Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det märks att Lidingöloppet har varit. Cykelbanan var full av ovana rullskidåkare som börjar sin uppladdning inför Vasaloppet.

En fin morgon med många svetton i Stockholms innerstad! Vissa män i medelåldern hade matchande tempodräkt och rakade ben. Själv kör jag med vinterpäls.

Tänkte på döden hela vägen till jobbet och stannade vid alla rödljus. Inte för att de är så farliga egentligen, men det var mest en trevlig gest från min sida.

Gulöga skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte på döden hela vägen till jobbet och
> stannade vid alla rödljus. Inte för att de är
> så farliga egentligen, men det var mest en
> trevlig gest från min sida.

Bra där Gulöga! Måndagar är en dålig dag att bli hämtad av en schackspelande gubbe i svart huva. Dessutom lyckades du kanske vända någon bilist från "Rabiat hatisk mot cyklister" till "Hatisk mot cyklister" genom ditt välsignade korståg! Varje litet steg.....

Återigen ekerbrott på bakhjulet. Brukar aldrig paja ekrar, kanske ett tecken på att det är dax att bygga nytt.

(Och, som alltid en rödljuskörning vid Sollentunamässan)

//j

Tille skrev:
> Tisdagar är däremot en bra dag...

Är det någon som skall hämta dig då?

jesperC skrev:
> (Och, som alltid en rödljuskörning vid
> Sollentunamässan)

Rödljuset vid Sollentunamässan är hopplöst. Totalt okänsligt för cyklar, man måste kolla när bilarna på andra sidan börjar rulla framåt och smita över då...

Tribeca skrev:
> ...
> Rödljuset vid Sollentunamässan är hopplöst.
> Totalt okänsligt för cyklar, man måste kolla
> när bilarna på andra sidan börjar rulla framåt
> och smita över då...

Men då man redan brutit mot cykelförbudet som råder där tycker jag rödljussmitningen kan slinka med på köpet =)

//j

På hemväg i mörkret. Vid Sorbonne på Brommaplan går två biffiga snaggade killar mitt i cykelbanan. Attityd! Bromsar in och lägger mig tätt bakom - de kan inte missa att jag är där.

"...Eh, ursäkta grabbar men kan jag få komma fram?"

OJJJJ!! UrSÄKTA!!, sa de och FLÖG åt sidorna.

Man kan ha jävligt fel om folk ibland.

Kortbraller och kortärmat var gjutet...inte kallt på väg hem.

Enl. SMHI så är det inte dags för långa byxor ännu, men en jacka vill jag nog ha på i morgon bitti. Gäller Sthlm alltså.

Oj, en formtopp kanske?

Kändes så lätt att cykla i morse. Kul!

06:10 Höghastighetspendling i mörk men klar höstmorgon. Väldigt många cyklister ute redan. Hur sjutton har ni det kl 08:00 egentligen??

Oräknerliga omkörningar men bara en giltig kränkning, en racer i uppförsbacken under Essingeleden, vid Rålis.

Senast ändrad:
Det var ju kyligt igår så idag blev det ett vindtätt plagg överst. Yep kokt som en räka vid gamla stan. Vilken skön morgon. Det få bli en morgon runda i veckan.

Lite blött på backen men annars ok i morse, 2,5 veckors sjukfrånvaro på cykeln satte sina spår i benen men pulsen blev inte överdrivet hög när jag tog i och sjönk direkt så fort jag slog av på tempot så nu kan man iaf friskförklara sig :-D T

Kränkte som vanligt alla de andra tanterna på min korta och vådliga färd. Trasslade in mig i en svart rock (regnponcho?) men bäraren saknade lie; puh!
Kan inte det hemliga TdF-tecknet för omkörning, så jag pinglar i ringklockan och skramlar med cykelkorgen. Det funkar bra det med.

Fick bli fleecetröjja under jeansjackan idag.
Vacker morgon med mindre hets.

Underbar morgon i skogen, tog lite sovmorgon så jag kunde cykla när solen gått upp. Fint MTB pass i rätt soft tempo idag.

Fin morgon med mycket snutar ute på poliskontroller 2 ekipage bara sträckan Årsta-Gullmarsplan. Skiddande fixiesnubbe framför mig på Skeppsbron. Trots att cykelbanan är så pass bred lyckades han ta upp större delen av banan när han satte igång. Klar fördel med broms är ju den mindre risken för medcyklisterna att bli utknuffade i trafiken.

Frustrerande, bilister som kör ut och stannar mitt i cykelbanan. Trötta ben efter 2v förkylning och en lång j-vla backe med tung utväxling =) Men fantastiskt skönt att vara på cykeln igen!

Första morgonen på den numera singlifierade pendlaren. Varför känns den så mycket rappare? Jag har kört på en växel några veckor för att välja antal tänder, så det borde inte vara någon större skillnad (förutom några hundra gram i växelskrot då).
Det kanske är psykologiskt, gött var det iallafall. Jäkligt gött.

edit: just ja, den är mycket tystare också

Senast ändrad:
Mysig morgonpendling med Madone.
Ensamt, ensligt, elegant.
Hemväg hägrar, härligt!

Upplevde lite hetspendling bakom ratten i dag i Nacka. Det som de här två lycrakillarna gjorde kunde lika gärna jag ha gjort, men fan så puckat det ser ut. Omkörning av utsvängande buss där två filer ska bli en. En cyklist på vardera sidan av bussen - och vid sidan av, en tre meter bred öde tom.... cykelväg.

Friskt!

Det mest upphetsande var att jag fick dra en sväng ner i diket vid Sickla, eftersom en grävmaskin blockerade hela cykelbanan.

Knickers, kortärmad cykeltröja, armvärmare och vindväst kändes helt rätt. Armarna svettiga, men samtidigt avkylda när jag bytte om.

Ser fram emot hempendlingen via HBB, Erstavik, Saltsjöbaden, Älta och Flaten.

Låter kul med hemliga tdf-tecknet. Vill någon berätta? Please...

lh skrev:
> Låter kul med hemliga tdf-tecknet. Vill någon
> berätta? Please...

Surkärring skrev:
> det hemliga TdF-tecknet för omkörning,
> ...pinglar i ringklockan och skramlar med cykelkorgen.

Inte hemligt längre!

Stumpy skrev:
> lh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter kul med hemliga tdf-tecknet. Vill någon
> > berätta? Please...
>
> Surkärring skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det hemliga TdF-tecknet för omkörning,
> > ...pinglar i ringklockan och skramlar med
> cykelkorgen.
>
> Inte hemligt längre!

Hmm, är väl paranoid, men känner på mig att det där inte är det RIKTIGA hemliga tdf-tecknet...

Blev väldigt tagen av förra veckans cyklistdödar så jag Pendlar lungt o stilla nu. Känner mig lite värdigare till o med.

Sjukt mycket folk på cykelbanorna, längtar efter första halkan.

Det är nog nyttigt med ett cykelhaveri då och då (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1733354 som resulterade i superskevt hjul) så man påminns om hur vidrigt det är att åka kommunalt. Suck, fortfarande inte hemma. Hade ju varit duschad och klar om jag cyklat, nu har jag inte ens kommit halvvägs. Och varför kommer 4 tåg i rad åt fel håll, men inget som ska dit jag ska?

lh skrev:
> Hmm, är väl paranoid, men känner på mig att
> det där inte är det RIKTIGA hemliga
> tdf-tecknet...

Men vad är det som är så svårt att fatta? Säger vi vad det är så är det ju inte hemligt längre!

OnT: Svalt i morse, vinterhandskarna på. Varmare hem, sommarhandskarna låg hemma på hatthyllan. Attans, tur att inte solen sken för starkt ... man vill ju inte förstöra solbrännakanten så här tidigt på säsongen ;)

Fin hemcykling via verkstan och upphämtning av nyservade crossen, sen dubelcykelpromenad sista kilometrarna hem :-) T

Little Stereo skrev:
> Fin hemcykling via verkstan och upphämtning av
> nyservade crossen, sen dubelcykelpromenad sista
> kilometrarna hem :-) T

Dubbla cyklar är dubbel glädje! Har jag hört.

Bra fart hem...skönt att kunna dra ifrån upp mot Gullmarsplan.

Som sagt, det här skriver kåseriförfattaren själv om hemliga TdF-tecknet:

"Hej Johan

Tack för mail och artikeluppslag. Vänliga läsare har påpekat att tecknet ges av den som ligger framför och betyder "du, jag är lite trött, så du får gärna köra om nu".

Vänlig hälsning
//Erik"

Little Stereo skrev:
> Fin hemcykling via verkstan och upphämtning av
> nyservade crossen, sen dubelcykelpromenad sista
> kilometrarna hem :-) T

Serva cykeln? Är det något man göra?

Cyklisten framför mig på en gammal damtralla var en hårsmån från att bli påkörd av en mördare som svängde ut från fickparkering på Fleminggatan men lyckades väja snyggt. Han reagerade inte ens, bara fortsatte med lurarna i öronen. Stenhård.

johan44 skrev:
engelsk - svensk ordbok: carbon = kolfiber, titanium = titan, Bibknickers = Äppelknyckarbyxa med blöja.

Utmärkt pendling i morse. Hittade inte någon sval långärmad funkiströja så jag körde två korta. Blev lite kallt om armarna några minuter för länge men, precis som beräknat, badade jag i svett vid ankomst.

Öronen fryser lite, men en buff blir för varm. Funderar på en dagbok där man skriver upp bilmärket på den bil som gör fel; tränger sig, blinkar inte, kan inte högerregeln etc. Jag har en känsla av att BMW är överrepresenterat på trängningar och högerregeln medans volvo helt verkar sakna blinkers. Fast det borde ju, rent statistikt se likadant ut över alla bilar hoppas man.

Äsch, inget speciell alls. Bakskärmen sitter löst. Om man bortser från att dt låter som fan när man kör över små ojämnheter så är det rätt bra, för man hörs rätt väl.

Första pendlingen någonsin på min nya mtb medan jag väntar på nytt hjul till andra hojen. Var nervös att komma sent så jag tog i lite extra. Summa: 3 minuter snabbare än igår trots långsammare hoj.

Misärpendlaren: Audi har ett rätt fint statistiköverskott på idioter tycker jag. Häromveckan såg jag en audi köra ikapp en cykel, preja honom, hoppa ut ur bilen och attackera cyklisten. Cyklisten lyckades ta sig därifrån. Det var vid Odenplan om nån känner igen sig, lite nyfiken på upprinnelsen.

Det börjar bannemig bli lite svalt ute på mornarna. Första cykelpendlingen på två veckor lite drygt. Fick ont i knät efter ett tag, mycket skumt det brukar jag inte få, undrar om det var panikurklickning vid mariebergsgatan somgjorde det... I övrigt blev jag lite kränkt innan västerbron av en lirare i gul cykeltröja på någon form av räjser med skärmar, jag åkte ikapp honom uppför bron, sen tyckte jag inte att det var värt att trängas och kriga mer utan släppte iväg honom.

Skönt att cykla igen.

Råkade ut för 2 mötande racer/crossar och 1 dito bakifrån vid Ulriksdal, alla ilade förbi mig på nära håll och på slumpmässiga sidor om mig. Var nära att köra in i den som kom bakifrån när jag svängde, den mannen hade inte ens hjälm. Hade vart synd att skicka honom på en resa över styret...

Är racers/crossar överrrepresenterade på stressigt och irrationellt pendlingsbeteende?

klippan skrev:
> Är racers/crossar överrrepresenterade på
> stressigt och irrationellt pendlingsbeteende?

Ridley=Audi, you do the math.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp