Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> centertanksen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör för övrigt Fruängen - Statshuset
>
>
> Ligger det nära Stadshuset?

Jorå jobbar rätt nära stadshuset.. Eller menar du att fruängen var nära stadshuset? Drygt en mil.

Idag gick det sjukt segt. Hade bestämt mig att ta det lungt eftersom jag hade enormt ont i huvudet efter gårdagens utgång. Höll mig t o m kall när en tjej drog förbi mig. Som tur var så tog jag henne i en lång nerförsbacke och sedan blev den en liten tempoökning för att jag inte bli omkörd igen. Var nog den långsammaste tid jag kört på väldigt länge.

centertanksen skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > centertanksen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kör för övrigt Fruängen - Statshuset
> >
> >
> > Ligger det nära Stadshuset?

Statshuset (Sveriges Riksdag) ligger 610 meter öster om Stadshuset.

Härlig hempendlig via Erstavik. Tyvärr förmörkades turen av att jag körde över en orm, troligtvis huggis. Jag såg den för sent för att hinna väja. När jag vände tillbaka för att titta till den var den försvunnen, så förmodligen klarade den sig bra. För att förbättra min karma, så hjälpte jag strax därefter denna kopparödla över vägen så att inte den också skulle bli överkörd.
kopparodla.jpg

Läcker orm där :-) Har också sett huggormar där runt, man blir lite skärrad en stund, läskiga kryp!

Pendlingen?
Jo tack, kränkt.
Av:
*Nishikigubbe med
*knäna utåt
*halvlånga strumpor
*rakt styre
*Kompass
*backspegel
*skivbromsar
*reflex fram och bak
*ringklocka
*på självaste Vasagatan.

7:e pendlingsdygnet på rad nu, bara 4 kvar tills semester! Men trots vetskapen om det så gick det tungt idag. Motvind, smutsigt på gatorna och massor av folk som var stökiga och dyngraka på morgonkvisten. Mindre trevligt när folk kräks och besudlar cykelbanorna.

Oj vad segt det var att cykla till jobbet efter en vecka semester. O folk över allt.

Nej, ni har helt fel! Det var ju tvärtomt överallt! Jag började fundera på om jag hamnat i nån slags twilight zone eller nåt.

(Startade iofs kl 06 hemifrån, kan ha viss betydelse)

Uppfriskande. Skönt med lite duggregn hängande i luften. Stafettkränkning med en på Focuscross. Jag cyklade om på platten och utför, han i uppförsbackarna.

Knappt någon luft i bakdäcket som slår i kedjestaget hela tiden och motvind och dugg och utsatt för kränkningförsök. Fin uppvärmning för lite morgonskivstång.

Pendla? ha, jag har semester!!! Fast det är ju just pendlingen jag saknar...

Extra trevlig pendling med frugan på tandemcykeln. Efter att ha lämnat av henne så insåg jag att nycklar, passerkort och frukost var kvar hemma så det blev en extra vända på egen hand.

Pendlade med bilen till verkstaden. cykeln fick ligga i bakluckan. 12000 skall jag betala för att fixa lite besikningsanmärkningar plus ac-service... fan.

själva cyklingen gick bra, tack.

Försov mig i morse så det blev en stress cykling på tom mage, men det var skönt ändå! Lite lätt regn som var uppfriskande ;)

Trött, efter en sönderhackad natt. Steg motvilligt upp. Efter det följde diverse rutiner. På med cykeloutfiten. Klev i cykelskorna. Trött. Men färdigklädd för att cykla iväg. Och så, äh, jag tar bilen. Bytte om och satte mig bakom ratten. Men imorgon ska jag cykla. Då kanske jag kommer ha något relevant att skriva om i tråden.

Gav pendlaröket en välförtjänst paus och tog för första gången den nya kålfiberhingsten in till jobbet och klarade därmed av första SPD-vurpan i stadstrafik. Fick loss ena foten, men föll som en fura åt andra hållet efter ett oväntat stopp på Stora torget. Ingen såg något. I alla fall var det vad jag intalade mig när jag med stolt och fast blick framåt reste mig och kämpade vidare. Det gör i alla fall inte ont att få kålfiber på sig, annat än i själen.

Jag kom till jobbet, samt tog mig därifrån på cykeln. Inget mer exotiskt än så.

Oj det gick segt att komma till jobbet. Nåja jag tog södra grusvägar om Årstaviken. sen var det crossdäck istället för slicks.
Hantverkargatan var intressant igår. Bilkö hela vägen. Roligt köra om dem med ett leende på läpparna.

Appropå bilkö, igår var det köer genom hela stan. City var igenkorkat och Skeppsbron lika så. Idag var det relativt framkomligt för bilarna på Stadsgården men i normala fall är det stopp redan uppe vid Londonviadukten in mot stan. Slussen skall vi inte tala om och områden runt Folkunga och Renstiernas är kaos.

Så underbart det är att cykla :-)

Att försova sig är grejen.
Swooosh så var man på jobbet.
/E

moody skrev:
> Att försova sig är grejen.
> Swooosh så var man på jobbet.
> /E

Teleportering? ;)

zodah skrev:
> Appropå bilkö, igår var det köer genom hela
> stan. City var igenkorkat och Skeppsbron lika så.
> Idag var det relativt framkomligt för bilarna på
> Stadsgården men i normala fall är det stopp
> redan uppe vid Londonviadukten in mot stan.
> Slussen skall vi inte tala om och områden runt
> Folkunga och Renstiernas är kaos.

söderledstunneln genomgår service så det kommer vara så i fem månader...

Skumt väder i morse, någon sorts finfördelat regn som bara höll sig i luften, vägen var fortfarande torr. Krånglade på mig regnjackan och fick upp värmen igen. Orkade sedan inte ta av den igen så jag blev nog blötare än om jag hade låtit bli jackan från första början.

Har dragit på mig en knäledsinflamation, så färden t.o.r till jobbet gick rätt långsamt. Blev kränkt av alla kändes det som, men när jag är tillbaka på banan skall jag kränka tillbaka ;-)

Som ½ OT vill jag delge er andra en kul artikel på SVD.

Någon här i tråden måste ju känna sig träffad, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gladje-trost-och-mod-pa-cykelsadeln-2_6289374.svd

////Skeppsbron:

Det skulle kunna vara så vackert här längs Skeppsbron. Men vem har tid att titta, njuta av husfasader eller kluckande vatten. Bäst att stirra rakt fram, inte vingla en millimeter. Som ilsnabba insekter susar de förbi, männen i trikåer. De som varje dag utmanar sina personliga rekord längs varje gatsnutt, varje kvarter. De väjer inte för någon, allra minst den som trampar treväxlat. På sin höjd. Framme vid Slussen kan man börja andas igen.///

"Männen i trikåer" :)

Svårt att bestämma mig för om jag skall se "cykelvägen" till Kista, den västra som går förbi E18/Kymligebygget, som tragisk eller komisk. I och med senaste omdragningen börjar det luta mer åt att se det som ett skämt.

Någon som vet om det finns några andra fungerande vägar? Helst som funkar med landsvägscykel. Brukar köra den östra vägen över Ulriksdal och utmed E18 men det blir en omväg som jag gärna skulle slippa på mornarna.

//j

jesperC skrev:
> Svårt att bestämma mig för om jag skall se
> "cykelvägen" till Kista, den västra som går
> förbi E18/Kymligebygget, som tragisk eller
> komisk. I och med senaste omdragningen börjar det
> luta mer åt att se det som ett skämt.
>
> Någon som vet om det finns några andra
> fungerande vägar? Helst som funkar med
> landsvägscykel. Brukar köra den östra vägen
> över Ulriksdal och utmed E18 men det blir en
> omväg som jag gärna skulle slippa på mornarna.
>
>
> //j

Vart kommer du från?

henrik79 skrev:
> ...
>
> Vart kommer du från?

Från Rissne i nån månad till sedan blir det från centrala Sundbyberg.

//j

Du är för lat! Ta den östra blir min rekommendation om du inte vill ta den korta grusiga vägen. Jag hade tagit vägen över NICK-spåret om jag hade så nära, med en MTB. Har inget annat råd än att ändra inställning;-)

Ja verkligen, ska man cykla till Kista från Sumpanhållet är det mtb som gäller. Antingen genom Ursvik/NICK eller via Rissne och cykelbanor av sprängrester. Jag tycker nog att vägen är rätt rofylld ändå :)

Upptäckte nya dragningen på väg hem idag. Funderar lite på om det går att gena ut i hagen när man är som längst norrut på den nya delen. Hur snabba är de där konstiga korna (jakar?) egentligen?

Wild-yak-charging.jpg

Jag är ingen morgon människa. Så är hela samhället anpassat att gå upp kl 5 och äta sin gröt samt läsa DN. Vara på jobbet senast 7,30 etc. Så det blev att åka med dessa personer via slussen. Segt var ordet.

Idag var det trötta ben, men det får gnälla hur mycket de vill. Efter imorgon är det semester!
Hoppas de slutar gnälla tills man kommer upp till stigarna i dalarna bara ;)

Tråkigt, segt men fint väder.

Fantastiskt vad svårt många (typ alla) på cykel har att visa vart de tänker ta vägen. Märkligt att bilister blir irriterade

En gammal plåträser med högprofilare och 23 mm:s måste vara den perfekta pendlarhojen. Måste! Nu ja.

Efter tre dagar i sängen efter revbensfraktur i helgen cyklade jag i sakta mak till jobbet. Blev omkörd av precis allting, kände mig helt okränkt.

Blev lite stursk och skulle hålla undan en stadsbuss, men fick bryta då ökad andning är extremt smärtsamt.

Ja, de väger väger väl några ton, så jag förstår om du blev andfådd av att hålla undan den.

Optimal pendling hem igår, drygt 20 grader soligt men inte så man blev översvettig. Lätt medvind i börja för att sen avtagit när jag vände hemåt. Dessutom med en stor bit äppelkaka och en muffins som var kvar från fikat att börja smaska på efter 2 timmar och barn och fru inte hemma så ingen press att komma hem.

Blev 87 km :)

Stumpy skrev:
> Ja, de väger väger väl några ton, så jag
> förstår om du blev andfådd av att hålla undan
> den.

Jupp, väldans jobbigt! Men bra träning, sen när jag klarar bussen skall jag testa högersvängande lastbilar. ;)

Vaknade ur dvalan av att jag hade en cyklist strax bakom. Tur att det var en sån där som saktade in i uppförsbackar.

Mäktig! Snitt 30 km/h genom hela stan och karolinska/solna inklusive stopp. Boyaka!
Kränktes det? Javisst!
Känndes det bra? Javisst.
Extrafint i och med att man kör Brompton? Absolut!

Blev lurad på en ½ h längre sovmorgon. Trodde att klockan ringde. O gick upp utan kolla tiden. Verkligt skönt ute. Snabbt går det få på cykekläderna etc. Skillnad ifrån vintras. Bara att njuta.

Genrellt idag: Standardcyklisterna stannade för rött och gjorde tecken. Lycrapendlartöntarna med stora ryggsäckar skulle tvunget vingla över mot rött.

På min otroligt vackra pendling genom en bokskog såg jag idag en iller med en fet padda i munnen. Illern fick en chock när jag kom farande och tappade sin frukost på vägen. Annars brukar det mest vara rådjur som gör mig sällskap.

tille skrev:
"Lycrapendlartöntarna med stora ryggsäckar skulle tvunget vingla över mot rött."

-1 Jag stannade visst det vid alla rödljus.

10h sömn gjorde underverk med benen. Som värsta bergskränkaren lämnade jag allt efter mig i de 20% kullerstensmotluten genom sthlm på väg till jobbet.

/E

2 timmar ofrivillig sovmorgon, vilket behövdes iof. Sen var det ganska lugn pendling till jobbet med inslag av broöppning vid Liljeholmsbron. Ingen stress då det är tokigt lugnt på jobbet nu i semestertider.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp