Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
30km och finfina 30,8km/t inklusive en del stadskörning men vinden hjälpte nog till lite.

Fick lite dåligt samvete att jag höll på att skrämma livet ur en cyklande tant på cykalbanan längs Stadsgårdskajen. Kom ikapp tanten samtidigt som hon skulle köra om en gående + att vi fick möte av en annan cyklist. Jag plingade och tanten höll föredömligt till höger så det fanns gott om plats tyckte jag för fyra i bredd men när jag passerar skriker tanten till i högan sky som om hon höll på att bli mördad allra minst.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> grymt skönt att trampa till jobbet igen efter tre
> dagars vila. benen kändes starka och det gick
> hyfsat fort trots att jag tog det lugnt och
> jobbade mer med kadens än fart. :)

+1
Tjuvstartade dock med att hämta min pendlarcykel från verkstaden igår.

OK so far. Gick ganska smidigt att ta sig från Årsta till arkitekturpluggbunkern vid Engelbrektskyrkan. Tid mellan 20 och 30 minuter. (Ska plotta med gps på väg hem.) Fast polisen har redan inlett sin årliga jakt på cyklister, och stod på lur vid Södermalmstorg.

Beware.

Årets första pendling. Känns fint. Kan hålla med om att det är betydligt fler cyklister än förra året. Höll på att bli kränkt av en elcykel i en uppförsbacke.

Galet många poliser stod och plockade cyklister med bristande respekt för rödlyset nedanför Götgatsbacken, vid Hornsgatan.

Attans, jag har tappat pendlingsmotivationen. Var duktig och motivierad hela vintern. Tyckte det var löjligt roligt att testa ut skorna för att hålla mig torr och njöt av dagarna med snökaos. Men nu när cykelbanorna är sopade och finvädret är här sitter jag hellre på pendeln och läser bok! Vad ska jag göra???

Appel skrev:
> Vad ska jag göra???

Du borde köpa dig ett kolfiberstyre.

bjorre skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad ska jag göra???
>
> Du borde köpa dig ett kolfiberstyre.
Exakt, eller nya hjul, eller nått cool klädesplagg....

Johan T skrev:
> Galet många poliser stod och plockade cyklister
> med bristande respekt för rödlyset nedanför
> Götgatsbacken, vid Hornsgatan.

Oj, tur att jag inte cyklade idag.
Där kör jag mot rött 9 ggr av 10, idiotiskt lyse om man ska svänga höger.

bjorre skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Vad ska jag göra???
>
> Du borde köpa dig ett kolfiberstyre.

Jaa, mer prylar är alltid bra! Fast nu har jag bestämt mig för att jag ska sluta lägga pengar på uppgraderingar och istället börja byta ut mina cyklar. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för om jag först ska köpa en Focus Cross Disc, en Bianchi HoC eller en Grand Canyon... Vad ska jag göra?? För pendlingens skull är det väl Focusen jag ska köpa men det känns roligare att köpa ny racer ju...

Hoppas att bylingen står där imorgon också. I så fall ska jag kliva av vid lyset, leda cykeln förbi, och sedan hoppa upp igen.

MangeO skrev:
> Hoppas att bylingen står där imorgon också. I
> så fall ska jag kliva av vid lyset, leda cykeln
> förbi, och sedan hoppa upp igen.

punkare.jpg

Sungam skrev:
> Johan T skrev:
> -----
> > Galet många poliser stod och plockade
> cyklister
> > med bristande respekt för rödlyset nedanför
> > Götgatsbacken, vid Hornsgatan.
>
> Oj, tur att jag inte cyklade idag.
> Där kör jag mot rött 9 ggr av 10, idiotiskt
> lyse om man ska svänga höger.

De cylister som kommer från Hornsgatan och ska rakt fram kanske uppskattar det? Så de slipper hålla koll på cyklister från höger i full fart...

skaparn skrev:

> Jag skulle nog tro att din avslutande kommentar
> var helt korrekt, om jag känner Cyckel City GB
> rätt. En av dem, med ett mycket GB-klingande
> namn, gick upp i spets på linjeloppet i söndags
> och drog ut klungen till ett streck. Han pendlar
> man inte om hur som helst om han bestämmer sig
> för att inte bli ompendlad.

Då är det nog tur att man lade in den sista disclaimern... :-)

Najjt skrev:
> De cylister som kommer från Hornsgatan och ska
> rakt fram kanske uppskattar det? Så de slipper
> hålla koll på cyklister från höger i full
> fart...

Jag kan titta åt vänster för att se om det kommer någon jag behöver ge företräde, jag behöver inte stå och vänta på att ett rött ljus ska skifta om till grönt för att inse det...

Rödljuskörning smittar. När du kör mot rött så tycker de som kommer bakom dig, eller som har stannat vid rödljuset, också att köra mot rött. Fast några sekunder senare, så de hamnar framför bussen...

Dessutom bidrar du till cyklisternas (för det är ju en homogen trafikantgrupp man kan dra över en kam) dåliga rykte - "de där jävla cyklisterna som kör mot rött hela tiden".

Men du vinner såklart några sekunder.

Nej, den korsningen är dumt utformad när man kommer uppifrån Götgatsbacken. Om man kommer från andra hållet har de tänkt till, så att det alltid är grönt för cyklister, antingen rakt fram eller för högersväng. Det är en miss i planeringen att det ser ut som det gör.

Sungam skrev:
> Najjt skrev:
> -----
> > De cylister som kommer från Hornsgatan och ska
> > rakt fram kanske uppskattar det? Så de slipper
> > hålla koll på cyklister från höger i full
> > fart...
>
> Jag kan titta åt vänster för att se om det
> kommer någon jag behöver ge företräde, jag
> behöver inte stå och vänta på att ett rött
> ljus ska skifta om till grönt för att inse
> det...

Har du körkort eller blev du nekad?

Regler har oftast något syfte. Har de inte det blir det ändå smidigare om alla följer dem.

Tror jag ska långtidslåna din hoj någon gång..

MangeO skrev:
> Nej, den korsningen är dumt utformad när man
> kommer uppifrån Götgatsbacken. Om man kommer
> från andra hållet har de tänkt till, så att
> det alltid är grönt för cyklister, antingen
> rakt fram eller för högersväng. Det är en miss
> i planeringen att det ser ut som det gör.

Kommer du från Götgatsbacken är det också grönt både för högersväng och rakt fram...;-)

När det är rött från Götgatsbacken är det nog tänkt att fotgängarna ska ta sig över eller att de från Hornsgatan ska kunna köra förbi i lugn och ro...

Jag stannar vid det där rödljuset, men jag håller med om att hela platsen är kocko utformad, för man har grönt i typ 10 sekunder, sen är det rött i en kvart.
Och svänger man höger, vilket man förväntas göra som cyklist om man ska mot Skeppsbron, så är marken täckt av ca åtta stycken stråk av det underbara materialet kullersten. År 2009.

"Yepp, vi funderade länge om vi skulle ta slät asfalt, men så kikade vi på Gamla Stan och insåg att där var gatorna flera hundra år gamla. Alltså måste kullersten vara mer prisvärt. Va? 19mm slicks? Vad är det?"

Tar man istället rakt fram så är det alltid rött vid nästa ljus, för det blir rött innan diskussionsämnets rödljus blir grönt. Men DET ljuset brukar jag skita i.

vader skrev:
> Jag stannar vid det där rödljuset, men jag
> håller med om att hela platsen är kocko
> utformad, för man har grönt i typ 10 sekunder,
> sen är det rött i en kvart.
> Och svänger man höger, vilket man förväntas
> göra som cyklist om man ska mot Skeppsbron, så
> är marken täckt av ca åtta stycken stråk av
> det underbara materialet kullersten. År 2009.
>
> "Yepp, vi funderade länge om vi skulle ta slät
> asfalt, men så kikade vi på Gamla Stan och
> insåg att där var gatorna flera hundra år
> gamla. Alltså måste kullersten vara mer
> prisvärt. Va? 19mm slicks? Vad är det?"
>
> Tar man istället rakt fram så är det alltid
> rött vid nästa ljus, för det blir rött innan
> diskussionsämnets rödljus blir grönt. Men DET
> ljuset brukar jag skita i.

Nu brukar jag försöka undvika kullerstenen så gott det går men även här tror jag faktiskt att man tänkt till lite. Det finns ett övergångsställe och en 90 graders sväng lite längre fram. Jag tror nog att de flesta förstår sambandet kullersten och övergångsställe-tajt kurva...;-)

Jo, vid övergångsställen och tajta kurvor ska man naturligtvis sakta ned, men det spelar ingen roll hur sakta jag kör på kullersten. Racerdäck trivs helt enkelt inte där. Wonder why? ;)

Dessutom är det en rolig grej att den där 90-graders-kurvan lutar utåt. Extra festligt första halkdagarna...

Ja, Stockholmstrafikens "lösningar" för det växande problemet cyklister har många roliga inslag, som myten om "gröna vågen" på Götgatan söderut. Jag ska fan ringa och fråga när det blir verklighet. Återkommer med vad stadens representanter svarar.

Sprockets skrev:
> Rödljuskörning smittar. När du kör mot rött
> så tycker de som kommer bakom dig, eller som har
> stannat vid rödljuset, också att köra mot
> rött. Fast några sekunder senare, så de hamnar
> framför bussen...
>
> Dessutom bidrar du till cyklisternas (för det är
> ju en homogen trafikantgrupp man kan dra över en
> kam) dåliga rykte - "de där jävla cyklisterna
> som kör mot rött hela tiden".
>
> Men du vinner såklart några sekunder.

Word!

Stannar man för rött får man dessutom som det så riktigt heter i sången:
"i livets allra värsta kaos finns det alltid tid till en PAUS"

Jag brukar stanna för röd gubbe när jag likt mr walker ger mig ut som en vanlig människa på stan.
Ganska skönt med en paus.

Jag tänkte ta det lugn i morse. Förgäves skulle det visa sig.
En gnisslig hipsterracer med rosa styrlinda och bmx-hjälm senare är jag varm. En farlig prejning av en motorist på B.Jarlsgatan gjorde mig svettig och arg.

Veloce
Imorrn kl 8.30 blåser jag förbi Götgatan/Hornsgatan, försök att få tag i mig där om du vill ta min cykel...glöm inte reflexvästen!

Sprockets
Dina domino-resonemang tyder på att vi aldrig kommer att kunna få någon som helst förståelse för varandra, så jag tycker vi sätter punkt här.

Sungam skrev:
>
> Sprockets
> Dina domino-resonemang tyder på att vi aldrig
> kommer att kunna få någon som helst förståelse
> för varandra, så jag tycker vi sätter punkt
> här.

Du försökte ju inte ens försvara dig.

Vad är det med Sprockets resonemang som du "aldrig kommer att kunna få någon som helst förståelse
för". Att han har rätt, och påpekar att du faktiskt gör fel som tror att det funkar om alla i trafiken själv väljer sina regler?

Trampade hem från Sumpan vid kl. 15.30 i spöregn! Det gick rätt bra ändå i början, men efter några km började den svett och de salter som fanns inlagrade i hjälmens textilkuddar att lösas upp och rinna ner i ögonen. Det sved kopiöst och gjorde det svårt att se. Fick t.o.m. stanna ett par gånger och torka ur ögonen för att kunna cykla vidare. Cyklade om en kille som cyklade iklädd svarta sopsäckar och med ett paraply i ena handen. Han hade ingen koll på sin omgivning och det krävdes rejäl omkörningsmarginal för att inte bli spetsad av paraplyet, som for fram och tillbaka. Vid Järva Krog var det så pass blött på cykelvägen att ett par gräsänder tyckte att det var ett bra ställe att spatsera omkring på...

Senast redigerad av en moderator:
Keps eller buff FTW! Jag har upplevt precis samma fenomen som du och det är om inte bara obehagligt, så obehagligt och lite äckligt. För jag misstänker att det inte bara är svett och salt i det där...

Sammantaget var dagens pendling ganska OK. Även om jag hunnit passera götgatskrönet fyra gånger, och är ganska trött i benen nu. Imorgon blir det andra bullar av.

Alltså, 90-graderssvängen vid Alvik, där cykelbanan är delad, den är lite farlig. Åndå envisas farbröderna att cykla om där (jag tror resonemanget går "ah, alla saktar ner, då kan jag passa på att köra om"). Igårkväll mötte jag en moped på fel sida där som körde om en cyklist. Jag väntar bara på att det ska smälla där. Annars otroligt skönt luft efter dagens regn.

Snabbt och effektivt. Men gårdagens fotbollsträning gjorde sig påmind.
/S

Skön pendling idag från Haninge för omväxlings skull pga av inlämning av bil på verkstad.
Nytt rekord i antal cyklister som stod och väntade vid Götgatan/Hornsgatan...jag klickade ur och rullade med ena foten i backen på trottoaren.
Dock syntes varken poliser eller happypoliser till...

Tog mtb:n idag för att kunna serva den lite på jobbets verkstad (japp, visa har det förspänt) innan det bär av till Kolmården imorgon.
Frisk och härlig morgon. Blev kränkt på Skeppsbron av en annan mtb. Han stannade också vid rött och gav tydliga tecken i tid när han skulle svänga, så enligt de där nya kränkningslagarna var detta en helt regelrätt kränkning. Bara att svälja förtreten och trampa vidare.
Jag var inte ovanligt tidig, ändå kändes trafiken ovanligt lugn och mager. Tills jag kom på vad jag jämför med:

Igår tog jag av olika anledningar bilen. Typ tredje gången nånsin som jag tagit bilen till jobbet. Ditvägen var ok, men hemvägen var fan outhärdlig. Engelbrektsgatan från Valhallavägen till Birger Jarlsgatan tog 20 minuter. Jag skojar inte. Fattar inte att folk står ut med sånt varje dag. Men jag fattar att dom blir griniga, för det blev jag. Och så såg jag alla möjliga cyklar svischa förbi mellan bilarna i köerna...

Sungam skrev:
> Nytt rekord i antal cyklister som stod och
> väntade vid Götgatan/Hornsgatan...jag klickade
> ur och rullade med ena foten i backen på
> trottoaren.

Kan inte nån filma den här korsningen genom 2-3 trafikljuscykler i rusningstrafik? Skulle vara intressant att se, och säkert nyttigt för trafikplanerarna i stan.

För andra på ett år var jag 50 cm från att hamna under ett tungt fordon vid korsningen med trafikljus vid Vasabron/Tegelbacken/Vasagatan/Fredsgatan i Stockholm. Jag hade grönt ljus när jag cyklade ut till mittrefugen och var precis på väg över sista biten då de en sopbil svänger höger i kurvan. Jag hinner köra ut med mitt framhjul framför honom, men lycka bromsa i sista sekund och rycka tillbaka cykeln. Jag ser att sopbilsföraren sitter och skriker ilsket i förarhytten. Jag förebrår honom inte därför att det var jag som hade rött ljus, vilket jag hade missat. Det dumma är att det inte finns något trafikljus som visar de som står i mittrefugen när det slår om till rött för cyklister.

Vad hade det varit för mening med att spy galla över bilister här på forumet nu när det var jag som gjorde bort mig? Det handlar om trafikmiljön mellan Slussen och City är fullständigt vidrig i rusningtrafik. Cykelpendlare saknar det som kallas trafikrytm ibland. En del trampar i max 10 km/h medans andra ska pressa sig förbi 4-5 pers för att sedan bli upphunna av samma grupp vid närmaste övergångsställe. Jag cyklar fixed till jobbet och utan min kära frambroms så hade jag förmodligen legat med spräckt skalle och med min hjärnsubstans utspridd på övergångsstället vid Tegelbacken. Ta väl hand om varandra i trafiken och visa hänsyn!

En bra morgon på väg till jobbet:-)

Inser att jag har det rätt bra som slipper trafikkaoset i stan och bara kan blåsa på i pricip hela vägen till jobbet.

Det som stör mest är arbetena på cykelbanan som inte verkar bli klara än på ett tag.

Ivf så fick jag kränka en annan pendlare med bockstyre igår:-) Annars blir jag för det mesta kränkt av hybrider med barnsadel ...

Jag lyckades punka framdäcket på väg till jobbet igår, så det blev tunnelbana hem och tunnelbana in. Idag fick jag i alla fall med mig grunken som jag har istället för snabbkoppling för att ta loss framhjulet (tog bara en kvart att hitta hemma...) men glömde återigen att ta med slang. Och pump.

Blir en trevlig promenad till Cycling eller Novelo med hojen i eftermiddag.

Tunnelbanan har ryckt upp sig sedan i vintras för övrigt. Mycket vårlökar.

Mysig.

Kände mig dock en aning krängd av en galet snabb kille från Nackahållet m röd tröja o orange rygga o gula bakreflexer här o där. Hann inte ens se vilken cykel han hade. Svart kanske?

Jag kom visserligen i kapp honom först men sen var det bara en högersvängande buss vid "Viggin-Derminallen" som gjorde att jag kom i kapp honom igen. Fort gick det på Stadsgården. Och "tur" (läs skicklighet!) att vi båda hade ringklocka!!

Bra pendling idag. Annat var det hem igår. Lyckades med att punka 3 gånger på samma hjul innan jag hittade den lilla j-v stenen i däcket. Tack till cykelcity som lät mig köpa nya slangar trots att dom
hade stängt fem minuter tidigare. Jag tackar min lyckliga stjärna att jag i normala fall slipper götgatan/slussen på pendlingen vilket kaos.

kaffeaffe skrev:
> Det dumma är att det inte finns
> något trafikljus som visar de som står i
> mittrefugen när det slår om till rött för
> cyklister.

Har det blivit fler dylika sparpaket. Har upptäckt att det är flera korsningar längs med Bergslagsvägen/Drottningsholmsvägen som ser ut så.
Där är inte heller gubben synkad med cykeltrafikljuset vilket gör att man får svårt att veta att man fått grönt ljus om man tittar för långt framåt.

Det är farligt ut två aspekter, dels den kaffeaffe nämnde men också att en svängande bilist riskerar att förlita sig på gubbens färg för att se om han skall vara extra uppmärksam (så funkar iaf jag).

Jag har synkat mig med vinden. Hade medvind både till och från jobb igår och idag var det medvind igen. Prognosen för eftermiddagen säger medvind :)

Fin dag i dag, snikvägen över Liljeholmsbron. Jag blev ilsk när jag mötte hela tåget av medcyklister in mot stan där vissa envisas med att köra om i uppförsbacke med alldeles för små marginaler för min trivsel. Men soligt och fint var det, och mest ångrade jag nog att jag inte tog lååååånga vägen istället.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp