Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Odengatan lockar fram det absolut värsta i mig. Den frestar mig att zicksacka mellan bilarna som en dödslängtande.. huvva, det blir smågator hem..

kl 8.30 är det cykelbanekö överallt. Dessutom ganska jobbigt med folk som bromsar i nedförsbackar. Annars bra :-)

Lärde mig precis varför det är bra att ha med sig prylar för att laga punka.
5km i cykelskor är inte så kul, men det var fint väder.

He he, nä det är inte så kul att knata i cykeldojjorna. Själv har jag gjort det fantastiska tricket att pumpa så ursinningt att jag böjt av ventilen (presta) på den nya slangen. Två gånger!
Så trots "idiotsäkert" med två extra slangar i väskan blev det ändå en promenad, dock bara nån kilometer, till en morgonöppen mack för att köpa lagningslappar och laga den av punktering defekta slangen.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> kking skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> nu är jag dömd till snuvexpressen flera veckor
> > framöver, aghhaaa!
>
> Åk lite tidigare till, och senare från, jobbet,
> så kanske det inte är så packat på vagnarna?
> För min egen del tror jag att det är familj och
> arbetskamrater man huvudsakligen smittas av när
> det gäller influensa och förkylningar. När jag
> har fått förkylningar de senaste 7-8 åren har
> det bara varit när nån närstående eller nån
> kurskamrat varit förkyld och jag inte haft
> möjlighet att hålla mig undan.

Tack för tipset, men för det första så ligger en grundnivå av snuvor via dagis, för det andra så styr just dagistransporterna mina tider så det blir till att stå där när man står där helt enkelt. Och jag märkte faktiskt en markant nedgång i antal förkylningar när jag började cykelpendla för nåt år sedan, så jag tror på tubens smittbärareffekt.

Förresten så är det ju inte bara smittan jag inte gillar, det är ju tråkigt dessutom, och frustrerande, och varmt och fuktigt, och...

När tror ni man kan börja smygcykla med en fot utan ledband? Med plattispedal och stor försiktighet hoppas jag på inom någon vecka. Men man vill ju inte bli tvingad att parera med den i panik, ajajaj...

kking skrev:
> När tror ni man kan börja smygcykla med en fot
> utan ledband? Med plattispedal och stor
> försiktighet hoppas jag på inom någon vecka.
> Men man vill ju inte bli tvingad att parera med
> den i panik, ajajaj...

Du har väl en frisk fot? Läge att öva rundtramp. ;)
Jag har sett en enbent tjej cykla i skogen, så det går.

Fikasvettot skrev:
> Du har väl en frisk fot? Läge att öva
> rundtramp. ;)
> Jag har sett en enbent tjej cykla i skogen, så
> det går.

Visst har jag det, och högerrundtrampet kan behöva fräschas upp, men jag har även en fot jag inte gärna använder oplanerat tex för att parera vinglande cykeltant eller taxameterknappandetaxi-idot. Det vore inte bra att riva tillbaka ledbanden till ruta ett...

Men det borde gå, jag lägger mig till höger på Västerbron och rundtrampar enbent! Skall bara vänta att svullnaden går ner så att jag får på annat än mormors raggsocka, den är inte så väderbeständig...

Klarade mig precis från regnet, sjuk motvind var det iallafall.

Mycket trevlig hemcykling med Scand som sällskap hela vägen. Vi jobbar tydligen 200 meter från varandra. Såg två cyklister som höll på att phetkrocka med varandra i en omkörningssituation men dom lyckades lösa det utan att vurpa.

Superhärlig hempendling där det kändes som det blåste dimma. Lite lätt sida-medvind gjorde att jag seglade hem med ett leende på läpparna.

Vind o lätt regn. La på 2 mil på vägen hem. Har alltid ett leende när jag får blåsa på snabb stig. Men jag måste nog fixa ett par höst mtb skor. Mina "spinning" skor lite väl blöta..

mzi skrev:
> Superhärlig hempendling där det kändes som det
> blåste dimma. Lite lätt sida-medvind gjorde att
> jag seglade hem med ett leende på läpparna.

Fördelen med att nästan cykla i en cirkel till jobbet är att man får alla sorters vind. Åt båda hållen.

mzi skrev:
> Superhärlig hempendling där det kändes som det
> blåste dimma. Lite lätt sida-medvind gjorde att
> jag seglade hem med ett leende på läpparna.

+1, klarade regnet hemma med 10 min

Det gick väl ganska bra att cykla hem i dag. Jag blev trött och hungrig. Kände mig lite matt på slutet. Att det regnade gjorde ingenting.

Väl hemma så var maten på bordet. Vilken lyx!

Badkaret var uppfylld och vattnet var varmt...bara att glida ner efter en anabb middag. Vilken lyx!

Dagens iakttagelse:
Vid övergångstället vid Björns trädgård så hade vi cyklister...och bilister grönt. Döm om min förvåning när en kille kliver ut och går över. Inte så konstigt kanske, men hans flickvän kom efter...på kryckor. Tur att det gick bra den här gången.

tillmann skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Superhärlig hempendling där det kändes som
> det
> > blåste dimma. Lite lätt sida-medvind gjorde
> att
> > jag seglade hem med ett leende på läpparna.
>
> Fördelen med att nästan cykla i en cirkel till
> jobbet är att man får alla sorters vind. Åt
> båda hållen.

Jobbat hemma?

Dagens morgontur var helt OK, ända till Slussen. Där bestämde sig himlen för att öppna sig och det började regna. Kul, verkligen kul..... NOT.

Får se om skorna är torra till hemvägen. Tidningspapper sticker nu ut ur dom under bordet.

Det var rätt sweet. Nu verkar jag ha hittat kläder som funkar i alla sorters väder, så min vision om att jag ska cykla till jobbet varenda dag, oavsett väder, ser ut att bli verklighet!

En SAAB-kombi försökte döda mig och preja några bilar vid Frihamnen. "Ha ha, oväntat att det var en sån" hann jag tänka ironiskt, innan två polisbilar kom efter i nästan lika hög fart. Jag tror de tappade bort SAAB:en vid Lidingöbron.

Testade nya pendelhärket idag. Gick upp 4 och tänkte sticka rätt omgående. Kom iväg vid 6 (tur man jobbar flex).

Men man hade väl inte vågat hoppats på mer med en cykel från sportex.

btw, Varför sätter man justeringsskruven för bakväxeln vid just, bakväxeln och inte framme vid reglaget? Dessutom verkar den inte passa infästningen då den lätt kan hoppa ur och det fick bli snigelfart sedan detta upptäckts på göta älvbron, blir en tråkig tur hem om jag inte får ihop den.

btw2, Biltemas cykelskor fungerar kanonbra för pendling men jag tror deras cleats är mongo, vänsterskon vill knappt klicka i. Dom fungerar även kanon värmemässigt vid den här årstiden i väntan på vinterskorna.

väääässssss.....skraaaaaaaap. V-broms i regn. Gotta love it.
Dags att impregnera windstopperbyxorna. Eller köpa nya.

Ytterligare en dag utan cykling... Vaknade efter kickoff på jobbet igår till ösregn, iddes inte dra på mig grejjorna utan tog ebolaexpressen igen. Detta får inte bli en vana!

MTB med dubbdäck i dag.
Skratta ni men vänta bara och se om det fryser på under dagen!

stefan_ skrev:
> Testade nya pendelhärket idag. Gick upp 4 och
> tänkte sticka rätt omgående. Kom iväg vid 6
> (tur man jobbar flex).
>
> Men man hade väl inte vågat hoppats på mer med
> en cykel från sportex.
>
> btw, Varför sätter man justeringsskruven för
> bakväxeln vid just, bakväxeln och inte framme
> vid reglaget? Dessutom verkar den inte passa
> infästningen då den lätt kan hoppa ur och det
> fick bli snigelfart sedan detta upptäckts på
> göta älvbron, blir en tråkig tur hem om jag
> inte får ihop den.
>
> btw2, Biltemas cykelskor fungerar kanonbra för
> pendling men jag tror deras cleats är mongo,
> vänsterskon vill knappt klicka i. Dom fungerar
> även kanon värmemässigt vid den här årstiden
> i väntan på vinterskorna.

Vilken hoj har du skaffat från Sportex?

Dagens tur var intressant, inga skärmar pga skogskörning igår, pölar överallt, vatten i ögonen, skolbarn i cykelbanan iiiihhhhhhhhh skivbroms jobba ut på vägen, möte med bil.. pling pling.. stanna, sitta ner och vidare till jobbet.. närmare döden upplevelse har jag nog aldrig haft..

Har visserligen bara kommit till Fine Food men pendlingen hit var underbar. Nu äter jag en macka med kronärtskocksröra och dricker en latte på trippel espresso...

Kör videokonferens över 3G, avancerat värre!!

Tog nya fincrossen idag eftersom träning i Ursvik efter jobbet. Jag vet att crossar är avsedda att användas i skitväder men det kändes ändå jobbigt att se den smutsas ned första gången... Får se om det känns bättre senare idag när den blir fullsketen med lera också ;)

Påfrestande motvind hem igår, äckligt regn idag... Hatar denna del av hösten :-S T

Lyckades inte ta mig över tågspåren i Värtahamnen genom att åka parallellt över dem. Blev lite asfaltssyning men klarade mig med mindre skrapsår.

Tack till dig i blått regnställ som stannade för att kolla att jag var ok!

OdenXT skrev:
> Får se om skorna är torra till hemvägen.
> Tidningspapper sticker nu ut ur dom under bordet.

När det är så här blött är jag glad att jag har ett serverrum att tillgå. Utblåsen på baksidan av racken är perfekta att torka kläder vid. Torrt på någon timme.

Thomas

Krock med liten volvo V70, killen stannade till men stack sen ut nosen i cykelbanan... jag har 2 blinkande framlampor och gul jacka + att det är dagsljus, vad krävs för att synas?

Lätt krock, jag landar med högerfoten på hans huv.

Nu till dagens tips, killen är väldigt ursäktande och jag är vänligt förstående (till hans förvåning tror jag), vi skiljs i god sämja och det känns bra. Att vara snäll kan ofta kännas bättre i magen./J :)

Poopzilla skrev:
> OdenXT skrev:
> -----
> > Får se om skorna är torra till hemvägen.
> > Tidningspapper sticker nu ut ur dom under
> bordet.
>
> När det är så här blött är jag glad att jag
> har ett serverrum att tillgå. Utblåsen på
> baksidan av racken är perfekta att torka kläder
> vid. Torrt på någon timme.
>
> Thomas

Bra idé! Mina skor åker in i labbet!

En dag då jag är glad att jag tog med såna skovärmare till jobbet och att jag impregnerade kläderna för någon vecka sedan.

Lovade mig själv dyrt och heligt efter punkteringen i går att alltid ha med mig verktyg plus extraslang. Båda sakerna ligger bredvid ytterdörren hemma i en fin påse. :)

Blött blött blött!!
Ösregn halva vägen. Men ändå på nått skumt sätt väldigt skönt att cykla. Förmodligen för att jag var så nöjd med att slippa sitta i bilen och ruttna.
Varmt trotts regnet.

Kan säga att sånna här dagar älskar jag mitt EGNA torkskåp och tvätt maskin som finns tillgänglig på jobbet, Allt torrt och rent till hemfärd.
Ska nu bara försöka få fram en slang i garaget så man kan spola av hojjen, Får se hur det går med det :)

Må väl alla pendlare.

Senast redigerad av en moderator:
JockeS skrev:
> Vilken hoj har du skaffat från Sportex?

Giant Seek 4 tror jag den heter.

Skjuter in en liten fråga i er pendlartråd;

Är det någon här som pendlar från Värmdö?
I så fall får ni gärna PM:a mig en kortare vägbeskrivning på hur ni kör efter Skurubron.
Jag hittar såklart från Gurra längs cykelvägen mot Skuru, men sen är jag osäker på lämplig väg mot innerstan.
Och, vad tar det i tid från Gustavsberg till stan, på ett ungefär om man inte pressar max?

Höstrusk.. Började utan skaljacka. Det funkade igår. Men på med den. Annars flöt det på. Men jag saknar torkskåp på jobbet. Vi har tjatat som cyklar till jobbet.Måste komma ihåg att byta batterier till cykeldator. Var hvete har jag lagt prylen man skruvar locket. Hem vägen blir det att kolla på bättre höstskor..

Luke skrev:
> Skjuter in en liten fråga i er pendlartråd;
>
> Är det någon här som pendlar från Värmdö?
> I så fall får ni gärna PM:a mig en kortare
> vägbeskrivning på hur ni kör efter Skurubron.
> Jag hittar såklart från Gurra längs cykelvägen
> mot Skuru, men sen är jag osäker på lämplig
> väg mot innerstan.
> Och, vad tar det i tid från Gustavsberg till
> stan, på ett ungefär om man inte pressar max?

När jag har cyklat i de där trakterna har jag cyklat längs med Värmdövägen. Jag kommer inte nu ihåg vilken sida som är "bäst" men på två-tre cyklingar bör det ha utkristalliserat sig. Tror det är skyltat mot slussen från sickla åtminstone.

Luke skrev:
>
> väg mot innerstan.

Bodde förut i Ängsvik och pendlade därifrån några år. Efter Skurubron som du givetvis tar på högra sidan kommer du ner till ett T-kors på cykelbanan, sväng vänster där och åk under motorvvägen. Fortsätt på vänstra sidan av gamla Värmdövägen förbi Ektorps Centrum och vidare mot Nacka Forum. Precis efter du cyklat under Saltsjöbadsleden tar du höger vid en tunnel under Gamla Värmdövägen och fortsätter på höger sida förbi Nacka forum och vidare ned mot Nacka kyrkogård och Finntorp. Kör vidare på högra sidan tills, och här är jag osäker på hur det ser ut idag, övergångsstället vid hotellet på krönet vid Atlas Copco huset. Där tog man i alla fall i sommras och korsade Värmdövägen och fortsatte på vänstra sidan igen, det är möjligt att man nu åter kan fortsätta på höger sida men i sommras var det avstängt där. Oavsett vilken väg du tar så kommer du fram vid en tunnel där du åker under 260 (Järlaleden) och kommer ut på vänster sida av Värmdövägen (nya) och följer den runt Lugnet upp mot Danviksbron. Efter bron är det en lätt nedförsbacke vid vars slut du åker höger under Värmdövägen och förbi Vikingterminalen. Sen är du på Stadsgårdskajens vidriga cykelbana och lite beroende på tidpunkt får du se upp för fyllskallar som precis ramlat av båtarna där. Sen är du vid slussen.

Lycka till

Hej kking!

Jag hade vänsterfoten ur led för ett drygt år sedan. Kunde cykla ett par veckor efter att gipset var borta. Då hade jag en bra ortos kring fotleden och förstås pedaler jag inte satt fast i. Sen fick jag ta det lite lugnare så att jag hade lite större marginaler för plötsligt öppnade bildörrar etc. Kunde cykla långt innan jag kunde gå utan kryckor. Har fortfarande ortosen på när jag cyklar MTB men inte när asfalt är underlaget.

Krya på dig!

Erika

EW skrev:
> Hej kking!
>
> Jag hade vänsterfoten ur led för ett drygt år
> sedan. Kunde cykla ett par veckor efter att gipset
> var borta. Då hade jag en bra ortos kring
> fotleden och förstås pedaler jag inte satt fast
> i. Sen fick jag ta det lite lugnare så att jag
> hade lite större marginaler för plötsligt
> öppnade bildörrar etc. Kunde cykla långt innan
> jag kunde gå utan kryckor. Har fortfarande
> ortosen på när jag cyklar MTB men inte när
> asfalt är underlaget.
>
> Krya på dig!
>
> Erika

Tack för uppmuntran! Kan inte du skicka mig ett PM med ortostips? Jag måste lägga vantarna på en bra så jag slipper tunnelbanan...

Fick idag frukten av kakan!! Cyklar alltid med skyddsglasögon för att inte få in småflugor och annat skit i ögonen. När jag körde över stocksundsbron så blåste det kraftig motvind så kraftig att små sandkorn från kanten av cykelbanan blåste rakt upp i ansiktet gud vad jag var glad att jag hade glasögon på mig annars hade jag fått grus i ögonen milt sagt, för övrigt tycket jag det är såå skönt att slippa vinddraget i ögonen med glasögonen

Poopzilla skrev:
> När det är så här blött är jag glad att jag
> har ett serverrum att tillgå. Utblåsen på
> baksidan av racken är perfekta att torka kläder
> vid. Torrt på någon timme.
>
> Thomas

Damn vilket bra tips. Att jag inte tänkt på det själv.

Luke skrev:
>
> väg mot innerstan.

Om du inte vill åka upp/ner, upp/ner, upp/ner längs med värmdövägen från skurubron och byta sida hela tiden så kan jag rekommendera en liten avstickare vid Skuruparken ner till Saltängen, hela Strandpromenaden bort till Saltsjö-Duvnäs station och bort mot Storängen. Kör upp så du kommer upp vid Statoil vid Nacka Forum och cykelbana med svagt nedförslut hela vägen till alphyddan. Sen enligt Selast tips. Den lilla omvägen genom Duvnäs/Storängen är faktiskt rätt snabb och mycket trevligare än att cykla längs aptrista Värmdövägen.

Jag kör från Duvnäs till Norrtull på en knapp halvtimme så lägg på tiden från Gustavsberg till Skuru. :)

Tack för era Värmdö-Nacka-stan-beskrivningar!! Jag ska sova på saken... Host..under vintern..host host...

zodah skrev:
> jeppe_82 är en lyxpendlare.

HA ha, såklart. Man måste ju utnyttja faciliteterna :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp