Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Buss.
Någon tomte har parkerade min pendlare vid Centralen innan jag drog till alperna och jag vet inte hur jag ska få tillbaka den. Men det kanske löser på ett naturligt sätt.

Vad heter regn som är som duggregn (man ser det inte) men man är helt genomblöt på 5 minuter? Ösduggregn? vi hade det i alla fall i Malmö i morse.

Lättade ut på åkrarna men riktigt dålig tid trots lätt medvind. Får skylla på regnet och att ingen djävul kom ikapp mig så jag i alla fall kunde få kontra en kränging (att jag inte kom ikapp någon som var värd att kränga kan nog bara skyllas på min egen brist på fart).

Biltemas regnponcho var perfekt som extra träning i morse, bra bromsskärm. Lite lätt överhettad på vägen hem, såg kallt ut.

Sabbade mitt bakhjul, annars inget annat oväntat. Inge folk på vägarna.

En liten shopping runda i stan. Sen blev det Golgatan GT hem. Lite dumt när Hammarby har hemmamatch att dra förbi Globen.

Regn på morgonen såväl som nu på kvällen. Råkade även ut för något som aldrig skett förut, då en arbetskamrat fick för sig att flytta på cykeln, personen lyckas linda in cykelbyxorna och regnjackan i framdrevet (kläderna hängde på tork på cykeln), resultatet blev oljiga byxor och en trasig vindjacka. Skönt att det endast är en vecka kvar till semestern.

Få cyklister idag med. Har folk semester? Undrar hur fort man ska ligga på Golgatan för klara alla rödljusen till Götbacken. 45?

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> Få cyklister idag med. Har folk semester? Undrar
> hur fort man ska ligga på Golgatan för klara
> alla rödljusen till Götbacken. 45?

Hemma är typ alla på gatan bortresta, där man normalt kan leta parkering i 20-30 minuter kan man nu parkera var som hellst utan att ens backa in i rutan... Mao, JA alla är på semester :-) T

Värdelös.. Mådde risigt igår och efter lite velande imorse kapitulerade jag tillslut till bilen.. Har ångrat mig sen jag kom till jobbet.

16 grader varmt, soligt, lätt medvind. Om tre månader är det snö...

sweet-o skrev:
> 16 grader varmt, soligt, lätt medvind. Om tre
> månader är det snö...

Tack för påminnelsen!

För min del var det en lugn dag. Inget regn, och inte speciellt varmt.

Riktigt skönt väder på hemvägen idag, blev 3.4mil istället för 1.4. Mopedisten utan hjälm som tappade sin klocka på cykelbanan efter Västerbron och tvärbromsade kunde skapat lite problem, tur att man låg i bussfilen för en gångs skull.

Helt fantastiskt, premiärtur på Järva med nya crossen:

DSC00050.JPG

Stewe skrev:
> Helt fantastiskt, premiärtur på Järva med nya
> crossen:
>
>

En sådan cykelflaska fick jag stulen på Tegeluddsvägen igår. Du är inte misstänkt.

Tack vare en nästan ensam morgonpendling hade jag missatt att Stockholm idag firar den årligt återkommande Vi rör oss i trafiken utan att se oss för iklädda bara badbyxor och solglasögon-dagen. Men nu efter hemvägen så vet jag! Grattis alla 08:or!

Försov mig... det blev bil då man slipper duscha när man kommer fram. Lite lustigt bara att det tar lika lång tid att cykla som att åka bil. Om man räknar bort duschen. Så det blir "me and my bike" ett par år till.

Funderar allvarligt på att byta upp min pendel till en CX, kanske därför pendeln har börjat rasa trots nytt vevparti, styre och styrstam. Den borde veta hut!

Jo då. Inga pigga ben idag heller. Timmar kvar till semestern... Då byter jag cx mot vkv..

Några som tror att det är höst och redan tagit på sig långärmat och långa tights, såg varmt ut.
+1 på sega ben.
Vill hem och bygga On-One 456 nu.

rätt sköna och slappa pendlingsdagar. Jag blir en betydligt bekvämare och föralldel säkrare cyklist utan andra bilar och cyklar omkring mig. semester om en stund bara. Cykelsemester såklart.

Trötta ben efter onsdagens pendling och träning. Vilat två dagar och promenerat (+tåg) istället. Såg också några med långarmade jackor. Mitt i gårdagens värme.

Black planet skrev:
> Jo då. Inga pigga ben idag heller. Timmar kvar
> till semestern... Då byter jag cx mot vkv..

Vituddenskanotvarv, vilken modell ? :-) T

Little Stereo skrev:
> Black planet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo då. Inga pigga ben idag heller. Timmar kvar
> > till semestern... Då byter jag cx mot vkv..
>
>
> Vituddenskanotvarv, vilken modell ? :-) T
Helt riktigt. En Ocean FE. Blir att ligga ute på havet mesta delen av semestern. Första rundan blir kapa Landsort via Garkast igen och lite bit uppåt.

Edit Så Tille slipper sitta på jobbet att garva.. Glömde lite ord bara....

Senast ändrad:
Black planet skrev:
> ... Blir att ligga mesta
> delen av semestern....

+1
Eller vänta nu. Jag har ingen semester.

Jag tyckte att jag borde få reseersättning från min arbetsgivare för att jag inte kan cykla när jag har jour (pga släpning av enorm dator). Det tyckte inte arbetsgivaren.

Ingen mer än jag som pendlat idag? Har alla semester nu utom jag? :(

Skön morgon mer klarblå himmel när man drog hemmifrån iallafall, gråmulet när man kom till Kista. Men har klarnat lite nu.

Nejdå, inte är du själv. Jag har slutat ha semester och pendlade också till Kista. Tämligen händelselöst måste jag säga.

För att överleva andra jobbdagen efter en semester som borde ha fortsatt för evigt, bestämde jag att det var "pendla på din upphottade Italienska stålracer" -dag, idag.

Jag misstänker att "smita från jobbet redan efter lunch och ta en cykeltur till Trosa" -dagen måste firas lite senare idag....

204mil har det blivit hittills i år fram och tillbaka till jobbet, med lite omvägar hem då och då.
Bra mycket fler cyklister denna vecka.

Bra träning på hemvägen, crossen fick för sig att bli tvåväxlad när nån liten skruv ramlade ur mitt nyrenoverade växelreglage.

Många ickecyklister på cykelbanorna idag: en hel familj på sparkcyklar, tajta damer på inlines, oklippta kids på longboards, barnvagnar i bredd och en bunt joggare. Höll på att dra omkull rejält när en ung kille som sprang med sitt fotbollslag i tunneln under johanneshovsbron plötsligt kastade sig ut i cykelbanan och skrek en bajenramsa. Hade han varit AIK:are hade jag kanske bara plingat artigt när bromsarna slutat skrika, men nu vrålade jag istället ett mer passande "idiot!".

heklamama skrev:
> Jobbe?

+1?

bra med kortvecka efter första semestern.

Dagens soliga och trafikfria pendling vill jag minnas om ett par månader när allt är skit.

Efter en lite kylsslagen start i söderort fick vi upp värmen. Uppförsbacken mot Årsta kändes extra seg idag trots lätt medvind. En dam som trodde hon var sportig skulle förstås tränga sig före vid rödljuset vid Ringen, men hon var snabbt omåkt (vid nästa rödljus hade hon lärt sig). Sedan gick det lätt på "motorvägen" fram till Medis, över Slussen, längs Skeppsborn och Strandvägen.

Kapade 1,5 minut jämfört med i måndags och snittade 1,5 km/h högre. 24,3 km/h är inte fy skam med tanke på att nästan halva sträckan är i innerstan. Där har jag nog orsaken till att uppförsbacken mot Årsta kändes seg ;)

Mötte en estnisk registrerad i bil korsningen Lindarängsvägen/Tegeluddsvägen som måste haft lite brått till båten eftersom han genade och kom på fel sida av vägen när han skippade att runda refugen. Annars helt odramatiskt.

Med ont i halsen och trasiga ben rullade jag i finväder iväg mot ännu ett dagsverke i fabriken.

/E

Kunde varit riktigt bra. Fint väder, nysmord cykel. Smolket i bägaren är dock att många cyklister här i Stockholm med omnejd inte kan hålla till höger när de cyklar vilket leder till onödigt små marginaler om/när man cyklar om. Jag brukar plinga med ringklockan eller rop "kommer till höger/vänster" för att varna, men många cyklar med musik i öronen eller så anser de sig ha rätt att vingla mitt i cykelbanan. Har dessutom cyklat på två cyklister som inte sett sig om när de svängt vänster i sommar. Men annars var turen från Huddinge till Stockholm C som sagt bra.

Intressant.

Pendlade från Trosa till Stockholm.
Fick punka vid Liljeholmen.
Snopet.

Oväntat pigga ben efter gårdagens tisdagsraid. Jag borde ha en fincykel för såna här dagar.

heklamama skrev:
> Pendlade från Trosa till Stockholm.

Var tvungen att kolla, och ~7 mil sa kartprogrammet! Hur lång tid tar det? Och hur ofta trampar du den sträckan?

Nöjd med min fältmässiga MacGyver-reparation av växelreglaget på hemvägen igår.

Låsmuttern i mitt Veloce 10s ramlade ur vid Pampas och försvann för alltid i gräset (hittade dock en använd engångskanyl - med locket på, tack kära knarkare!) Men nu är ju Campagnolo cykelvärldens motsvarighet till Trabant, så i brist på reservdelar virade jag en halvmeter eltejp runt en liten sten och jammade in den i reglaget. Sen gick det fint att växla igen.

Ska nog ändå rulla förbi CykelCity på hemvägen och se om Campas servicemanualer rekommenderar någon annan lösning än tejpboll.

stefan. skrev:
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pendlade från Trosa till Stockholm.
>
> Var tvungen att kolla, och ~7 mil sa
> kartprogrammet! Hur lång tid tar det? Och hur
> ofta trampar du den sträckan?

Pendla var nog en överdrift....
Finare sommardagar händer det att jag cyklar till Trosa för att hälsa på hos faderskapet.
Det är ca, 85 km och tar ungefär 3 timmar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp