Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Första dagen med dubbdäcken, nu är det mellanklingans tid tills snön faller, då blir det den lilla klingans tid.

Tog rygg på en Scott cross vid Jakobsberg, han kränkte mig uppför (bojsänket till cykel och trampare går inte fort uppför) men jag kom i kapp strax efter och tog hans rulle tills våra vägar skiljdes, tackade för draghjälpen. Förstår inte varför man ska pyssla med sånt när man bara tänker sig en lugn och skön pendling.

Verkade vara halt ute med tanke på det lät om alla bildäcken

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Första dagen med dubbdäcken, nu är det
> mellanklingans tid tills snön faller, då blir
> det den lilla klingans tid.
>

Jag kör singelklinga 42t och 11-32 på min snöpendlarcykel. Blir rätt tungt men bra träning :)

Provpendlade till vanliga kontoret imorse, 1,2 mil utan dusch så det gick inte särskilt fort. Skönt att få åtminstone lite valuta för dubbdäcken i alla fall.

avundsjuk... frosthalka här i stockholm och premiär på dubb, bättre än inget.

MTBiker skrev:
> Att cykla i snö är alltid lika spännande
> första gången på säsongen. Man inser hur bra
> detta är för tekniken för efter någon mil så
> känner man sig mer trygg, efter ett par veckor
> så cyklar man nästan obehindrat.
>
> Så ljust och fint :)

Frosten glittrade och isfläckar här och var. Ett litet bakhjulssläpp annars flöt det på. Värre verkar det ha varit för alla bilburna. Köer deluxe i hela västerort (Stockholm).

Mindre vurpa korsningen Årtavägen Johanneshovsvägen. Blev lite rörd av att en ennan pendlare genast stannade till för att kolla hur det gick men klarade mig med hål på knät på cykelbyxorna och lite lätta skrubbsår. Nu blir det dubbdäck igen :(

Halt
Satte på dubb fram, men blir bak oxå imorgon, gick omkull på sofielundsvägen, stod en tjej där som borstade av sig då hon tydligen gick omkull på samma ställe 30 sec innan mig.

Höll även på att gå illa vid Solna kyrkväg, lyckades parera och höll mig på benen, dock gick flera andra omkull där.

Medelålders dam bestämde sig vara vardagsedge i halkan. Var 10 cm från att köra över hennes hund som sprang lös på cykelbanan. Mina nya friktionsdäck bet uselt, ikväll åker dubben på.

vardagsedge.jpg

Fortfarande träffar jag på cyklister, inte bara getingfärgade CXs utan förvånandsvärt många damcyklar med dubbdäck. Det här bådar inte gott...

Cykeln och jag gick skilda vägar i morse i en hal nedförsbacke. Vinterns första vurpa.

Skall inte den här tråden slå i taket snart. Jag har trott det var dags i flera månader nu.

Fö pendlade jag 50 mil med en glorifierad tunnelbana. x2k verkar sj tycka att de heter. Lika mysigt varje gång. Sover som en stock gör man iaf när man väl satt sig.

Vid årstafältet nämnde jag för en dam att det var koppeltvång där och pekade på en gul skylt med koppeltvång på. Hon skrek cykeltvång tillbaka...hade ingen snärtig comeback på det.

perzzon skrev:
> Skall inte den här tråden slå i taket snart.
> Jag har trott det var dags i flera månader nu.

Den nya mjukvaran på servern verkar fixa det bättre än gamla. Det kan bli en lång tråd detta.

silverman834 skrev:
> Göm era sommarcyklar, göm er tidspress - det är
> helt galet där ute! Hela göteborg var täckt av
> svart is. Bilarnas abs:ar arbetade för fullt.
> Cyklister gick omkull.
>
> Men seriöst, tycker ni att tricket att se om det
> stänker eller inte om framhjulet är en bra
> indikator på om det är halt eller inte?

Läbbigt halt bitvis i Göteborg, börjar överväga om man ska skaffa sitt livs första par dubbdäck kanske. Kommer bara snön/slasket är det lugnt igen, men tills dess..

rikard skrev:
> perzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skall inte den här tråden slå i taket snart.
> > Jag har trott det var dags i flera månader nu.
>
> Den nya mjukvaran på servern verkar fixa det
> bättre än gamla. Det kan bli en lång tråd
> detta.

Fint!

Nibbe skrev:
> Vid årstafältet nämnde jag för en dam att det
> var koppeltvång där och pekade på en gul skylt
> med koppeltvång på. Hon skrek cykeltvång
> tillbaka...hade ingen snärtig comeback på det.

Hahaha! Skönt crazy-logiskt svar :D

Nibbe skrev:
> Vid årstafältet nämnde jag för en dam att det
> var koppeltvång där och pekade på en gul skylt
> med koppeltvång på. Hon skrek cykeltvång
> tillbaka...hade ingen snärtig comeback på det.

Hmm, med den logiken så borde hon följdaktligen ha suttit på en cykel, dubbelfel alltså!

Provade ett nytt tillbehör idag:
IMAG0264.jpg

Varmt och gött blev det, man av någon orsak så associerar jag till psykedeliska svampar när jag ser mig själv i spegeln...

Annars rätt händelselöst. Varit ur sadeln ett tag pga sjukdom och jobbresor, fick kämpa rätt hårt för att stå emot det uppdämda trycket att köra lungorna ur mig i hopp om att hålla mig frisk den här gången. Enligt klockan så borde det ha gått rätt bra. Gick långsamt MAO.

Fick ett toksläpp på bakhjulet i höjd med Årsta, trots mesig trumbroms. Kanske får avsluta experimentet med det homogena, hemdubbade bakdäcket snart ändå.
Ett blinkmonglo noterades. Tämligen harmlös ljusstyrka, men vitt blink bakåt drar ändå upp monglobetyget till en hygglig nivå.
Ett par omkörningar, men inga egentliga kränk att notera. Jo kanske ett motkränk, när en överrockspendlare försökte köra förbi i en uppförsbacke. Han gick in hårt, på hög växel och ännu högre flåsande. Men jag satt kvar och spann vidare på en låg och fin växel och var snabbt ikapp och förbi. En klockren illustration av den gamla fina sportklyschan om att "köra sitt eget rejs".
Ett sätt att kombinera pendling med vardagsegde noterades. Kille på damtralla, stor tom cykelkorg på styret, men en trind axelremsväska över ryggen. Med jämna mellanrum så svängde väskan runt och blev hängande på framsidan istället, ivägen för knäna och allmänt besvärlig och vingelframkallande för honom.
Hade det skett på en estetiskt korrekt fixie hade jag kanske förstått kompromissen, men med en tom korg på styret så såg det lite mer - låt oss säga suboptimerat - ut.

En snubbe på CX och röd Cykel City-stass skulle kränka mig och mina trötta ben efter Råsunda på väg mot Sundbyberg. Precis när han skall köra om åker hans lyse i backen. Trodde han skulle bryta ihop av besvikelse, sist när jag hörde någon vråla så högt och svära så mycket var när en kompis smällde i grenen i styrstammen. Kanske han gick miste om PB? :)

Dubbdäcken fick göra rätt för sig idag. Lite läskigt att cykla förbi både cyklister och bilister med sommardäck. Känns inte helt stabilt.

Tror ta mig tusen att jag fick några snöflingor i ansiktet på vägen hem. Stort!

Jag gav upp och krängde på dubbisarna på pendlaren nu. Mördarsnön har gjort sitt. jag känner mig kränkt.

Skönt med lite torrare underlag nu när temperaturen kröp under nollan. Däremot börjar den konstant smutsiga cykeln och ett exponentiellt ökande underhåll ta lite av nöjet med cykelpendlingen. Ska ge det några veckor till.

Var ute och sprang en rundai kväll, lite kul och se hur fuktig den saltade vägbanan var jämnfört med den snustorra trottoaren och cykelbanan brevid :-) I morrn blir det mtb / T

Gårdagens rengöring av drivlinan gjorde underverk för växlingsprestandan, och sen var det ju trevligt väder också. Piggadäcken går precis in i mina snålt tilltagna skärmar, minsta gupp eller kräng ger ett litet ritsch, skall jag vara tvungen att göra om montaget?

kking skrev:
> Gårdagens rengöring av drivlinan gjorde
> underverk för växlingsprestandan, och sen var
> det ju trevligt väder också. Piggadäcken går
> precis in i mina snålt tilltagna skärmar, minsta
> gupp eller kräng ger ett litet ritsch, skall jag
> vara tvungen att göra om montaget?

Vänta bara på gruset. då kommer du låta som en pepparkvarn på batterier..

Säsongspremiär med vitt underlag, tog mtbn och det gick onekligen trögare... Väldigt mycket mer skitigt också, frosten/snön fastnar på däcken och tinar inte förrän inne på kontoret :-/ T

Snön låg tunn men vit i 500 meter bilväg. Sen har jag en kortare sträcka grusväg men där hade de minsann redan hunnit sanda(!) på grusväg? Sen var det full fart hela vägen till Götgatan där misär av den sämsta sorten uppstod. Bagagestropp och niodelad kasett är ytterst kompatibla. Det tog en bra stund att få bort den. Igår fick jag trä om kedjan efter söndagens rengöring då jag trätt fel genom växelföraren.

Allt det här talar väl för att jag borde köpa remcykel?

tumblr_lvrthxeq231r7j7pno1_500.png

Slicks.
Behagligt, men förvånansvärt mycket trafik på cykelbanorna.

Vardagsedge.
Big Apple med lågtryck i kombo med utsträckta fötter i alla kurvor höll mig upprätt hela vägen. Gatukontoret hade saltat och pepprat och solen gjorde nog sitt för att inga större halkatastrofer inträffade.

Jag bävar för hemfärden.

W240 på nu, kändes i låren, blir gråt och tandagnisslan jobbigt hem :(
mi börjar kliva uppåt

Inte ett enda släpp trots crossdäck bak och sammy slick fram. Tog det rätt lugnt i kurvor och i backar som slutade med korsande bilväg. Drog på lite över västerbron för att köra ikapp och förbi en som körde mot 2 rödlysen, bara för att...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp