Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då blev man blöt i röven denna morgon. Jag hade spenderat hela kvällen med att limma crosstub, putsa crossen och meka med bromsarna. Enligt SMHI skulle regnet upphöra på morgonkvisten vilket det inte gjorde å både jag och crossen blev blöta. Nåja! Det Lär väl torka upp ganska snabbt tills man ska hem :)

Inte lika mycket folk, konstigt! :)

Nu ska jag tvätta cykeln. Sedan kaffe.

/B

Inte så regnigt som det först såg ut. Härlig luft. En CX-cyklist tappade baklyset vid Riddarhuset och löste det genom att helt enkelt promenera mitt i cykelbanan. Some egos are bigger than others...

Jag fattar bara inte. Vuxna karlar som inne i stan på väg till jobbet cyklar långsammare än min 7-åring på bmx-banan. Skulle tippa 10-15 km/h. Jag överdriver inte! Och det var inte ens speciellt mycket cyklar som hindrade. Dom borde skämmas! Eller nåt.

Hade ett litet bråk med en SL-chaffis imorse...

På en 50-väg i Tyresö skulle jag köra om en buss som stod stilla vid hållplats och när jag börjat köra om den börjar han blinka vänster och svänger ut rätt tvärt, jag svängde ut lite extra till vänster när jag passerar honom och vinkar för att markera mitt missnöje.
Då tutar han på mig och gör gester som jag tolkar betyder att han tyckte jag borde cykla på cykelbanan intill istället.
Vid nästa hållplats vill jag prata med honom, så när han står stilla stannar jag på vänster sida vid hans hytt och hoppas han ska öppna rutan så att vi kan reda ut problemet. Han vill inte prata märker jag så då vrider jag om hans sidospegel och cyklar vidare...sen såg jag honom inte mer.

Att jag inte cyklar på cykelvägarna beror på att dom innebär omvägar, dom är kringelikrokiga och ofta ligger det grus och glassplitter från busskurerna där...

Fina, blöta, geggiga 6 mil på Södertörn, sedan båten till Visby. Det kan bli sämre på vägen till jobbet :-)

kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Fina, blöta, geggiga 6 mil... sedan båten till Visby.

Du får starta ny tråd: "Visa dina sjömil". Mil i vilstol får du hursomhelst inte räkna med i tråden Visa dina mil!.

JustusBenJamin skrev:
> Efterlyses information om cykelolycka den 21/4 vid
> 7.15-7.30 tiden, Drottningholmsvägen vid
> Brommaplan.
> Syskon till den olycksdrabbade önskar kontakt med
> den/dem som varit på plats i samband med olyckan.
> Brodern ligger fortfarande nedsövd på KS och har
> inte kunnat höras. Vi saknar kompletterande
> information och är därför tacksamma om vi kan
> få in tips från allmänheten som kan skapa en
> bättre helhetsbild över vad som egentligen
> hände. Tacksam för alla tips vi kan få.

Lägg upp det här i en egen tråd så kanske fler ser!

Moderatorer: Klistra kanske?

Blev småkränkt idag av en snubbe på vägen hem idag...någon härifrån som cyklade Skanstull-Flatenbadet osv efter kl 17 på en Giant iklädd gul regnjacka?

staine skrev:
> Jag fattar bara inte. Vuxna karlar som inne i stan
> på väg till jobbet cyklar långsammare än min
> 7-åring på bmx-banan. Skulle tippa 10-15 km/h.
> Jag överdriver inte! Och det var inte ens
> speciellt mycket cyklar som hindrade. Dom borde
> skämmas! Eller nåt.

Jag har konstaterat att det måste handla om en extrem rädsla för att bli svettig. Har hört det från kurskamrater och så. Genom att undvika att svettas kan de pendla i vanliga kläder och slipper byta om och duscha och annat sånt som många "seriösa" (snälla feltolka inte - jag hoppas ni fattar vad jag menar) cykelpendlare gör.

Precis, det blir som att promenera genom stan, fast röra sig lite fortare och mindre ansträngande än till fots. Troligen är det samma personer som använder det fantastiska cykel-plagget oknäppt trenchcoat.

vader skrev:
> det fantastiska cykel-plagget oknäppt trenchcoat.

AKA luftbroms...

Sungam skrev:
> Hade ett litet bråk med en SL-chaffis imorse...

Han kanske inte såg att du var brevid bussen utan uppfattade situationen som att du kom ikapp och därför likt bilister skall ge honom företräde när han kör ut från hållplatsen ?

Edit:
Minns tillbaka till då en buss kom i kapp mig när jag cyklade på cykelbanan parallellt med busshållplatsen och han började preja in mig för han skulle stanna på hållplatsen.
Underbart!

Senast redigerad av en moderator:
Inget speciellt hände på pendlingen idag. Däremot tog jag min kanske mest överlägsna seger inom cykelkarriären igår när jag cyklade hem från affären.

Saktar in för några kids på cykel framför. Den äldsta är en tjej på typ nio-tio år.
Hon ser sig om, och LER. RESPEKTLÖST. Och ÖKAR FARTEN när jag ska om!

Jag funderar lungt på att uppträda vuxet några sekunder innan jag gör en konstpaus och sedan drar upp pendlarn i spurten med stort s och rullar förbi. Tyvärr är jag mindre bra på arga leken utan log lika barnsligt tillbaka.

Busshanteringstips:

En buss som står på en busshållplats framför dig är inget hot, utan en möjlighet. Lägg dig så långt till höger som möjligt och kolla om någon passagerare står i kö för att stiga på. Om ja, lägg dig till vänster och trampa på. Om nej, kolla om dörren börjar stängas, trampa lugnare samtidigt som du lägger dig i döda vinkeln rakt bakom bussen. Med lite finess så kan du snart ligga i bakdraget utav bussen och uppnå oanade hastigheter.

Tips två, du har en buss bakom dig. Ett hot. Du ser en busshållplats framför dig, MED folk väntandes. Lägg dig så långt till vänster som möjligt.

Bra tips. Sådär gör jag alltid med bussar. Möjligen kan det till tips två tilläggas att man bör förvissa sig om att bussen bakom trafikerar en sådan linje som stannar vid hållplatsen i fråga. Om inte så kommer bussen förmodligen att ligga kvar ute i körbanan och i värsta fall accelerera upp lite extra i aktern på dig / preja dig för att markera att du just gjort en felmanöver. Eller så står det "Ej i trafik" på bussen. Då gäller det att hålla undan extra noga. Nog fan körs bussar utan passagerare ombord extra snabbt och vårdslöst.

Senast redigerad av en moderator:
Tog en extrarunda hem med Langstern, kul med ny hoj med anorektiska däck.

45 minuter i skogen innan frukost på jobbet satt fint :-) Betydligt torrare än i helgen var det också.

Medvind och svalt men helt ok. Pendlar Årstadal-Kungsholmen så det är inte långt MEN det jag såg idag gör att jag helt klart förstår varför cyklister är hatade av alla andra trafikanter. Folk kör som idioter verkligen. På Liljholmsbron kom en snubbe med rackig mtb och ska prompt köra om i vänsterfilen trots att det kommer möte så att mötande får panikbromsa och dom i innerfilen vingla ut bland de gående. Sen kör halva gänget på trottoaren vid Hornstull och kryssar mellan alla som ska till bussen. I Rålis var det dags för nån spontan lagtempoövning där 3 glada pendlare försöker komma upp i 35 vilket ser ut att vara klart mer än vad dom kan hantera så den sista får tvärnita för ett övergångsställe så att båda hjulen släpper. Skulle kännas klart lugnare att ta Essingeleden med hojen.

Igår var det första regnet för mig under pendling. Började förra veckan, sträckan Malmö - Lund. Skön medvind gjorde att regnet inte märktes, bra fart blev det med :)

Hade en skum "encounter" med en kvinna i permobil här om dan på cykelbanan, jag kom i rätt riktning på cykelbanan, hon kör mot riktningen. Jag svänger ut i gåbanan (delad cykel-gåbana med heldragen linje) för att inte köra för nära henne, varpå hon svänger ut MOT mig och fräser argt. Jag blir helt "WTF?", men cyklar vidare i vredesmod.

Panik utbröt imorse när jag vaknade! Jag hade kommit på mig själv med att inte ha deklarerat. Nu var jag värdens sämsta person och jag försökte till och med logga in på deras Skatteverkets hemsida utan lycka.

Det blev en klunk med apelsinjuice och sedan åkte trikåerna på och cykeln in i bakluckan på bilen. Vid Globen parkerade jag bilen å sedan blev det kränkartur á la Supertramp till Skatteverket. Vid skatteverket mötte jag av en annan lycrapälsad pendlare som var sen med deklarationen. Tur att man inte är ensam :)

Lättad och pigg i benen fortsatte jag mot jobbet. Vid första rödlyset kommer det fram en äldre herre på cykel å säger, Schnögg cykel!
En bra start på dagen och jag lät mig kränkas hela vägen från Medborgarplatsen till Odengatan.
...bortsett från två lycra-pendlare som kränkte mig osnyggt så jag fick kränkas tillbaka vid slottsbacken.

Glad i hatten som jag var vid Sureplan märkte jag att min Edge 305 inte var påslagen. Jag Måste aktivera den där auto/start-grejen annars kommer jag aldrig kunna lägga upp mina mil på "Visa dina Mil"

Nu väntar 1.000kr i straffavgift för försenad deklaration och en kopp kaffe plus macka.

Ciao!

kränkte 3 tävlingscyklister (?) på väg hem igår i göteborg, säröbanan. #1 hade 100% cykelcity teamoutfit. #2 likaså. #3 sunklycra. De var inte ute och pendlade iallafall. gött att köra förbi dem med ryggsäcken på i 40 km/h

men de såg inte ut att köra max iockförsig.

Jag "beundrade" en snabb cyklists framfart idag...

Själv tycker jag det verkar onödigt farligt att i ganska hög fart mer eller mindre köra slalom runt andra cyklister. Risken är ju relativt stor att en cyklist hör att någon kommer flåsande bakifrån och därför väjer något höger....

När man ser sådant så blir jag inte förvånad över att en del smäller i backen hårt.

Personligen kör jag i princip alltid enbart om på vänster sida om det inte är något extrem fall, hur gör ni?

Lite småkyligt imorse, iofs. kör jag av princip bara med knickers cykeltröja och armvärmare eftersom det är sommar nu.... (kan sträcka mig till shorts och inga armvärmare men där går gränsen)

Hade siktat in mig på 40km racer på morgonen, Vaknade av att regnet smattrade så det blev 12,5km vintercykel istället :(

Lite kyligt. Delvis för att snabbare räser är kallare än den vanliga långsamma gubbacykeln (som jag glider fram på med arbetskläderna på).

Grym pendling idag då jobbet flyttat till nya lokaler i Stadshagen. Rulla lite över Tranebergsbron och sedan ner genom kristineberg och framme, summa summarum 1 km kanske ;)..

Har ni flyttat in i polisens gamla lokaler, Gurkan?

Själv hade jag också en strålande tur tidigt i morse. Jag var inställd på regn men tji fick jag. Solsken och kanske till och med lite medvind in till stan.

Tri_peter skrev:
> kränkte 3 tävlingscyklister (?) på väg hem
> igår i göteborg, säröbanan. #1 hade 100%
> cykelcity teamoutfit. #2 likaså. #3 sunklycra. De
> var inte ute och pendlade iallafall. gött att
> köra förbi dem med ryggsäcken på i 40 km/h
>
> men de såg inte ut att köra max iockförsig.

Jag skulle nog tro att din avslutande kommentar var helt korrekt, om jag känner Cyckel City GB rätt. En av dem, med ett mycket GB-klingande namn, gick upp i spets på linjeloppet i söndags och drog ut klungen till ett streck. Han pendlar man inte om hur som helst om han bestämmer sig för att inte bli ompendlad.

En pendlare använde tygbromsen ordentligt när han med ganska bra fart från Hornsgatan passerade Götgatan kasandes på magen. Alla tio som stod vid rödljuset stämnde upp i ett högljutt -AAAAjjjjooouuuuchh. Undrar vad faan som hände. Såg sjukt ut. Han bara cyklade omkull lixom. I full kareta. Jag är förvånad över att han reste sig upp direkt och cyklade vidare innan någon ens hann fram till honom.

Ta det lugnt.

Svalt och skönt idag.

Fick ihop 24 km nu på morgonen.

Får se hur det blir ikväll. Uppehåll efter 19 här i Stockholm enligt yr.no iaf.

mzi skrev:
> Har ni flyttat in i polisens gamla lokaler,
> Gurkan?
>
> Själv hade jag också en strålande tur tidigt i

Tror inte polisen varit här, finns inget galler på fönstren iaf ;). Lindhagensgatan 126, Arla verkar ha lokaler i samma hus.

skaparn skrev:
> Jag skulle nog tro att din avslutande kommentar
> var helt korrekt, om jag känner Cyckel City GB
> rätt. En av dem, med ett mycket GB-klingande
> namn

Hihi, jag vet präxis vem du menar! :D

Trampade över bygget på Hägerstensvägen på morgonen. En bit in i stålgallerkorridoren bestämmer sig en joggartjej jag möter för att det är dags att stanna och knyta skosnöret. När jag kommer längst upp är det en sån här som tycker det är en bra väg ta.

Quadrophenia---1979-002.jpg ht=276

Glad tjej och inte sur kille som körde.

Tur att jag inte kom några minuter senare.

Började pendelcykla imorse, men efter 3,5 mil kom jag på att jag inte är hemma och att jag idag jobbar på samma ställe jag bor och därmed inte ens behöver pendla. Då var det bara att vända och njuta av medvinden tillbaka till Visby. 7 trevliga mil innan jobbet :-)

skaparn skrev:
Han pendlar
> man inte om hur som helst om han bestämmer sig
> för att inte bli ompendlad.

"Ompendlad" är ett jävligt bra ord! :)

Ja, det var bara det jag ville påpeka.
/K

Dagens pendling var lite speciell.
Lagade äntligen punkan på bakdäcket och påväg hem 500m från lägenheten möter jag ett gäng småttingar med en bmx, min polares stulna bmx.

Cyklar fram till dem och berättar för dem att den är stulen, varpå de säger att de fått den av nån av deras kompisar. Men de protesterar inte när jag säger att jag kan ta hand om den medan de frågar sin "kompis".

Cykeln utmärker sig iom att det sitter ett par klistermärken som min polare specifikt kan säga vart de sitter. :)

Kerberos skrev:
> "Ompendlad" är ett jävligt bra ord! :)
>

Vassego!

Dagens hempendling bestod av en omväg via Björkhagen. Då insåg jag hur tur jag har att jag inte pendlar via Götgatan. Arrgh vilket myller av vinglande, långsamma och självsäkra cyklister (det sistnämnda gör det hela riktigt farligt). Dessutom regnade det, så blev min cykel skitig.

grymt skönt att trampa till jobbet igen efter tre dagars vila. benen kändes starka och det gick hyfsat fort trots att jag tog det lugnt och jobbade mer med kadens än fart. :)

Jag är rätt säker på att jag hade medvind idag. Starka ben och häng av en räsig snubbe från Stora mossen till Strömkajen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp