Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu ska jag gå och byta om för att starta hempendlingen! Ser snöigt och blåsigt ut.

mr Lindwall skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag gå och byta om för att starta
> hempendlingen! Ser snöigt och blåsigt ut.
Ska du söderut så är det helt korrekt uppfattat.
Skanstullsbron var oplogad med en motvind som sög ordentligt i låren. Undrar om det kommer vara plogat imorgon?

Hade kunnat vara värre, men då hade det varit rätt illa.

Idag var det kyligt, minus 22 så det bet ganska bra på kinderna.

Till jobbet såg det ur såhär
20110210273.jpg ht=544

och på väg hem träffade jag på dessa kamrater
20110210275.jpg ht=544

Tille skrev:
> Soooon!

Precis alldeles alldeles straxt...
Ser mysigt ut genom fönstret.

heklamama skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Soooon!
>
> Precis alldeles alldeles straxt...
> Ser mysigt ut genom fönstret.

Nuuuuu!
Tur att jag bara ser in i atriumet. Jag låter mig överraskas av vad som finns utanför när jag rullar ur garaget. Man kanske skulle filma hemcyklingen. Det verkar vara det nya bajsbruna.

Muntis skrev:
> Idag var det kyligt, minus 22 så det bet ganska
> bra på kinderna.
>
> Till jobbet såg det ur såhär
>
>
> och på väg hem träffade jag på dessa
> kamrater
>
Suck vad vackert det är. Härliga vintervägar utan is. Mer suck.

@Tille Kör du med slicks idag?

Rejält slirigt på hemvägen. Trots att framhjulet vandrade hit och dit klarade jag mig undan vurpa. Hoppas det här är bra träning - vet bara inte för vad ...

Black planet skrev:
> @Tille Kör du med slicks idag?

Nä, det hade nog varit lite slirigt idag. :-)
Det blev det här transportmedlet.

IMAG0718.jpg ht=483

Hemvägen var 4 km av snöversionen av sandhinder och lite blankslipad vägbana..

Det blötaste jag har varit med om på länge! Det som såg ut att vara snö var förklätt regn. Det som såg ut att vara is var lömska vattenpölar som verkade vara bottenlösa. Lagret med slask var mer flytande än fast så jag blev blöt från alla håll och kanter. Kombinerat med helt fel kläder så betydde det att jag var genomblöt innan jag ens var halvvägs.

Men jag kom ju hem till slut och då kändes det inte så jobbigt längre. Särskilt inte när jag testade bilköerna lite senare och insåg hur värdelöst det måste vara att sitta i bilkö varenda dag...

ett EB-pass hem idag.

det är ju sån här pendling (snöstorm och motvind) som är helt underbar. :)

Muntis skrev:
> Idag var det kyligt, minus 22 så det bet ganska
> bra på kinderna.
>
> Till jobbet såg det ur såhär
>
>
> och på väg hem träffade jag på dessa
> kamrater
>

Härliga pendlingsbilder!
Lapporten?

Little Stereo skrev:
> Sämst var väl den sneda isplatån vid rödljuset
> på Strömbrons södra sida ? :-S T

Javars, där klotade jag rakt ut i bilfilen en dag i december. Kul o glida på gatan och höra fyra låsta bildubbdäck kana på asfalten två meter bakom en. Shit, då fick jag adrenalin!

Pendlingen tog nästan 30 minuter längre än vanligt. Jag skyller på tekniska problem som frusen snö i SPD pedalerna, samt i bakväxeln.

Annars var det en sladdig färd på hemvägen, med två "slowmotion" vurpor. Det är skönt att vara hemma.

Jag var på vippen att kliva ur min mördarmaskin vid alvik och bjuda en cykelpendlare med röd jacka o pannlampa på mitt sista thermoskaffe, han såg ut att ha det svårt i snön, gick mer åt sidan än framåt. Hoppas de plogar bra och fort, att cykla 3,5 mil om dagen i den här röran är inte att tänka på huvva..

Perfekt snö, för snöbollskrig! ;) Imorgon blir det tvärbana.

Snö, snö, snö och så lite mer snö på det... Var inte många meter som cykeln styrde dit man ville.
Tar och tröstäter lite kanelbullar istället :)

Senast redigerad av en moderator:
quid skrev:
> Härliga pendlingsbilder!
> Lapporten?

Tackar, njöt själv när jag cyklade till jobbet. :)

Jepp, visst är det lapporten.

Gick ganska bra ju. Lättare att köra hem i 10-15 cm nysnö, jmfrt med förmiddagens isgata. Men så hade jag ju medvind också hem till västerort och minskat trycket med 2bar i fram.
Mindre glad var nog den lastbilschaffis som slirat fast uppför Tranebergsbron mitt i eftermiddagsrusningen.
Skall intressant att se hur morgondagen ter sig, kan man beställa en 180-graders vindvridning kanske?!

Senast redigerad av en moderator:
Hade tänkt skippa cykelpendlingen idag. Men all kommunaltrafik samt taxi verkar vara lamslaget så det får nog bli att sätta sig på cykeln ändå.

Oplogade vägar med ett par decimeter kramsnö, härligt.

//j

Klass 1-varning utfärdad för rullande igloos på gatorna!

Annars var det inga större bekymmer, men jag mötte ett lämmeltåg av mer eller mindre lämpligt klädda människor på väg i motvinden mot närmaste t-bana. Barnen verkade generellt vara de som var bäst klädda för utomhusaktiviteter

Skönt väder, såg inga cyklister vid fridhemsplan eller vreten.

Hemma med min son idag men det vore kul att se lite bilder från stockholmstrafiken en dag som denna...

Spännande cykling idag.

Mötte otippat många cyklister, dvs typ tre.

P.S. Fick gräva fram dörren för att komma in på jobbet idag.

Om du man, som stod och skottade ut snön från din uppfart ut på gång- och cykelbanan, mot förmodan läser här så ber jag om ursäkt för att jag var i vägen för din snö när du kastade ut den på gatan. Sorry, ska bättra mig!

Annars såg jag en som skidade, två-tre andra cyklister samt många som i maklig takt vandrade in mot stan i sina tunna jackor.

Alltsomallt får dagens pendling fyra skyfflar av fem.

Karaktärsdanande morgon! Sönderslitna skoskydd och reva i brallorna. Roligt var det iaf när man swischade förbi bilköerna på mittlinjen. Vågade inte peka finger, men var bra sugen....

Man kan väl säga att det gick väldigt olika bra på olika sträckor, men inte en millimeter var gratis. Snön och den tunga motvinden växeldrog om att ställa till det. Det tog mig sju minuter mot vanliga ca en halv att ta mig av min villagata i förorten, sen var det bättre även om plogningsgraden varierade ganska ordentligt.

Höll dessutom på att bli tacklad av sidledesblåsande gångare på Västerbron. Satan vilken sidvind på toppen!

Som vanligt bar jag min cykel på min hemma gata en bit. Detta pga att det var kaos med bilar. Varför har Sthlmare har inga snöskyfflar i bakluckan? Annars var det bara köra på genom snön. Glad över att ha mudtwister som bakdäck idag. Grymt grepp! En turist eller dylikt passade på fota mig. Och glada tillrop av pensionärer.
Idag gör sthlm stad sin räkning på hur mycket folk cykelpendlar och lägger sin budget efter detta.

Idag var det inte roligt alls.

Ganska få cyklister ute, vad har hänt?

Körde bilväg hela Älta-vägen, en plogbil slängde all snö på mig, alla bilar var självklart tvingade att passera mig på 3 cm avstånd, hur tänker de? Desto värre var alla fotgängare de ser/hör inget och är ensamma i trafiken, härlig inställning. (Nu har jag fått det sagt och mår mycket bättre).

Kommer bli intressant hemresa.

kking skrev:
> Man kan väl säga att det gick väldigt olika bra
> på olika sträckor...

Helt klart. Cykelbanan i Sundbyberg var ren ner till asfalten!? Mellan Rissne och Kista var det 4dm snö hela vägen. Bara att ta cykeln på axeln och gå genom Kista. Sedan i Sollentuna var det inga problem att cykla igen.

Tog en en halvtimme längre än vanligt men tror ändå att det var snabbaste sättet att ta sig fram idag.

//j

Det gäller att motivera kidsen när man skall gå ett par kilometer med kidsen till dagis o skola.
"Wow - kolla vilken snöstorm, det blir värsta expeditionen!"

Vi pulsade i 3-4 decimeter snö över Nytorps gärde vidare mot Hammarbyhöjden och Björkhagen. 6-åringen blåste omkull ett par gånger, men gnällde inte.

Buff is the shit, speciellt dagar med blåst och snö som idag.

Smådryg, men så var det ju bara andra pendlingen sen typ i november. Är det Silly Walk day eller? Många roliga gångstilar på cykelbanor, vägar och gångbanor utmed hagsätralinjen i morse. Jag cyklade så klart elegant hela vägen.

Appel skrev:
> Hemma med min son idag men det vore kul att se
> lite bilder från stockholmstrafiken en dag som
> denna...

Inga bilder, men, i vanlig ordning så var Snättringe och området runt Långsjön en vit fläck på kartan och i verkligheten. SvartlösaVÄGEN var cykelbar och i övrigt var det blandad kompott resten av vägen till Skanstull.

Är det bara jag som har selektivt minne, eller var det så att förr i tiden, när det snöade, så såg man traktorer och plogbilar överallt, som försökte hålla vägarna snöfria. Idag, med 3 dm snö på vissa vägar, så såg jag EN traktor uppe på Karusellvägen i Västberga. Var är hans kompisar någonstans?

Thomas

Med ett, happy-korrekt, ord: episkt.

Med lite fler ord så var det ganska litsamt. Cykling och cykelsläpning om varannat. Lustig effekt av systemfel: Plogtraktor 1 kör mot Tranebergsbron från stan. Stannar vid brofästet och vänder. Plogtraktor 2 kör mot Tranebergsbron västerifrån. Stannar i Stora Mossen och vänder.
Man kan ju tänka sig hur det låter i fikarummet i eftermiddag: "Jasså, jag trodde du (d.v.s. "den andre") skulle ta bron idag - höhö".

Jag såg en ploglastbil oresonligt plogandes från badminstonhallen i Eriksdal mot Skanstull. I sista stund hann jag kasta mig över snövallen. Elegant så klart!

jesperC skrev:
> Helt klart. Cykelbanan i Sundbyberg var ren ner
> till asfalten!? Mellan Rissne och Kista var det
> 4dm snö hela vägen. Bara att ta cykeln på axeln
> och gå genom Kista. Sedan i Sollentuna var det
> inga problem att cykla igen.

ett tips är att om du kommer ner från bron vid SEB-huset ta 'vägen' till vänster om betongavskiljarna. det är en byggarbetsplatsväg och därmed plogad. :) körde den upp till kolonilotterna där jag klev in i snön igen och pulsade över till kista.

förhoppningsvis lite mer plogat hem även om det var riktigt skoj att pendla idag. :)

Sidde skrev:
> Lustig effekt av systemfel: Plogtraktor 1 kör mot
> Tranebergsbron från stan. Stannar vid brofästet
> och vänder. Plogtraktor 2 kör mot Tranebergsbron
> västerifrån. Stannar i Stora Mossen och
> vänder.

Samma systemfel på Skanstullsbron isf; fast omvänt. Innan bron = Oplogat, på bron = Plogat, efter bron = Oplogat. Olika ansvarsområden, kanske?

Thomas

SuperApe skrev:
> Smådryg, men så var det ju bara andra pendlingen
> sen typ i november. Är det Silly Walk day eller?
> Många roliga gångstilar på cykelbanor, vägar
> och gångbanor utmed hagsätralinjen i morse. Jag
> cyklade så klart elegant hela vägen.

Du väljer ju rätt dag att börja cykelpendla igen.

Black planet skrev:
> Som vanligt bar jag min cykel på min hemma gata
> en bit. Detta pga att det var kaos med bilar.
> Varför har Sthlmare har inga snöskyfflar i
> bakluckan? Annars var det bara köra på genom
> snön. Glad över att ha mudtwister som bakdäck
> idag. Grymt grepp! En turist eller dylikt passade
> på fota mig. Och glada tillrop av pensionärer.

Som en hjälte gled du fram på din stålhingst!

minst sagt blandad röj-status på cykelvägen från Barkarby till Sundbyberg idag. Allt från "upp-till-naven-drivsnö" till barmark. Riskerade livet några gånger genom att cykla på plogade, men spåriga, bilvägar. Det är dagar som idag som ger karraktär och styrka :-) Väl på jobbet belönades pendlingen med kollegornas ständigt återkommande frågor "Va, har du cyklat idag?!", följt av "Ja men då måste man väl ha dubbdäck va?!". Längtar redan till returpendlingen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp