varav uppskattningsvis 75-80% varit under transport (plog uppe) samtidigt som man själv stånkat fram i det oplogade helvetet. Rekord i går kväll när en liten traktor inom loppet av några minuter svoschade förbi två gånger utanför hemmet, med plogen uppe. I morse syntes inga tecken på att han satt ner plogen någonstans i närmiljön...

För övrigt tuben i dag pga julmiddag med jobbet. Frågan är om det är värt det...

Tillbaka
Topp