Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bubblan skrev:
-------------------------------------------------------
> För 30 min sedan så tog jag rygg på en herre
> och hans Crescent över Skanstullsbron (söderut).
> Det gick inte särskilt fort, men det berodde nog
> på den mindre "fallskärm" han hade på ryggen.
> Haglöfs tyckte jag mig se att det stod på vad
> det nu var som fladdrade på hans rygg. Om du är
> en Happyit så skulle jag vilja fråga om det där
> är något du använder för att maximera ditt
> "jag-hatar-motvind"-psyke?

Jag cyklade andra hållet imorse och känner igen fenomenet. Såg aldrig cykelmärket men fallskärmen var grå och det var Haglöfs. Nästa gång vi ser honom, om han inte identifierats, så tvångsreggar vi honom på happy!

Idag var nog den kallaste cykelturen i år. Den isande motvinden hela vägen från Kungstträdgården över slussen, götgatspuckeln och skanstullsbron var vidrig. Det var inte ens misär, det var bara trist elände. Saknar -17 och 30cm snö över spårig is. Eller 25-gradig asfalt utan grus.

Kom ikapp en cyklist i morse som cyklade mitt i vägen, hela kitet med trikåbyxor m.m. Tutade såklart för att göra honom uppmärksam på att det längs vägen löper cykelbana men han ignorerade detta samt det faktum att det nu var ca. 15 bilar i kö bakom.
Jag behöver väl knappt tillägga att han stod över reglerna om lyse med, trots gryningsdunkel..

Trist att vissa egotrippade idioter ska förstöra för alla oss andra som emellanåt tar cykeln genom detta barnsliga och egoistiska beteende.

Bra rull trots "dödsgruset" på cykelbanorna, samtidigt som sköna isfläckar höjer pulsen nu på kvällen. Dubbdäcken får sitta kvar på hojen några veckor till.

Som en 1/2 OT fråga, hur förvarar ni era cykelkläder på arbetsplatsen? Mina kollegor har på senare tid börjat klaga på lukten från det svettiga understället, så jag måste hitta på en lösning.

Tips någon?

Upp vid sex som vanligt och var fortfarande halvsovande när jag satte mig på cykeln. Ungefär vid Farsta upptäcker jag att jag tappat vajern jag använder för att låsa fast cykeln. Kör tillbaka i sju-åtta minuter innan jag tröttnar på att leta och vänder om. Men rätt bra pendling ändå, mötte fler cyklister på en dag än jag mött hela vintern. Kläckningssäsongen för vårcyklister verkar vara i full gång.

Om någon hittat en vajer på vägen mellan Hammarbyhöjden och Handen så är det bara att säga till.

Rat_bike skrev:
> Som en 1/2 OT fråga, hur förvarar ni era
> cykelkläder på arbetsplatsen? Mina kollegor har
> på senare tid börjat klaga på lukten från det
> svettiga understället, så jag måste hitta på
> en lösning.
>
> Tips någon?

Min arbetsgivare har på ett föredömligt sätt ställt upp tre torkskåp i ett oanvänt utrymme. Här torkas sunkiga träningskläder på ett kick utan att störa kollegorna! Tala med din arbetsgivare om denne inte kan tänka sig att göra en friskvårdsinsats och skaffa fram ett par torkskåp!

Annars är ullunderställ att rekommendera. Dom luktar inte illa så som syntetunderställ gör efter typ en användning.

Jag stoppar in dom i torkskåpet som de delar med 10 andra svettiga utrustningar, luktar mumma! Annars får du ha nytvättat varje morgon, då luktar ingenting.

Håller med om ullkläder. De funkar bäst om man måste hänga kläderna relativt öppet, eller ta på sig dom igen för hempendling.

Hade sett fram mot att pendla den 5e dagen denna vecka, benen har känts starka. Men 10cm nysnö och furius fred lockar inte. Blir bil istället. :(

MTBiker skrev:
> Men 10cm nysnö
> och furius fred lockar inte. Blir bil istället.
> :(

Har ingen snö sätt än, men den kommer säkert under dagen - är extremt less på snö just nu, får köpa en remsa till t-banan.

Såg att det var sopat mellan Älvsjö-utomhusbad och Örby !! Annars tungt som vanligt. Hoppas att det inte blir så mycket snö i Stockholm i eftermiddag när jag skall hem.

xyz-saft skrev:
> Annars är ullunderställ att rekommendera. Dom
> luktar inte illa så som syntetunderställ gör
> efter typ en användning.

+1

Jag har ett torkskåp som står i ett städförråd.
Prata med arbetsgivaren, torkskåp är en billig investering för friskvården.

Lugnt och fint imorse - kändes OK trots att jag är i slutfasen av en brakförkylning. Just den här veckan har jag faktiskt kört med pulsmätaren - i första hand för att vara disciplinera och ta det lugnt p g a förkylningen.

I helgen åker dubbdäcken in i förrådet!

Men i dag kommer det ju DÖDSSNÖ!!! Det går aldrig...

Jag dissar morgonens snö genom att jobba hemifrån. Känns konstigt med snö nu igen, jag var ju ute på en jättefin lvg-runda igår kväll på torra, fina vägar!

Snö är ju inget större problem - viktigast är ju att den elaka isen nästan är borta. Förutom en sträcka på 30 meter med svallis är det i princip barmark nu

Fixade punka igen.

Haverikommisionens slutsats är att det är ventilens vulkning till slangen som brister. Har hänt ofta på senaste tiden.

Möjliga brister som är identifierade.

Dåliga slangar (kör med Conti).
Kassa fälgar som gör att slang och däck rör sig vilket medför att ventilen "skuvas" (gamla Araya).

Fortsättning följer.

Misär!!!

Jag har cyklat till jobbet hela denna helvetesvinter utan slut, men dagens pendling har givit vinterns i särklass svåraste förhållanden vad det gäller cykling, igår så funderade jag på om det inte var dags att lägga på slicksen på pendlaren, börja pendla med spd, njuta av morgonens cykeltur till jobbet...

Istället får vi den här vita skiten, som om vi inte har fått nog!
30 cm snö över natten, och vi pratar inte puder direkt, och eftersom kommunen anser att det är högsommar nu så plogas inte cykelvägarna, fick bära cykeljäveln 5-6 km på axeln innan jag kom fram till plogade cykelbanor...

Bilagor

• snowd.jpg
    snowd.jpg
    20.3 KB · Besök: 40
fulbrun skrev:
> Kom ikapp en cyklist i morse som cyklade mitt i
> vägen, hela kitet med trikåbyxor m.m. Tutade
> såklart för att göra honom uppmärksam på att
> det längs vägen löper cykelbana men han
> ignorerade detta samt det faktum att det nu var
> ca. 15 bilar i kö bakom.
> Jag behöver väl knappt tillägga att han stod
> över reglerna om lyse med, trots
> gryningsdunkel..
>
> Trist att vissa egotrippade idioter ska förstöra
> för alla oss andra som emellanåt tar cykeln
> genom detta barnsliga och egoistiska beteende.

Såg kanske samma idiot för ett par dagar sedan, han cyklade på Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen in mot stan. Det är väl för fan ändå fel ställe att hoja på.

Gurra skrev:
> Såg kanske samma idiot för ett par dagar sedan,
> han cyklade på
> Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen in mot stan.
> Det är väl för fan ändå fel ställe att hoja
> på.

Ja dessutom känns det som att cykelbanan är snabbare, iaf i rusningstid...

Tjugo mil pendling det blev denna vecka
Tycker nog att det är en skaplig sträcka
Så nu får det faktiskt ta och räcka.

Men ingen kroppsdel har jag lyckats spräcka
Så det ska jag fira med en ordentlig blecka
Sen kommer jag snart i soffan att däcka.

Ser fram mot RR från HBB och Snäcka
Och alla som varann försökt knäcka
Hoppas ingen behöver stanna och mecka!

Schkååål!

Sen till dagishämtningen var det helt rätt med isslask rätt i nyllet och rejäl motvind. Det piggade upp.

Det är kul när du till internet låter dina dikter läcka

staine skrev:
> Tjugo mil pendling det blev denna vecka
> Tycker nog att det är en skaplig sträcka
> Så nu får det faktiskt ta och räcka.
>
> Men ingen kroppsdel har jag lyckats spräcka
> Så det ska jag fira med en ordentlig blecka
> Sen kommer jag snart i soffan att däcka.
>
> Ser fram mot RR från HBB och Snäcka
> Och alla som varann försökt knäcka
> Hoppas ingen behöver stanna och mecka!
>
>
> Schkååål!

Det blir mindre och mindre is för varje dag som går. Om ett par veckor kan man nog ta av dubbisarna även i söderort.

"Legs, shut up! Do what I tell you". Tur att jag inte har så långt.

Massor av cyklister idag. Många hyfsat "seriösa" monkeybajks. Undrar var de varit hela vintern. Nöjd med att ha kränkt en elcykel. (Men jag är övertygad om deras förträfflighet att få ut folk som normalt inte skulle överväga att cykelpendla).

Måste skaffa sommardäck, nästan ingen is kvar.

/Johan

Många nya cyklister idag, vissa blir lite hetsiga - som kalvar på grönbete, speciellt kombon av tights och hybridcykel ....

Speedking ftw...
Första passet utan dubb, kändes trevligt :)

Om nån tappat nycklar vid Trånkan cykelbana efter pendelparkeringen i höjd med pendelstationen så pm:a beskrivning för att återfå dem...
Ångrade nästan att jag tog upp dem, har pratat med 5 poliser hittills idag och vet ff inte vad jag ska göra av dem, ska prova Farsta polisen när de öppnar.

Plusgrader i morse. Nu åker dubbdäcket av där fram också :)

Stadsgårn är fortfarande en is och slaskfest. Inom kort kommer jag ignorera det och ta av dubben.

Akut ryggont och middag med högsta chefen i Norge ikväll omöjliggjorde pendling idag :-( Fokus på att stretcha höftsträckare och bli bra i ryggen.

Obegriplig. Tog det så lugnt att jag kände mig som en konstcyklare. Ändå tog det bara 20 minuter. Why bother? Just ja, det var trevligt.

+1

bng skrev:
> Pendlarpremiär för säsongen. CX.

Pendlarpremiär med 23mm slicks. Dödsgrus på cykelbanorna och torr asfalt på vägarna :-)

I morgon blir det fanimej knickers med benlurv och extra allt. Här ska sol och våras sägs det.

Thomas

Jag undrar var ni cyklar, jag har inte en sopad jäkla meter på väg in till stan. Gruset är fövisso enklare att forcera än stimmen med våryra cyklistkollegor som börjar dyka upp, men det blir så torrt i halsen...

Annars var benen som betong efter att ha stått i slalombacken två förmiddagar med en sexåring, konstigt!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp